Structuur, welke soort file doet wat
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

Structuur, welke soort file doet wat
Ok, zo ver ben ik al: er zijn 'tpl', 'php', 'cfg' , 'html' en 'css' - files (de laatsten mij bekend).
Nu begrijp ik het volgende niet:
In een tpl-file wordt er verwezen naar een tag (weet niet of dit de juiste benaming is) bv.{WELCOME_MSG}. Waar moet ik dan de definitie van die tag gaan halen of nog beter hoe weet de .tpl-file waar die tag te vinden is. Moet je die in dezelfde folder in een specifieke extentie zoeken?
Hetzelfde met de tags van de php ($...)
Ik hoor jullie al zuchten. Weer zo'n beginnertje dat het allemaal niet snapt.
Is er ergens een pagina in phpbb.nl (of .com of andere site) die de structuur wel allemaal op een rijtje zet? Of een redder-uit-de-nood die me wegwijs kan maken tussen de weg die gevolgd wordt om uiteindelijk te vinden waar een tag voor staat?
Bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden van deze mail.
In een tpl-file wordt er verwezen naar een tag (weet niet of dit de juiste benaming is) bv.{WELCOME_MSG}. Waar moet ik dan de definitie van die tag gaan halen of nog beter hoe weet de .tpl-file waar die tag te vinden is. Moet je die in dezelfde folder in een specifieke extentie zoeken?
Hetzelfde met de tags van de php ($...)
Ik hoor jullie al zuchten. Weer zo'n beginnertje dat het allemaal niet snapt.
Is er ergens een pagina in phpbb.nl (of .com of andere site) die de structuur wel allemaal op een rijtje zet? Of een redder-uit-de-nood die me wegwijs kan maken tussen de weg die gevolgd wordt om uiteindelijk te vinden waar een tag voor staat?
Bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden van deze mail.
Ten eerste: ik vind dit zeker geen domme vraag, dit is (zover ik me kan herinneren) de eerste keer dat deze vraag word gesteld en de antwoorden zullen zeker ook interessant zijn voor mensen die al goed met phpbb kunnen omgaan...
Oke ik zal even kort een stukje typen over het hoe en wat van phpbb...:
in de php bestanden worden doormiddel van queries (= opdrachten aan mysql database om gegevens te ontvangen) allerlei gegevens opgehaald om een pagina te maken... zo worden bijvoorbeeld in de index.php de forums opgehaald.
Al deze gegevens worden doormiddel van variabeles (= al die $ tekens in je php bestand) "omgevormd" tot bruikbare gegevens en bijna aan het einde van het bestand in een tpl bestand gestopt... eigenlijk is een tpl bestand dus de output van een php bestand... dit hele verhaal kan ook in een bestand gedaan worden maar dit is veel overzichtelijk...
er is nog veel meer over te zeggen maar daar heb ik nu ff geen tijd voor... ik moet zo weg....
Oke ik zal even kort een stukje typen over het hoe en wat van phpbb...:
in de php bestanden worden doormiddel van queries (= opdrachten aan mysql database om gegevens te ontvangen) allerlei gegevens opgehaald om een pagina te maken... zo worden bijvoorbeeld in de index.php de forums opgehaald.
Al deze gegevens worden doormiddel van variabeles (= al die $ tekens in je php bestand) "omgevormd" tot bruikbare gegevens en bijna aan het einde van het bestand in een tpl bestand gestopt... eigenlijk is een tpl bestand dus de output van een php bestand... dit hele verhaal kan ook in een bestand gedaan worden maar dit is veel overzichtelijk...
er is nog veel meer over te zeggen maar daar heb ik nu ff geen tijd voor... ik moet zo weg....
Alleen support via het forum, dus geen support via email, msn of pb.
als je meer wilt weten over de werking van Templates kun je daar wat meer over vinden op deze site.
Het systeem dat daar wordt uitgelegd lijkt sterk op het systeem dat phpbb gebruikt, maar is niet helemaal hetzelfde.
Het systeem dat daar wordt uitgelegd lijkt sterk op het systeem dat phpbb gebruikt, maar is niet helemaal hetzelfde.
Re: Structuur, welke soort file doet wat
TPL zijn de template files van phpBB, hierin staat alle HTML en CSS, de uitvoerbare code voor de browser dus. Deze zijn direct gekoppeld aan enkele PHP files, die alle {VARIABELEN} klaarzetten. Sommige files, zoals common.php, config.php, functions.php, contstants.php en nog een paar, worden altijd geladen bij elke pagina, de andere files worden geladen afhankelijk van de pagina die de bezoeker opvraagt.michele schreef:Ok, zo ver ben ik al: er zijn 'tpl', 'php', 'cfg' , 'html' en 'css' - files (de laatsten mij bekend).
Zo is viewtopic.php uiteraard verbonden aan viewtopic_body.tpl, maar er zijn ook ingewikkeldere samenstellingen zoals je die ziet bij het profiel gedeelte: daar zijn naast profile.php ook alle files in /includes/ beginnend met usercp_ aan verbonden. Wanneer de bezoeker profile.php?mode=editprofile opvraagt worden daar in feite usercp_register.php, usercp_avatar.php en profile_add_body.tpl achter gehangen.

En dan je tweede vraag, deze {VARIABELEN} worden dus gekoppeld aan de PHP $variabelen waar podium4 al over sprak. Als voorbeeld de phpBB versie onderaan elke pagina; regel #38 van page_tail.php:
Code: Selecteer alles
'PHPBB_VERSION' => '2' . $board_config['version'],
Code: Selecteer alles
{PHPBB_VERSION}

Antwoorden
Podium 4 en Mosymuis jullie antwoorden zijn 'het'. Als je het uitgelegd krijgt vallen puzzelstukjes vaak in mekaar. Ga het nu eens grondig bestuderen.
Donny_nl bedankt voor het voorbeeldje.
Nog eentje voor vandaag wat is nu de .cfg-file?
Donny_nl bedankt voor het voorbeeldje.
Nog eentje voor vandaag wat is nu de .cfg-file?
-
Als je zelf gaat knutselen met nieuwe pagina's of gewoon de bestaande pagina's. Neem dan eens een kijkje op deze pagina: http://www.phpbb.com/styles/listvars.php
Dit is een goed overzicht van de al bestaande "dingen"
in phpBB.
Zeker een interessant topic dit.
Dit is een goed overzicht van de al bestaande "dingen"

Zeker een interessant topic dit.
Re: Antwoorden
Deze bevatten de waardes die met de template meekomen en worden ingeladen in de database (theme_info.cfg) en de waardes die in de $images[] geladen worden (subSilver.cfg) zodat het systeem altijd weet waar hij de plaatjes vandaan met halen.michele schreef:Nog eentje voor vandaag wat is nu de .cfg-file?
Kort gezegd zijn de .cfg er dus voor om aan te geven welke lettertypen, -groottes -kleuren en celkleuren de template gebuikt en op welke locaties de bijbehorende plaatjes staan.