Toevallig, had hier laatst ook nog een korte discussie over op Wetenschapsforum. Heb daar toen wat tabelletjes geplaatst van mijn statistieken. Aangezien hier geen tabellen-bbcode mogelijk is,
hier de link naar mijn post.
63% van mijn bezoekers gebruikt IEx, waarvan 40% IE6. Op het totaal is dat dus ongeveer 25%. Bedenk dat dit een publiek is dat houdt van zwaarden en waarvan velen maar weinig ophebben met nieuwe technieken. Het door Bee genoemde 45% lijkt me dus wat overdreven, dit was een jaar geleden ongeveer het geval bij mijn site.
Hoe dan ook: 25% is VEEL. Na IE7 is IE6 gewoon de meest gebruikte browser, punt. Wat ik in de gelinkte post ook schrijf, stappen velen pas over op een nieuwe browser als ze een nieuw OS aanschaffen, wat vaak pas gebeurt met de aanschaf van een nieuwe computer. Ik verwacht dus ook pas dat tegen de tijd dat Windows 7 gemeengoed is, IE8 dat ook zal zijn. IE6 wordt nu zelfs nog op veel bedrijfsnetwerken gebruikt (ik weet het, idioot, maar het is helaas een feit). Bedrijfsnetwerken horen beheerd te worden door mensen die meer dan gemiddeld verstand van zaken hebben, en dan nog verdommen ze het om te updaten. De gewone mens die het al spannend vind over grote afstand te kunnen communiceren zonder rooksignalen, zal zeker niet uit zichzelf overstappen. Ook niet als een site met IE6 slecht te bekijken is.
Voorlopig houd ik dus rekening met IE6 als browser waarvoor ik ontwerp. Dat niet doen is 25% van mijn doelgroep "elimineren". Ik heb dus multiple IE geïnstalleerd op mijn computer, en ik neem aan dat dit ook wel beschikbaar komt met IE8 erbij.
Weer extra werk, dat klopt, maar helaas is het niet anders.