Wat heeft een goed forum nodig?

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie
Rockarena

Wat heeft een goed forum nodig?

Bericht door Rockarena » 12 sep 2007, 11:54

Het lijkt misschien een domme vraag maar ik vind dat er meer achter zit dan op het eerste zicht lijkt. Wat maakt een goed forum en hoe kan jij als administrator of moderator ervoor zorgen dat een forum goed draait? Dit is een niet technische en forum software onafhankelijke vraag die wel een discussie kan waard zijn.

De reden hiervoor is dat ik met een forum zit dat in het begin heel goed ging. Er waren veel gebruikers en de sfeer was goed. Helaas heb ik wat verkeerde beslissingen genomen met het aanstellen van mensen als moderator en na twee maanden was het de sfeer op het forum verziekt. Nu loopt het forum volledig leeg en is de community eigenlijk dood. Nu zou ik op één of andere manier hier terug leven moeten inblazen maar ik weet niet goed hoe. Dit vind ik een erg groot probleem, veel groter dan een technische issue want die kunnen meestal in een handomdraai opgelost worden. Dus vandaar deze thread/discussie: wat houdt een forum levend en wat te doen als je forum op uitsterven staat?

Coen

Re: Wat heeft een goed forum nodig?

Bericht door Coen » 12 sep 2007, 12:26

Dit is een zeer lastige vraag, aangezien het eigenlijk voor elk forum anders is. Bij de een ligt het aan de enorme diversiteit aan topics, bij de ander ligt het aan de gemoedelijke sfeer. Kortom, dit is niet echt in een paar woorden te omschrijven.

Dingen die ik altijd belangrijk vind aan een forum;
- duidelijk waar het over gaat, niet té veel dingen door elkaar
- het beheer moet aanwezig zijn, maar niet té aanwezig
- duidelijke regels en controle op deze regels
- gezellige sfeer

Maarja, dit is ook weer voor iedereen anders, kortom het is en blijft een lastig vraagje! ;)

Rockarena

Bericht door Rockarena » 12 sep 2007, 12:40

Een lastige vraag ok. Maar ik vind wel dat het een goeie vraag is over een onderwerp dat soms nogal eens over het hoofd gezien wordt. Iedereen is maar bezig met technische aspecten van de forum software maar ik begin te denken dat software 10% is van wat een forum maakt.

Coen

Bericht door Coen » 12 sep 2007, 12:50

Rockarena schreef:Een lastige vraag ok. Maar ik vind wel dat het een goeie vraag is over een onderwerp dat soms nogal eens over het hoofd gezien wordt. Iedereen is maar bezig met technische aspecten van de forum software maar ik begin te denken dat software 10% is van wat een forum maakt.
Helemaal mee eens, maarja die andere 90% is té divers om hier te bespreken. Als je ons wat meer informatie geeft over het specifieke forum, dan kunnen we misschien een wat gerichtere discussie erover voeren. Bijvoorbeeld door ons te vertellen, waar je forum over gaat, wat je doelgroep is enz enz? :)

Rockarena

Bericht door Rockarena » 12 sep 2007, 14:06

het is een forum van een cafétje maar eigenlijk was dit niet echt bedoeld als een hulpvraag hoor. Ik vond het gewoon eens een interessante discussie. Nu jullie de doelgroep kennen zou het misschien ook eens leuk, en handig voor mij, zijn om wat mods te bespreken. Het is een café dat rond rock muziek draait dus er komen wel wat alternatieve mensen. Wat zouden daar dan goeie onderwerpen voor zijn?

Stef

Bericht door Stef » 12 sep 2007, 14:23

Is de main target van de website niet om bezoekers naar het café te trekken, in plaats van online te houden op het forum? Juist in de tijden dat men zit te forummen kunnen ze beter naar het Café gaan.

Rockarena

Bericht door Rockarena » 12 sep 2007, 14:30

Stef schreef:Is de main target van de website niet om bezoekers naar het café te trekken, in plaats van online te houden op het forum? Juist in de tijden dat men zit te forummen kunnen ze beter naar het Café gaan.
Hmmm daar zit iets in! De eigenaar van het café wil eigenlijk een soort spreekbuis hebben van zijn klanten maar misschien is daar wel geen behoefte aan. Een guestbook zou in dat geval voldoende moeten kunnen zijn denk ik.

Coen

Bericht door Coen » 12 sep 2007, 14:49

Rockarena schreef:Hmmm daar zit iets in! De eigenaar van het café wil eigenlijk een soort spreekbuis hebben van zijn klanten maar misschien is daar wel geen behoefte aan. Een guestbook zou in dat geval voldoende moeten kunnen zijn denk ik.
Kijk, daar heb je het. Zoiets is voor elke situatie dus weer anders, bedankt voor het perfecte voorbeeld! ;)

Stef

Bericht door Stef » 12 sep 2007, 14:53

Rockarena schreef:
Stef schreef:Is de main target van de website niet om bezoekers naar het café te trekken, in plaats van online te houden op het forum? Juist in de tijden dat men zit te forummen kunnen ze beter naar het Café gaan.
Hmmm daar zit iets in! De eigenaar van het café wil eigenlijk een soort spreekbuis hebben van zijn klanten maar misschien is daar wel geen behoefte aan. Een guestbook zou in dat geval voldoende moeten kunnen zijn denk ik.
In dat geval kun je ook gebruik maken van phpBB3, het heeft enorm handige functies, gebruikersgroepen, e-mailen en eventueel voor de werknemers een soort prikbord. Je kunt het zeker wel gebruiken, maar houd het simpel en kaal. Bijvoorbeeld één forum (zonder veel opties) met de naam 'Gastenboek' en dat men daar berichten achter kan laten. :-)

Rockarena

Bericht door Rockarena » 12 sep 2007, 15:42

Ja maar is phpbb3 wel klaar om nu al ingezet te worden? Dat vraag ik me dan af. Ik heb trouwens zelf een klein php frameworkje ontworpen waar de site op draait en daar kan ik de meeste van die dingen ook. En dan moet ik ook niet opnieuw iets als templating enz aanleren want ik heb begrepen dat het maken van een template voor phpbb3 anders is dan voor phpbb2.

BetaDevil

Bericht door BetaDevil » 12 sep 2007, 16:02

De template van phpBB3 is nu met veel meer mogelijkheden uitgerust. Ze zijn ook in 3 delen gesplitst waardoor je hele nieuwe creaties door kan krijgen, je kunt PHP gebruiken etc.

Rockarena

Bericht door Rockarena » 12 sep 2007, 16:34

BetaDevil schreef:De template van phpBB3 is nu met veel meer mogelijkheden uitgerust. Ze zijn ook in 3 delen gesplitst waardoor je hele nieuwe creaties door kan krijgen, je kunt PHP gebruiken etc.
Ok dit klinkt cool! Hoe lang zou het dan duren om een phpbb2 template over te zetten en waar zijn die tutorials?

Dit gezegd zijnde, want we zijn aan het afwijken, dus back on topic :mrgreen:

axitaxi
Contacteer:

Bericht door axitaxi » 12 sep 2007, 16:36

Ja dat vraag ik me ook vaak af.
Een leuke sfeer,en originaliteit!
Weet iemand nog wat voor bijv men forum?
Afbeelding
BBTimes BBTimes forum
All the phpbb news, fast en easy

Johan

Bericht door Johan » 12 sep 2007, 16:42

Ik vind dat een leuk en gezellig forum sowieso moet hebben:

- Duidelijke permissies
- Veel dingen aangegeven voor gebruikers
- Goede support voor leden zonder phpBB-ervaring
- Een goed samenwerkend team
- Ook een minder serieus forum, bijv. een forum waar ook gezellige chat is toegestaan
- Altijd vriendelijke hulp en respect
- Een topic/forum waar leden alle updates van het forum zien en volgen
Voormalig Support Teamlid

DoubleJ
Contacteer:

Bericht door DoubleJ » 12 sep 2007, 17:07

ALs je net een forum begint zijn een aantal dingen naar mijn mening heel belangrijk.

Zorg voor een duidelijk onderwerp, zorg dat de layout(template enzo) goed aansluit op je layout en dat de hele mikmak er verzorgt uitziet.
Goede indeling van de fora is ook belangrijk..
Een team dat verstand heeft van waar het forum over gaat, en zorgt dat alles in goede banen geleid wordt.

Verder promoten, zorg dat je links krijgt naar je forum, en dat het bekendheid krijgt.
DoubleJ - "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan."

lifeguard
Contacteer:

Bericht door lifeguard » 12 sep 2007, 19:19

10th_user schreef:Ik vind dat een leuk en gezellig forum sowieso moet hebben:

- Duidelijke permissies
- Ook een minder serieus forum, bijv. een forum waar ook gezellige chat is toegestaan
Gaat hier niet over phpbb...
Doenwenu.nl Een site over van alles ... zeg maar

Raimon
Contacteer:

Bericht door Raimon » 12 sep 2007, 19:34

lifeguard schreef:
10th_user schreef:Ik vind dat een leuk en gezellig forum sowieso moet hebben:

- Duidelijke permissies
Gaat hier niet over phpbb...
Ow over SMF?

O.T;

Een forum moet je gewoon speciaal maken,
iets unieks maken wat niemand nog heeft, iets speciaals bieden wat ze zeggen das nou sitenaam.ext
Zoals service's (afhankelijk wat je content is)
Zodat mensen naar jou toegaan, en niet dat mensen er na toe moeten gaan.
En als je een forum begint is het een pre (maar niet noodzakkelijk) dat je weet wat je doet, low kennis van de software is wel handig :)

Pascal
Contacteer:

Bericht door Pascal » 13 sep 2007, 07:53

maar tegenwoordig is het erg moeilijk om iets speciaals aan te bieden...
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
I keep bleeding, I keep, keep bleeding love
Keep bleeding, keep, keep bleeding love
You cut me open

Rockarena

Bericht door Rockarena » 13 sep 2007, 08:38

Ik ken de software vrij goed. Toch die van phpbb2. Aan phpBB3 ben ik eerlijk gezegd nog niet begonnen omdat ik een beetje afwacht tot de officiële versie er is en ik zeker weet dat er geen bugs meer in zitten. Ik bedoel niet dat phpBB3 geen goede software zou zijn, verre van! Ik heb hetzelfde voor gehad met iemand die zijn site had gemaakt in Joomla 1.5 RC 1. Die brave man mag nu opnieuw beginnen omdat er bugs in zijn gevonden. Ik ben wel van plan van een upgrade te doen want dat zou denk ik het forum alleen maar ten goede komen. (Een verse start enz).

Ik vond het wel een interessant punt dat een forumbeheerder naar de mensen moet gaan en niet omgekeerd. Daar zit iets in en ik ga vanavond een banner ontwerpen om wat promotie te maken. Ik deel sommige meningen trouwens niet met mijn collega. Zoals ik al zei is het een forum van een cafétje. Nu is er een organisatie die vindt dat zij op dat forum mogen staan en daar het alleenrecht hebben. Er mogen dus geen concurrerende organisaties op verschijnen. Ik vind dit helemaal verkeerd en als je het voor de ene organisatie doet moet je een andere organisatie hetzelfde geven. Ofwel doe je dit voor iedereen ofwel voor niemand denk ik dan. Dit is een heikel punt waar nu over gediscussieerd wordt.

Lucas

Bericht door Lucas » 13 sep 2007, 08:52

Als ze er voor betaald hebben en het ergens in het contract staat...tja...dan zit je met een probleem. Ik weet alleen niet of dit voor de advertering geldt, of echt voor de inhoud...daar zal denk ik over onderhandeld moeten worden. Een forum is in principe voor iedereen bedoeld, waarop ik kan posten dat het biertje te duur was ofzo, of dat ik het erg gezellig heb gevonden omdat de barman zo goedlachs was of whatever.

Plaats reactie