Relaties DB phpBB
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

Relaties DB phpBB
Ik wil een portal in ASP maken die ook dingen uit het phpBB forum haalt. Ik weet het klinkt dom maar ik heb domweg niet zo veel verstand van PHP en wel van ASP en er moet wel een zelfgemaakt voorpagina komen. Ik heb al gepresteerd om gegevens uit de MySQL db te halen maar ik snap alleen niet helemaal hoe de DB qua relaties ed in elkaar zit.
Heeft misschien een relatie-schema van het phpBB forum?
BVD
Heeft misschien een relatie-schema van het phpBB forum?
BVD
- WebSiteNet
- Contacteer:
Als je begint met een DB te bouwen dan gaat er een heel proces vooraf hoe de DB eruit moet zien. Op het laatst zie je een schema van alle relaties die er in de DB zitten.WebSiteNet schreef:Wat bedoel je met relatie schema?
Als je in de topics tabel forum_id ziet staan is dat dus ook forum_id in de forums tabel.
Ik ben niet zo heel bekend met asp maar heeft asp ook niet iets als in php phpmyadmin heet?
Zo'n grafisch schema zit bijvoorbeeld ook in MS Access.
- WebSiteNet
- Contacteer:
Ja, maar niet in mysql.
Als je een overzicht wilt zal je het moeten maken om alle velden van de db te kunnen bekijken en te wijzigen moet je phpmyadmin instaleren.
Als je nog geen phpmyadmin hebt kan je het zo instaleren:
http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=13
Als je een overzicht wilt zal je het moeten maken om alle velden van de db te kunnen bekijken en te wijzigen moet je phpmyadmin instaleren.
- WebSiteNet
- Contacteer:
WebSiteNet schreef:Als je een overzicht wilt zal je het moeten maken om alle velden van de db te kunnen bekijken en te wijzigen moet je phpmyadmin instaleren.
He lukt me niet echt om een relatie-schema te maken. Dus ik ga gewoon de php-code maar uitkleden. Maar ik heb nu wel een paar vragen:
- Is er een document dat de source-code van phpBB behandeld?
Hoe zit de tijdnotatie inelkaar? in DB zijn het alleen maar getallen!
Is er al een portal met de combinatie ASP/phpBB/MySQL
ik denk dat je geen phpbb portal in asp vindt omdat, de naam zegt het al, phpbb in en voor php geschreven is.
Je moet gewoon een database connectie leggen e dan daar de informatie uit halen, je kunt geen phpbb script gebruiken omdat dat alleen voor php is en er ook php includes zijn.
Ik denk dat je een database connectie moet maken en er niet aan denken dat voor phpbb is. Je gebruikt namelijk alleen de info uit de database.
Je moet gewoon een database connectie leggen e dan daar de informatie uit halen, je kunt geen phpbb script gebruiken omdat dat alleen voor php is en er ook php includes zijn.
Ik denk dat je een database connectie moet maken en er niet aan denken dat voor phpbb is. Je gebruikt namelijk alleen de info uit de database.
Goed .. dit was ik ook van plan .. maar als ik niet weet hoe de gegevens worden opgeslagen is het een hele klus om uit te vinden waar ik welke gegevens vandaan moet halen.Luuk schreef:ik denk dat je geen phpbb portal in asp vindt omdat, de naam zegt het al, phpbb in en voor php geschreven is.
ik heb helemaal geen verstand van asp (net zoveel als van php een half jaar geleden) dus ik weet ook echt niet hoe je daar een database verbinding legt en daar gegevens uit haalt... Misschien moet je op eens op een asp website gaan kijken hoe...
je snapt me niet denk ik. Ik heb dus al een connectie met de database. Maar de database zit zo ingewikkeld in elkaar dat ik niet precies weet hoe ik bepaalde overzichten krijg zoals de laatste posts etc. Als iemand mij kan vertellen hoe de db in elkaar zit en hoe die gebruikt moet worden dan red ik mij voor de rest wel met ASP. Ik ben namelijk als zo'n 4 jaar bezig in ASP en ASP.NET ..Luuk schreef:ik heb helemaal geen verstand van asp (net zoveel als van php een half jaar geleden) dus ik weet ook echt niet hoe je daar een database verbinding legt en daar gegevens uit haalt... Misschien moet je op eens op een asp website gaan kijken hoe...
oftewel, installeer phpmyadmin. dan kun je daar de structuur van de database bekijken.WebSiteNet schreef:Als je nog geen phpmyadmin hebt kan je het zo instaleren:
Je bedoelt toch dat je de tabellen kan bekijken van de DB en daaruit moet afleiden welk ID bij welke ID hoort etc ..Luuk schreef:oftewel, installeer phpmyadmin. dan kun je daar de structuur van de database bekijken.
Dit gaat namelijk niet want volgens mij hebben niet alle ID's die bij elkaar horen dezelfde naam ..
eigenlijk is de database best logisch (gelukkig).
je hebt bijvoorbeeld de tabel phpbb_topics, daarin staat het id nummer van de eerste post, de laatste, degene wie het topic is gestart etc.
user_id is het id nummer van de gebruiker wie het topic heeft gestart, in de tabel phpbb_users kun je dan het user_id opzoeken en daaruit de niformatie halen van die gebruiker.
je hebt bijvoorbeeld de tabel phpbb_topics, daarin staat het id nummer van de eerste post, de laatste, degene wie het topic is gestart etc.
user_id is het id nummer van de gebruiker wie het topic heeft gestart, in de tabel phpbb_users kun je dan het user_id opzoeken en daaruit de niformatie halen van die gebruiker.
Thnx .. daar heb ik wat aan ..mosymuis schreef:http://www.forumtopics.com/phpBBDemo/phpbb_tables.php
Ik snap dat hij op zoek is naar een soort van flowchart, maar ik geloof niet dat dat al eens gemaakt is. Ik heb wel een goed inzicht in de database structuur, maar zit er nu niet echt op te wachten om dit in elkaar te draaien. Maar ik kan wel vertellen hoe je enkele specifieke gegevens ophaalt, mocht hij er niet uitkomen.
Dit probleem heb ik opgelost door de tabelgegevens te vergelijken met het forum zelf die daarvoor zijn gegevens uitleest. Soms vergelijk ik tabelgegevens met gegevens in de adresbalk.
Een klein voorbeeld:
Op mijn forum is er een categorie Café Lut Gholein en de onderwerpenlijst Off-topic.
Als ik daarop klik, laat de adresbalk zien:
http://www.diablo2forum.nl/viewforum.php?f=22
Het forum-id is dus kennelijk 22 (het is gokwerk).
Ik ga naar phpmyadmin (die ik trouwens uitgepakt en geïnstalleerd heb, op dezelfde wijze als het PHPBB zelf) en ik probeer wat tabellen uit te lezen.
Ik probeer uit: SELECT * FROM phpbb_forums WHERE forum_id =22
en ik krijg:
- forum_id = 22;
- cat_id = 8;
- forum_name = Off-topic;
- forum_desc = Bespreek hier de onderwerpen met de forumleden die geheel off-topic zijn. Onderwerpen over Diablo II horen hier dus niet thuis.;
- forum_status = 0;
- forum_order = 40;
- forum_posts = 94; // te zien onder Berichten in het forum zelf;
- forum_topics = 8; // te zien onder Onderwerpen in het forum zelf;
- forum_last_post_id = 479; // verwijzing naar de laatste post. Houd de muiscursor op
en let dan op de statusbalk van je browser;
Dan zijn er een aantal velden die beginnen met auth_ (auth_view 0, auth_read 0, auth_post 1, auth_reply 1, auth_edit 1, auth_delete 1, auth_sticky 3, auth_announce 3, auth_vote 1, auth_pollcreate 1), maar er zal wel een verband zijn tussen welke soorten gebruikers (Gasten, Admins, moderators, "gewone" leden, etc.) deze rechten hebben en de waarden bij deze velden.
Ik doe een gok. 0 = Gasten (Gasten mogen dat deel - trouwens alles - van mijn forum bekijken en lezen), 1 = leden (alleen leden mogen daar een topic beginnen, antwoorden op een topic, een bericht veranderen of wijzigen, een poll opstarten en stemmen), 3 = moderators (alleen moderators mogen van een topic een Sticky of een Mededeling maken). Al doende leert men dus, hihi.
Een klein voorbeeld:
Op mijn forum is er een categorie Café Lut Gholein en de onderwerpenlijst Off-topic.
Als ik daarop klik, laat de adresbalk zien:
http://www.diablo2forum.nl/viewforum.php?f=22
Het forum-id is dus kennelijk 22 (het is gokwerk).
Ik ga naar phpmyadmin (die ik trouwens uitgepakt en geïnstalleerd heb, op dezelfde wijze als het PHPBB zelf) en ik probeer wat tabellen uit te lezen.
Ik probeer uit: SELECT * FROM phpbb_forums WHERE forum_id =22
en ik krijg:
- forum_id = 22;
- cat_id = 8;
- forum_name = Off-topic;
- forum_desc = Bespreek hier de onderwerpen met de forumleden die geheel off-topic zijn. Onderwerpen over Diablo II horen hier dus niet thuis.;
- forum_status = 0;
- forum_order = 40;
- forum_posts = 94; // te zien onder Berichten in het forum zelf;
- forum_topics = 8; // te zien onder Onderwerpen in het forum zelf;
- forum_last_post_id = 479; // verwijzing naar de laatste post. Houd de muiscursor op
Dan zijn er een aantal velden die beginnen met auth_ (auth_view 0, auth_read 0, auth_post 1, auth_reply 1, auth_edit 1, auth_delete 1, auth_sticky 3, auth_announce 3, auth_vote 1, auth_pollcreate 1), maar er zal wel een verband zijn tussen welke soorten gebruikers (Gasten, Admins, moderators, "gewone" leden, etc.) deze rechten hebben en de waarden bij deze velden.
Ik doe een gok. 0 = Gasten (Gasten mogen dat deel - trouwens alles - van mijn forum bekijken en lezen), 1 = leden (alleen leden mogen daar een topic beginnen, antwoorden op een topic, een bericht veranderen of wijzigen, een poll opstarten en stemmen), 3 = moderators (alleen moderators mogen van een topic een Sticky of een Mededeling maken). Al doende leert men dus, hihi.