- Adres van je forum: http://langenort.nl/forum
Event. modificaties op je forum: geen
Wanneer ontstond het probleem? nvt
phpBB versie: 3.0.10
Ik wil mijn forum verplaatsen naar een andere host. Het webadres (en domein) zal hetzelfde blijven. Ik heb wel ergens een beschrijving gelezen, maar helemaal snapte ik het niet.
Wat ik wel begreep is dat het dus niet eenvoudig; geheel downloaden en weer geheel uploaden op de nieuwe host, is?
Voor de duidelijkheid... het nieuwe adres wordt dus weer langenort.nl/forum
Mijn oude host had wel phpadmin; mijn nieuwe niet.
Forum verplaatsen naar andere host maar hetzelfde adres
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forum verplaatsen naar andere host maar hetzelfde adres
Re: Forum verplaatsen naar andere host maar hetzelfde adres
Om het forum te verplaatsen, moet je grofweg twee dingen doen:
Bij je nieuwe host heb je geen phpMyAdmin. Hoe kun je dan een database aanmaken, importeren, en dergelijke?
- Alle (forum) bestanden downloaden en weer uploaden bij de nieuwe host.
- De database exporteren en weer importeren bij de nieuwe host.
Bij je nieuwe host heb je geen phpMyAdmin. Hoe kun je dan een database aanmaken, importeren, en dergelijke?
HGN op phpbb.com
Ik werk met dreamweaver om alles te up en downloaden. Nu heb ik er ook achtergekomen dat de nieuwe host toch een phpadmin heeft, maar deze heb ik deze bij de oude host ook nooit gebruikt dus weet eerlijk gezegd niet hoe ik deze moet gebruiken?
Dreamweaver wordt over het algemeen afgeraden bij het uploaden en wijzigen van phpBB3 bestanden. Het komt nogal eens voor dat forum bestanden beschadigd raken. Voor het aanpassen van bestanden wordt een goede teksteditor als Notepad++ aangeraden en voor het uploaden/downloaden een FTP client zoals FileZilla.
Mogelijk kun je je oude host vragen om een export van de database en aan je nieuwe host om de database te importeren.
Een handleiding voor het verplaatsen van een forum, met een korte uitleg over het maken van een database backup en het terugzetten van de database backup vind je in het Wiki artikel Forum verhuizen. Meer uitgebreide instructies in het engels kun je vinden op phpBB.com: Knowledge Base - Transferring Your Board to a New Host or Domain.
Mogelijk kun je je oude host vragen om een export van de database en aan je nieuwe host om de database te importeren.
Een handleiding voor het verplaatsen van een forum, met een korte uitleg over het maken van een database backup en het terugzetten van de database backup vind je in het Wiki artikel Forum verhuizen. Meer uitgebreide instructies in het engels kun je vinden op phpBB.com: Knowledge Base - Transferring Your Board to a New Host or Domain.
HGN op phpbb.com
Ik heb de uitleg gelezen. Maar ik heb het idee dat het mij net iets boven de pet gaat.
Ik kan wel een geheel nieuw forum maken. Maar wil eigenlijk alle posts niet kwijt.
Ik kan wel een geheel nieuw forum maken. Maar wil eigenlijk alle posts niet kwijt.
Het stappenplan is op zich goed te doen. Kort gezegd komt het erop neer dat je een backup van zowel je database als je bestanden moet hebben, deze upload naar je nieuwe server en vervolgens nog wat instellingen goed zet. Een uitgebreidere versie van deze stappen heeft Pola al naar gelinkt, dus dat ga ik nu even niet herhalen.
Het beste is, zeker als je het wat ingewikkeld lijkt, om het eerst gewoon eens te proberen. Een backup maken schaadt je bestaande forum natuurlijk niet, dus je kunt op je nieuwe server gerust met de backups van je bestaande forum testen terwijl je het bestaande forum gewoon door laat lopen. Zolang je je domeinnaam nog naar de oude locatie laat verwijzen zullen er niet zo snel mensen naar je nieuwe (test)forum komen.
Als je denkt dat je het allemaal goed door hebt, verwijder je eerst alles van je nieuwe server, sluit je tijdelijk het bestaande forum (om nieuwe posts even te voorkomen) en start je de daadwerkelijke verhuizing. Als die verhuizing geslaagd is, zet je op de nieuwe server je forum weer open en heb je dus alle berichten en gebruikers die er altijd al waren.
Gaat dat lukken denk je?
Het beste is, zeker als je het wat ingewikkeld lijkt, om het eerst gewoon eens te proberen. Een backup maken schaadt je bestaande forum natuurlijk niet, dus je kunt op je nieuwe server gerust met de backups van je bestaande forum testen terwijl je het bestaande forum gewoon door laat lopen. Zolang je je domeinnaam nog naar de oude locatie laat verwijzen zullen er niet zo snel mensen naar je nieuwe (test)forum komen.
Als je denkt dat je het allemaal goed door hebt, verwijder je eerst alles van je nieuwe server, sluit je tijdelijk het bestaande forum (om nieuwe posts even te voorkomen) en start je de daadwerkelijke verhuizing. Als die verhuizing geslaagd is, zet je op de nieuwe server je forum weer open en heb je dus alle berichten en gebruikers die er altijd al waren.
Gaat dat lukken denk je?
ik krijg een fout met het uploaden van mijn database...
#1044 (volledige tekst kan ook, maar daar zitten dus user-namen ed in)
#1044 (volledige tekst kan ook, maar daar zitten dus user-namen ed in)