Laadtijd forum

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Niels-21
Contacteer:

Laadtijd forum

Bericht door Niels-21 » 23 mei 2007, 09:17

Ligt het aan mij of lijkt phpBB3 een langere laadtijd te hebben dan zijn voorganger? Ik heb het overigens zelf nog niet geïnstalleerd, maar constateer het hier op phpbb.nl.

Coen

Re: Laadtijd forum

Bericht door Coen » 23 mei 2007, 09:21

Niels-21 schreef:Ligt het aan mij of lijkt phpBB3 een langere laadtijd te hebben dan zijn voorganger? Ik heb het overigens zelf nog niet geïnstalleerd, maar constateer het hier op phpbb.nl.
phpBB 3.x is overall sneller dan phpBB 2.x dus ik denk dat het ergens anders aan ligt... :roll:

Er is ook een topic over op phpBB.com, over de snelheid van phpBB 3.x t.o.v. phpBB 2.x, ik kan het alleen even niet vinden... :oops:

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 23 mei 2007, 09:22

area51 stond dat topic dacht ik coen.

Maar zoals coen al zei, het is een stuk sneller, er worden per pagina minder querys uitgevoerd, en bepaalde querys worden gecached.

Coen

Bericht door Coen » 23 mei 2007, 09:25

paul schreef:area51 stond dat topic dacht ik coen.
Reken ik ook goed, maar ook daar kan ik 'm niet vinden... :?

Stef

Bericht door Stef » 23 mei 2007, 15:34

Niels-21 schreef:Ik heb het overigens zelf nog niet geïnstalleerd, maar constateer het hier op phpbb.nl.
Merk je dat in forums/ of op de website?

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 23 mei 2007, 16:13

Time : 0.025s

Het ligt iig niet aan de verwerkingsnelheid..

Niels-21
Contacteer:

Bericht door Niels-21 » 23 mei 2007, 17:29

Stef schreef:
Niels-21 schreef:Ik heb het overigens zelf nog niet geïnstalleerd, maar constateer het hier op phpbb.nl.
Op de website!

Stef

Bericht door Stef » 23 mei 2007, 18:09

Niels-21 schreef:
Stef schreef:
Op de website!
En welke pagina's dan precies?

Niels-21
Contacteer:

Bericht door Niels-21 » 23 mei 2007, 18:11

De pagina's op het forum... Sorry, maar dacht dat je bedoelde of ik dat op mijn eigen forum merkte. Maar ik heb phpBB3 nog niet geïnstalleerd, maar ik merk hier, op phpbb.nl, dat het laden wat langer duurt dan gewend.

pa.do

Bericht door pa.do » 15 jun 2007, 22:26

Ik heb wel degelijk problemen met de laadtijd van het RC1-forum! Ik draai nog steeds met een testforum, nog niet geconverteerd, naast mijn live-forum. Met 1 gebruiker gaat het nog maar als ik gelijktijdig met een 2e gebruiker inlog zijn de responstijden echt dramatisch slecht. Ik heb het geprobeerd met IE7 en met FF, allebei even slecht. Soms duurt het meer dan 30 seconden voordat de indexpagina geladen is! Het gekke is dat dit niet voortdurend zo is!

Op phpbb.com loopt ook een topic over "Loadtimes" en daar wordt het probleem door de phpbb-mensen steeds afgedaan met: "Het ligt niet aan RC1 maar aan de server". Als ik alle berichten in dat topic lees, ben ik ervan overtuigd dat het in RC1 zit. Ik voel het aan mijn klompen, hoewel ik dat niet hard kan maken.

Één ding weet ik wel. Zolang die laadtijden op mijn testforum niet constant minstens zo goed zijn als op mijn phpBB2-forum, kan ik niet overgaan naar RC1, hoe mooi en geweldig ik dat ook vindt :shock:

Stef

Bericht door Stef » 15 jun 2007, 23:49

Vervelend inderdaad, waarschijnlijk werkt phpBB3 gewoon niet goed met je server inderdaad. Het is niet iets in de code wat verkeerd zit, want anders zou iedereen er last van hebben.. en phpBB3 wordt al op vele grote boards gedraait met verschillende server configuraties, die zouden dit best hard kunnen maken.

Maar phpBB2 blijft ook gewoon ondersteund worden, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

pa.do

Bericht door pa.do » 16 jun 2007, 00:36

Ik denk ook niet dat het in de code zelf zit maar dat het iets te maken heeft met bepaalde instellingen of een combinatie daarvan. De grote boards die goed draaien, hebben waarschijnlijk hun forum zodanig ingesteld dat ze geen last hebben van die nadelen die ik kennelijk wel ondervind. Het moet iets te maken hebben met de manier van cache-gebruik, benaderen van de database, de log-files en de manier van het laden van de images en misschien wel met de combinatie daarvan. Er moet iets grondig zijn veranderd daarin waardoor je in bepaalde situaties die grote laadtijden krijgt. Het is bij mij ook niet steeds slecht. Ik heb ook wel eens de indruk dat als ik een paar keer snel achterelkaar enter, dat dan de responstijd steeds beter wordt en als ik een paar minuten niets doe dat het dan weer veel slechter is. Dat wijst volgens mij op buffers en cache en op het niet goed functioneren daarvan.

Maar goed, ik denk dat ik lang niet de enige ben die hier last van heeft. Ik zal het topic op phpbb.com http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... =load+time goed in de gaten houden want er zal toch een keer iemand een goed idee krijgen om dit op te lossen. Dat het aan de hosting ligt, weiger ik te geloven. Ik loop al vele jaren mee in het ICT-vak en dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

Nog een niet onbelangrijke aanvulling :!: Ik heb ontdekt dat de laadtijd van de indexpagina met IE7 steeds ongeveer 30 sec. is en met FF < 1 sec. Ook met het live 2.0-forum zie ik verschil in laadtijd, alhoewel dat verschil veel kleiner is, is het er wel. Dus misschien heeft het te maken met IE7 en de instellingen daarvan. Ik heb overigens het phising-filter uitgeschakeld. Het begint nu toch allemaal heel wazig te worden :?
Ik zal mijn IE7-instellingen eens gaan onderzoeken.

Diëlle
Contacteer:

Bericht door Diëlle » 16 jun 2007, 18:47

Ik heb hier helemaal geen last van, niet hier en niet op mijn eigen forum.
Who mess with the bull, can get the horns
StormGod Forum,jouw forum over het oude Egypte.

pa.do

Bericht door pa.do » 16 jun 2007, 19:46

Je forum ziet er mooi uit met die gewijzigde kleuren Diëlle! Inderdaad, als ik naar jouw forum ga, is de laadtijd OK. Ook met IE7. Er zit bij mij kennelijk iets goed fout, maar ik heb nog geen idee wat. :roll:

Fridge
Contacteer:

Bericht door Fridge » 16 jun 2007, 19:59

Ik was ook verbaasd over je verhaal aangezien bij mij phpbb3 draait als een tierelier, sneller als 2 iig, maar deze had ik dan ook wel behoorlijk gemod.

pa.do

Bericht door pa.do » 16 jun 2007, 20:41

Dat is nou heel frappant Fridge, als ik naar jouw (zeer zonnige) forum ga met FF (dat gebruik ik normaal altijd) gaat het als een speer maar als ik datzelfde doe met IE7 dan duurt het 30 sec. voordat de indexpagina helemaal is geladen. Als ik daarna een aantal keren refresh doe, duurt het eveneens steeds 30 sec. Exact gelijk aan mijn eigen testforum. Bij het forum van Diëlle ging dat ook met IE7 heel snel. :? :? :?

Fridge
Contacteer:

Bericht door Fridge » 16 jun 2007, 20:46

Ik gebruik zelf ook altijd FF maar loop soms veranderingen na met IE7 en Opera, als ik met deze laatste 2 browsers de laadtijden bekijk van mijn eigen forum zie ik geen verschil met FF
Misschien toch een lokaal probleem bij jou met IE7 ?

pa.do

Bericht door pa.do » 16 jun 2007, 20:57

Bedankt voor je reactie. Het lijkt inderdaad sterk op een lokaal IE7-probleem. Ik zal het nog eens op een andere PC proberen met een andere IE. Ik heb nog ergens een laptop met W98 liggen. Ik ga dat maar eens proberen.

Zodra ik meer weet, kom ik dat hier wel melden. Het zou mooi zijn als we deze discussie over laadtijden kunnen afsluiten :geek:

Coen

Bericht door Coen » 18 jun 2007, 08:32

Zijn er hier nog updates over? :) Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de technische aspecten, dus ik hoor hier graag meer over. Maar het lijkt er op alsof het een lokaal probleem is en dus niet m.b.t. de server ofwel phpBB (3.x)? ;)

pa.do

Bericht door pa.do » 18 jun 2007, 15:11

Hierbij een update. Ik heb een testje gedaan met een oude (zeer langzame) laptop met W98 en, ik meen, IE5.

De laadtijd van de indexpagina van zowel het live-forum (V2) als het nieuwe forum (V3) bedraagt enkele seconden! De belangrijkste constatering is dus dat er bij mij lokaal iets mis is met de combinatie IE7-phpBB3. Daar zal ik me nu verder op concentreren. Vooralsnog moet ik toegeven dat het geen phpBB3-probleem op zich lijkt te zijn. :mrgreen:

Plaats reactie