Uitdraai Phpbb forum
Forumregels
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.

Uitdraai Phpbb forum
Als uit een phpbb forum een uitdraai wordt gemaakt en als hieruit blijkt dat een bepaald ip-nummer iets heeft gedaan. Is dat wettelijk bewijs ? Zijn ip-nummers van mensen wie gepost hebben aan te passen naar eigen wens ?
Is een forumbeheerder wettelijk verantwoordelijk voor de geplaatste berichten van anderen ? De forumbeheerder heeft wel woordcensuur op zijn forum zodat de naam van een bepaald persoon niet genoemd kan worden.
Kan iemand me de wettelijke omschrijving van een forum geven ?
Kan iemand wie alleen Admin rechten heeft, maar geen FTP-rechten, een forum stuk maken ? Kan iemand me het verschil uitleggen ?
Ik hoop op veel info hier...
Is een forumbeheerder wettelijk verantwoordelijk voor de geplaatste berichten van anderen ? De forumbeheerder heeft wel woordcensuur op zijn forum zodat de naam van een bepaald persoon niet genoemd kan worden.
Kan iemand me de wettelijke omschrijving van een forum geven ?
Kan iemand wie alleen Admin rechten heeft, maar geen FTP-rechten, een forum stuk maken ? Kan iemand me het verschil uitleggen ?
Ik hoop op veel info hier...
Re: Uitdraai Phpbb forum
Ze zijn zeker geen wettelijk bewijs, met een IP-nummer alleen sta je in principe met lege handen...Peter71 schreef:Als uit een phpbb forum een uitdraai wordt gemaakt en als hieruit blijkt dat een bepaald ip-nummer iets heeft gedaan. Is dat wettelijk bewijs?
Eeeuhm, ja dit kun je eventueel in de database aanpassen, maar waarom zou je het doen?Peter71 schreef:Zijn ip-nummers van mensen wie gepost hebben aan te passen naar eigen wens ?
De meeste fora hebben dit in hun policy/regels staan dat het forumbeheer niet aansprakelijk is voor geplaatste inhoud, behalve als dat door hun zelf geplaatst is. Kortom, ligt aan jezelf...Peter71 schreef:Is een forumbeheerder wettelijk verantwoordelijk voor de geplaatste berichten van anderen?

Hoe bedoel je dit precies?Peter71 schreef:[...]
Kan iemand me de wettelijke omschrijving van een forum geven?
Nou niet direct kapot maken, maar hij kan bijvoorbeeld wel alle posts/categorieën, subfora laten verdwijnen en nog meer "gein" zoals dat... Iemand die FTP-toegang heeft, kan je bestanden wijzigen ofwel verwijderen. Geef deze rechten dus alleen maar aan mensen die je echt vertrouwd of alleen aan jezelf...Peter71 schreef:Kan iemand wie alleen Admin rechten heeft, maar geen FTP-rechten, een forum stuk maken ? Kan iemand me het verschil uitleggen?

Is dit genoeg?Peter71 schreef:Ik hoop op veel info hier...

Alvast heel erg bedankt !Prophecy schreef:Ze zijn zeker geen wettelijk bewijs, met een IP-nummer alleen sta je in principe met lege handen...Peter71 schreef:Als uit een phpbb forum een uitdraai wordt gemaakt en als hieruit blijkt dat een bepaald ip-nummer iets heeft gedaan. Is dat wettelijk bewijs?
Eeeuhm, ja dit kun je eventueel in de database aanpassen, maar waarom zou je het doen?Peter71 schreef:Zijn ip-nummers van mensen wie gepost hebben aan te passen naar eigen wens ?
De meeste fora hebben dit in hun policy/regels staan dat het forumbeheer niet aansprakelijk is voor geplaatste inhoud, behalve als dat door hun zelf geplaatst is. Kortom, ligt aan jezelf...Peter71 schreef:Is een forumbeheerder wettelijk verantwoordelijk voor de geplaatste berichten van anderen?
Hoe bedoel je dit precies?Peter71 schreef:[...]
Kan iemand me de wettelijke omschrijving van een forum geven?
Nou niet direct kapot maken, maar hij kan bijvoorbeeld wel alle posts/categorieën, subfora laten verdwijnen en nog meer "gein" zoals dat... Iemand die FTP-toegang heeft, kan je bestanden wijzigen ofwel verwijderen. Geef deze rechten dus alleen maar aan mensen die je echt vertrouwd of alleen aan jezelf...Peter71 schreef:Kan iemand wie alleen Admin rechten heeft, maar geen FTP-rechten, een forum stuk maken ? Kan iemand me het verschil uitleggen?![]()
Is dit genoeg?Peter71 schreef:Ik hoop op veel info hier...
Heb nog enkele vragen:
* waar vind ik 'bewijs' dat er met ip-nummers op een phpbb forum te manipuleren is, liefst met plaatjes
* Wat is de precieze omschrijving van een forum, met andere woorden hoe leg je dat uit aan iemand wie er geen verstand van heeft.
* Hoe kan ik iemand laten zien c.q. uitleggen dat je met Adminrechten het forum niet offline kunt halen ?
* Ook zoek ik 'bewijzen' dat er met een ip van iemand te manipuleren is...(ben ik de dupe van geworden

Bedankt weer ....
Graag gedaan....Peter71 schreef:Alvast heel erg bedankt !
Hier is niet echt bewijs van, maar het algemeen bekend dat dingen die in de database opgeslagen worden (zoals username etc, maar dus ook het ip) handmatig verandert kunnen worden...Peter71 schreef:Heb nog enkele vragen:
* waar vind ik 'bewijs' dat er met ip-nummers op een phpbb forum te manipuleren is, liefst met plaatjes
Een forum is een soort van website of een deel van een website waarop leden en mogelijk ook gasten hun mening kunnen geven in verschillende, vaak uiteenlopende, onderwerpen. Deze pagina van Wikipedia is tevens een erg goede uitleg hiervoor...Peter71 schreef:* Wat is de precieze omschrijving van een forum, met andere woorden hoe leg je dat uit aan iemand wie er geen verstand van heeft.

Begrijp me hier niet verkeerd, het is niet mogelijk om een forum offline te halen als iemand Adminrechten heeft, maar het is zeker mogelijk om een forum (al dan niet tijdelijk) uit te schakelen of compleet leeg te maken. Hier is wederom niet erg veel documentatie over te vinden. Misschien eens een goed idee om hier een site over te beginnen...Peter71 schreef:* Hoe kan ik iemand laten zien c.q. uitleggen dat je met Adminrechten het forum niet offline kunt halen ?

Zoals ik al zei, dit is lastig te bewijzen dat het is gebeurt... Als het al gebeurt is, kun jij waarschijnlijk nooit aantonen dat het in jouw geval ook is gebeurt. Iemand die toegang tot de database heeft, kan gewoon alle gegevens daarin wijzigen zonder sporen achter te laten. Kortom het is erg belangrijk om alleen personen die je helemaal vertrouwd qua forum, toegang te geven tot je database...Peter71 schreef:* Ook zoek ik 'bewijzen' dat er met een ip van iemand te manipuleren is... (ben ik de dupe van geworden)

Geen probleem, daar is dít forum voor!Peter71 schreef:* Bedankt weer ....

Daar hebben somige provideres mooie info over maar in zulke bewijzen is altijd moeilijk juridisch te bewijzen wie er achter de computer zit maar als er iemand op jou ip nummer gaat Ipsoofen kunnen ze weiinig tot niks achterhalen helaas.Peter71 schreef: * Ook zoek ik 'bewijzen' dat er met een ip van iemand te manipuleren is...(ben ik de dupe van geworden)
Bedankt weer ....
Maar om dat te bestrijden zijn er weer andere leuke hulpmiddelen in het leven geroepen

Raimon - phpBB.com Styles Team Leader
phpBBservice.nl - Nederlands phpBB Support Forum || Nederlandse phpBB3 Downloads
phpBBservice.nl - Nederlands phpBB Support Forum || Nederlandse phpBB3 Downloads
Als je admin rechten heb kan je dingen veranderen op het forum.Peter71 schreef:Kan iemand wie alleen Admin rechten heeft, maar geen FTP-rechten, een forum stuk maken ? Kan iemand me het verschil uitleggen ?
Dus ook dingen veranderen zodat het forum niet meer werkt.

Als je ook nog FTP rechten heb kan je het gehele forum weghalen dus dan krijg je gewoon een 404.
Een admin kan ook nog (denk ik zojuist ineens aan) de wachtwoorden veranderen van de gebruikers. Op deze manier kan hij voorkomen dat gebruikers nog in kunnen loggen. Niet dat het echt doeltreffend is, want je zou ze dan allemaal één voor één moeten veranderen, een tijdrovende klus. Maar het kan wel! 

Zoals wat? Ik bedoel schade die niet herstelbaar is behalve de dingen die ik al genoemd heb?Derky schreef:Als je admin rechten heb kan je dingen veranderen op het forum. Dus ook dingen veranderen zodat het forum niet meer werkt.

Dat is waar...Derky schreef:Als je ook nog FTP rechten heb kan je het gehele forum weghalen dus dan krijg je gewoon een 404.

Allemaal alvast heel erg bedankt, weet iemand waar ik juridische uitleg omtrent forums, misbruik ip-nummers, wanneer breng je iemand in discrediet (wat mag je wel en niet zeggen ?)
Ook zou een verhaal aan de hand van plaatjes hoe je een ipnummer van iemand binnen een phpbb-forum kunt veranderen.... Het moet voor iemand met weinig tot geen verstand van computers, software en laat staan phpbb te begrijpen zijn
THX :thumb:
Ook zou een verhaal aan de hand van plaatjes hoe je een ipnummer van iemand binnen een phpbb-forum kunt veranderen.... Het moet voor iemand met weinig tot geen verstand van computers, software en laat staan phpbb te begrijpen zijn

THX :thumb:
Is het niet mogelijk dat je wel via je provider een ip kan checken wie er in de database is geweest.Zoals ik al zei, dit is lastig te bewijzen dat het is gebeurt... Als het al gebeurt is, kun jij waarschijnlijk nooit aantonen dat het in jouw geval ook is gebeurt. Iemand die toegang tot de database heeft, kan gewoon alle gegevens daarin wijzigen zonder sporen achter te laten. Kortom het is erg belangrijk om alleen personen die je helemaal vertrouwd qua forum, toegang te geven tot je database
Wij hebben zeer in het begin namelijk ook zo'n geintje gehad met iemand die in hun database heeft zitten rommelen/hacken..........en inmiddels zijn ze zeer goed beveiligd

Ik moet zeggen als ik dit zo lees dat het allemaal zeer vervelend klinkt, Peter ik zou zeggen sterkte!
Trouwens bestaat er niet zoiets als internetpolitie, staat me iets van bij