Xorta schreef:paul schreef:het is absoluut niet onoplosbaar, maar het zal beteken dat je phpBB zou zal moeten herschrijven dat het de permissies correct selecteert, wat het nu niet doet. Erger nog, je hebt door deze wijzingen je complete DB corrupt gemaakt waardoor je je gehele forums, posts, users, topics en permissions zal moeten syncen zodat alles weer klopt.
De mod uninstallen dus. Geen optie.
uhh, nee. Dat zei ik niet. Alles opnieuw syncen zodat de corruptie die in je database is opgetreden weg is. En de MOD zondanig aanpassen dat hij wel correct werkt.
paul schreef:Je kan niet zomaar zonder de code aan te passen allerlei dingen gaan sharen. Je zal hierop de code moeten aanpassen dat hij de cache welke intern vanuit andere tabellen geselecteerd wordt correct doet. Dit betekend dat je ongeveer alles mbt permissions en forums zal moeten aanpassen. Een geod voorbeeld hiervan is het minor bugje van de forum ids. Dit is gewoon doordat je DB puur corrupt is waardoor de permissies niet correct werken. Verder vind ik de puntjes die je noemt niet bepaald minor. Dit komt enkel en alleen door verkeerde wijzingen welke gedaan.
'Corrupt' is zeker niet het goede woord gezien ik geen data verlies of uitval van functies ervaar, sterker nog, er wordt zelfs gefunctioneerd zoals verwacht: in dat geval de forum-ids werken de permissies wel degelijk correct. Als eigenschap X wordt toegewezen aan objecten met de label 12, zullen alle objecten met de label 12 eigenschap X hebben (duh). Ik had twee maal het object 12 maar wou er 1 daarvan een andere eigenschap geven. Oplossing: ik label er eentje gewoon als 1012 zodat ik de ruimte krijg om er een niet-X-eigenschap aan toe te wijzen. Geldt ook voor de meeste andere puntjes: allemaal heel logisch en niet onverwachts. Misschien niet helemaal correct volgens de php regels, maar naar mijn idee ook niet lek of 'corrupt' zoals jij het noemt.
Dit heeft niks met php regels te maken, het heeft zelfs niets met php te maken. De database is corrupt, niet de code or whatever. Dat het goed werkt betekent niet dat het niet corrupt kan zijn. Zodra je één ding verkeerd wijzigt in de database is deze effectief corrupt. Als je een forum_id (Of whaterer voor id) wijzigt in de database kloppen je relaties niet meer binnen je database. Kloppen je relaties niet meer binnen de database dan kloppen je SQL queries niet meer. Kloppen je SQL queries niet meer dan klopt de verkregen data niet meer. Dit kan uiteiendelijk leiden tot bijvoorbeeld verkeerde permissie toekeningen.
Mijn doel is nu dus om de wel-onverwachtse wekelijkse permissie reset logisch te verklaren. Waar komt uberhaupt die 7 dagen vandaan? Zeker geen geval van willekeurigheid. Die 7 dagen is sowieso aanwijzing nummer 1: waar in het systeem/database wordt er gewerkt met periodes van 7 dagen??
Permissies worden gecached en lokaal ergens anders opgeslagen.
paul schreef:Ik zou me persoonlijk niet snel eraan wagen om dit op te lossen, ik durf erom te wedden dat er een heleboel verborgen problemen zijn welke alleen maar meer problemen gaan geven.
Verborgen problemen, vast wel... gelukkig zijn ze 'verborgen', hebben ik en mijn forum users er geen last van. Moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal geloof in die verborgen problemen, want elk onderdeel van het systeem is onmisbaar voor de uiting/weergave van een bepaald deel van het phpBB forum. Dus elk probleem zou zich indirect op de voorgrond moeten uiten. Je zet mn forum een beetje neer als een bom die ieder moment kan ontploffen, geloof ik niet in

.
En toch is dit zo. Er hoeft maar ergens één klein dingentje met elkaar gelijk te zijn en mischien kunnen dan opeeens als je users in je admin. Wie weet. Dat je nergens iets ziet betekend niet automatische dat er geen problemen zijn. erger nog, je hebt boven in je eigen lijstje al een groot deel van de wat minder erge problemen gegeven. En uiteraard valt met alles te leven, totdat het echt een keer goed fout gaat.
Ik heb een ervaring van ruim 5 jaar met phpBB, waarvan 3 jaar met phpBB3, inclusief het schrijven, ontwerpen en valideren van MODs, en kan je zonder pardon zeggen dat de gebruikte MOD alleen maar voor problemen nu en in de toekomst zal gaan zorgen. Om dit probleem op te lossen zijn gewoon veel uitgebreidere wijzingen nodig als just die MOD. En dat maak je ook niet even zomaar. Jij kan nu wel blijven beweren dat het allemaal fijn werkt (Echter doet dat het niet eens, want je hebt hier een zeer groot maar ook gevaarlijk probleem. Permissies blijven nog steeds het deel waardoor gebruikers toegang krijgen tot elk deel binnen een forum. Alles is met permissies geregeld.), maar vroeg of laat krijg je er gewoon problemen mee.
Ik heb in het verleden meerdere custom fora gemaakt welke gegevens deelden, en de wijzingen die hiervoor nodig waren (Zelfs in phpBB2 om dit goed te laten werken. En dan kan je phpBB2 en phpBB3 absoluut niet met elkaar vergelijken. Deze twee verschillen gewoon voor de volledige 100% van elkaar en kunnen niet van dit soort dingen op elkaar gebaseerd worden), zijn heel wat meer als een aantal kleine regeltjes veranderen.
Oke als php amateur zal ik nu stoppen met het proberen beter te weten, moet er wel bij zeggen dat deze manier van denken en werken me erg vaak heeft geholpen met o.a. het modden van mn fora's, en natuurlijk problemen oplossen. Bedankt voor de analyse in ieder geval.
Je moet het zelf weten hoor, mij maakt het weinig uit, het is niet mijn forum. Als jij met de problemen wilt blijven zitten moet je dit zelf weten. Echter, kijk niet raar op als wij je niet verder kunnen helpen, doordat de consistentie van je complete forum weg is.
Terug naar het probleem, ik pak het vanaf nu wel iets anders aan:
Wie kan mij vertellen waar in phpbb er met periodes van 7 dagen wordt gewerkt? Vergeet het milieu waarin ik werk a.u.b, met een antwoord op deze vraag maakt u mij blij

.
Ik zou zeggen, lees mijn eerdere berichten nog eens door, daarin staat precies wat het probleem is, en hoe het opgelost kan worden. Een andere oplossing is er niet. Behalve het herschrijven van het permissie systeem naar een phpBB2 like systeem, zodat de oplossing die de MOD gaf ook in phpBB3 werkt.