Geef aan Congo!

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
Bee

Geef aan Congo!

Bericht door Bee » 18 dec 2005, 10:08

Het is bijna kerst, en terwijl wij hier bezig zijn om het jaar feestelijk af te sluiten, hebben ze in Congo grote problemen: Geen onderwijs, geen eten, geen gezondheidszorg en trauma's van de oorlog. 3FM houdt net zoals vorig jaar weer de Serieus Request, waarmee je een plaat kan aanvragen of andere dingen kan "winnen" tegen betaling. Het geld zal aan het Rode Kruis gegeven worden, die daarmee in Congo acties zullen ondernemen.

Afbeelding

Vorig jaar, bij de Darfur request, is bijna een miljoen opgehaald! Ook nu is jouw hulp weer nodig! De Serieus Request is te horen van Maandag 6:00 t/m zaterdagmiddag! Nonstop uit het Glazen Huis op de Neude in Utrecht!

Afbeelding

Informatie: 3FM.nl

Mel

Re: Geef aan Congo!

Bericht door Mel » 22 dec 2005, 18:43

Bee schreef:Het is bijna kerst, en terwijl wij hier bezig zijn om het jaar feestelijk af te sluiten, hebben ze in Congo grote problemen: Geen onderwijs, geen eten, geen gezondheidszorg en trauma's van de oorlog. 3FM houdt net zoals vorig jaar weer de Serieus Request, waarmee je een plaat kan aanvragen of andere dingen kan "winnen" tegen betaling. Het geld zal aan het Rode Kruis gegeven worden, die daarmee in Congo acties zullen ondernemen.

Afbeelding

Vorig jaar, bij de Darfur request, is bijna een miljoen opgehaald! Ook nu is jouw hulp weer nodig! De Serieus Request is te horen van Maandag 6:00 t/m zaterdagmiddag! Nonstop uit het Glazen Huis op de Neude in Utrecht!

Afbeelding

Informatie: 3FM.nl

SMS
Heb je een krappere beurs en wil je toch een steentje bijdragen aan Congo? SMS dan 'geef' naar 3111. Er wordt dan automatisch 1,50 EUR van je rekening overgemaakt op de rekening van het Rode Kruis.

Goed initiatief :D :thumb: , ik ga m ook op 2 andere fora zetten!! En een plaatje aanvragen natuurlijk :wink:

-=|Rik|=-

Bericht door -=|Rik|=- » 23 dec 2005, 02:06

Ik vind dat ik ze al genoeg gesteund heb door kostenloos die serious request briefjes in de bussen te stoppen :)

XP-Rene
Contacteer:

Bericht door XP-Rene » 23 dec 2005, 08:26

En ik doe niet mee.
Waarom?
Waar is al dat geld voor Indonesië gebleven, een groot deel ervan is "kwijt".
En zeker na het zien van een rapportage in Netwerk hoef ik niet meer zo nodig.
Sorry jongens, maar het is niet anders.
KNAVIVO DIERENHULP
Stimuleer verdraagzaamheid. Wees eens wat vaker irritant.

Mel

Bericht door Mel » 23 dec 2005, 08:34

XP-Rene schreef:En ik doe niet mee.
Waarom?
En zeker na het zien van een rapportage in Netwerk hoef ik niet meer zo nodig.
Sorry jongens, maar het is niet anders.

Ik begrijp je insteek, maar met dit protest help je die mensen ook niet natuurlijk.
Ik hoop maar dat er iemand iets heeft aan een deel van mijn donatie dan :wink: 't is ook niet dat dit elke week gebeurd..

Bee

Bericht door Bee » 23 dec 2005, 10:14

XP-Rene schreef:En ik doe niet mee.
Waarom?
De actie voor de Tsunami heeft niets te maken met de actie van vorig jaar voor Darfur en dit jaar voor Congo. De actie voor de tsunami was van de gezamelijke hulpfondsen, en dit is alleen van het rode kruis. Voor 15 euro heb je 1 kind geholpen!

Van het geldbedrag wat ze vorig jaar hebben opgehaald voor Darfur (bijna een miljoen) is alles naar een ziekenhuis en een school met leermiddelen gegaan: http://www.3fm.nl/page/fotoboek/Serious ... uis+gereed

Zelfs de regering heeft een miljoen gegeven aan Congo. Of dit ook via 3FM gaat is niet bekend, maar dat het gebeurd is zeker!

Ik geloof er in dat het geld wat dit jaar wordt opgehaald net zo goed besteed zal worden als het geld van vorig jaar. Als iedereen dezelfde instelling als jij nu inneemt krijgt, dan zijn we helemaal nergens.
... Maar ik modereer (nog) niet.

XP-Rene
Contacteer:

Bericht door XP-Rene » 23 dec 2005, 12:20

Bee schreef:...dan zijn we helemaal nergens.
Klopt helemaal, dus gelukkig maar dat niet iedereen is zoals ik.
Maar iedereen mag wel zijn/haar eigen mening hebben. En deze ook uiten.

Als ik zeg dat ik niet meedoe wil dat nog niet zeggen dat iedereen mijn voorbeeld moet volgen, iedereen is daar vrij in.

En voor wat Congo betreft, het is een schrijnend geval van armoede, maar die hebben we hier in Nederland ook.
Het verschil zit hem in de manier waarop het gepresenteert wordt.
Congo wordt redelijk breed uitgemeten in de media, en de algemeen bekende armoede in Nederland ook, zoals bijvoorbeeld zwervers en daklozen. Dit is overal in Nederland te zien.

Maar de onzichtbare armoede in Nederland, daar hoor je nagenoeg weinig tot niets over.
Welke armoede we buiten deze twee hebben?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de mensen die rond moeten zien te komen van een magere uitkering die niet eens hun kinderen fatsoenlijke kleren aan hun kont kunnen geven omdat ze het geld er niet voor hebben, en er volgens de wetgeving ook geen recht op hebben.
Veel van dit soort mensen hebben er niet om gevraagd maar ze zitten er wel mee.
Net zoals die mensen in Congo, die hebben er ook niet om gevraagd.
Het is een probleem van de regering aldaar, net zoals hier in Nederland.

Laten we eerst onze problemen in eigen land eens een keer GOED en STRUCTUREEL aanpakken voordat we onze neus weer over de grens gaan steken.
Wij vragen aan bijvoorbeeld Duitsland toch ook niet of ze ons van ons armoede probleem af kunnen helpen?

Hoe luidt het spreekwoord ook alweer?
Verbeter de wereld, begin bij JEZELF.

Dat is mijn mening, en daar zul je het mee moeten doen.
KNAVIVO DIERENHULP
Stimuleer verdraagzaamheid. Wees eens wat vaker irritant.

Bee

Bericht door Bee » 23 dec 2005, 12:44

XP-Rene schreef:En voor wat Congo betreft, het is een schrijnend geval van armoede, maar die hebben we hier in Nederland ook.
Congo wordt redelijk breed uitgemeten in de media, en de algemeen bekende armoede in Nederland ook, zoals bijvoorbeeld zwervers en daklozen. Dit is overal in Nederland te zien.
Congo is pas in het nieuws gekomen nadat deze actie is begonnen.
Maar de onzichtbare armoede in Nederland, daar hoor je nagenoeg weinig tot niets over.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de mensen die rond moeten zien te komen van een magere uitkering die niet eens hun kinderen fatsoenlijke kleren aan hun kont kunnen geven omdat ze het geld er niet voor hebben, en er volgens de wetgeving ook geen recht op hebben.
Congo heeft nog geen regering, de grondwet moet nog aangenomen worden na een verscheurende burgeroorlog. Het probleem is: Daar is de armoede wel te vinden, en hier moeilijker, omdat mensen in een rijk land zich schamen als ze arm zijn. Zolang ze niet gevonden kunnen worden zijn de mensen ook niet te helpen. 90% van de Nederlanders maakt niet bekend hoe hun financieele situatie is, terwijl in Congo, en vele andere gebieden in Afrika en andere wereldsdelen helemaal niets is. De arme nederlanders lukt het nog net om aan voedsel te komen, daar in Congo helemaal niet, want er is zowieso al geen voedsel. In Nederland kan je zelf uit je armoededal klimmen, door te sparen voor een opleidingkje, waarmee je een baan kan krijgen die meer verdient. In Congo kan je al geen geld sparen, want die paar centen per dag moeten uitgegeven aan het schaarse voedsel.
Laten we eerst onze problemen in eigen land eens een keer GOED en STRUCTUREEL aanpakken voordat we onze neus weer over de grens gaan steken.
Wij vragen aan bijvoorbeeld Duitsland toch ook niet of ze ons van ons armoede probleem af kunnen helpen?
Problemen zijn pas structutueel op te lossen als duidelijk is waar de problemen zitten. Die zijn in Nederland niet bekend. Ik zou niet kunnen aanwijzen hier welk gezin arm is en welk gezin rijk. Het probleem in Congo is, is dat je het daar ook niet kan aanwijzen, omdat gewoon iedereen arm is.

Vragen wij geld aan Duitsland? Nee, want we krijgen al indirect geld uit Europa voor dit soort zaken. Met behulp van Europese subsidies worden werkloosheidsprojecten gestart in bijvoorbeeld het RijnGouweGebied. In Nederland zijn de problemen ook deels op te lossen door eigen overheidsgeld. Maar Congo heeft uberhäubt geen geld, en dat maakt het oplossen van problemen wel een flink tikkie moeilijker.
En ik heb het idee dat ik de wereld verbeter als ik geld geef aan een school, voedsel en gezinshereniging in Congo. Tenslotte is de medemens in Afrika voor mij net zo veel waard als de buurvrouw of mijn vriend(inn)en.
Tuurlijk accepteer ik je mening, maar als je eerst begint dat er zoveel kwijt raakt, en daarna gaat zeuren dat er problemen in Nederland zijn die niet opgelost worden, moet wel opletten dat je consequent blijft.

Mel

Bericht door Mel » 23 dec 2005, 12:57

XP-Rene schreef:

En voor wat Congo betreft, het is een schrijnend geval van armoede, maar die hebben we hier in Nederland ook.

Heb je je echt verdiept in de geschiedenis van Congo? :wink:

* off topic.. telefoontje.. en Bee was me voor.

WIl ik enkel nog aan toevoegen dat Rwanda en Uganda het gebied hebben bezet waar Congo haar grondstoffen vandaan moet halen, en dus haar geld mee kan verdienen voor armoedepreventie bijv én het aflossen van een staatsschuld aan.

mac-rolec
Contacteer:

Bericht door mac-rolec » 23 dec 2005, 16:06

Mel schreef:WIl ik enkel nog aan toevoegen dat Rwanda en Uganda het gebied hebben bezet waar Congo haar grondstoffen vandaan moet halen, en dus haar geld mee kan verdienen voor armoedepreventie bijv én het aflossen van een staatsschuld aan.
Dat is ook een heel groot deel van het probleem, de omliggende landen smokkelen grondstoffen uit Congo wat ook voor veel conflictsituaties zorgt. Ook zijn er veel rebellen die in de jaren 90 verantwoordelijk waren voor de genocide in Rwanda naar Congo gevlucht, en die zetten hun misdaden gewoon voort in Congo. Plunderen, moorden, noem het maar op.

Bee

Bericht door Bee » 24 dec 2005, 18:15

Afbeelding

Dit is toch geweldig!

Raimon
Contacteer:

Bericht door Raimon » 24 dec 2005, 18:29

Ik vindt dat toch mooi dat ze weer zoiets voor elkaar hebben gekregen Bij 3FM :)

Respect voor de Djs daar die een een week zonder eten en alleen plaatjes hebben gedraaid en geld voor het goede doel hebben opgehaald.

Nu kunnen somige probelemen daar tenminste opgelost worden natuurlijk niet alle problemen maar wel een paar.

mooi moment om er even bij stil te staan :wink:

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 24 dec 2005, 23:51

nee , zelfde verhaal als xp-rene , enkel goederen geef ik niks anders.

Plaats reactie