Wat houd het nu eigenlijk allemaal in, dat is waar ik het in dit topic over wil hebben. Veel mensen weten niet of niet goed, waar ze het nu eigenlijk over gaat wanneer we het over Web 2.0 of SEO hebben. Dit topic moet daar verandering in gaan brengen, omdat het eigenlijk best leuke termen zijn. Termen die het verdienen om op een goede manier gebruikt te worden, wat op dit moment niet helemaal lukt, puur en alleen door de enorme hype die eromheen ontstaan is.
Web 2.0
Een van de meest gehypte termen op het wereld wijde web op dit moment, Web 2.0. Veel mensen strooien ermee alsof het niets is, vaak zonder te weten wat het nu eigenlijk inhoud. Een mooi voorbeeldje van wat Web 2.0 nu wél inhoud, is te vinden in dit filmpje op Sitepoint, waarin Kevin Yank uitlegt wat het nu allemaal daadwerkelijk inhoud.
Mensen die toch redelijk wat weten over het wereld wijde web, snappen dat Web 2.0 meer inhoud dan alleen een beetje met ronde vormpjes stoeien. De inhoud van een website staat voorop in Web 2.0, net als de functionaliteit. De mooie ronde vormpjes die je tegenwoordig overal tegenkomt, zijn echt een bijzaak.
SEO
SEO, oftwel Search Engine Optimalisation is ook een enorm populair fenomeen aan het worden, zelfs zo populair dat er complete bedrijven worden opgestart die zich puur en alleen gaan richten op het optimaliseren van websites voor zoekmachines.
Web 2.0 en SEO gaan bijna hand in hand, aangezien het voor SEO ook belangrijk is dat de inhoud voorop staat. Daarom is SEO ook een belangrijk punt binnen het hele Web 2.0 verhaal. Op O'Reilly staat een mooi artikel over Web 2.0 waar veel aandacht word besteed aan SEO en zoekmachines in het algemeen. Zeker het lezen eens waard.
Doel van dit topic
Het doel van dit topic is uiteraard een mooie discussie opstarten over wat er nu allemaal aan de hand is in de wereld van het wereld wijde web. Om deze discussie op gang te brengen, wil ik jullie vragen naar jullie mening over onder andere de volgende zaken;
- Wie bepaalt de nieuwste trends op internet; de gebruikers, Google, ... ?
- In hoeverre bepaalt Google (of andere zoekmachines) hoe websites opgebouwd worden?

Disclaimer:
Een soortgelijk topic heb ik al eerder proberen te starten, maar het was toen maar een kort leven beschoren. Poging nummertje twee dus, hopelijk deze keer met wat meer inhoud! Ik zal hier ook redelijk strict modereren, om zoveel mogelijk slowchat en offtopic geblaat te voorkomen. Hopelijk maken we er een leuk en interessant topic van!