Backups, backups,...backups..

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
Sander123
Contacteer:

Backups, backups,...backups..

Bericht door Sander123 » 13 jun 2004, 03:16

Ik zit nogal es vaak te k*tten met backups. Dan wil ik bijvoorbeeld een mod installeren en dan staat er dit
Before Adding This MOD To Your Forum, You Should Back Up All Files
Nu heb ik een backup gemaakt van phpbb..toen ik alleen de layout veranderd had. Maar nu heb ik in de tussentijd al wat mods geinstalleerd, en die raak ik dan, door die hele oude backup te gebruiken kwijt. Maar hoe doen jullie dat?Ik wil die oude backup toch maar behouden voor als ik eens iets verziek. Maken jullie dan voordat jullie een mod installeren een apparte backup van alle files, of doen jullie dit in een apparte map of zetten jullie dat datums in de mapnaam of wat...

Ik hoop dat iemand hier een beetje een goed 'systeempje' voor heeft bedacht en die met mij zou willen delen :D

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 13 jun 2004, 07:06

Als je begint kan je beter voor dat je iets wijzigt een back-up maken.

Ik zit wel te zeuren dat iedereenn een back-up moet maken maar ik doe het zelf nooit, behalve van de database. Als ik iets fout doe heb ik genoeg kennis in huis om het in 2 sec terug te draaien of een stuk code opnieuw te schrijven.

Van de database maak ik wel back-ups. En dat doe ik bij sommige sites die ik beheer elke dag.

cartoontje
Contacteer:

Bericht door cartoontje » 13 jun 2004, 09:34

Heb je het over db back-ups of over bestanden (ik vermoed bestanden):

De database back-up ik een paar keer per week (liefst elke dag, maar dat vergeet ik nog wel eens)! :P

Over de bestanden: Ik heb op mijn harde schijf 2 mappen, 1 heet phpBB2, de ander heet Back-up. Voordat ik een mod installeer kopieer ik de hele inhoud van phpBB2 naar de map back-up, waarbij ik alle bestanden overschrijf. Vevolgens installeer ik de mod in de map phpBB2. Daarna upload ik alles.

- Gaat het mis en wil ik weer terug? Dan verwijder ik de bewerkte bestanden en upload ik de oude uit de map back-up. Vervolgens verwijder ik de inhoud in de map phpBB2 en plaats ik de inhoud van de map back-up er naar toe.

- Weet ik zeker dat alles goed is? Dan kopieer ik de inhoud van de map phpBB2 over de inhoud van de map back-up.

Zo heb ik altijd een goede back-up achter de hand, waarmee ik snel mijn forum weer in de oude staat kunt herstellen! :)

WebSiteNet
Contacteer:

Bericht door WebSiteNet » 13 jun 2004, 11:31

@cartoontje: Hier spreekt een prof. :P Beter uitgelegd kan niet.

Luuk

Bericht door Luuk » 13 jun 2004, 17:51

@ cartoontje => als je elke dag een backup wilt maken en je hebt "cron jobs" tot je beschikking dan is dit wel handig!
Afbeelding

cartoontje
Contacteer:

Bericht door cartoontje » 13 jun 2004, 18:01

Wat is Cron Jobs? Waar vind ik het? Ik heb vandaag wel een mod geïnstalleerd die Pseudocron heet (hack voor phpBB), maar wat je er mee kunt is me nog vrij onduidelijk. Ik dacht dat je het nodig had voor de Cash Mod Allowances! ;)

Sander123
Contacteer:

Bericht door Sander123 » 13 jun 2004, 18:06

cronjobs is iets waarmee je een script op een bepaalde tijd kan uitvoeren.. En je vind het in plesk.. :D

cartoontje
Contacteer:

Bericht door cartoontje » 13 jun 2004, 18:12

Helaas, heb ik niet tot m'n beschikking (of ik zal een heel aardig mailtje naar mr_ski moeten sturen, of hij het in wil stellen, maar laat dat maar zitten, ben al lang blij met die 10MB).

Sander123
Contacteer:

Bericht door Sander123 » 16 jun 2004, 00:43

cartoontje schreef:Heb je het over db back-ups of over bestanden (ik vermoed bestanden):

De database back-up ik een paar keer per week (liefst elke dag, maar dat vergeet ik nog wel eens)! :P

Over de bestanden: Ik heb op mijn harde schijf 2 mappen, 1 heet phpBB2, de ander heet Back-up. Voordat ik een mod installeer kopieer ik de hele inhoud van phpBB2 naar de map back-up, waarbij ik alle bestanden overschrijf. Vevolgens installeer ik de mod in de map phpBB2. Daarna upload ik alles.

- Gaat het mis en wil ik weer terug? Dan verwijder ik de bewerkte bestanden en upload ik de oude uit de map back-up. Vervolgens verwijder ik de inhoud in de map phpBB2 en plaats ik de inhoud van de map back-up er naar toe.

- Weet ik zeker dat alles goed is? Dan kopieer ik de inhoud van de map phpBB2 over de inhoud van de map back-up.

Zo heb ik altijd een goede back-up achter de hand, waarmee ik snel mijn forum weer in de oude staat kunt herstellen! :)

Ik ga dat ook zo doen :) , maar ik heb nu 3 mappen... 1 als backup, zonder hacks erin, en 1 map als backup...waar ik dan alles in overschrijf steeds, en nog een map waar m'n forum instaat met hacks enzo, dus waarin die nog goed werkt. :bier:
Wordt ook lid op mijn forum!! Ik zou het erg leuk vinden..

christel
Contacteer:

Bericht door christel » 16 jun 2004, 15:15

Ik heb ook 2 mappen. 1 met alle originele phpBB 2.06 files, 1 met alle modded files. Als ik een mod toevoeg, sla ik eerst alle gemodificeerde files op op het buroblad. Pas als ik merk dat alles goed werkt, verplaats ik de modded fils naar de modded files map. Daarnaast draai ik iedere week een full backup, database + structuur. Voordat ik een mod installeer, maak ik er 1 extra. Just in case.... :wink:

Plaats reactie