Massamailing phpBB3

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Finny
Contacteer:

Massamailing phpBB3

Bericht door Finny » 04 nov 2009, 19:49

Sinds phpBB 3 uit is gekomen, heb ik constant problemen gehad met de massamail van het forum. Het meest voorkomende probleem is dat leden de mail gewoon niet ontvangen. Ik heb meerdere malen onderwerpen geopend voor Support en hier wat goede antwoorden en suggesties op gekregen. Deze heb ik inmiddels allemaal al een keer uitgevoerd en het leek met succes.

Totdat ik vandaag aangesproken werd door een persoon die, ongewenst, weer een e-mail van ons forum had gekregen. Ik had, puur om dit te voorkomen, al een extra groep aangemaakt met hierin de leden die de mail willen ontvangen en ik weet 100% zeker dat deze gebruiker hier niet lid van was. Ik weet ook 100% zeker dat ik deze groep had geselecteerd om de mail naartoe te verzenden. En toch ontving hij de mail.

En dit was nog niet alles, na onderzoek gedaan te hebben, bleek niet alle leden van de groep de mail te hebben ontvangen. Dit terwijl deze gebruikers wél lid waren van deze mailgroep.

Ik kom nu dus echt tot conclusie dat de massamail van de phpBB3-verzie gewoon niet correct functioneert. Het systeem is niet te vertrouwen, en dit terwijl het (vind ik) 1 van de belangrijkste functies van het forum is. Ik gebruik het maandelijks, maar als ik iets verstuur wil ik er ook zeker van zijn dat de e-mail bij iedereen (gewenst) aankomt.

Ik vraag me af wat het verschil was met de massamail van verzie phpBB 2, want deze heeft bij mij wél altijd goed gefunctioneerd. Ik hoop dat er (nogmaals) naar gekeken gaat worden, en dat de massamail in phpBB 3.0.6 dan wel correct functioneert en betrouwbaar is.

P.s. Totdat de problemen verholpen zijn, is er eventueel een modificatie die weergeeft (nadat de mail ontvangen is) naar welke gebruikers de mail (correct) is verstuurd?
Laatst gewijzigd door Finny op 05 nov 2009, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DW# Dutch Warrior Clan
Nederlandstalige Multigaming clan. Minimaal 14 jaar / TS verplicht.
Een van de gezelligste clans van de BENELUX.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Massamailing phpBB3

Bericht door Paul » 04 nov 2009, 21:04

phpBB is een forumsysteem, geen mailsysteem. Je moet er dus rekening mee houden dat zoiets niet optimaal werkt.
Verder, ik heb nog nooit een bugreport erover gezien, en dus zal het niet opgelost zijn. Als je denkt dat het een bug is moet je het reporten, incl bewijs waarom je denkt dat het een bug is en hoe je het kan reproduceren.
Bij mij werkt de functie perfect met ruim 40k aan leden.

Finny
Contacteer:

Bericht door Finny » 05 nov 2009, 09:29

Het is en blijft ook een probleem die niet iedereen heeft. Dat is wel duidelijk gebleven. En ik heb geen idee hoe ik 'bewijs' op kan sturen die te maken heeft met het probleem. Het probleem is nagenoeg 'onzichtbaar'. Laat staan dat ik weet wat het probleem precies is en waardoor het veroorzaakt word. Zoveel verstand heb ik er allemaal niet van. Maar als leden aangeven dat ze een mail hebben ontvangen, terwijl ze niet in de groep zitten waarnaar de mail verstuurd is, dan is er toch iets mis.

Heb je enig idee of er een modificatie beschikbaar is die weergeeft (nadat de mail verstuurd is) naar welke gebruikers de mail (correct) is verstuurd? Zo is er in ieder geval duidelijkheid naar wie de mail wél is verzonden.
DW# Dutch Warrior Clan

EelkeB

Bericht door EelkeB » 05 nov 2009, 10:10

Tja, dat is een van de nadelen van een open source product. Er geldt tot op zekere hoogte het principe "scratch your own itch". Zeker met obscure bugs die niet iedereen ondervind kan dat heel frustrerend zijn, want support is niet gegarandeerd. Dat betekent vaak dat je juist met de complexe problemen op jezelf aangewezen bent (of op iemand die je alsnog betaald om je problemen op te lossen). Als er geen bugs worden gerapporteerd, c.q. die bugs zijn onduidelijk en niet reproduceerbaar, dan werkt het developmentteam aan andere zaken die wel duidelijk gedefinieerd en afgebakend zijn. "Het werkt niet goed" is eigenlijk iets waar niemand in de community iets mee kan, helaas.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Finny
Contacteer:

Bericht door Finny » 05 nov 2009, 11:10

Dat ben ik geheel met je eens Eelke, maar eerder tijdens de ontwikkeling van verzie 3.0.5 is al door een groot aantal 3.0.4-gebruikers aangegeven dat er problemen waren met de massamail. Ik neem aan dat hier toen nog eens naar gekeken is, want nu verzie 3.0.5 uit is, zijn de problemen sterk afgenomen. Tenminste, als je kijkt naar het aantal geplaatste onderwerpen over de massamailing in de afgelopen periode. Toch is het probleem naar mijn idee nog niet echt de wereld uit. Het werkt bij mij (nog steeds) niet zoals het zou moeten horen.

Daarom vraag ik mij af of er eventueel een modificatie is die bijvoorbeeld 'controleert' of de mail ook echt naar alle gebruikers is verstuurd en waar nodig een foutmelding geeft. Zo heb ik toch controle op het verzenden, en kan ik de mail waar nodig nogmaals naar een gebruiker versturen. Zo ben ik er toch zeker van dat alle gebruikers de mail hebben ontvangen.
DW# Dutch Warrior Clan

EelkeB

Bericht door EelkeB » 05 nov 2009, 16:29

Dat het verbeterd is met 3.0.5 is eerder een teken dat er kennelijk ergens een bug was, die duidelijk gedefinieerd kon worden dan "dat er nog eens naar gekeken is" ;)
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gesloten