forum overzetten naar nieuwe host - niet gelukt...

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
koe

forum overzetten naar nieuwe host - niet gelukt...

Bericht door koe » 04 dec 2005, 11:14

Support template:
  • Wat is het probleem?
    een bestaand phpbb forum versie 2.0.13 wil ik plaatsen onder een nieuwe domeinnaam en op een andere server. Heb dit gedaan zoals omschreven op http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=8 (kennisbank)
    Kwam daarin afbeeldingen tegen die niet overeenkomen met mijn phpmyAdmin. Is uiteindelijk dan ook niet gelukt.
    Wanneer ontstond het probleem? bij het volgen van de beschrijving onder Kennisbank.
    Adres van je forum: http://www.5broden2vissen.nl/forum/
    Omdat gister na vele uren proberen niets lukte, heb ik de database gewist en is er nu geen forum zichtbaar op de nieuwe server.
    Vandaag kan ik een nieuwe backup maken.
    Geïnstalleerde mods:geen
    Huidige template:nvt
    phpBB versie: 2.0.13 (wil overgaan naar de nieuwste versie
    Host:nvt
    Heb je onlangs een mod of stijl geïnstalleerd?nee
    Heb je gezocht naar een antwoord?ja
Op de nieuwe server heb ik phpBB2.0.18 geinstalleerd. Vervolgens een database aangemaakt om eens te oefenen.
Kennisbank geraadpleegd om forum over te zetten. Aangezien ik phpBB al heb geinstalleerd, hoef ik dus allen de database maar te kopieeren.
Op oudeserver via phpmyAdmin gekeken waar ik dat kon doen. Niet gevonden, vandaar maar een volledige backup gemaakt via admin-paneel - "Backup database" Ik krijg dan een .sql bestand van 47MB.
Dit bestand wilde ik importeren naar nieuwe server via phpmyAdmin, maar kon nergens een importeer-knop vinden (alleen maar export).
Uiteindelijk in phpmyAdmin een scherm gevonden waar ik het bestand vanaf mijn PC kan laten lezen. Dit duurt vele minuten, met als resultaat een wit scherm, blijkbaar is hij dan klaar met laden.
Dan zou het klaar moeten zijn, en kun je een testje doen. Helaas zie ik dan geen nieuw forum op mijn site.
(ik kan me dan ook niet voorstellen dat het klaar is, moet er niet nog iets gebeuren met het sql bestand van 47MB?)

Ik heb ook nog eens het sql-bestand via ftp naar de nieuwe server gestuurd, alleen is mij niet duidelijk waar hij moet staan en hoe dan verder...

Duidelijk zal zijn dat ik geen ervaring heb met SQL. Heb op dit forum al wel rond gestruind, maar nog niet de juiste oplossing gevonden.

Wie kan me verder helpen?
- Vraag: wat kan ik beter doen?
nieuwe phpBB aanmaken op nieuwe server en dan database importeren? of database en phpBB beide kopieeren en op nieuwe server plaatsen. Vervolgens 2.0.13 upgraden naar 2.0.18?

- als het forum er eenmaal staat, wil ik achteraf de vormgeving wijzigen, dus dat is geen probleem.

- ik heb al gelezen over een prog "bigdump" heb ik die nodig om 47MB over te plaatsen?

Wie heeft er tijd om me verder te helpen?
bij voorbaat dank Nico
Laatst gewijzigd door koe op 04 dec 2005, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bee

Bericht door Bee » 04 dec 2005, 11:16

In je oude phpMyAdmin exporteer je je database dus met die export knop, en omdat je backup 47 mB is, heb je bij het importeren bigDump nodig: http://www.ozerov.de/bigdump.php

Zoek even op phpbb.nl voor meer informatie.
... Maar ik modereer (nog) niet.

koe

exporteren database - hoe?

Bericht door koe » 04 dec 2005, 13:31

Bedankt voor je antwoord Bee.
Ik heb bigdump opgehaald en ben die aan het aanpassen.

In de tussentijd wil ik de database opnieuw exporteren en op mijn PC plaatsen. Ik weet nu niet meer hoe dat moet via phpMyAdmin.
Volgens Kennis Bank zou dit onderaan alle tabellen staan. Dat is bij mij niet zo. Ik vind zoiets als ik op exporteer klik bovenaan het scherm, maar het ziet er wel iets anders uit:
Afbeelding
Wat moet ik nu waar invullen? Ik zie geen vakje om aan te geven dat ik het op mijn PC wil binnenkrijgen.

Als ik op "start" druk, gebeurd er niets.... alleen merk ik dan wel dat het lijkt of er iets gebeurd op de server, omdat ik in dat venster niets meer kan wijzigen. Wellicht gebeurd er iets op de achtergrond en word er geen melding gegeven.

Wil je nog eens meekijken?

Bee

Bericht door Bee » 04 dec 2005, 13:42

verzenden aanvinken :wink:

koe

weer een stukje verder....

Bericht door koe » 04 dec 2005, 15:07

Van die kleinigheidjes.... na dit gedaan te hebben duurt het ca 10 sec voor dat hij aan de gang gaat. Daarna krijg ik netjes een window die vraagt waar ik het wil opslaan. Is allemaal gelukt. Bedankt.
Database is binnen en met ftp in een nieuwe dir "dump" geplaatst.

Vervolgens is bigdump.php aangepast, heb per ongeluk de user: Bean ingegeven, dit had "bean" met een kleine letter moeten zijn.
Ook deze file in "dump" geplaatst en runnen maar.
Kreeg daarna onderstaande foutmelding. Heb toen naam in bigdump.php aangepast, maar nog steeds deze melding.

======================

BigDump: Staggered MySQL Dump Importer ver. 0.21b
Database connection failed due to Access denied for user: 'bean@localhost' (Using password: YES)

Edit the database settings in /home/nicob/public_html/forum/dump/bigdump.php or contact your database provider

Start from the beginning (DROP the old tables before restarting)
======================

Nogmaals starten werkt niet. Wat wordt er bedoeld met:
"DROP the old tables before restarting" ?
Moet ik nog iets met chmod doen? (ik heb voor bigdump.php 744 ingesteld)

Bee

Bericht door Bee » 04 dec 2005, 15:14

Controleer of de gegevens echt goed zijn, volgens deze foutmelding niet.

koe

Bericht door koe » 04 dec 2005, 16:57

Inderdaad, ik moest er nog iets voorzetten. Is inmiddels gedaan, daarna liep het als een zonnetje. Na de koffie kreeg ik netjes een melding dat alles klaar was.

Alleen, hoe nu verder. Volgens "Kennis bank" zou ik nu een test kunnen doen of het forum er staat. Dat is niet het geval.
Ik krijg als melding:

message_die() was called multiple times. This isn't supposed to happen. Was message_die() used in page_tail.php?
Inmiddels heb ik gelezen dat dit veel vaker voorkomt en dat er een speciale mod is waarmee ik betere informatie krijg over deze error.
Die ga ik eerst eens installeren.

enige 10-tallen minuten later:
ik weet nu ook wat een mod is en hoe je die installeert! WOW :D
Heb daarna nog eens naar mijn forum gekeken en krijg nu andere resultaten:

Critical Error!
message_die() was called multiple times.

--------------------------------------------------------------------------------
Error #1
Information
Board_disable

--------------------------------------------------------------------------------
Error #2
Error creating new session

Line : 189
File : /home/nicob/public_html/forum/includes/sessions.php
SQL : INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('6e3f8585a3957f1f323d8451b4da1504', -1, 1133712612, 1133712612, '51465a8d', 0, 0, 0)

Please, contact the webmaster. Thank you.

Error 1 kan ik me voorstellen. Ik heb het board eerst uitgezet, zodat er tijdens het exporteren geen berichten bijkwamen. Was dit wel slim? :shock:
In de "Kennis Bank" staat eigenlijk dat je dat pas na de export moet doen.... :oops:

Error 2 wil ik nog verder uitzoeken.
Is er iemand die hierop verder antwoord kan geven? :)

Nog even dit:
Ga ik naar phpMyAdmin toe, dan zie ik daar wel allemaal data die overeenkomt met de database. Zie onderstaand voorbeeld:

Afbeelding

Moet ik hier nu nog wat doen?

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 04 dec 2005, 17:20

Voer install/update_to_latest.php uit. Dit hoort de fout op te lossen, hopelijk.

Bee

Bericht door Bee » 04 dec 2005, 17:20

Je kan in de tabel phpbb_config board_disable op 0 zetten, dan krijg je alleen nog maar de sessiefout. Leeg de phpbb_sessions tabel eerst, en gebruik als het daarna niet is opgelost even de zoekfunctie.

Overigens denk ik dat je nog moet upgraden naar 2.0.18?

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 04 dec 2005, 17:21

Bee schreef:Je kan in de tabel phpbb_config board_disable op 0 zetten, dan krijg je alleen nog maar de sessiefout. Leeg de phpbb_sessions tabel eerst, en gebruik als het daarna niet is opgelost even de zoekfunctie.

Hij/zij kopiëerde een 2.0.13-database, waar dan gevraagd wordt naar session_admin? ;) Dat is in 2.0.15 toegevoegd.

koe

Bericht door koe » 04 dec 2005, 18:04

Bee schreef:Je kan in de tabel phpbb_config board_disable op 0 zetten, dan krijg je alleen nog maar de sessiefout. Leeg de phpbb_sessions tabel eerst, en gebruik als het daarna niet is opgelost even de zoekfunctie.

Disable op 0 is gedaan. De sessions tabel is leeggemaakt. Er stonden er een stuk of 10, die heb ik allemaal geselecteerd en op rood kruisje gedrukt. Dat bedoel je neem ik aan met "legen".
Voor mijn eigen begrip, wat heb ik nu gedaan? Ik heb aanvragen vanaf mijn browser gecanceld, die staan dus niet meer in de wachtrij. klopt dat?

Het uitvoeren van update_to_latest.php of zoiets lukte niet. Hij kon de pagina niet vinden. Als pad heb ik gebruikt:
..../forum/install/update_to_latest.php
dat zou goed moeten zijn, maar er gebeurd niets.

Volgens mij gebruik ik nu 2.0.18 en heb alleen de database eroverheen gezet. Zal dit straks even checken.

De volgende melding is er nu nog:

phpBB : Critical Error
Error creating new session
DEBUG MODE
SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'

INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('580fd744f9e8853209176543c3700063', -1, 1133715365, 1133715365, '51465a8d', 0, 0, 0)

Line : 189
File : sessions.php

Ik ga eerst effe een hapje eten, en kom dan weer terug. Kan nog een lange avond worden :bier:
Als er nog iemand een idee heeft, laat maar horen.
Laatst gewijzigd door koe op 04 dec 2005, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ytrecq

Bericht door Ytrecq » 04 dec 2005, 18:05

Dat worden heel wat update_to_latest.php draaien. :D Op deze manier ontbreken er natuurlijk een heleboel tabellen.
De code wijzigingen t/m 2.0.15 naar 2.0.16 staan in de Downloads de codewijzigingen van 2.0.17 naar 2.0.18 heb je waarschijnlijk al maar die van 2.0.16 naar 2.0.17 word lastiger maar volgensmij moet hij hier tussen staan.
sudo apt-get remove windows

Bas
Contacteer:

Bericht door Bas » 04 dec 2005, 18:06

Bas schreef:Voer install/update_to_latest.php uit. Dit hoort de fout op te lossen, hopelijk.
Dat zei ik toch al? ;)

Ytrecq

Bericht door Ytrecq » 04 dec 2005, 18:09

Ja dat zag ik, maar ik gaf wat links waar ze te vinden zijn. Maar misschien komt het inderdaad wel een beetje over alsof ik doe dat ik de eerste ben die daar achter komt. Sorry.
sudo apt-get remove windows

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 04 dec 2005, 18:16

Je hoeft enkel de update_to_latest.pph van 2.0.18 te doen, dan voert ie alles uit ;)

koe

Het is klaar

Bericht door koe » 04 dec 2005, 20:41

Het is allemaal gelukt. Ik heb een patch gevonden en daar zaten de juiste files in om te updaten. Had daarna nog 1 foutmelding: kon classic template niet vinden. Heb die van het oude forum gehaald en ook geinstalleerd.

Komende week zal dan de layout, of zoals jullie het noemen, de style worden aangepast.

Allemaal bedankt voor de hulp, mede namens de vele forum gebruikers van mijn forum. :D
Nico

Gesloten