Wijzigen Mogelijk ???

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Adilost

Wijzigen Mogelijk ???

Bericht door Adilost » 03 sep 2003, 00:05

Beste phpbb'ers,

Ik ben sinds kort met PhP aan de slag gegaan. Ik moet nog veel leren...
Maar kheb laatst dus een phpbb forum gedownload. Ziet er allemaal leuk en aardig uit. Maar kan ik het design van de forum niet wijzigen? :(

Wanneer ik bijvoorbeeld de index pagina van het forum wil bewerken aan zijn design, en ik open het met Dreamweaver MX dan zie je wel de code staan bij de optie "SHOW CODE VIEW" maar wanneer ik dus kies voor de optie "SHOW DESIGN VIEW" krijg ik nix te zien?

Ik ben wel met ASP gewend wanneer je dus iets aan je pagina wilt veranderen dat je dan gewoon in de Design View bijvoorbeeld de kleuren, of het een & ander kunt veranderen. Maar met PhP weet ik dit absoluut niet.

Kan er een “Ontwikkelde” PhP’er mij hierbij helpen en het me vertellen hoe het eventueel wel moet?

Alvast bedankt,
Groetjes Adiliost

Deef

Re: Wijzigen Mogelijk ???

Bericht door Deef » 03 sep 2003, 09:17

Adilost schreef:Beste phpbb'ers,

Ik ben sinds kort met PhP aan de slag gegaan. Ik moet nog veel leren...
Maar kheb laatst dus een phpbb forum gedownload. Ziet er allemaal leuk en aardig uit. Maar kan ik het design van de forum niet wijzigen? :(

Wanneer ik bijvoorbeeld de index pagina van het forum wil bewerken aan zijn design, en ik open het met Dreamweaver MX dan zie je wel de code staan bij de optie "SHOW CODE VIEW" maar wanneer ik dus kies voor de optie "SHOW DESIGN VIEW" krijg ik nix te zien?
Dat is gek hé :?: :wink:

Maar ik vrees dat het voor ons hetzelfde is... het beste is dat je eerst de basis van php leert en een test forumpje opstart.
Denk eraan dat iedere keer dat je iets wijzigt (al is het maar een heeeeeel klein wijzingkje) je een backup van je forum neemt...

Maar troost je, na een tijdje kun je php zo goed, dat het niet meer nodig is om backup's te nemen... :wink:

Tot het mis loopt... gebeurt iedereen van ons :(

Om even terug te komen, met dreamweaver kun je aanpassingen maken maar php is geen wysiwyg taal... dus het moet allemaal in code aangepast worden...

Mijn raad is, begin eerst met een aantal simpele mod's (modification) staat van naadje tot draadje in uitgelegd wat je moet wijzigen...

Veel succes :!:

w0lfie.be
Contacteer:

Bericht door w0lfie.be » 04 sep 2003, 23:59

Ten eerste, als je php wilt leren, zou je al zeker moeten weten dat je met Dreamwaver noppes nada nougabollen kunt doen... Niets dus. Met een html WYSIWYG-editor ben je dus nix. Gebruik kladblok (of mijn voorkeur: EditPlus) om uw pagina's aan te passen...

Ten tweede, als je het design wilt aanpassen, moet je absoluut geen php bestanden gaan openen. Meestal (meestal!!! dus zeker niet altijd) zitten de bestanden die de layout verzorgen ergens anders, en hebben ze geen php extensie. In het geval van phpBB zitten deze bestanden in de map "Templates" en hebben ze de extensie *.tpl
Open die bestanden met een gewone editor (geen WYSIWYG-editor) en je hebt enkel HTML kennis nodig om het hele design om te gooien.

Ten derde... Door met phpBB te leren werken leer je absoluut niets van php... Daarom net dat dit board werd ontworpen, omdat de gebruikers het dan makkelijk stap voor stap konden installeren en gebruiken, zonder ennige kennis te moeten hebben van wat dan ook. Het enige wat je moet kunnen is kopieren/plakken (voor MODS), kunnen uploaden naar een webserver, en de gegevens van je webserver kunnen opgeven. Verder kan zelfs de meest onhandige pc-kluns daar mee werken...

Greetz

Deef

Bericht door Deef » 05 sep 2003, 11:45

w0lfie.be schreef:Ten eerste, als je php wilt leren, zou je al zeker moeten weten dat je met Dreamwaver noppes nada nougabollen kunt doen... Niets dus.
Kun je wel gebruiken in edit mode als gewone editor.... ik vind het wel handig om dit te gebruiken, iedereen zijn goesting :lol:
w0lfie.be schreef:hebt enkel HTML kennis nodig om het hele design om te gooien.
Ik denk dat de basis van HTML en PHP WEL nodig is om met phpbb te werken, knippen en plakken, een mod volgen is allemaal goed en wel... Een kip loopt zonder kop ook nog verder... maar is daarom geen kip meer hé :wink:
w0lfie.be schreef:Ten derde... Door met phpBB te leren werken leer je absoluut niets van php... Daarom net dat dit board werd
Helmaaaaaal mee oneens door het knippen en plakken wat je in het begin doet zie je de opbouw van php, en sorry hoor maar als je niet leert door het te doen, door fouten te maken en te oefenen... dan weet ik het niet.
En daarbij het is altijd handig als je een klein beetje basis van php kent voordat je met phpbb begint :!:
w0lfie.be schreef:Verder kan zelfs de meest onhandige pc-kluns daar mee werken...
eum...............

Ik denk dat je het wel kunt leren, maar lees maar eens in al die forums die er zijn over phpbb (dit is heus niet het enige)....
Ik denk dat je gerust een gans supportteam fulltime kunt bezig houden...

...

..

.

ook vaak met altijd dezelfde vragen te beantwoorden natuurlijk :oops:

Nu dat ligt dan weer in de aard van de mens... ;-)

w0lfie.be
Contacteer:

Bericht door w0lfie.be » 05 sep 2003, 11:57

How how... Totaal niet akkoord... Waarom komen ze allemaal vragen stellen? Omdat ze ofwel te lui zijn om de README bestanden te lezen (waar alles goed staat in uitgelegd) ofwel omdat ze geen Engels verstaan (en dan vind ik het nog een zwakke reden, Engels is niet zo moeilijk).

Dat je php leert door een phpBBmod toe te passen die zegt "voor die regel dit plakken, en na die regel dit plakken" geloof je nu toch zelf niet???
Alsof je na het toepassen van een mod, zelf een phpBB forum (densoods sterk vereenvoudig) kunt ineen steken? Of een php document opstellen?
Ik wil ze het wel eens zien doen!!!
Het enige wat je mss kan na een tijdje, zijn enkele variabelen aanpassen in php documentje...

Dreamwaver Code View gebruiken sucks echt wel. Dream doet nog altijd zijn eigen zin. Vraag maar elke coder, die zullen niet echt happy zijn moesten ze verplicht met dream moeten werken... Daarbij, dream verstaat geen php, en kleurt ook geen tags, wat het extra onoverzichtelijk maakt... Ma bon ja, zoals je zegt, iedereen zijn eigen zin en manier hé.

En... Ik ken er veel die phpBB gebruiken, die niet eens de html-tag <b> kennen, niet eens weten dat php, buiten een extensie ook nog een soort taal is... En die mensen hebben ook een forum vol MODs staan. Ik blijf ervan overtuigd, dat als iemand zegt van op deze en deze lijn dat zetten, dat je nix bij leert.
Wanneer leer je php? Als je vb een eenvoudig guestbook volledig aanpast of herschrijft naar je eigen zin (en ik heb het dan niet over de templates, maar over de code zelf!!). Maar kom, 't scheelt da gij de code van phpBB gaat (kunnen) aanpassen door enkele MODs toe te passen? Zelfs ik kan dat niet, en ik kan wel al heel wat van php (sites zijn erin geschreven).

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 05 sep 2003, 13:07

w0lfie.be schreef:Daarbij, dream verstaat geen php, en kleurt ook geen tags, wat het extra onoverzichtelijk maakt...
Ho, je mag veel zeggen (en ook veel zinnige dingen), maar dit klopt niet. DW kleurt wel tags, zelfs in template bestanden (alhoewel dit niet een standaard instelling is van DW)
http://phpbb3.nl Jouw gratis forumprovider!

w0lfie.be
Contacteer:

Bericht door w0lfie.be » 05 sep 2003, 22:24

headout schreef:
w0lfie.be schreef:Daarbij, dream verstaat geen php, en kleurt ook geen tags, wat het extra onoverzichtelijk maakt...
Ho, je mag veel zeggen (en ook veel zinnige dingen), maar dit klopt niet. DW kleurt wel tags, zelfs in template bestanden (alhoewel dit niet een standaard instelling is van DW)
Dream MX mss, maar alle andere versies die ik ken toch niet...

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 05 sep 2003, 23:08

w0lfie.be schreef:Dream MX mss, maar alle andere versies die ik ken toch niet...
DW MX zeker, niet mss, want ik werk ermee + gekleurde tags :wink:
http://phpbb3.nl Jouw gratis forumprovider!

w0lfie.be
Contacteer:

Bericht door w0lfie.be » 06 sep 2003, 00:49

headout schreef:DW MX zeker, niet mss, want ik werk ermee + gekleurde tags :wink:
Kijk ja, illegale versies van Dreamwaver heb ik hier niet liggen, en de MX versie heb ik niet gekocht of gekregen, dus kan ik dat niet weten...

Deef

Bericht door Deef » 07 sep 2003, 17:23

w0lfie.be schreef:How how... Totaal niet akkoord... Waarom komen ze allemaal vragen stellen? Omdat ze ofwel te lui zijn om de README bestanden te lezen (waar alles goed staat in uitgelegd) ofwel omdat ze geen Engels verstaan (en dan vind ik het nog een zwakke reden, Engels is niet zo moeilijk).
Of omdat ze de search functie niet kennen of zoals jij al zei ;-)
w0lfie.be schreef: Dat je php leert door een phpBBmod toe te passen die zegt "voor die regel dit plakken, en na die regel dit plakken" geloof je nu toch zelf niet???
Waar een wil is is een weg hé... ik bedoel dat ikzelf al heel wat geleerd heb van de opbouw van php door in file's te grasduinen....

Vroeger had ik een commodore (is misschien van voor je tijd), en daar heb ik ook heeel wat geleerd door te beginnen met kleine aanpassingskes...

Natuurlijk... als je niets wilt leren, dan zul je ook niets leren en ik denk dat er een grote meerderheid is die zo is...

Maar als je WILT dan lukt het ook allemaal, maar je moet er veel energie en tijd insteken... maar dat is met alles zo...
w0lfie.be schreef:Alsof je na het toepassen van een mod, zelf een phpBB forum (densoods sterk vereenvoudig) kunt ineen steken? Of een php document opstellen?
Ik wil ze het wel eens zien doen!!!
Dat heb ik nooit gezegd en ook nooit bedoeld... ik denk dat zoiets maar weggelegd is voor een enkeling...
w0lfie.be schreef: Dreamwaver Code View gebruiken sucks echt wel. Dream doet nog altijd zijn eigen zin. Vraag maar elke coder, die zullen niet echt happy zijn moesten ze verplicht met dream moeten werken...
Ik verplicht niemand niks :?
w0lfie.be schreef: Daarbij, dream verstaat geen php, en kleurt ook geen tags, wat het extra onoverzichtelijk maakt...
Dan zal ik weer wel een speciale versie ervan hebben zeker? De mijne doet dat wel...
Voor mij is het makkelijk omdat ik niet enkel phpbb gebruik maar ook html en flash...
Als je dan gewoon bent om met macromedia te werken, dan is het veel eenvoudiger om daar bij te blijven... zul jij toch ook wel begrijpen hé :wink:
Gewoon een kwestie van gewoonte :wink:
w0lfie.be schreef: Maar kom, 't scheelt da gij de code van phpBB gaat (kunnen) aanpassen door enkele MODs toe te passen? Zelfs ik kan dat niet, en ik kan wel al heel wat van php (sites zijn erin geschreven).
Ik heb nooit gezegd dat ik zo'n krak ben, want dat ben ik niet.. maar het gaat over het feit dat je kunt leren door mod's toe te passen en door te grasduinen in de file's...
Ik moet hier op dit forum ook vragen stellen hoor... en ik stel er heus niet alleen op dit forum... doe dat zowat overal (zonder te crossposten)

Het enige wat ik duidelijk wou maken is dat je kunt leren door veel tijd en energie te investeren in iets... door te beginnen met de basis van php te leren... door te beginnen met mod's en zo verder uit te groeien....

:!: :!: :!: :!:
Eigenlijk grappig hoe een noob zo'n threat kan afsteken... :!:

Gesloten