ongerust over Backup

Plaats reactie
Omb648

ongerust over Backup

Bericht door Omb648 » 13 jan 2016, 11:11

• Adres van je forum: http://nand.be/forum
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie:3.1.7-pl1

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Wat is het probleem?
Alles is nieuw voor mij. Ik maak een backup via beheer-systeem en download (bestand opslaan), en krijg een bestandsnaam als backup_1.........sql.gz maar dit is zo snel gegaan en de inhoud is slechts 47kb dat ik er wel dik aan twijfel of die backup betrouwbaar is. Indien dit normaal is kan ik dan via lokale schijf ht forum ook herstellen?

David
Contacteer:

Re: ongerust over Backup

Bericht door David » 13 jan 2016, 12:00

Wat versta jij onder beheer-systeem? Is dat het beheerderspaneel van je forum, of bedoel je het paneel van je host? Gaat het alleen om je database of ook de bestanden? Uit je bericht haal ik database, en je bestanden dan?

Wat ik doe met database back-ups is, het bestand openen met notepad++ en kijken of er data instaat. Ik kijk altijd even globaal door de tabellen. Maar je zou als je iet onervaren ben wat beter kunnen kijken of alle tabel ook en erin staan en vooral of het bestand niet leeg is.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Omb648

Bericht door Omb648 » 13 jan 2016, 12:50

Backup gemaakt via Onderhoud (beheerderspaneel): Backup.
Alle (ook database bestanden) bestanden geselecteerd.
pakket opgeslagen op lokale schijf. Foutmelding om ze op de (host)server te plaatsen
(Fatal error: Call to undefined function gzopen() in /home/nand.be/www/forum/.../acp/acp_database.php on line 541): reden niet duidelijk???
Bestand geopend in Notepad++: (gzip): er is inhoud (455 regels), maar machinetaal.
Om eventueel backup te herstellen - denk ik - moet ik dit bestand (uitgepakt) in store map (via filezilla) plaatsen?
Misschien gaat ht voorlopig toch nog te snel om het helemaal te begrijpen. Zal database phpMyAdmin best exporteren, denk ik.

David
Contacteer:

Bericht door David » 13 jan 2016, 12:59

Je uitleg is een beetje onduidelijk, maar laat ik even bij het begin beginnen.

Je kan je database back-up het beste via phpMyAdim maken, zoals je zelf al aangeeft via de exporteer functie. De back-up functie via het beheerspaneel van phpBB is helaas niet 100% betrouwbaar. Je gebruikt phpMyAdmin in het ergste geval ook, om je database te importeren.

Maar kom eerst even langs dit forum met je foutmelding, niet te snel met back-up gaan werken.

Je hebt het in je la as tste bericht over een foutmelding, waar krijg je die? Bij welke handeling?
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Omb648

Bericht door Omb648 » 13 jan 2016, 13:29

Nu ik in beheerderspaneel tab onderhoud, backup, kies voor bestandstype "tekst" i.p.v. "gzip" wordt de backup opgelagen zonder foutmelding en vind ik deze terug bij de opdracht database "herstellen" (datum van de backup). Ook bevat de backupfile die gedownload wordt op de lokale schijf als "tekst" meer dan > 1700 regels en de inhoud is " phpBB Backup Script
# Dump of tables for phpbb_
# DATE : 13-01-2016 11:53:23 GMT
#
# Table: phpbb_acl_groups
DROP TABLE IF EXISTS phpbb_acl_groups;

Blijkbaar ook weer oké. Zeker veel dank voor je begrip en de tip.

Plaats reactie