Er is weliswaar een backup van het forum teruggeplaatst en ik kan nu inloggen, maar het forum is verre van compleet. Veel van de meer dan 800 berichten (dit aantal wordt op het forum overigens nog steeds aangegeven) vind ik niet meer terug. Her en der vind ik wel een bericht terug, maar daar kun je natuurlijk maar weinig mee.
Bovendien is de hele structuur van het forum verdwenen en in plaats van titels per topic, zijn ze nu genummerd.
Dit is de toelichting bij de pogingen die vanuit de host zijn ondernomen (een selectie uit meerdere mails over meerdere weken):
(...)
Het herstel van de data op de originele server is nu klaar. Op dit moment maakt u gebruik van een nieuw hostingpakket op een nieuwe server. Hierdoor kunnen wij de data niet één op één terug zetten. Wij weten dat veel klanten al hun eigen backup hebben teruggeplaatst, waardoor die aanpassingen en email overschreven zouden worden.
(...)
Het lijkt erop dat het aanpassen van de database gelukt is. Deze moest opnieuw opgebouwd worden ipv de bestanden overplaatsen. Het enige en grootste probleem zit in de tabel forums. Deze kan niet hersteld worden vanuit onze bestanden.
(...)
Ik probeer op basis van de nummering van de topics een lijst met forums samen te stellen. Deze zal over geringe tijd compleet zijn. Wellicht kan vanuit het beheersysteem dan nog het eea aangepast worden.
Ik heb, zonder inhoudelijke kennis, in de tabel 'forums' een lijst ingevoerd met daarin fictieve forum-namen en deze een 'id' gegeven zoals deze voorkomen in de tabel met topics.
(...)
Ik heb (...) de forums weer kunnen koppelen.
Er zullen wel nog instellingen hersteld moeten worden vrees ik. Met name toegang en beschikbaarheid van de forums voor publieke toegang denk ik.
Onze server-backups over het gehele netwerk zijn zodanig groot dat daarvan niet meerdere beschikbaar zijn. Een 'oudere' back-up herstellen behoort daarmee voor ons niet tot de mogelijkheden.
(...)
Het herstellen van gemaakte backup leverde problemen op omdat het backup-bestand niet geheel correct bleek. Met behulp van externe specialisten zijn we erin geslaagd om het overgrote deel van de data te herstellen zodat het aan klanten ter beschikking gesteld kan worden. Dit is natuurlijk uitzonderlijk maar helaas het geval.
Daarbij bieden we via Plesk natuurlijk de mogelijkheid om backups (geautomatiseerd) te laten maken (evt. direct naar een externe ftp-opslag). Het is dus een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden dat onze server-backup niet geheel correct bleek en dat er geen eigen backup beschikbaar is.
(...)
Ik ga op mijn schijf nog op zoek naar een eigen backup, maar die zal in ieder geval niet recent zijn (als die er al is).