HTML 5
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.
Een nieuw onderwerp moet..:
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.
Een nieuw onderwerp moet..:
- uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
- niet passen in de gewone supportfora
- interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
- een neutrale of positieve ondertoon hebben
- anders zijn dan bestaande onderwerpen
Re: HTML 5
bronHTML (Hypertext Markup Language) introduceert 5 nieuwe elementen sinds de laatste update van het afgelopen millennium. De nieuwe structuur elementen zijn aside, figure en section. Nieuwe inline elementen zijn time, meter en progress. Nieuwe embedding elementen zijn video en audio en als laatste zijn er ook de volgende nieuwe interactieve elementen toegevoegd: details, datagrid en command.
De ontwikkeling van HTML was in 1999 gestagneerd bij html 4. Het World Wide Web Consortium (W3C) concentreerde zich op het wijzigen van de onderliggende syntax van HTML van Standard Generalized Markup Language(SGML) naar Extensible Markup Language (XML), alsook de compleet nieuwe markup talen Scalable Vector Graphics (SVG), XFroms en MathML.
Browser ontwikkelaars gingen zich meer richten op toepassingen als tab view en Rich Site Summary (RSS) en webdesigners richtten zich gaandeweg meer op Cascading Style Sheets (CSS) en JavaScript™ om hun eigen applicaties te bouwen bovenop de bestaande framewerken met Asynchronous JavaScript + XML (Ajax). HTML daarentegen is bijna niet gegroeid in de afgelopen acht jaar.
Recentelijk hebben drie grote browser ontwikkelaars - Apple, Opera, en de Mozilla Foundation - zich verenigd als de Web Hypertext Application Technology Working Group (WhatWG) om een updated en ge-upgrade versie te bouwen van het klassieke HTML. Nog recentelijker is dit het W3C ook opgevallen waardoor ze zelf ook begonnen met de ontwikkeling van een next-generation HTML. Hoogst waarschijnlijk zullen deze twee ontwikkelingen samengevoegd worden, alhoewel er over veel details nog overleg gevoerd wordt.
De meeste webdesigners zijn nog bevroren in het jaar 1999 en ook de browsers ondersteunen HTML 5 nog niet altijd, dus het zal nog even duren voordat de nieuwe elementen effectief gebruikt kunnen worden.
Leuk is het wel maar of het echt zal inslaan ? idk

...De meeste webdesigners zijn nog bevroren in het jaar 1999 en ook de browsers ondersteunen HTML 5 nog niet altijd, dus het zal nog even duren voordat de nieuwe elementen effectief gebruikt kunnen worden..... Kan het al gebruikt worden?
ACh elke verbetering en vooruitgang is mooi, ookal is het begin soms een pijnlijk process.
http://www.animeresource.org Free Anime downloading and streaming, community forums and Anime Radio.
Ik vraag me af hoeveel zin dit heeft nu iedereen via XHTML langzaam naar XML probeert te gaan?
- Bas
- Contacteer:
Van HTML5 komt ook een XHTML5-variant. 

.Bas Hosting, gratis hosting met FTP, PHP en MySQL | viennaCMS, simpel flexibel open source CMS
Hoe ban je tegenwoordig? 'Deny' bij alle rechten!
door W3C of ook door wat was het daar... euhm... de makers van HTML 5?Bas schreef:Van HTML5 komt ook een XHTML5-variant.
W3C is van de makers van HTML. 

Maar werd HTML5 niet gemaakt door euhm.... wat was het toch al weer...
makers van opera + FF + netscape fzo iets... in iedergeval niet W3C dacht ik./// dit was omdat ze W3C te traag vonden... ben spijtiggenoeg die website kwijt... anders kon ik het even terug oppzieken
makers van opera + FF + netscape fzo iets... in iedergeval niet W3C dacht ik./// dit was omdat ze W3C te traag vonden... ben spijtiggenoeg die website kwijt... anders kon ik het even terug oppzieken
- Bas
- Contacteer:
Oorspronkelijk werd het ontwikkeld door de WHATWG, maar tegenwoordig is het van de W3C.
Zie ook dit nieuwsitem op Tweakers.net 

.Bas Hosting, gratis hosting met FTP, PHP en MySQL | viennaCMS, simpel flexibel open source CMS
ik weet nog zonet niet of HTML5 wel zal inslaan, het heeft wel een aantal leuke features erbij, maar ik denk dat XHTML 2.0 weer success zal krijgen.
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."
En waarom denk je dat DoubleJ? In dit artikel wordt juist HTML5 weer succesvol genoemd.
Ik zeg dit, vanwege het feit dat xml steeds meer ook zijn opmars maakt, en dat xhtml2.0 hier het meest mee verwant is.Stef schreef:En waarom denk je dat DoubleJ? In dit artikel wordt juist HTML5 weer succesvol genoemd.
Ik heb me tot nu toe ook meer verdiept nog in xhtml 2.0 dan in xhtml5, dus van de ins en outs ben ik ook niet helemaal op de hoogte. Ik denk dat ik er maar weer eens mijn neus in moet gaan steken om weer wat op de hoogte te zijn.
// Edit,
Ik heb net even het artikeltje doorgelezen, en inderdaad, het punt dat xhtml niet de toekomst is als platform voor websites heeft wel een punt.
Maar hoe zit het straks met css/html support in html5, aangezien een doctype 4.01 aangeven soms veel problemen gaf voor internet explorer, en het doctype xhtml meegeven, dit meestal oploste.
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."
- Bas
- Contacteer:
Dat is gewoon een vage parsing van Quirks Mode en Standards Mode.DoubleJ schreef: Maar hoe zit het straks met css/html support in html5, aangezien een doctype 4.01 aangeven soms veel problemen gaf voor internet explorer, en het doctype xhtml meegeven, dit meestal oploste.