Wekelijkse permissie reset

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Xorta
Contacteer:

Wekelijkse permissie reset

Bericht door Xorta » 04 dec 2009, 01:13

Adres van je forum:
http://www.teamreflex.com/ en http://www.reflexgt.com/

Event. modificaties op je forum: Wanneer ontstond het probleem?
Is niet zeker, maar vermoedelijk na de installatie van de Multiple Forums mod.

phpBB versie:
3.0.6

Heb je onlangs iets veranderd aan je forum?
Sinds het probleem heb ik dit nog veranderd:
  • Portal toegevoegd
  • Shoutbox toegevoegd
  • Upgrade naar 3.0.6
  • Kleine mods (bijv. Revo style upgrade)
Wat is het probleem?
Wekelijks worden alle forum permissies gereset. 15-20 minuten bezig om dat op beide forums weer te fixen. Laatste keer dat ik testte hoelang het duurde voor de volgende reset: ongeveer een uur minder dan exact een week later, lijkt best random, zal wel niet zo zijn ;).

Extra info: als users reporten dat het forum weer plat lag , had ikzelf er nog geen last van totdat ik Purge Cache via het ACP.

Bijzonder aan mijn situatie is natuurlijk 2 forums met 1 user table (en nog zo'n 30 andere shared tables) dankzij de Multiple Forums mod, en mod die op phpbb.com nooit officieel gereleased is, sterker nog hij is abondened verklaard. De mod lijkt goed in elkaar te zitten, de maker haalde zijn inspiratie uit een WEL gereleasde phpbb 2.0 multiple forums mod. In support geven was de maker niet al te goed, uiteindelijk stopte hij ermee. Maar ik ben in zijn topic geen andere gebruikers tegengekomen met hetzelfde probleem, dus ondanks dat mijn probleem waarschijnlijk verscheen NA de install van deze mod, zou de oorzaak nog ergens anders kunnen liggen. :roll:

De release van 3.0.6 toverde een big smile om mijn gezicht: copy permission functie! In plaats van 20 minuten werk ben ik nu 2 minuten bezig om het te fixen. Maar het liefst zie ik het probleem natuurlijk helemaal verdwijnen want ik heb een hekel aan het gevoel dat m'n script niet waterdicht werkt. ;)

Mijn vaardigheden ;)
XHTML/CSS: lezen/modden/schrijven
PHP: lezen/modden, niet zelf schrijven :?

Jaaaa komt u maar! :D In geval van het niet kunnen oplossen via dit topic: vergoeding voor de phpbb expert die tijdelijk vrij toegang krijgt tot alle plekjes van mijn sitejes en het probleem weet op te lossen... erop vertrouwend dat phpbb experts altijd heel braaf zijn. ;)

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Wekelijkse permissie reset

Bericht door Paul » 04 dec 2009, 09:49

Welke MOD is dit precies? Ik weet vermoedelijk het probleem wel, die MOD werkt niet goed met de permissie velden in de verschillende DBs. Je kan niet zomar zonder zeer grote wijzingen in phpBB aan te brengen tables sharen namelijk. En je kan het al helemaal niet aan phpBB2 MODs basereren.

Xorta
Contacteer:

Bericht door Xorta » 04 dec 2009, 18:31

Link naar Multiple Forums mod staat in het Mods rijtje in mijn startpost :)
Multiple Forums mod: http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 0&t=559423

Ik zal ook een beschrijving geven van de install van deze mod.

Eerst maar de tabellen, links de website 'rgt', midden de shared tables, rechts de website 'tr'.
Afbeelding

Dan de edits die er toe doen:

config.php van beide websites
Find:

Code: Selecteer alles

$table_prefix = 'rgt_';
en

$table_prefix = 'tr_';
Add after:

$table_shared = 'shared_';
includes/constants.php van beide websites
*alle prefixes van de gedeelde tables veranderen naar shared_ in plaats van het originele rgt_ of tr_*

Thats it. Er zijn meer edits, maar die hebben allemaal te maken met het ervoor zorgen dat je via site 2 je avatar upload op de server van site 1, en dus ook het ophalen van je avatar op site 2 gebeurt via site 1. (Van deze avatar edits maak ik geen gebruik, ik heb avatar uploaden disabled op site 2 en verwijs users gewoon naar de UCP van site 1 als ze alsnog een avatar willen :P). Doet er verder niet toe.

Hoop dat je er iets mee kunt en ik ben benieuwd naar je vermoeden wat het probleem zou kunnen zijn. Wil nog wel voor een tweede keer melden: er waren geen eerdere reports van dit probleem te vinden in het topic van deze mod op phpbb.com, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat niemand anders er last van had, maar toch... :roll:

Heb trouwens nooit de permission settings in de database terug kunnen vinden, waar staan deze eigenlijk? Verspreid over meerdere tables?

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 04 dec 2009, 18:52

Dat gaat natuurlijk nooit werken. Dit kan je op die manier niet zo sharen, en het verbaasd me uberhaupt dat je maar zo weinig problemen hebt gehad. Je moet ongeveer half phpBB3 aanpassen wil je dit correct werkend krijgen zonder problemen.

Xorta
Contacteer:

Bericht door Xorta » 04 dec 2009, 20:02

paul schreef:Dat gaat natuurlijk nooit werken.
Het werkt al maanden lang :D

En die problemen... zeer weinig en minor.
  • Deze wekelijkse permissie reset
  • Avatar uploaden kan alleen via UCP van 1 van de 2 sites, zeker geen ramp
  • Verschillende cookies dus het rememberen van de login is onafhankelijk van elkaar, niet eens een probleem te noemen
  • Na een bepaalde tijd (uurtje maybe) geen gebruik maken van de website leidt tot het verlopen van je sessie, ondankt het aanvinken van Remember. Maar mogelijk dat dit probleem pas na de Board3 portal mod (+ een user login box op de portal) verscheen. Dit is het ENIGE probleem wat ik nu nog enigszins 'hinderlijk' kan noemen.
  • Nooit gebruik maken van de 'Resync post counts' knop (heb de knop gewoon verwijderd) om te voorkomen dat de users post count zich op 1 van de 2 sites gaat baseren. Nu worden posts gewoon netjes bij elkaar opgeteld. Geen probleem dus.
  • De 'Resync statistics' kan wel gewoon gebruikt worden zonder schade te veroorzaken. Deze knop is nodig om Total members weergave weer kloppend (opgeteld) te maken, en ook de Newest member trouwens. Dagelijks even drukken, bijna geen probleem te noemen.
  • Het zoeken naar user posts op site 1 gaat niet lukken als je op site 2 zit, ook een minor probleem.
  • View profile -> user stats -> user zijn postaantal: percentage van all posts klopt niet want deze baseert zich maar op 1 site terwijl het aantal posts een optelling is van beide sites. Ach, is maar een stat met weinig waarde... gewoon niet weergeven :P.
  • EDIT: Nog 1 probleem, als een forum-id van site 1 gelijk is aan een forum-id van site 2 zijn de permissions voor deze forums altijd aan elkaar gelijk. Opgelost door de forum-id's van site 2 te laten beginnen op 1001. ;)
Heb verder echt nog geen enkel ander probleem ervaren. Ik vind deze kleine 'problemen' de mod meer dan waard.

Terugkomend op het wekelijkse permissie reset probleem: zomaar het hele probleem als onoplosbaar bestempelen wegens deze mod is wel erg makkelijk. Ondanks mijn beperkte php kennis kan ik niet geloven dat dit onoplosbaar zou zijn. Tips voor waar ik zou kunnen beginnen met zoeken naar een oplossing?

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 04 dec 2009, 20:32

het is absoluut niet onoplosbaar, maar het zal beteken dat je phpBB zou zal moeten herschrijven dat het de permissies correct selecteert, wat het nu niet doet. Erger nog, je hebt door deze wijzingen je complete DB corrupt gemaakt waardoor je je gehele forums, posts, users, topics en permissions zal moeten syncen zodat alles weer klopt.
Je kan niet zomaar zonder de code aan te passen allerlei dingen gaan sharen. Je zal hierop de code moeten aanpassen dat hij de cache welke intern vanuit andere tabellen geselecteerd wordt correct doet. Dit betekend dat je ongeveer alles mbt permissions en forums zal moeten aanpassen. Een geod voorbeeld hiervan is het minor bugje van de forum ids. Dit is gewoon doordat je DB puur corrupt is waardoor de permissies niet correct werken. Verder vind ik de puntjes die je noemt niet bepaald minor. Dit komt enkel en alleen door verkeerde wijzingen welke gedaan.

Ik zou me persoonlijk niet snel eraan wagen om dit op te lossen, ik durf erom te wedden dat er een heleboel verborgen problemen zijn welke alleen maar meer problemen gaan geven.

Xorta
Contacteer:

Bericht door Xorta » 04 dec 2009, 22:04

paul schreef:het is absoluut niet onoplosbaar, maar het zal beteken dat je phpBB zou zal moeten herschrijven dat het de permissies correct selecteert, wat het nu niet doet. Erger nog, je hebt door deze wijzingen je complete DB corrupt gemaakt waardoor je je gehele forums, posts, users, topics en permissions zal moeten syncen zodat alles weer klopt.
De mod uninstallen dus. Geen optie.
paul schreef:Je kan niet zomaar zonder de code aan te passen allerlei dingen gaan sharen. Je zal hierop de code moeten aanpassen dat hij de cache welke intern vanuit andere tabellen geselecteerd wordt correct doet. Dit betekend dat je ongeveer alles mbt permissions en forums zal moeten aanpassen. Een geod voorbeeld hiervan is het minor bugje van de forum ids. Dit is gewoon doordat je DB puur corrupt is waardoor de permissies niet correct werken. Verder vind ik de puntjes die je noemt niet bepaald minor. Dit komt enkel en alleen door verkeerde wijzingen welke gedaan.
'Corrupt' is zeker niet het goede woord gezien ik geen data verlies of uitval van functies ervaar, sterker nog, er wordt zelfs gefunctioneerd zoals verwacht: in dat geval de forum-ids werken de permissies wel degelijk correct. Als eigenschap X wordt toegewezen aan objecten met de label 12, zullen alle objecten met de label 12 eigenschap X hebben (duh). Ik had twee maal het object 12 maar wou er 1 daarvan een andere eigenschap geven. Oplossing: ik label er eentje gewoon als 1012 zodat ik de ruimte krijg om er een niet-X-eigenschap aan toe te wijzen. Geldt ook voor de meeste andere puntjes: allemaal heel logisch en niet onverwachts. Misschien niet helemaal correct volgens de php regels, maar naar mijn idee ook niet lek of 'corrupt' zoals jij het noemt.

Mijn doel is nu dus om de wel-onverwachtse wekelijkse permissie reset logisch te verklaren. Waar komt uberhaupt die 7 dagen vandaan? Zeker geen geval van willekeurigheid. Die 7 dagen is sowieso aanwijzing nummer 1: waar in het systeem/database wordt er gewerkt met periodes van 7 dagen??
paul schreef:Ik zou me persoonlijk niet snel eraan wagen om dit op te lossen, ik durf erom te wedden dat er een heleboel verborgen problemen zijn welke alleen maar meer problemen gaan geven.
Verborgen problemen, vast wel... gelukkig zijn ze 'verborgen', hebben ik en mijn forum users er geen last van. Moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal geloof in die verborgen problemen, want elk onderdeel van het systeem is onmisbaar voor de uiting/weergave van een bepaald deel van het phpBB forum. Dus elk probleem zou zich indirect op de voorgrond moeten uiten. Je zet mn forum een beetje neer als een bom die ieder moment kan ontploffen, geloof ik niet in :P.

Oke als php amateur zal ik nu stoppen met het proberen beter te weten, moet er wel bij zeggen dat deze manier van denken en werken me erg vaak heeft geholpen met o.a. het modden van mn fora's, en natuurlijk problemen oplossen. Bedankt voor de analyse in ieder geval.

Terug naar het probleem, ik pak het vanaf nu wel iets anders aan:

Wie kan mij vertellen waar in phpbb er met periodes van 7 dagen wordt gewerkt? Vergeet het milieu waarin ik werk a.u.b, met een antwoord op deze vraag maakt u mij blij :P.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 04 dec 2009, 22:31

Xorta schreef:
paul schreef:het is absoluut niet onoplosbaar, maar het zal beteken dat je phpBB zou zal moeten herschrijven dat het de permissies correct selecteert, wat het nu niet doet. Erger nog, je hebt door deze wijzingen je complete DB corrupt gemaakt waardoor je je gehele forums, posts, users, topics en permissions zal moeten syncen zodat alles weer klopt.
De mod uninstallen dus. Geen optie.
uhh, nee. Dat zei ik niet. Alles opnieuw syncen zodat de corruptie die in je database is opgetreden weg is. En de MOD zondanig aanpassen dat hij wel correct werkt.
paul schreef:Je kan niet zomaar zonder de code aan te passen allerlei dingen gaan sharen. Je zal hierop de code moeten aanpassen dat hij de cache welke intern vanuit andere tabellen geselecteerd wordt correct doet. Dit betekend dat je ongeveer alles mbt permissions en forums zal moeten aanpassen. Een geod voorbeeld hiervan is het minor bugje van de forum ids. Dit is gewoon doordat je DB puur corrupt is waardoor de permissies niet correct werken. Verder vind ik de puntjes die je noemt niet bepaald minor. Dit komt enkel en alleen door verkeerde wijzingen welke gedaan.
'Corrupt' is zeker niet het goede woord gezien ik geen data verlies of uitval van functies ervaar, sterker nog, er wordt zelfs gefunctioneerd zoals verwacht: in dat geval de forum-ids werken de permissies wel degelijk correct. Als eigenschap X wordt toegewezen aan objecten met de label 12, zullen alle objecten met de label 12 eigenschap X hebben (duh). Ik had twee maal het object 12 maar wou er 1 daarvan een andere eigenschap geven. Oplossing: ik label er eentje gewoon als 1012 zodat ik de ruimte krijg om er een niet-X-eigenschap aan toe te wijzen. Geldt ook voor de meeste andere puntjes: allemaal heel logisch en niet onverwachts. Misschien niet helemaal correct volgens de php regels, maar naar mijn idee ook niet lek of 'corrupt' zoals jij het noemt.
Dit heeft niks met php regels te maken, het heeft zelfs niets met php te maken. De database is corrupt, niet de code or whatever. Dat het goed werkt betekent niet dat het niet corrupt kan zijn. Zodra je één ding verkeerd wijzigt in de database is deze effectief corrupt. Als je een forum_id (Of whaterer voor id) wijzigt in de database kloppen je relaties niet meer binnen je database. Kloppen je relaties niet meer binnen de database dan kloppen je SQL queries niet meer. Kloppen je SQL queries niet meer dan klopt de verkregen data niet meer. Dit kan uiteiendelijk leiden tot bijvoorbeeld verkeerde permissie toekeningen.
Mijn doel is nu dus om de wel-onverwachtse wekelijkse permissie reset logisch te verklaren. Waar komt uberhaupt die 7 dagen vandaan? Zeker geen geval van willekeurigheid. Die 7 dagen is sowieso aanwijzing nummer 1: waar in het systeem/database wordt er gewerkt met periodes van 7 dagen??
Permissies worden gecached en lokaal ergens anders opgeslagen.
paul schreef:Ik zou me persoonlijk niet snel eraan wagen om dit op te lossen, ik durf erom te wedden dat er een heleboel verborgen problemen zijn welke alleen maar meer problemen gaan geven.
Verborgen problemen, vast wel... gelukkig zijn ze 'verborgen', hebben ik en mijn forum users er geen last van. Moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal geloof in die verborgen problemen, want elk onderdeel van het systeem is onmisbaar voor de uiting/weergave van een bepaald deel van het phpBB forum. Dus elk probleem zou zich indirect op de voorgrond moeten uiten. Je zet mn forum een beetje neer als een bom die ieder moment kan ontploffen, geloof ik niet in :P.
En toch is dit zo. Er hoeft maar ergens één klein dingentje met elkaar gelijk te zijn en mischien kunnen dan opeeens als je users in je admin. Wie weet. Dat je nergens iets ziet betekend niet automatische dat er geen problemen zijn. erger nog, je hebt boven in je eigen lijstje al een groot deel van de wat minder erge problemen gegeven. En uiteraard valt met alles te leven, totdat het echt een keer goed fout gaat.
Ik heb een ervaring van ruim 5 jaar met phpBB, waarvan 3 jaar met phpBB3, inclusief het schrijven, ontwerpen en valideren van MODs, en kan je zonder pardon zeggen dat de gebruikte MOD alleen maar voor problemen nu en in de toekomst zal gaan zorgen. Om dit probleem op te lossen zijn gewoon veel uitgebreidere wijzingen nodig als just die MOD. En dat maak je ook niet even zomaar. Jij kan nu wel blijven beweren dat het allemaal fijn werkt (Echter doet dat het niet eens, want je hebt hier een zeer groot maar ook gevaarlijk probleem. Permissies blijven nog steeds het deel waardoor gebruikers toegang krijgen tot elk deel binnen een forum. Alles is met permissies geregeld.), maar vroeg of laat krijg je er gewoon problemen mee.
Ik heb in het verleden meerdere custom fora gemaakt welke gegevens deelden, en de wijzingen die hiervoor nodig waren (Zelfs in phpBB2 om dit goed te laten werken. En dan kan je phpBB2 en phpBB3 absoluut niet met elkaar vergelijken. Deze twee verschillen gewoon voor de volledige 100% van elkaar en kunnen niet van dit soort dingen op elkaar gebaseerd worden), zijn heel wat meer als een aantal kleine regeltjes veranderen.
Oke als php amateur zal ik nu stoppen met het proberen beter te weten, moet er wel bij zeggen dat deze manier van denken en werken me erg vaak heeft geholpen met o.a. het modden van mn fora's, en natuurlijk problemen oplossen. Bedankt voor de analyse in ieder geval.
Je moet het zelf weten hoor, mij maakt het weinig uit, het is niet mijn forum. Als jij met de problemen wilt blijven zitten moet je dit zelf weten. Echter, kijk niet raar op als wij je niet verder kunnen helpen, doordat de consistentie van je complete forum weg is.
Terug naar het probleem, ik pak het vanaf nu wel iets anders aan:

Wie kan mij vertellen waar in phpbb er met periodes van 7 dagen wordt gewerkt? Vergeet het milieu waarin ik werk a.u.b, met een antwoord op deze vraag maakt u mij blij :P.
Ik zou zeggen, lees mijn eerdere berichten nog eens door, daarin staat precies wat het probleem is, en hoe het opgelost kan worden. Een andere oplossing is er niet. Behalve het herschrijven van het permissie systeem naar een phpBB2 like systeem, zodat de oplossing die de MOD gaf ook in phpBB3 werkt.

Xorta
Contacteer:

Bericht door Xorta » 04 dec 2009, 22:49

Hmm ok, dan geef ik het op om dit probleem op te lossen. Dankzij de copy forum permissions optie kan ik er mee leven.

Oprecht bedankt voor de uitleg en de waarschuwing voor de gevaren van mn situatie (en de tijd die het je kostte). Ik neem echter het risico en ga gewoon door met mijn inconsistente forums, zolang de users geen vervelende problemen ondervinden. Raar opkijken zal ik in ieder geval niet... als mn forum users opeens het ACP op kunnen ofzo. ;)

Gesloten