Van phpMyAdmin backup naar nieuwe phpBB 3.x versie

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Elkana

Van phpMyAdmin backup naar nieuwe phpBB 3.x versie

Bericht door Elkana » 17 nov 2009, 22:43

• Adres van je forum: Nog niet operationeel -> Forum komt op submap van http://www.veg-nov.nl/
    Event. modificaties op je forum: Geen
    Wanneer ontstond het probleem? Vandaag
    phpBB versie: Nog geen -> Van 2 naar 3

Wat is het probleem?
Sinds begin november ben ik met de hele website verhuisd naar een andere provider. Doordat alles te snel is gegaan heb ik nergens een backup van en ben ik opnieuw begonnen. Gelukkig kon ik nog wel een sql database van 7,15 MB van phpMyAdmin downloaden.

Voorheen draaiden we op phpBB 2.x maar we willen nu over op 3.x Nu de grote vraag... Hoe ga ik nu verder?
Ik bedoel, ik heb alleen de sql database van phpMyAdmin en weet nu niet wat ik verder moet doen. Kan iemand mij op weg helpen? Alvast bedankt! 8-)

Jim
Contacteer:

Re: Van phpMyAdmin backup naar nieuwe phpBB 3.x versie

Bericht door Jim » 18 nov 2009, 10:45

Dus je hebt enkel voor SQL back-up van phpBB2?

Dan zal je eerst opnieuw een phpBB2 installatie moeten installeren, en dan de back-up hiervan naar je phpBB2 installatie importeren. Vervolgens installeer je phpBB3, en converteer je hiernaar. Alleen via deze manier kan je je oude gegevens terugkrijgen op een nieuw phpBB3 forum. ;)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Elkana

Bericht door Elkana » 18 nov 2009, 10:49

Hoi Jim, bedankt voor je vriendelijke en snelle reactie! :)
Ik zal dit vandaag gaan proberen. Ik hou de veranderingen bij in dit topic.

Elkana

Bericht door Elkana » 18 nov 2009, 19:56

Ik heb nu phpBB2 geïnstalleerd, maar dan... Ik klik op 'Restore Database' in General Admin en selecteer de sql file die ik heb van phpMyAdmin. Dan gaat 'ie uploaden (duurt erg lang) en dan krijg ik de volgende foutmelding:
Fatal error: Allowed memory size of 20971520 bytes exhausted (tried to allocate 35 bytes) in /usr/home/deb25548/domains/veg-nov.nl/public_html/phpbb2/includes/sql_parse.php on line 71
Ik begrijp hieruit dat ik het waarschijnlijk in delen moet uploaden? Maar hoe doe ik dat?

EDIT: Ik zie BigDump :) Ga het proberen!
EDIT 2: Ik krijg de volgende foutmelding:
Stopped at the line 360.
At this place the current query includes more than 300 dump lines. That can happen if your dump file was created by some tool which doesn't place a semicolon followed by a linebreak at the end of each query, or if your dump contains extended inserts. Please read the BigDump FAQs for more infos.
Stopped on error

EelkeB

Bericht door EelkeB » 19 nov 2009, 08:29

Vermoedelijk het laatste, je hebt een dump met extended inserts. Een dump is niet meer dan een serie SQL-commando's om de database opnieuw op te bouwen. In principe is het mogelijk om een groot aantal records met een enkel INSERT commando in te voeren, dit wordt een extended insert genoemd. Over het geheel genomen is dit sneller en de de ump is kleiner, maar kan ook voor problemen zorgen omdat het enkele commando wel erg lang duurt. Het is daarom meestal slimmer om extended inserts uit te zetten bij het maken van de dump, zodat er voor elke record een apart INSERT commando wordt gebruikt.

De BigDump FAQ waarnaar verwezen wordt (Google!) bevat als ik het goed heb instructies over hoe je een dump met extended inserts komt omzetten naar 1 zonder, maar dat is op een grote database-dump een heidens karwei (tenzij je handig bent met het maken van macro's in een editor als Notepad++). Een andere optie is om de dump in te lezen op een lokale MySQL-installatie (daar kun je gebruik maken van lokale tools die geen last hebben van de problemen die extended inserts kunnen veroorzaken als je ze via webtools probeert te uploaden) en vervolgens van je database een "goede" dump maken, zonder extended inserts.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Elkana

Bericht door Elkana » 19 nov 2009, 20:47

Oeh EelkeB, dit klinkt allemaal als heel moeilijk! :shock: En nee, ik ben ook niet handig in het maken van macro's in Notepad++ (jaja waarachtig, dat heb ik wel op m'n pctje staan ;)) Nou, ik ga het even proberen in ieder geval! Bedankt voor je reactie.

P.s. moet ik nog bepaalde tabellen eruit filteren? De originele database is namelijk heel anders dan van de nieuwe installatie? :?

Oude installatie sql

Code: Selecteer alles

ajax_chat_bans
ajax_chat_messages
ajax_chat_online
phpbb_acl_groups
phpbb_acl_options
phpbb_acl_roles
phpbb_acl_roles_data
phpbb_acl_users
phpbb_attachments
phpbb_banlist
phpbb_bbcodes
phpbb_bookmarks
phpbb_bots
phpbb_chat
phpbb_chat_sessions
phpbb_config
phpbb_confirm
phpbb_disallow
phpbb_drafts
phpbb_extensions
phpbb_extension_groups
phpbb_forums
phpbb_forums_access
phpbb_forums_track
phpbb_forums_watch
phpbb_groups
phpbb_icons
phpbb_lang
phpbb_log
phpbb_moderator_cache
phpbb_modules
phpbb_poll_options
phpbb_poll_votes
phpbb_posts
phpbb_privmsgs
phpbb_privmsgs_folder
phpbb_privmsgs_rules
phpbb_privmsgs_to
phpbb_profile_fields
phpbb_profile_fields_data
phpbb_profile_fields_lang
phpbb_profile_lang
phpbb_ranks
phpbb_reports
phpbb_reports_reasons
phpbb_search_results
phpbb_search_wordlist
phpbb_search_wordmatch
phpbb_sessions
phpbb_sessions_keys
phpbb_sitelist
phpbb_smilies
phpbb_styles
phpbb_styles_imageset
phpbb_styles_imageset_data
phpbb_styles_template
phpbb_styles_template_data
phpbb_styles_theme
phpbb_topics
phpbb_topics_posted
phpbb_topics_track
phpbb_topics_watch
phpbb_users
phpbb_user_group
phpbb_warnings
phpbb_words
phpbb_zebra
phpgb_config
phpgb_gb
phpgb_ipban
Nieuwe installatie

phpbb_auth_access
phpbb_banlist
phpbb_categories
phpbb_config
phpbb_confirm
phpbb_disallow
phpbb_forums
phpbb_forum_prune
phpbb_groups
phpbb_posts
phpbb_posts_text
phpbb_privmsgs
phpbb_privmsgs_text
phpbb_ranks
phpbb_search_results
phpbb_search_wordlist
phpbb_search_wordmatch
phpbb_sessions
phpbb_sessions_keys
phpbb_smilies
phpbb_themes
phpbb_themes_name
phpbb_topics
phpbb_topics_watch
phpbb_users
phpbb_user_group
phpbb_vote_desc
phpbb_vote_results
phpbb_vote_voters
phpbb_words
Laatst gewijzigd door Paul op 20 nov 2009, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Code tags toegevoegd.

EelkeB

Bericht door EelkeB » 20 nov 2009, 09:19

Wat je bij de oude installatie opgeeft ziet eruit als een phpBB3 database-schema (plus extra's). :?

Ja, de goede opties aanvinken bij het maken van een database-dump kan veel gedonder voorkomen. Gebruik van extended inserts en niet goed opletten op welke encoding wordt gebruikt voor de dump zijn de twee meest voorkomende problemen. Als je ruim de tijd hebt om je verhuizing voor te bereiden en een paar keer "droog" te oefenen dan maakt het allemaal niet zoveel uit, maar vaak is een "minder dan ideale" database-dump alles dat mensen hebben.
Dutch Open Projects

Elkana

Bericht door Elkana » 20 nov 2009, 22:08

Oh... Dan zaten we dus al op phpBB 3.x!? :shock: Oeps :D Nou, dan ga ik het maar eens even met phpBB3 proberen! Maar hoe pak ik dat het beste aan? Heb nu phpBB 3.x geïnstalleerd. Moet ik nu in phpmyadmin de hele database overschrijven?

EelkeB

Bericht door EelkeB » 21 nov 2009, 11:00

Ja, je kunt er gewoon een andere database overheen droppen. Als het niet dezelfde versie is, dan nog even install/database_update.php draaien als je de database hebt gerestored.
Dutch Open Projects

Elkana

Bericht door Elkana » 21 nov 2009, 22:20

Ja, dat is gelukt! Heb inderdaad voor de zekerheid maar de database gerestored. Maar nu het volgende punt :P Het forum is gesloten en ik weet m'n oude wachtwoord en gebruikersnaam niet meer. Hoe kan ik nu in het beheerderspaneel komen? :? Want ik zie wel een heleboel gegevens in phpbb_users en dan mijn gebruikersnaam, maar daar kan ik helemaal niks mee. Het wachtwoord is volgens mij ook helemaal gecodeerd???

Jim
Contacteer:

Bericht door Jim » 22 nov 2009, 12:12

In phpMyAdmin, de volgende SQL maakt een nieuw account met de naam 'admin1' en het wachtwoord 'admin'. Daarmee kan je in ieder geval je forum weer inschakelen. :)

INSERT INTO phpbb_users (user_type, group_id, username, username_clean, user_regdate, user_password, user_email, user_lang, user_style, user_rank, user_colour, user_posts, user_permissions, user_ip, user_birthday, user_lastpage, user_last_confirm_key, user_post_sortby_type, user_post_sortby_dir, user_topic_sortby_type, user_topic_sortby_dir, user_avatar, user_sig, user_sig_bbcode_uid, user_from, user_icq, user_aim, user_yim, user_msnm, user_jabber, user_website, user_occ, user_interests, user_actkey, user_newpasswd) VALUES (3, 5, 'Admin1', 'admin1', 0, '21232f297a57a5a743894a0e4a801fc3', 'admin@yourdomain.com', 'en', 1, 1, 'AA0000', 1, '', '', '', '', '', 't', 'a', 't', 'd', '', '', '', '', '', '', '', '', '', '', '', '', '', '');
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Elkana

Bericht door Elkana » 22 nov 2009, 14:49

Eerste punt: Fijn dat jullie zo behulpzaam zijn, erg prettig! :)
Maar nu m'n tweede punt... Volgens mij moet ik alles hetzelfde hebben als de vorige instal, of niet? Want als ik me probeer in te loggen met de nieuw aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord kom ik op de oude link terecht, namelijk http://www.veg-nov.nl/forum/index.php in plaats van http://www.veg-nov.nl/phpbb3/index.php

Nou, ik heb de map phpbb3 hernoemd naar forum en nu kan ik er in. Zal checken of ik verder nog wat moet veranderen zodat het blijft werken. Hou jullie graag op de hoogte.
Wijziging: Heb verder niks hoeven veranderen. Heb inmiddels mijn eigen account weer in gebruik en een nieuwe stijl geïnstalleerd en alles lijkt verder te werken! Tot nader orde is het probleem dus opgelost. Als er zich wel weer wat voor doet zal ik hier op terug komen. Maar daar gaan we maar niet van uit! :D Iedereen bedankt voor de hulp!

Elkana

Bericht door Elkana » 22 nov 2009, 18:19

Klut... Krijgen m'n testpersonen (man en kennisje) een dikke vette errormelding! :shock:
Algemene fout
SQL ERROR [ mysqli ]

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') ) AND t.forum_id = 0 ORDER BY t.topic_last_post_time DESC LIMIT 1' at line 5 [1064]

Een SQL-fout deed zich voor tijdens het samenstellen van deze pagina. Contacteer de beheerder als dit probleem zich blijft voordoen.
Wat is dit nu dan?

Elkana

Bericht door Elkana » 03 dec 2009, 21:45

Mag ik m'n topic bumpen? Want ik heb dus een vreemde sql error maar weet niet wat ik daar mee moet :(
Algemene fout
SQL ERROR [ mysqli ]

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') ) AND t.forum_id = 0 ORDER BY t.topic_last_post_time DESC LIMIT 1' at line 5 [1064]

Een SQL-fout deed zich voor tijdens het samenstellen van deze pagina. Contacteer de beheerder als dit probleem zich blijft voordoen.

Gesloten