Privéberichten inkijken door beheerder: kan dat?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Modereter

Privéberichten inkijken door beheerder: kan dat?

Bericht door Modereter » 25 mar 2010, 10:50

• Adres van je forum: http://
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie: 3.0.7-PL1

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
    Wat is het probleem?
Hallo,

Ik wil weten of je als beheerder de privéberichten van deelnemers in kunt kijken, ja of nee.
Ik wil hen hierover 100 % duidelijkheid geven, zodat ze op grond van dergelijke info zelf kunnen kiezen aan privéberichtenverkeer te doen of niet.

David
Contacteer:

Re: Privéberichten inkijken door beheerder: kan dat?

Bericht door David » 25 mar 2010, 11:06

Standaard is dit NIET mogelijk!

Het kan alleen als je een modificatie hebt geïnstalleerd.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 25 mar 2010, 11:16

Jawel hoor via je database kan het altijd, er is bij mijn weten geen enkele forumsoftware waarbij dat niet kan. Je moet er alleen wat moeite voor doen, vooral als je forum wat groter is. Er zijn ook mods die het mogelijk maken om ze gewoon via je acp te lezen, daar was laatst nog een hele discussie over.

viewtopic.php?f=52&t=49449

Ik heb ooit een heel druk en goedlopend forum in twee weken kapot zien gaan toen de leden erachter kwamen dat de eigenaar stiekem de pb's las, dus goed dat je duidelijkheid wilt geven!

David
Contacteer:

Bericht door David » 25 mar 2010, 11:28

Klopt via de database kan dat wel, maar dat noem ik niet standaard ;)

Dan doe je het als nog via een andere weg, lijkt me ook niks dan logische dat het in de database staat ;) Want de berichten moeten toch ergens opgeslagen zijn!! :mrgreen:

Modereter

Bericht door Modereter » 25 mar 2010, 12:03

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden en verwijzing naar bijv. dit topic, wat ik ongeveer heb doorgelezen.

Ik heb nog wel wat hierover te vragen.
Moet ik nu in DAT topic, (wat via het zoekwoord 'privéberichten' niet verscheen) verdergaan of hier?

David
Contacteer:

Bericht door David » 25 mar 2010, 12:07

Modereter schreef:Hallo,

Bedankt voor de antwoorden en verwijzing naar bijv. dit topic, wat ik ongeveer heb doorgelezen.

Ik heb nog wel wat hierover te vragen.
Moet ik nu in DAT topic, (wat via het zoekwoord 'privéberichten' niet verscheen) verdergaan of hier?
Wat wil je nog vragen en of vertellen dan? Als je reactie wilt geven op iets uit dat topic, dan kan je dat daar doen. Had je nog andere vragen over dit topic of prive berichten dan mag dat hier natuurlijk!! Je topic is er nu toch al...

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 mar 2010, 12:08

Dat topic is bedoeld voor discussie over het onderwerp "is het wel of niet goed om privéberichten van je gebruikers te lezen", en hier voor support over hoe je dat eventueel zou kunnen aanpakken.

Als je met een MOD gaat werken, dan verplaats ik je topic wel naar 3.0 Modificaties. Dus hier support, en in dat andere topic discussie.
Jeroen

Modereter

Bericht door Modereter » 25 mar 2010, 12:32

marian0810 schreef:Jawel hoor via je database kan het altijd, er is bij mijn weten geen enkele forumsoftware waarbij dat niet kan. Je moet er alleen wat moeite voor doen, vooral als je forum wat groter is.
Misschien een stomme vraag, maar waar moet ik dat zoeken? :oops:
Ik heb nu 3.0.7-PL1.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 mar 2010, 12:37

In phpMyAdmin (heb je als het goed is inloggegevens voor), onder de tabelnaam "phpbb_privmsgs".
Jeroen

Modereter

Bericht door Modereter » 25 mar 2010, 13:02

Pietje schreef:In phpMyAdmin (heb je als het goed is inloggegevens voor), onder de tabelnaam "phpbb_privmsgs".
Je bedoelt in Plesk van mijn host!
Goed.

Ik ben nu in 'DB WebAdmin'.
Grote genade, wat een warwinkel aan info! :o
In de kolom links staat een hele waslijst aan dingen.

W.o.:
phpbb_3privmsgs
phpbb_3privmsgs_folder
phpbb_3privmsgs_rules

1. Welke daarvan moet ik dan hebben?
2. Waar vind ik vervolgens de tekst van een PB?

Jeroen

Bericht door Jeroen » 25 mar 2010, 13:27

Via plesk, kan ook ja ;)
Modereter schreef:1. Welke daarvan moet ik dan hebben?
De bovenste, de "privmsgs" tabel.
Modereter schreef:2. Waar vind ik vervolgens de tekst van een PB?
Als je op die tabelnaam klikt, staat er bovenaan als het goed is een tabblaadje "Verkennen". Klik daar vervolgens op. Dan wordt de hele inhoud van de tabel getoond, en daar zie je de PB's met hun ID's staan. Als je vervolgens net alsof doet alsof je een rij aan wil gaan passen (op het potloodje klikken), dan zie je de ingevulde velden, en in het message_text veld staat de inhoud van de PB.
Jeroen

Modereter

Bericht door Modereter » 25 mar 2010, 14:05

Gevonden!
Pietje schreef:Via plesk, kan ook ja ;)
Het zou wel informatief van je zijn, te weten via wat nog meer. :roll:

EelkeB

Bericht door EelkeB » 25 mar 2010, 14:15

Via willekeurig welk database-administratie-pakket. Als je een tool hebt om de database direct te benaderen, kun je daarmee de PBs lezen. Alle mogelijke databasetools opnoemen is niet echt logisch :)
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Modereter

Bericht door Modereter » 25 mar 2010, 14:39

EelkeB schreef:Via willekeurig welk database-administratie-pakket. Als je een tool hebt om de database direct te benaderen, kun je daarmee de PBs lezen. Alle mogelijke databasetools opnoemen is niet echt logisch :)
Hellup! Er wordt weer met termen en logica voor ingewijden gesmeten, waar ik als (nog) niet-ingewijde geen kaas van heb gegeten. Niet iedereen is onmiddellijk op de hoogte van al deze termen en logica en verbanden! 8-)
Dus.....

1. Hoezo via welk willekeurig database-administratiepakket? Hoe gaat dat dan?
2. Hoezo een tool om de database direct te benaderen? Wie, wat, waar, hoe? :o

3. Geldt opslag van inhoud in de database niet voor verzenden van email via het forum?
Indien het antwoord hierop bevestigend is, lijkt me de volgende tekst ergens plaatsen, zichtbaar voor alle leden wel functioneel en logisch:

Wij willen alle leden er met klem op wijzen, dat het beheer van dit forum vanuit haar verantwoordelijkheid o.a. klachten over privéberichtenverkeer te behandelen, de mogelijkheid heeft de inhoud van privéberichten in te zien. Overigens geldt dit tevens voor onze host.

Wil men met een ander lid communiceren op het privacyniveau van emailverkeer, dus zonder dat het beheer daarin inzage heeft, dan adviseren wij de emailfunctie te gebruiken.
Hierbij kan men elkaar emails sturen, zonder dat men elkaars emailadres kent.
Het spreekt o.i. vanzelf, dat dit emailadres, wat gelijk is aan het adres bij registratie op dit forum, wel bekend is bij het forumbeheer.

Wat vinden jullie van deze tekst?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 26 mar 2010, 10:01

Het forum maakt gebruik van een database voor de opslag van haar gegevens. Databases kunnen behalve door een applicatie-pakket zoals phpBB ook door tools benaderd worden die bedoeld zijn om "directer" met de database te communiceren, zoals bijvoorbeeld phpMyAdmin. Om inhoud van tabellen te bekijken, tabellen aan te passen, toe te voegen, databasese aanmaken, etc. Vergelijk het maar met het gebruik van het bestandssysteem; phpBB maakt gebruik van het bestandssysteem voor het opslaan van bestanden, maar op elk computersysteem heb je de mogelijkheid om het bestandssysteem directer te benaderen. Bij een website vaak via een FTP-tool, op je eigen computer via bijv. Windows Explorer, etc.

Voor alle informatie geldt dat deze ergens opgeslagen is, en dat personen met voldoende toegangsrechten die informatie kunnen inzien. Jouw email staat ook ergens op een email-server, en de beheerder van die email-server kan dus in theorie ook jouw email inkijken.

Je tekst lijkt me netjes, hoewel misschien het veiligheidsniveau van email wat overdreven is. Om dit standaard op de een of andere manier in phpBB op te nemen lijkt me om bovenstaande reden overdreven; als je de beheerder van een systeem onvoldoende vertrouwd, moet je dat systeem niet gebruiken voor gevoelige informatie.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

marian0810
Contacteer:

Bericht door marian0810 » 26 mar 2010, 11:33

Dat tweede stukje lijkt me ook wat overdreven, net als dat "met klem". Een regeltje bij de registatie zou voldoende moeten zijn. Het klinkt nu bijna alsof je zegt dat ze reden hebben om je niet te vertrouwen, je weet toch van jezelf wel dat je niet onnodig gaat kijken? En bij misbruik verdienen ze geen privacy, bovendien weet je dat alleen als het gerapporteerd wordt en dan staat het er standaard al bij. De email optie lijkt me veel gevoeliger voor spam, en ik vraag me ook af hoeveel dataverkeer dat gebruikt...

Modereter

Bericht door Modereter » 28 mar 2010, 21:06

EelkeB schreef:Het forum maakt gebruik van een database voor de opslag van haar gegevens. Databases kunnen behalve door een applicatie-pakket zoals phpBB ook door tools benaderd worden die bedoeld zijn om "directer" met de database te communiceren, zoals bijvoorbeeld phpMyAdmin. Om inhoud van tabellen te bekijken, tabellen aan te passen, toe te voegen, databasese aanmaken, etc. Vergelijk het maar met het gebruik van het bestandssysteem; phpBB maakt gebruik van het bestandssysteem voor het opslaan van bestanden, maar op elk computersysteem heb je de mogelijkheid om het bestandssysteem directer te benaderen. Bij een website vaak via een FTP-tool, op je eigen computer via bijv. Windows Explorer, etc.
Sorry, maar ik begrijp dit allemaal echt niet.
Ik wil gewoon weten, behalve via Plesk, via welke route nog meer dezelfde database bereikt kan worden.
Via mijn online forum???
Ik heb nl. wel een wachtwoord om in mijn database te komen, maar die deur staat in mijn Plesk wagenwijd open, als je eenmaal in mijn Plesk zit. Je hoeft in Plesk zelf dus niet een wachtwoord in te typen om in de database te komen, want dat wachtwoord is al automatisch ingevuld. Dat wil de host zo laten.
Ik vroeg de host al: wat is dan de zin van een wachtwoord voor de database, als de deur standaard van het slot is?
Dus toen jij hier aangaf, dat je ook langs andere wegen in die databse kon komen, is mijn vraag: hoe dan?
En is daar diezelfde deur ook van het slot?

Voor alle informatie geldt dat deze ergens opgeslagen is, en dat personen met voldoende toegangsrechten die informatie kunnen inzien. Jouw email staat ook ergens op een email-server, en de beheerder van die email-server kan dus in theorie ook jouw email inkijken.
Ja, dat snap ik. Mijn vraag is of net als inhoud van PB-berichten ook inhoud van emailberichten in diezelfde database staan of ergens in een database daarbuiten (bij emailservers, dus veiligheidsnivo gewoon emailverkeer).

KIJK, IK VRAAG DIT OMDAT IK GEWOON WIL WETEN WIE WAT WEL EN NIET KAN INZIEN.
Klopt het dat inhoud van emails NIET in de databse staan, en inhoud van PB's wel?
Dat is nl. van belang voor de tekst die ik geschreven heb.
Je tekst lijkt me netjes, hoewel misschien het veiligheidsniveau van email wat overdreven is. Om dit standaard op de een of andere manier in phpBB op te nemen lijkt me om bovenstaande reden overdreven; als je de beheerder van een systeem onvoldoende vertrouwd, moet je dat systeem niet gebruiken voor gevoelige informatie.
Ik bedoel opnemen op mijn eigen forum, niet in de software van phpbb!
Waarom: de discussie in dit topic maakt dat m/i wel duidelijk.
Dat is dan tevens mijn antwoord op het bericht van marian0810:
door marian0810 » 26 maart 2010, 12:33

Dat tweede stukje lijkt me ook wat overdreven, net als dat "met klem". Een regeltje bij de registatie zou voldoende moeten zijn. Het klinkt nu bijna alsof je zegt dat ze reden hebben om je niet te vertrouwen, je weet toch van jezelf wel dat je niet onnodig gaat kijken? En bij misbruik verdienen ze geen privacy, bovendien weet je dat alleen als het gerapporteerd wordt en dan staat het er standaard al bij. De email optie lijkt me veel gevoeliger voor spam, en ik vraag me ook af hoeveel dataverkeer dat gebruikt...Kijk hier! http://www.youtube.com/watch?v=OEdVfyt-mLw

_Ron_
Contacteer:

Bericht door _Ron_ » 28 mar 2010, 21:23

Modereter schreef: Ik wil weten of je als beheerder de privéberichten van deelnemers in kunt kijken, ja of nee.
Ja, maar alleen via diverse omwegen (standaard in phpBB niet mogelijk). Dus als jij als beheerder echt persé de pb's wilt inzien, dan kan dat ja. Als beheerder heb je immers (meestal) ook toegang tot de database.
Modereter schreef:Ik wil hen hierover 100 % duidelijkheid geven, zodat ze op grond van dergelijke info zelf kunnen kiezen aan privéberichtenverkeer te doen of niet.
Je kunt je gebruikers vertellen dat het privéberichtenverkeer echt privé is, maar dat jij als beheerder bijvoorbeeld in geval van misbruik de database kunt overhandigen aan justitie.
Modereter schreef:Klopt het dat inhoud van emails NIET in de databse staan, en inhoud van PB's wel?
Ja.

Klaar, einde discussie volgens mij :|
Modereter schreef:Welke daarvan moet ik dan hebben?
Waar vind ik vervolgens de tekst van een PB?
Hoezo via welk willekeurig database-administratiepakket? Hoe gaat dat dan?
Hoezo een tool om de database direct te benaderen? Wie, wat, waar, hoe?
Man, waarom wil je dat allemaal weten?! Het begint er immers op te lijken dat jij zelf graag de privéberichten wilt inzien en hier aan het uitzoeken bent hoe je dat het beste kunt doen (correct me if I'm wrong). En daarvoor heb je nu voldoende informatie tot je beschikking.
Doe ermee wat je wilt zou ik zeggen, maar ik ben van mening dat je inmiddels voldoende informatie hebt gekregen.

Ik zou zeggen... Open een nieuw topic op je forum en link naar dit topic. Dan kun je je users laten zien wat voor moeite je allemaal hebt gedaan om ervoor te zorgen dat hun PB's privé zijn en (hopelijk) blijven :-|
Laatst gewijzigd door _Ron_ op 28 mar 2010, 22:56, 8 keer totaal gewijzigd.
hanff.nl
Gij zult niet stelen.... De overheid duldt geen concurrentie!

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 28 mar 2010, 21:53

Modereter, een beetje normalere toon mag wel naar users die jou vrijwillig aan het helpen zijn.

_Ron_
Contacteer:

Bericht door _Ron_ » 28 mar 2010, 22:49

paul schreef:Modereter, een beetje normalere toon mag wel naar users die jou vrijwillig aan het helpen zijn.
Zie mijn edit hierboven ;)
hanff.nl
Gij zult niet stelen.... De overheid duldt geen concurrentie!

Gesloten