dataverkeer

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
mosymuis
Contacteer:

Re: Dataverkeer

Bericht door mosymuis » 28 okt 2003, 18:33

Blaatpraat schreef:Mijn Forum (Blaatpraat.nl) is nu 5 dagen online, en heeft
nu al 800 mb opgegeten aan dataverkeer.

Database is 3 mb, ik gebruik wel avatars op mijn site,
maar vanuit buiten gelinkt. ik heb 43 leden, en totaal
van 1400 posts...
Is het niet mogelijk dat je forum communiceert met een externe database (andere server) waardoor dit dataverkeer er extra bij wordt opgeteld? 800MB voor 1400 posts klinkt mij namelijk nogal ongeloofwaardig in de oren.

Op mijn board worden dagelijks gemiddeld 907.19 nieuwe posts geplaatst, en als je dat omrekent naar jou verhouding zou ik maandelijks dik 15GB aan dataverkeer moeten inleveren. In werkelijkheid is dit echter 6 tot 7GB, dus ik denk dat er bij jou iets niet klopt.

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 28 okt 2003, 19:02

mosymuis schreef: Is het niet mogelijk dat je forum communiceert met een externe database (andere server) waardoor dit dataverkeer er extra bij wordt opgeteld? 800MB voor 1400 posts klinkt mij namelijk nogal ongeloofwaardig in de oren.
Ik heb zo'n zelfde idee. Overigens wordt je in zo'n geval dus gigantisch genaaid (excuse le mot), als je zoiets vooraf niet geweten hebt tenminste.

Ik heb overigens ook zoiets meegemaakt: tot ongeveer een half jaar geleden had ik 4 gieg dataverkeer per maand bij een host (zal de naam achterwege laten), nu ik zelf voor host speel :D heb ik ca. 1.5 gieg per maand. Zelfde forum, meer bezoekers en meer posts.
http://phpbb3.nl Jouw gratis forumprovider!

Blaatpraat
Contacteer:

Bericht door Blaatpraat » 28 okt 2003, 20:57

wees open en geef namen...

http://home.wanadoo.nl/john_romme/stats.zip voor statics...
ze hebben 4 static programmas erop... die houden het redelijk goed bij

dit is van gister, er is nu weer 300 mb bijgekomen...

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 28 okt 2003, 21:30

Ik heb even jou statistieken vergeleken met de mijne:

Statistieken mijn site + forum
Afbeelding

Statistieken blaatpraat.nl
Afbeelding
Wat een verklaring kán zijn: je bent een nieuwe forum, zo te zien al aardig populair (45 leden in 6 dagen). Mogelijk dat deze nieuwe aanwas voor je hoge dataverkeer zorgt, aangezien de plaatjes nog binnengehaald moeten worden. Anders weet ik het niet te verklaren, behalve dan hetgeen Mosymuis reeds zei.

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 28 okt 2003, 21:44

Blaatpraat schreef:Mijn Forum (Blaatpraat.nl) is nu 5 dagen online, en heeft
nu al 800 mb opgegeten aan dataverkeer.
Ik zie anders in headout's plaatje dat het om 615844 KB gaat, dit is 601.41 MB. :?: (is nog veel, maar minder als je beweert)

Blaatpraat
Contacteer:

Bericht door Blaatpraat » 28 okt 2003, 21:49

ik vind het adners nog best veel... mja, veel zal ik er niet aan kunnen doen dan mijn account flink upgraden...

'kheb nu 2,5gb/maand, ik hoop daar ff 2 maanden mee vooruit te kunnen, anders moet ik grote update doen, dan kost het me nogeens 50 euro per jaar extra

wanneer ik me data overschreid dan betaal ik niet, dan gooien ze me gewoon plat...thats te problem...anders was dat geen probleem

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 28 okt 2003, 22:11

mosymuis schreef:Ik zie anders in headout's plaatje dat het om 615844 KB gaat, dit is 601.41 MB. :?: (is nog veel, maar minder als je beweert)
Dat was tot en met gisteren, 300 MB vandaag maakt zo'n 900 MB. Klopt dus wel, maar ik dacht in eerste instatie ook dat het niet klopte :wink:

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 28 okt 2003, 22:13

Blaatpraat schreef:ik vind het adners nog best veel... mja, veel zal ik er niet aan kunnen doen dan mijn account flink upgraden...
Welk pakket heb je nu bij BYH?

BartVB
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door BartVB » 30 okt 2003, 16:58

Met http://www.bokt.nl zit ik ongeveer op 130 GB/maand

Verkeer beperken:

- Gzip gebruiken!!!!! Zeeeeer belangrijk
- Goed kijken naar de caching van je plaatjes. Niet handig als die door de zelfde gebruiker tientallen keren per dag opgehaald worden
- CSS spul in een losse file (die ook goed gecached wordt)
- Kijken naar caching headers van je normale pagina's. niet dat een keer op 'back' duwen ook weer een pageview geeft.
- Geen avatars laten uploaden

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 30 okt 2003, 20:36

BartVB schreef:Met http://www.bokt.nl zit ik ongeveer op 130 GB/maand
Woei! :D

Nick V
Contacteer:

Bericht door Nick V » 02 nov 2003, 11:10

headout schreef:
timgoud schreef:Eigelijk nix
Onzin. Je forum afsluiten voor iedereen beperkt je dataverkeer gigantisch :D

Serieus: heb je gzip aanstaan? Dat scheelt in ieder geval. Verder: geen avatar upload mogelijkheid, avatars sowieso uitschakelen, en alleen avatars toestaan die gelinkt worden van eigen webruimte (van members). Plaatjes van je serverruimte moet je sowieso beperken.

Heb je overwogen om guestview uit te schakelen? Nadeel daarvan is dat mensen zich gaan aanmelden omdat ze anders niet mee kunnen lezen.
wat doet gzip dan precies toch alleen de bestanden verkelinen of zorgt het ook voor minder dataverkeer verbruik want ik heb nu gzip uitstaan :roll:

WebmasterX
Contacteer:

Bericht door WebmasterX » 02 nov 2003, 11:22

Nick V schreef:
headout schreef:
timgoud schreef:Eigelijk nix
Onzin. Je forum afsluiten voor iedereen beperkt je dataverkeer gigantisch :D

Serieus: heb je gzip aanstaan? Dat scheelt in ieder geval. Verder: geen avatar upload mogelijkheid, avatars sowieso uitschakelen, en alleen avatars toestaan die gelinkt worden van eigen webruimte (van members). Plaatjes van je serverruimte moet je sowieso beperken.

Heb je overwogen om guestview uit te schakelen? Nadeel daarvan is dat mensen zich gaan aanmelden omdat ze anders niet mee kunnen lezen.
wat doet gzip dan precies toch alleen de bestanden verkelinen of zorgt het ook voor minder dataverkeer verbruik want ik heb nu gzip uitstaan :roll:
Ja gzip comprest dat zegt eigenlijk al genoeg. Als ik het uitzet scheelt het mij enorm veel bandbreedte zeker wel 60%. Gzip aanzetten als het kan is het zeker waard.

WebmasterX

Nick V
Contacteer:

Bericht door Nick V » 02 nov 2003, 11:41

wqt kost meer bandbreedte per maand aan of uit?....

headout
Contacteer:

Bericht door headout » 02 nov 2003, 12:08

Uit kost meer bandbreedte (ik zet het wel voor je aan)

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 02 nov 2003, 13:34

WebmasterX schreef:Gzip aanzetten als het kan is het zeker waard.
Zijn er hosts die dit niet ondersteunen? Bij mij lukte het tot nu toe altijd, maar ik heb dan ook bijvoorbeeld nooit bij Lycos gezeten.

WebmasterX
Contacteer:

Bericht door WebmasterX » 03 nov 2003, 13:35

mosymuis schreef:
WebmasterX schreef:Gzip aanzetten als het kan is het zeker waard.
Zijn er hosts die dit niet ondersteunen? Bij mij lukte het tot nu toe altijd, maar ik heb dan ook bijvoorbeeld nooit bij Lycos gezeten.
Ja mja het kan zijn ja, stel je hebt als provider een beetje te veel klanten op 1 machine staan die eigenlijk rijp is voor vervanging. Als die klanten gaan gzip gebruiken. Kan me voorstellen dat dan de serverload wel omhoog kan en zal gaan. Je kunt PHP bijv. compilen zonder gzip functie en dan doet ie het dus gewoon niet.

Het kan dus idd gewoon uit staan bij een provider.

WebbieX

The Stephdad
Contacteer:

Bericht door The Stephdad » 17 jan 2004, 20:07

Goedenavond allemaal,

Mijn eerste berichtje hier en meteen een vraag.

We hosten op onze site nu al weer een aantal maanden een forum met een kleine 50 leden waarvan zo'n 25 actief.

Ondanks dat de hoeveelheid posts niet dramatisch veel hoger wordt, groeit het dataverkeer wel enorm. Hadden we in het begin genoeg aan 1GB per maand, moesten we al snel over naar een abo van 4GB.

Nu zitten we op de helft vd maand en volgens de statistieken van mijn provider zitten we nu al op 3,2 gig !! Het lijkt wel alsof het dataverkeer elke 2 maanden verdubbeld.

Heeft iemand enig idee of deze cijfers een beetje kloppen ?

Even een paar stats:
  • Aantal posts: 6481 Posts per dag: 45.33
    Aantal topics: 341 Topics per dag: 2.38
    Aantal gebruikers: 49 Gebruikers per dag: 0.34
    Board gestart: Wo Aug 27, 2003 20:30 pm Avatar directory formaat: 98.63 KB
    Database formaat: 15.23 MB Gzip compression: ON
Het forum kun je hier bekijken:Forum
Webstats van onze site: Webstats

FlorisD
Contacteer:

Bericht door FlorisD » 18 jan 2004, 09:45

Je moet hierbij altijd heel goed kijken naar het kopje Total Sites by Kilobytes. Hier kan je zien hoeveel dataverkeer er door wie wordt verbruikt. De nummer 1 staat bijv. op 529706 kbytes en dat is een factor 3 hoger dan de nummer 2.
MessageBoard.nl, gratis phpBB forum hosting

cartoontje
Contacteer:

Bericht door cartoontje » 18 jan 2004, 17:05

Het kan ook zijn dat mensen van buitenaf naar afbeeldingen op je site gaan linken.

FlorisD
Contacteer:

Bericht door FlorisD » 18 jan 2004, 17:52

cartoontje schreef:Het kan ook zijn dat mensen van buitenaf naar afbeeldingen op je site gaan linken.
Inderdaad, daar heb ik ook last van gehad. Wat ik ermee deed is een .htaccess neerzetten die alleen maar het linken toestaat van een beperkt aantal sites. De rest krijgt een "hotlinking verboden" plaatje te zien (vanaf een gratis host).

Als je dit zelf ook wilt gebruiken kan je kijken op http://www.htmlbasix.com/disablehotlinking.shtml voor een speciale generator hiervoor.

PS. Ladybug (als je dit leest): Dit gebeurt bij jouw avatar ook (op webpiraat.nl)
MessageBoard.nl, gratis phpBB forum hosting

Plaats reactie