- Adres van je forum: http://www.5broden2vissen.nl/forum/
Event. modificaties op je forum: geen
Wanneer ontstond het probleem? begin okt 2008
phpBB versie: 2.0.18
Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? nee
Wat is het probleem? forum phpBB start op met oude data
Probleem:
Sinds begin okt 2008 was opeens mijn forum gesloten. Nadat ik inlogde zag ik dat in de instellingen van phpBB "forum uitschakelen" op 'ja' stond. Vreemd, ik heb dat niet gedaan en ben de enige met een wachtwoord om dit te doen. Om het ongedaan te maken, heb ik 'nee' aangevinkt, waarop het forum weer beschikbaar was. Opvallend was:
- dat de data overal 1-1-1970 is,
- de oude moderators staan vermeld
- er staan berichten op tot ca eind jan 2006 (de nieuwere berichten (tot okt 2008) zijn verdwenen, en dat waren een heleboel...)
- maar alle leden tot nu toe staan wel in de database. (vreemd?)
Mijn conclusie: de database is door iemand gewijzigd. En dan bedoel ik, dat er zowel oude als nieuwe data in staat. Ik vermoed dat op de server een oude backup uit 2006 is geplaatst en die is 'gemixt' met data van de bestaande installatie. Iets anders kan ik niet bedenken. Of kan een hacker dit ook?
Ik heb de hostingpartij gevraagd om er naar te kijken, volgens hen is er door hun niets gewijzigd.
Ik heb gevraagd om een recente backup terug plaatsen, dat kon alleen tegen betaling (€ 75).
Omdat ik geen zekerheid kreeg dat mijn forum daarna wel veilig zou zijn, heb ik het niet laten doen.
Vanwege drukke werkzaamheden, heeft het ook even geen prioriteit gehad en is het blijven liggen...
Op dit moment heb ik het forum gesloten, om te voorkomen dat er nog meer data gemixt wordt.
Uiteraard heb ik via de controlpanel de database gechekt, gerepareerd, etc.
Ik wou eerst upgraden naar een nieuwere phpBB2 versie, om daarna te zien of het forum weer werkt. Was dat niet het geval, dan kan ik alsnog een backup laten terug zetten (dacht ik...)
Vanwege tijdgebrek is dat niet gebeurd....
Nu lijkt het me beter te upgraden naar phpBB3.
Vraag: Kan iemand mij zeggen of mijn site gewoon gehackt is (kan het dan ook dat er data die ik heb verwijderd, zoals moderators, dan spontaan terugkomt?)
Of is er echt iets mis bij de hosting provider?
Ik hoor graag jullie mening, zodat ik kan beslissen hoe ik verder ga. (zelfde hosting provider houden of switchen).