Stellingen: 'Nieuwe zoekmachine Wikiasari is kansloos'

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Plaats reactie

Nieuwe zoekmachine Wikiasari is kansloos!

Mee eens; Google en Yahoo! hebben de zoekmarkt in handen.
16
76%
Mee eens; het idee achter deze zoekmachine zal niet werken.
1
5%
Niet mee eens; deze Wiki-man flikt het nog een keer.
3
14%
Niet mee eens; mensen zijn uitgekeken met het zoeken met Google.
1
5%

Totaal aantal stemmen: 21

Stef

Bericht door Stef » 25 dec 2006, 01:40

We gaan eens wat meningen peilen en discussies oproepen, voor diegene die even tijdens Kerst langskomen hebben we hier de eerste stelling in een reeks.
Oprichter Wikipedia komt met nieuwe zoekmachine
De oprichter van Wikipedia, Jimmy Wales, wil een nieuwe zoekmachine lanceren. Dit meldt de Britse krant The Times. Wales hoopt dat de nieuwe zoekmachine, genaamd Wikiasari, kan concurreren met Google en Yahoo!.

"De eerste taak van een zoekmachine is het maken van een keuze. Deze pagina is goed en deze pagina 'sucks'", verklaart de 40-jarige voormalige effectenhandelaar. "Computers kunnen nu eenmaal niet dergelijke keuzes maken.

Wij hebben een veel betere manier om een pagina te beoordelen: er zelf naar kijken. Meestal is een seconde genoeg om te bepalen of een website goed is of niet."

Bron: NU.nl
De stelling is: Nieuwe zoekmachine Wikiasari is kansloos

- Mee eens; Google en Yahoo! hebben de zoekmarkt in handen.
- Mee eens; het idee achter deze zoekmachine zal niet werken.
- Niet mee eens; deze Wiki-man flikt het nog een keer.
- Niet mee eens; mensen zijn uitgekeken met het zoeken met Google.

Probeer in dit topic je keuze te motiveren. :D

Ramon Fincken
Contacteer:

Bericht door Ramon Fincken » 25 dec 2006, 01:53

Code: Selecteer alles

optie: geen idee?
Beetje nieuwe zoekmachine soorten is altijd fijn. houd iedereen scherp

zelf pak ik altijd google, lukt dat niet live search, die is zo slecht ook nog niet !

Ik zal m zeker uitproberen, wanneer na 2 maanden de grote jongens niet geindexeerd zijn zwaai ik ze vriendelijk gedag en is de kans klein dat ik er ooit nog eens op kom...
Freelance webdevelopment, including phpbb2 scripting!

Website founder van: phpBBinstallers.net phpBBantispam.com
Mods: zie op http://www.phpbb.com Blog in wording: RamonFincken.com

Salomon

Bericht door Salomon » 25 dec 2006, 08:04

Ze hebben wel een kleine kans, het idee erachter is wel goed, maar Google, Yahoo! en Live hebben zo'n beetje alles in handen.
Wikipedia oprichten, dat is een suces, omdat daar nog niks van was.
Maar er zijn al zo veel zoekmachines: Google, Yahoo!, Aexa, etc.....
Ze halen het denk ik niet.

Jan
Contacteer:

Bericht door Jan » 25 dec 2006, 10:17

Als zelfs Live van de bekendste softwarefabrikant ter wereld en creator van het besturingssysteem dat 9 op 10 mensen gebruiken niet tegen Google kan opboxen, wat zou iemand anders het dan moeten proberen.
Vriendelijke groet,
Jan
Gratis Forum - Gratis Blog - Blokart

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 25 dec 2006, 10:53

Als hij serious naar iedere website zelf wilt gaan kijken, mag ik hopen dat hij voldoende vrije tijd heeft, of genoeg personeel. Dat gaat nooit lukken, er zijn teveel websites om dat op deze manier te doen.

fulleffect
Contacteer:

Bericht door fulleffect » 25 dec 2006, 15:31

dit kan er wel voor zorgen dat het juist een hele goeie zoekmachiene wordt... een voorbeeldje:

als je bij google bijvoorbeeld gaat zoeken op "poesjes" krijg je gegarandeert 18+ matriaal te zien, terwijl een scholier mischien wel opzoek is naar info over poesjes voor zijn of haar werkstuk....

door alle sites zelf te bekijken voorkom je dit en krijgt de zoeker zeer gerichte info!! het zal veel tijd en energie gaan kosten, maar ik denk dat het best kans van slagen heeft!

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 25 dec 2006, 20:26

Het wie of wat het zoekmachine gevecht zal winnen is eigenlijk al half beslist, net zoals windows het op linux al heeft gewonnen. De enige mogelijkheid dat nieuwe systemen of methoden zullen winnen is dat ze stukken beter zijn. Zo zien we nu al dat google afbeeldingen het minder goed doen. Maar uiteindelijk zal google zich upgraden en blijft iedereen plakken aan dat google idool.

Dat iemand zou kunnen concureren lijkt me sterk met concurrenten als google,msn,yahoo...

Achja only time will tell.

Bee

Bericht door Bee » 26 dec 2006, 23:27

Wat veel mensen niet weten, maar wat wel zo is, is dat ook bij Google de mening van de gebruiker over de pagina meetelt. Wanneer je de Google Toolbar hebt geinstalleerd, in de modus dat ook de PageRank wordt getoond, is het voor gebruikers mogelijk om een pagina te stemmen. Je stemt dan voor (dus goed) of tegen (dus slecht). Het is wellicht wat grof om zo'n harde indeling te maken, maar aan de andere kant is het wel een heel eenvoudige methode die heel veel mensen zullen begrijpen. En de Google Toolbar is niet een van de minst gebruikte stukjes software op deze planeet volgens mij...
Voor afbeeldingen is Google zowieso een ramp, de afbeeldingenindex is (door Google toegegeven) een ondergeschoven kindje, hij is in de periode 2003-2005 zelfs twee jaar nooit bijgewerkt geweest!!!!). Met bijvoorbeeld Yahoo! Images Search zal je zowieso al meer vinden.
Zowieso voldoet geen enkele zoekmachine aan mijn zeer specifieke opdracht. Vind obscure phpBB Modsites waar mods te vinden zijn die nog niet in mijn verzameling zijn ondergebracht. Dankzij deze zoekmachines heb ik er veel kunnen opduiken, maar ik weet zeker dat er nog meer zijn.

De strijd tussen de zoekmachines zorgt wel voor leuke ideeën. Ik vind http://www.msdewey.com/ toch erg leuk 8)
... Maar ik modereer (nog) niet.

Alpha

Bericht door Alpha » 27 dec 2006, 16:08

ik stem voor de eerste... alhoewel mag dat yahoo van mij weggelaten worden, kben 100% voor google!

Plaats reactie