Ten einde raad met gebruikerspermissies
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
-
Ten einde raad met gebruikerspermissies
Hoi allen,
Ik beheer sinds enkele maanden men eigen phpbb3.0.12 forum, waar ik in het algemeen erg tevreden over ben en waarop ik me als totale IT noob aardig uit de slag weet te trekken.
Maar nu zit ik al enkele weken te zoeken naar een bepaalde permissie instelling die ik maar niet krijg toegepast. Het begint me redelijk te irriteren dus ik hoop alvast op jullie hulp. Ik schets even hoe ik het graag zou zien.
Zoals op veel forums komen er altijd een groep leden aanzetten die registreren,vervolgens dagelijks zitten mee te lezen maar geen enkele inbreng doen op het forum. Tot mijn grote ergernis komen ze dan soms ook nog enkel om wat spullen te verkopen en verder niets. Daar het mijn bedoeling was om een forum te beheren waarop ik liever 50 actieve leden heb dan 500 waarvan er 450 nooit wat zeggen maar wel met de info aan de haal gaan. Zie ik mij nu genoodzaakt om dit dan toch via de permissies aan te passen. Nu heb de instellingen al zo gezet dat ik als beheerder eerst het account moet activeren, zodat ik toch een soort van controle heb en de mogelijkheid om de nieuwe leden een welkomstmail te sturen met de vraag of ze zich even kort maar netjes willen voorstellen.
Dit lost al een stuk van mijn ergernis op maar helaas ben je als het ware genoodzaakt om sommige hardleerse leden echt te dwingen.
Daarom zou ik de permissies zo willen ingesteld zien, dat ik zoals het nu reeds ingesteld is eerst moet activeren, waarna nieuwe leden weliswaar wel het hele forumoverzicht kunnen zien, zodat men toch nieuwsgierig word naar wat er te lezen is maar dat de forum onderdelen toch vergrendeld zijn totdat men zich heeft voorgesteld in het daarvoor bestemde onderdeel. Ik heb al zitten experimenteren met de nieuw geregistreerd gebruikersgroep en daarvoor mezelf al een test account aangemaakt, maar ik blijf steeds volledige toegang krijgen tot het lezen en posten van berichten in elk onderdeel van het forum.
Het komt er dus op neer dat ik nieuwe leden in sectie A wil toelaten waar men zich kan voorstellen, waarna men in sectie B toegang krijgt, daar vervolgens weer een X aantal berichten moet posten om vervolgens de volledig toegang te krijgen tot alle secties/onderdelen van het forum met de meest waardevolle informatie.
maar ik wil wel dat het forumoverzicht zichtbaar is voor idereen bij wijze van lokmiddel zeg maar.
Ik heb dit al gezien op andere forums, dus de mogelijkheden moeten er zijn maar ik zal er vermoedelijk steeds overkijken.
Hopelijk kunnen jullie me helpen wand dit probleem houd me nu al een 3 tal weken bezig
Alvast bedankt voor jullie respons
Groetjes van een tevreden phpbb gebruiker uit Belgie
Ik beheer sinds enkele maanden men eigen phpbb3.0.12 forum, waar ik in het algemeen erg tevreden over ben en waarop ik me als totale IT noob aardig uit de slag weet te trekken.
Maar nu zit ik al enkele weken te zoeken naar een bepaalde permissie instelling die ik maar niet krijg toegepast. Het begint me redelijk te irriteren dus ik hoop alvast op jullie hulp. Ik schets even hoe ik het graag zou zien.
Zoals op veel forums komen er altijd een groep leden aanzetten die registreren,vervolgens dagelijks zitten mee te lezen maar geen enkele inbreng doen op het forum. Tot mijn grote ergernis komen ze dan soms ook nog enkel om wat spullen te verkopen en verder niets. Daar het mijn bedoeling was om een forum te beheren waarop ik liever 50 actieve leden heb dan 500 waarvan er 450 nooit wat zeggen maar wel met de info aan de haal gaan. Zie ik mij nu genoodzaakt om dit dan toch via de permissies aan te passen. Nu heb de instellingen al zo gezet dat ik als beheerder eerst het account moet activeren, zodat ik toch een soort van controle heb en de mogelijkheid om de nieuwe leden een welkomstmail te sturen met de vraag of ze zich even kort maar netjes willen voorstellen.
Dit lost al een stuk van mijn ergernis op maar helaas ben je als het ware genoodzaakt om sommige hardleerse leden echt te dwingen.
Daarom zou ik de permissies zo willen ingesteld zien, dat ik zoals het nu reeds ingesteld is eerst moet activeren, waarna nieuwe leden weliswaar wel het hele forumoverzicht kunnen zien, zodat men toch nieuwsgierig word naar wat er te lezen is maar dat de forum onderdelen toch vergrendeld zijn totdat men zich heeft voorgesteld in het daarvoor bestemde onderdeel. Ik heb al zitten experimenteren met de nieuw geregistreerd gebruikersgroep en daarvoor mezelf al een test account aangemaakt, maar ik blijf steeds volledige toegang krijgen tot het lezen en posten van berichten in elk onderdeel van het forum.
Het komt er dus op neer dat ik nieuwe leden in sectie A wil toelaten waar men zich kan voorstellen, waarna men in sectie B toegang krijgt, daar vervolgens weer een X aantal berichten moet posten om vervolgens de volledig toegang te krijgen tot alle secties/onderdelen van het forum met de meest waardevolle informatie.
maar ik wil wel dat het forumoverzicht zichtbaar is voor idereen bij wijze van lokmiddel zeg maar.
Ik heb dit al gezien op andere forums, dus de mogelijkheden moeten er zijn maar ik zal er vermoedelijk steeds overkijken.
Hopelijk kunnen jullie me helpen wand dit probleem houd me nu al een 3 tal weken bezig
Alvast bedankt voor jullie respons
Groetjes van een tevreden phpbb gebruiker uit Belgie
- El torro
- Contacteer:
Re: Ten einde raad met gebruikerspermissies, HELP ;-)
3 Weken?, dan had je beter even eerder de vraag gesteld.
Je moet dus voor nieuw geregistreede gebruikers het posten van berichten in elk forum op "nooit" zetten.
In beheerderspaneel=> Permissies=>groepsforumpermissies
Behalve in het forum waar ze wel mogen posten.
In "algemeen => gebruikersregistratie instellingen" kun je aangeven na hoeveel berichten ze totale toegang krijgen.
Je moet dus voor nieuw geregistreede gebruikers het posten van berichten in elk forum op "nooit" zetten.
In beheerderspaneel=> Permissies=>groepsforumpermissies
Behalve in het forum waar ze wel mogen posten.
In "algemeen => gebruikersregistratie instellingen" kun je aangeven na hoeveel berichten ze totale toegang krijgen.
-
Ja helaas ben ik er waarschijnlijk zo op blindgestaard dat ik door de bomen het bos niet meer zag, ik ga het even proberen, en kom dan terug, bent U nog even online voor wat feedback eventueel?
Alvast bedankt voor de reactie
Alvast bedankt voor de reactie
Re: Ten einde raad met gebruikerspermissies
Ik zal even stap voor stap uitleggen hoe je de permissies moet instellen. Je hoeft volgens mij niet perse een NOOIT te kiezen een NEE zal voldoende moeten zijn als nieuwe leden standaard lid zijn van de nieuw geregistreerde gebruikers groep.
Volg onderstaande stappen eens en laat mij weten of het werkt
Volg onderstaande stappen eens en laat mij weten of het werkt

- Ga naar het beheerderspaneel
- Klik op het tabblad: Permissies
- Klik aan de linkerkant op: Forumpermissies
- Selecteer dan één of meerdere forums die je wilt verbergen, klik vervolgens op bevestig
- Selecteer dan de groep nieuw 'geregistreerde gebruikers', klik vervolgens op bevestig
- Selecteer dan de rol "Alleen-lezen toegang"
- Klik dan op Geavanceerde permissies
- Zet dan de permissies: "Kan forum lezen" op nee
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen
-
ok bedankt dat ga ik even proberen tot zo 

-
hier ben ik weer ik doe toch nog iets niet juist denk ik dan 

- El torro
- Contacteer:
Ik ben er 2 weken geleden zelf mee bezig geweest en ze moeten op nooit staan 

Voor mij is het inmiddels alweer een tijdje geleden, dus laten wij van NOOIT uitgaan. Uiteindelijk worden je leden toch verwijderd uit de nieuw geregistreerde gebruikers groep.
Dus flinkefreddy stel dan alles in op NOOIT alleen de permissie Kan forum zien die je via geavanceerde permissies kan vinden zet je op JA. Dan zou het volgens mij goed moeten zijn
Dus flinkefreddy stel dan alles in op NOOIT alleen de permissie Kan forum zien die je via geavanceerde permissies kan vinden zet je op JA. Dan zou het volgens mij goed moeten zijn

Wijziging: Toevoeging
Heb het net eventjes getest El torro geeft gelijk je moet nooit gebruiken. Want zoals ik het in eerste instantie vertelde werkt het niet. De stappen worden dan alsvolgt:- Ga naar het beheerderspaneel
- Klik op het tabblad: Permissies
- Klik aan de linkerkant op: Forumpermissies
- Selecteer dan één of meerdere forums die je wilt verbergen, klik vervolgens op bevestig
- Selecteer dan de groep 'nieuw geregistreerde gebruikers', klik vervolgens op bevestig
- Klik dan op "Alles NOOIT"
- Klik dan op Geavanceerde permissies
- Zet dan de permissies: "Kan forum zien" op ja
- El torro
- Contacteer:
EN niet vergeten, wat ik al schreef;
Stel Nieuw Geregistreerde Gebruikers-groep standaard in op "ja"
+ wat ik nog vergeten was maar vermoedelijk ook nodig is:In "algemeen => gebruikersregistratie instellingen" kun je aangeven na hoeveel berichten ze totale toegang krijgen.
Stel Nieuw Geregistreerde Gebruikers-groep standaard in op "ja"
-
Heren ik weet niet hoe ik jullie dankbaar moet zijn maar het is me gelukt DANKJEWEL

ondertussen heb ik dat hele permissie gedoe weer wat beter leren kennen

ondertussen heb ik dat hele permissie gedoe weer wat beter leren kennen

Je kan ons dankbaar zijn door ons te bedanken
Sorry, heb bij de handjes gegeten als avondeten 
Fijn dat het is gelukt en je er nog iets van hebt opgestoken.

Fijn dat het is gelukt en je er nog iets van hebt opgestoken.
-
nog een bijkomend vraagje, ik vermoed dat ik een nieuwe groep zal moeten aanmaken om de totale toegang nog te onderscheiden van een semi toegang? en deze leden zal ik dan manueel moeten overzetten denk ik ? of zit ik mis
Nee hoor, nieuw geregistreerde gebruikers worden na een x aantal berichten automatische geregistreerde gebruiker. Dit kan je instellen in je beheerderspaneel zoals El torro eerder al aangaf.
Nog zin om te leren? Lees: http://wiki.phpbb.nl/3.x/Handleiding/ni ... ikersgroep
Nog zin om te leren? Lees: http://wiki.phpbb.nl/3.x/Handleiding/ni ... ikersgroep
-
Je hebt me niet helemaal begrepen denk ik David,
ik wil drie stappen. nieuwe gebruikers, al wat langere gebruikers en addicts als je begrijpt wat ik bedoel
ik wil drie stappen. nieuwe gebruikers, al wat langere gebruikers en addicts als je begrijpt wat ik bedoel

Laatst gewijzigd door David op 10 nov 2014, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen Danny maar David ;)
Reden: Geen Danny maar David ;)
Volgens mij snap ik al wat je bedoelt, je wilt dus dat gebruikers bij een x aantal berichten bijvoorbeeld 1000 in een groep voor actieve forumgebruikers komen? Die groep moet je inderdaad zelf handmatig aanmaken, de gebruikers overzetten moet met de standaard functies ook handmatig.
Maar je kan het ook automatische laten gaan met een modificatie: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/auto_groups/ Weet niet of zoiets handig en bruikbaar is voor je forum
Maar je kan het ook automatische laten gaan met een modificatie: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/auto_groups/ Weet niet of zoiets handig en bruikbaar is voor je forum

-
Dat zou inderdaad wel handig zijn, maar als ik het goed begrepen heb ben ik met mod's niets meer als ik kortelings wil updaten naar phpbb3.1 ?
Klopt, alle modificaties die je nu installeert, kan je niet gebruiken als je update naar 3.1. Als je op korte termijn naar 3.1 gaat kan je beter wachten met modificaties. Er is momenteel alleen nog geen extensie als vervanging, het extensie ontwikkelingsteam van phpbb.com gaat deze extensie wel uitbrengenflinkefreddy schreef:Dat zou inderdaad wel handig zijn, maar als ik het goed begrepen heb ben ik met mod's niets meer als ik kortelings wil updaten naar phpbb3.1 ?

-
Oke bedankt alvast voor de info, ik hou het wel in de gaten, ik was zoizo pas van plan van up te daten naar 3.1 als ik niet te veel klachten over kinderziektes hoor in de wandelgangen
Nu we toch bezig zijn had ik nog een vraagje dat me al een tijdje bezig houd.
Ik krijg van verschillende leden al eens de opmerking dat ze niet automatisch ingelogd blijven, ook al staat het vakje aangevinkt, ikzelf heb er nog nooit last van gehad, behalve als ik mobiel zit. Wat me ook opvalt is dat de klachten meestal van MAC/apple gebruikers komen, weet U hier een oplossing voor of ligt dit probleem niet bij de forumsoftware, wand tegelijkertijd zeggen diezelfde personen dat ze er op andere fora geen last van hebben.

Nu we toch bezig zijn had ik nog een vraagje dat me al een tijdje bezig houd.
Ik krijg van verschillende leden al eens de opmerking dat ze niet automatisch ingelogd blijven, ook al staat het vakje aangevinkt, ikzelf heb er nog nooit last van gehad, behalve als ik mobiel zit. Wat me ook opvalt is dat de klachten meestal van MAC/apple gebruikers komen, weet U hier een oplossing voor of ligt dit probleem niet bij de forumsoftware, wand tegelijkertijd zeggen diezelfde personen dat ze er op andere fora geen last van hebben.