Modereren, hoe doe jij het?

Voor discussies rondom phpBB2. phpBB2 wordt niet meer ondersteund en deze berichten kunnen wellicht gedateerd zijn.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 03 feb 2006, 09:30

Mijn forum is nog hartsikke vers. Ik ben zelf beheerder en de beheerder van de hoofdpagina (die voor het forum ook beheerdersrechten heeft) houdt ook een oogje in het zeil. Moderators hebben we (nog) niet. Door het onderwerp van mijn forum (zwaarden en martial arts) hebben we gelukkig weinig te maken met mensen die doelgerichte onzin uitkramen. En doen ze dat wel, dan zullen we ze er op aanspreken. Ik denk dat verbannen de allerlaatste optie is die we niet vaak nodig zullen hebben.

Ik denk dat ik topics alleen ga sluiten als het al in een ander topic aan de orde komt. Ik zal het dan nog even in gesloten toestand laten staan (een week ofzo) en dan verwijder. En natuurlijk bij topics die tegen de regels in gaan.

Een paar regels die ik hier niet heb zien staan, die ik wel prettig vind (beschouw het als tip):
swordfactsbenelux.nl schreef:Niet toegestaan zijn....
De volgende dingen worden niet toegestaan op dit forum. Indien je dit wel doet zullen maatregelen worden getroffen.
  • Discriminerende / racistische / beledigende of denigrerende taal
  • Informatieverzoek over productie explosieven, drugs of giftige stoffen
  • Illegale uitingen of verzoeken hierom
  • Crossposting
    Ofwel hetzelfde bericht in meerdere categorieën plaatsen om aandacht op te eisen.
  • Bumpen
    Een eerdere post opnieuw onder de aandacht brengen zonder verdere toevoeging.
  • E-mail adressen in posts of onderschrift.
    Antwoorden op posts moeten in de post zelf gebeuren en niet persoonlijk naar degene die de vraag stelt. Zo wordt alle informatie hier op het forum opgeslagen en heeft iedereen wat aan de discussie. Het voorkomt ook dat bots die op zoek zijn naar adressen voor spam jouw adres zien.
  • Spam
    In zowel posts als signatures is het niet toegestaan commerciële, ideële of charitatieve meldingen te doen. Het noemen van een site als bronvermelding is natuurlijk geen probleem, het moet echter niet op promotie gaan lijken. Ook is het niet toegestaan via persoonlijke berichten of e-mail spam te versturen. Zie ook de art. 11 van de Telecommunicatiewet. Een verzoek tot vermelding op het forum of eventuele samenwerking kan worden gericht aan het beheer.
Respecteer medegebruikers
Je kans op een reactie wordt het grootst wanneer je zelf wat tijd stopt in het stellen van je vraag. Als jij hiervoor je best doet, zullen andere bezoekers ook hun best voor jou willen doen. Respecteer hen en de tijd die ze in het antwoord stoppen door voor een goede vraagstelling te zorgen (en je aan de regels te houden). Het is overigens ook niet netjes om een antwoord per mail te vragen, je dient zelf de moeite te nemen om te komen kijken naar een antwoord (als je je inschrijft krijg je overigens een mailtje wanneer iemand heeft gereageerd). Ook een opmerking als "snel een reactie aub" is uit den boze. Iemand reageert wel als hij een antwoord heeft. Iedereen heeft evenveel recht op aandacht!
Zie ook de doelstellingen van dit forum.

pencak
Contacteer:

Bericht door pencak » 03 feb 2006, 10:32

1. Hoe strak modereer jij je forum en heb je veel of weinig regels?
we zijn simpel begonnen zonder regels te noemen,
wel en paar opmerkingen dat illegale en discriminerende dingen niet wenselijk zijn,
inmiddels zijn er wat regels gekomen over gebruik van avatars en signatures
ook wordt er gewezen op onnodig quoten, en bij een eventuele ruzie worden betrokkenen er op aangesproken
regels kunnen gemaakt worden als het nodig is, wij houden het gerelaxed en niet te formeel

2. Is het hebben van veel moderators prettig of eigenlijk niet?
ons forum heeft 5 moderators en ik ben admin/webmaster,
we hebben een crewsectie waar dingen besproken worden en meldingen gemaakt worden
ook als er modacties gebeuren wordt het daar gemeld, zoals iemand aangesproken op gedrag,
iets gewijzigd in een members profiel, dat soort dingen
de mods kunnen over het hele forum hun ding doen, maar er zijn wel afspraken wie bepaalde gedeeltes in de gaten houd

-3. Hoe hou jij je forum op orde i.v.m. off-topics en dubbele postings?
dubbelposts komt bijna nooit voor, en de members weten dat ze zelf hun laatste post in een topic kunnen deleten en altijd kunnen editen
als het nodig is dan zal een mod een dergelijke post deleten
Off-topic ..... zo is ons forum begonnen, gewoon ouwehoeren en gezellig dus
nu is er een structuur aangebracht en hebben we een aantal gedeeltes waar off-topic gegaan kan worden
mocht het elders ook gebeuren dan wijzen we de members daar op, door richting ons Chill-out gedeelte te verwijzen

4. Vanaf wanneer sluit jij topics?
niet snel, of het moet zwaar uit de hand gelopen zijn, dan wordt er opgeschoond en een mededeling in het topic geplaatst
Verder in gedeeltes als Voetbal waar we een Toto spelen gaan de voorspellings topics op slot bij aanvang van de eerste wedstrijd,
dat gebeurt ook bij andere topics waar iets te voorspellen is
Topics die nutteloos en/of onzin zijn die verplaatsen we naar "de Kliko" daar kunnen de members alleen lezen en niet meer reageren
Topics die uit de hand gelopen zijn door ruzie of iets anders die worden verplaatst naar de "grote container" in de Crew sectie,
meestal word dan gekozen om de bagger er uit te halen met de splitoptie en het topic terug te zetten

algemeen
ons forum draait nu 7 maanden en we hebben bijna 150.000 posts dus het loopt wel lekker,
ons memberaantal is niet erg groot (120) maar er is een harde kern van meer dan 50 man die dagelijks aanwezig zijn en meedoen
we proberen wel te zorgen dat we actieve members te hebben, nieuwe members krijgen automatisch een welkomst bericht toe gezonden
daarbij hebben we het ModCP geïnstalleerd zodat de mods meer mogelijkheden hebben, daar heb ik ook nog een paar extramodules ingebouwd
Ook hebben we een aantal members die mee denken/werken aan bepaalde dingen zoals indeling, technische dingen
en er is een redactiegroep die in specifieke topics de laatste nieuwtjes bijhoud

nou dat was het wel :bier:
Afbeelding

Gesloten