bij mij werkt ie cker wel, mijn forum is er cker sneller van gewordenvraag me toch wel af of die echt veel nut heeft...
kan phpbb trager worden als je mods instaleert?
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

zover ik weet wat gzip is:
gzip pakt alles in (zip zegt het eigenlijk al), hierdoor is alles dus wat kleiner. dit verlaagd je dataverkeer omdat er minder data verzonden wordt.
door bovenstaande mod. kun je instellen hoe hoog de (hoe zeg je het) level moet staan. bijvoorbeeld 1, dan verkleint heel weinig en bij 9 heel veel...
gzip pakt alles in (zip zegt het eigenlijk al), hierdoor is alles dus wat kleiner. dit verlaagd je dataverkeer omdat er minder data verzonden wordt.
door bovenstaande mod. kun je instellen hoe hoog de (hoe zeg je het) level moet staan. bijvoorbeeld 1, dan verkleint heel weinig en bij 9 heel veel...
http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=5
zo kun je je forum ook iets sneller maken.
dit heb ik zelf ook geinstalleerd.
waarom? omdat ik het nutteloos vind dat alle moderators en zo worden afgebeeld op de index.
zo kun je je forum ook iets sneller maken.
dit heb ik zelf ook geinstalleerd.
waarom? omdat ik het nutteloos vind dat alle moderators en zo worden afgebeeld op de index.
tja, ik weet het ook niet precies...
wellicht dat dit iets ophelderd:
wellicht dat dit iets ophelderd:
The server compresses "on the fly" the data that are supposed to be sent from the server to the browser (HTML, php code etc), the compressed data are transferred to the client (browser) and decompressed in the browser.
It does not affect the size of your database. You can turn it on or off at any time.
Usually your forum should be faster with gzip, because less data (i.e. compressed data) have to be transferred. However, as gzip is done server side, it slightly increases the server load. If your server is fast, it won't hurt, if it's slow/overloaded (*cough* lycos *cough* ), it will slow down the whole server a little bit, which might compensate the gain of speed. The decompression process in the browser may also slow down the whole thing on 'old' computers. Long story short, gzip is recommended, but you must test it.
Please note that certain browsers (Netscape 4.7; Mozilla?) seem to have problems (blank pages) with gzip under certain circumstances. It is therefore higly recommended to test your forum with these browsers.
Ik zie het maar zo of het het juist is weet ik niet maar een krant
van 15 regels heb je eerder uit dan een krant van 200 regels.
Alle mods voegen code toe aan diverse bestaande php pagina`s
etc.
Met het includen etc van deze bestanden duurt het langer voordat de
header het krantje uitheeft lijkt mij de logica.
Met de snelle computers van deze tijd lijkt het me ook logisch als
het gezipt aankomt het ook snel uitgepakt is.
Maar ik denk toch ook, dat zoals al iemand eerder aangaf, het heel
belangrijk is dat de query`s goed zijn voor een snelle selectie
van opgevraagde kolommen.
John
van 15 regels heb je eerder uit dan een krant van 200 regels.
Alle mods voegen code toe aan diverse bestaande php pagina`s
etc.
Met het includen etc van deze bestanden duurt het langer voordat de
header het krantje uitheeft lijkt mij de logica.
Met de snelle computers van deze tijd lijkt het me ook logisch als
het gezipt aankomt het ook snel uitgepakt is.
Maar ik denk toch ook, dat zoals al iemand eerder aangaf, het heel
belangrijk is dat de query`s goed zijn voor een snelle selectie
van opgevraagde kolommen.
John
Om maar met de deur in huis te vallen en een interessant 1ste bericht te plaatsen:
PHP zelf is niet de beperkende factor in de snelheid van een phpBB. Althans, dat zou het niet moeten zijn. Met een beetje extra inzet kan je je webserver (als je een eigen webserver aan het opzetten bent) zo configureren dat PHP snel wordt gecompileerd en flink wordt gecached. Waarmee je in principe de hele slag van het compileren kan omzeilen. En dus aan de kern van de snelheidsbeperking gaat komen: de SQL server. Zoals terecht opgemerkt door Pinocchio zijn de SQL zoekopdrachten de meest beperkende factor.
Zeker in extreem actieve phpBB's. Zoals Gaia Online, bokt.nl en een aantal andere.
Daar moet MySQL zich door Gigabytes aan tekst heenworstelen. Maar, dat is MySQL. phpBB geeft met zijn DBAL kern een opdracht aan MySQL en dat stuk is al klaar dan. Dat neemt een microseconde hooguit. Maar, het wachten is dan op MySQL.
Ergo, echt veel uitmaken doet het niet, hoe GROOT een PHP bestand ook is. Wat een klein beetje kan uitmaken is de daadwerkelijke stijl van programmeren. Je kan heel lelijk en dik programmeren of heel snel en to-the-point. Maar, over het algemeen kan je wel aannemen dat de meeste beschikbare MODs weinig tot geen plekken hebben waar je echt veel winst uit kan halen in termen van snelheid van routines. Tenzij we gaan kijken naar recursive/geneste loops. Maar niet veel MODs gebruiken recursive/geneste loops. Niet echt veel behoefte aan.
PHP zelf is niet de beperkende factor in de snelheid van een phpBB. Althans, dat zou het niet moeten zijn. Met een beetje extra inzet kan je je webserver (als je een eigen webserver aan het opzetten bent) zo configureren dat PHP snel wordt gecompileerd en flink wordt gecached. Waarmee je in principe de hele slag van het compileren kan omzeilen. En dus aan de kern van de snelheidsbeperking gaat komen: de SQL server. Zoals terecht opgemerkt door Pinocchio zijn de SQL zoekopdrachten de meest beperkende factor.
Zeker in extreem actieve phpBB's. Zoals Gaia Online, bokt.nl en een aantal andere.
Daar moet MySQL zich door Gigabytes aan tekst heenworstelen. Maar, dat is MySQL. phpBB geeft met zijn DBAL kern een opdracht aan MySQL en dat stuk is al klaar dan. Dat neemt een microseconde hooguit. Maar, het wachten is dan op MySQL.
Ergo, echt veel uitmaken doet het niet, hoe GROOT een PHP bestand ook is. Wat een klein beetje kan uitmaken is de daadwerkelijke stijl van programmeren. Je kan heel lelijk en dik programmeren of heel snel en to-the-point. Maar, over het algemeen kan je wel aannemen dat de meeste beschikbare MODs weinig tot geen plekken hebben waar je echt veel winst uit kan halen in termen van snelheid van routines. Tenzij we gaan kijken naar recursive/geneste loops. Maar niet veel MODs gebruiken recursive/geneste loops. Niet echt veel behoefte aan.
Wel dat is waar wat hij of zij hier boven zegt.
Ik heb namelijk deze week nog een MOD geïnstalleerd genaamd "Fast and the Furious hack" waarbij m'n phpbb veel sneller zou moeten worden. Het resultaat mag gezien worden. Nu verschijnt alles onmiddellijk als het forum laadt. Maar is dit wel goed?
Hier even de link:
http://www.phpbbhacks.com/viewhack.php?id=119
Ik heb namelijk deze week nog een MOD geïnstalleerd genaamd "Fast and the Furious hack" waarbij m'n phpbb veel sneller zou moeten worden. Het resultaat mag gezien worden. Nu verschijnt alles onmiddellijk als het forum laadt. Maar is dit wel goed?
Hier even de link:
http://www.phpbbhacks.com/viewhack.php?id=119
database optimaliseren:
http://www.phpbbhacks.com/viewhack.php?id=1748
http://www.phpbbhacks.com/viewhack.php?id=1748
Je hoeft je excuses niet aan te bieden hoor. Ik had toch net zo goed een vrouwtje kunnen zijn? Dat beledigd mij niet hoor.
Enfin, Fast and Furious is niets meer dan een verbeterde versie van de GZIP routine van phpBB. De daadwerkelijke informatie die hij verstuurt naar de client is beter ingepakt, kleiner dus. En daarom is het forum dan sneller.
Als je voor een echte snelheidsverbetering wilt gaan moet je eXtreme Styles eens proberen. Je kunt het vinden op zowel phpBB.com als op phpBBHacks.com. Het is een vervanging van de standaard template.php van phpBB. Stukken sneller.
Enfin, Fast and Furious is niets meer dan een verbeterde versie van de GZIP routine van phpBB. De daadwerkelijke informatie die hij verstuurt naar de client is beter ingepakt, kleiner dus. En daarom is het forum dan sneller.
Als je voor een echte snelheidsverbetering wilt gaan moet je eXtreme Styles eens proberen. Je kunt het vinden op zowel phpBB.com als op phpBBHacks.com. Het is een vervanging van de standaard template.php van phpBB. Stukken sneller.