Vorig jaar, bij de Darfur request, is bijna een miljoen opgehaald! Ook nu is jouw hulp weer nodig! De Serieus Request is te horen van Maandag 6:00 t/m zaterdagmiddag! Nonstop uit het Glazen Huis op de Neude in Utrecht!

Informatie: 3FM.nl
Bee schreef:Het is bijna kerst, en terwijl wij hier bezig zijn om het jaar feestelijk af te sluiten, hebben ze in Congo grote problemen: Geen onderwijs, geen eten, geen gezondheidszorg en trauma's van de oorlog. 3FM houdt net zoals vorig jaar weer de Serieus Request, waarmee je een plaat kan aanvragen of andere dingen kan "winnen" tegen betaling. Het geld zal aan het Rode Kruis gegeven worden, die daarmee in Congo acties zullen ondernemen.
Vorig jaar, bij de Darfur request, is bijna een miljoen opgehaald! Ook nu is jouw hulp weer nodig! De Serieus Request is te horen van Maandag 6:00 t/m zaterdagmiddag! Nonstop uit het Glazen Huis op de Neude in Utrecht!
Informatie: 3FM.nl
XP-Rene schreef:En ik doe niet mee.
Waarom?
Waar is al dat geld voor Indonesië gebleven, een groot deel ervan is "kwijt".
En zeker na het zien van een rapportage in Netwerk hoef ik niet meer zo nodig.
Sorry jongens, maar het is niet anders.
De actie voor de Tsunami heeft niets te maken met de actie van vorig jaar voor Darfur en dit jaar voor Congo. De actie voor de tsunami was van de gezamelijke hulpfondsen, en dit is alleen van het rode kruis. Voor 15 euro heb je 1 kind geholpen!XP-Rene schreef:En ik doe niet mee.
Waarom?
Waar is al dat geld voor Indonesië gebleven, een groot deel ervan is "kwijt".
Klopt helemaal, dus gelukkig maar dat niet iedereen is zoals ik.Bee schreef:...dan zijn we helemaal nergens.
Congo is pas in het nieuws gekomen nadat deze actie is begonnen.XP-Rene schreef:En voor wat Congo betreft, het is een schrijnend geval van armoede, maar die hebben we hier in Nederland ook.
Het verschil zit hem in de manier waarop het gepresenteert wordt.
Congo wordt redelijk breed uitgemeten in de media, en de algemeen bekende armoede in Nederland ook, zoals bijvoorbeeld zwervers en daklozen. Dit is overal in Nederland te zien.
Congo heeft nog geen regering, de grondwet moet nog aangenomen worden na een verscheurende burgeroorlog. Het probleem is: Daar is de armoede wel te vinden, en hier moeilijker, omdat mensen in een rijk land zich schamen als ze arm zijn. Zolang ze niet gevonden kunnen worden zijn de mensen ook niet te helpen. 90% van de Nederlanders maakt niet bekend hoe hun financieele situatie is, terwijl in Congo, en vele andere gebieden in Afrika en andere wereldsdelen helemaal niets is. De arme nederlanders lukt het nog net om aan voedsel te komen, daar in Congo helemaal niet, want er is zowieso al geen voedsel. In Nederland kan je zelf uit je armoededal klimmen, door te sparen voor een opleidingkje, waarmee je een baan kan krijgen die meer verdient. In Congo kan je al geen geld sparen, want die paar centen per dag moeten uitgegeven aan het schaarse voedsel.Maar de onzichtbare armoede in Nederland, daar hoor je nagenoeg weinig tot niets over.
Welke armoede we buiten deze twee hebben?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de mensen die rond moeten zien te komen van een magere uitkering die niet eens hun kinderen fatsoenlijke kleren aan hun kont kunnen geven omdat ze het geld er niet voor hebben, en er volgens de wetgeving ook geen recht op hebben.
Veel van dit soort mensen hebben er niet om gevraagd maar ze zitten er wel mee.
Net zoals die mensen in Congo, die hebben er ook niet om gevraagd.
Het is een probleem van de regering aldaar, net zoals hier in Nederland.
Problemen zijn pas structutueel op te lossen als duidelijk is waar de problemen zitten. Die zijn in Nederland niet bekend. Ik zou niet kunnen aanwijzen hier welk gezin arm is en welk gezin rijk. Het probleem in Congo is, is dat je het daar ook niet kan aanwijzen, omdat gewoon iedereen arm is.Laten we eerst onze problemen in eigen land eens een keer GOED en STRUCTUREEL aanpakken voordat we onze neus weer over de grens gaan steken.
Wij vragen aan bijvoorbeeld Duitsland toch ook niet of ze ons van ons armoede probleem af kunnen helpen?
En ik heb het idee dat ik de wereld verbeter als ik geld geef aan een school, voedsel en gezinshereniging in Congo. Tenslotte is de medemens in Afrika voor mij net zo veel waard als de buurvrouw of mijn vriend(inn)en.Hoe luidt het spreekwoord ook alweer?
Verbeter de wereld, begin bij JEZELF.
Tuurlijk accepteer ik je mening, maar als je eerst begint dat er zoveel kwijt raakt, en daarna gaat zeuren dat er problemen in Nederland zijn die niet opgelost worden, moet wel opletten dat je consequent blijft.Dat is mijn mening, en daar zul je het mee moeten doen.
XP-Rene schreef:
En voor wat Congo betreft, het is een schrijnend geval van armoede, maar die hebben we hier in Nederland ook.
Het verschil zit hem in de manier waarop het gepresenteert wordt.
Congo wordt redelijk breed uitgemeten in de media, en de algemeen bekende armoede in Nederland ook, zoals bijvoorbeeld zwervers en daklozen. Dit is overal in Nederland te zien.
Maar de onzichtbare armoede in Nederland, daar hoor je nagenoeg weinig tot niets over.
Welke armoede we buiten deze twee hebben?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de mensen die rond moeten zien te komen van een magere uitkering die niet eens hun kinderen fatsoenlijke kleren aan hun kont kunnen geven omdat ze het geld er niet voor hebben, en er volgens de wetgeving ook geen recht op hebben.
Veel van dit soort mensen hebben er niet om gevraagd maar ze zitten er wel mee.
Net zoals die mensen in Congo, die hebben er ook niet om gevraagd.
Het is een probleem van de regering aldaar, net zoals hier in Nederland.
Laten we eerst onze problemen in eigen land eens een keer GOED en STRUCTUREEL aanpakken voordat we onze neus weer over de grens gaan steken.
Wij vragen aan bijvoorbeeld Duitsland toch ook niet of ze ons van ons armoede probleem af kunnen helpen?
Hoe luidt het spreekwoord ook alweer?
Verbeter de wereld, begin bij JEZELF.
Dat is mijn mening, en daar zul je het mee moeten doen.
Dat is ook een heel groot deel van het probleem, de omliggende landen smokkelen grondstoffen uit Congo wat ook voor veel conflictsituaties zorgt. Ook zijn er veel rebellen die in de jaren 90 verantwoordelijk waren voor de genocide in Rwanda naar Congo gevlucht, en die zetten hun misdaden gewoon voort in Congo. Plunderen, moorden, noem het maar op.Mel schreef:WIl ik enkel nog aan toevoegen dat Rwanda en Uganda het gebied hebben bezet waar Congo haar grondstoffen vandaan moet halen, en dus haar geld mee kan verdienen voor armoedepreventie bijv én het aflossen van een staatsschuld aan.