Nieuwe poging

(1) Op deze eigene website
http://www.phpbb.nl/phpBB/ zijn er twee categoriën aangemaakt : categorie "Support forums" (met als forums "Installatie" en "Het Support forum) en categorie "Algemene forums" (met als forums "Algemeen", "show-off" en "Testing 1-2-3").
Ik wil ook iets dergelijks maken, alleen zijn de forums die ik wil aanmaken niet onder te brengen onder één categorie (teveel uiteenlopende onderwerpen). Vandaar mijn vraag wat de voordelen zijn om de forums in categoriën onder te brengen (behalve waarschijnlijk het gebruiksgemak voor de gebruiker dat de forums met dezelfde thema's in dezelfde categorie zitten). Heeft het groeperen van een aantal forums onder een bepaalde categorie ook voordelen voor de moderator/administrator op het vlak van het beheren van de forums ? Zijn er gemeenschappelijke beheersaspecten de forums die onder één categorie ondergebracht zijn ?
(2) Hoe kan het (liefst zonder Mod wat ik ben een beginner) worden geregeld dat een gebruiker zich éénmalig voor een bepaald forum moet aanmelden en dat hij dan vrije toegang heeft tot alle forums op de website ? Of is dit default bij installatie van een forum ?
alvast bedankt voor de reactie