Aanslagen Londen

Praat mee over van alles en nog wat!
Forumregels
Dit forum is voor alle zinnige gesprekken buiten phpBB om. Discussies en gesprekken over interessante onderwerpen.

Een nieuw onderwerp moet..:
  • uiteraard voldoen aan de algemene voorwaarden
  • niet passen in de gewone supportfora
  • interessante zijn voor het overgrote deel van onze gebruikers
  • een neutrale of positieve ondertoon hebben
  • anders zijn dan bestaande onderwerpen
Coen

Aanslagen Londen

Bericht door Coen » 07 jul 2005, 12:51

Ik heb er 3 posts van gemaakt, om een heel lang topic te voorkomen...

Wat is daar nu dan weer aan de hand? Waarschijnlijk een actie door terroristen die duidelijk bedoeld was om samen te vallen met de G8 top in Schotland. Enkele berichten...
De metro in Londen is ontruimd nadat er een knal is gehoord. De politie kreeg de melding van een 'explosie' bij station Londen street iets na 9 uur binnen. Volgens CNN heeft er korte tijd later nog een incident plaatsgevonden bij Edgware Road in noord west Londen.

De politie dacht in eerste instantie bij de eerste 'knal' dat er een botsing plaatsgevonden had tussen twee metro's. Mogelijk zijn de explosies veroorzaakt door een stroomstoring als gevolg van een abrupte verhoging van het voltage. Wat er precies is gebeurd is nog niet bekend.

De politie heeft wel verklaard dat er gewonden zijn, waaronder één levensgevaarlijk.

Update 11.30 uur
Ook zijn er nu explosies in drie bussen gemeld, maar diverse bronnen spreken zelfs over vijf bussen. Volgens de Britse omroep ITM zou er minstens één dubbeldekkerbus totaal uit elkaar geknald zijn door een bom.

Momenteel is de hele Londense Underground afgesloten, net als veel wegen in het centrum. Hulpdiensten zijn massaal ter plaatse. Ooggetuigen spreken over totaal in bloed gehulde lichamen.

Update 11.52 uur
Bij de explosies in de bussen zijn volgens het vervoersbedrijf doden gevallen. Om hoeveel slachtoffers het gaat, is nog niet bekend. Er is nog niet bevestigd of het om bomexplosies gaat, maar dit lijkt waarschijnlijk.

In de metrostations bevinden zich ondertussen nog steeds gewonden. De omgeving van de stations waar explosies zijn geweest is hermetisch afgesloten, behalve voor hulpdiensten en slachtoffers. Volgens de BBC zouden er mogelijk bij zes of zeven metrostations explosies zijn geweest.

Update 12.14 uur
Volgens de NOS meldt een Britse arts bij het metrostation Aldgate dat er daar minstens 90 gewonden gevallen zijn. Bij dit station vond ook de eerste explosie plaats, omstreeks 08.50 uur (09.50 uur Nederlandse tijd).

Volgens medewerkers van de Underground zou er zeker sprake zijn van één explosief, maar mogelijk van meerdere. De vijf metrostations die zijn getroffen zijn: Edgware Road, King's Cross, Russell Square, Old Street en Aldgate, stations verspreid over het hele centrum van Londen.

Een passagier van één van de bussen waar een explosie in plaatsvond vertelde: "Ik zat voorin de bus toen ik een geweldige knal hoorde. Ik keek achterom, en de helft van de dubbeldekkerbus hing in de lucht".

Update 12.30 uur
Zojuist is bekend geworden dat premier Blair rond 13.00 uur Nederlandse tijd met een verklaring zal komen. Hij zal wel bij de G8 top blijven, en is nog niet onderweg naar Londen. Volgens Sky News zijn legereenheden de Engelse hoofdstad binnengetrokken, om de orde en veiligheid te kunnen bewaren.

De bomexplosies hebben heel het openbare leven in Londen platgelegd. Er rijdt geen openbaar vervoer meer, en reizigers moeten thuis blijven. Bovendien zou het mobiele telefoonnetwerk in Londen platliggen. In Edinburgh rijdt uit voorzorg geen metro meer.

Inmiddels zijn er twee doden, 90 gewonden en zes explosies bevestigd, waarvan vijf bij metrostations en één bij een bus. Alle ziekenhuizen draaien speciale diensten, omdat er veel gewonden verwacht worden.
De berichten blijven binnen stromen overal, op elke site. Ik zal kijken of ik nog meer kan vinden...

In ieder geval is dit wel weer een flinke klap voor iedereen in en om Londen, zowiezo in de hele wereld... :roll:
Laatst gewijzigd door Coen op 07 jul 2005, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen

Bericht door Coen » 07 jul 2005, 12:55

Uitgegeven: 7 juli 2005 10:37
Laatst gewijzigd: 7 juli 2005 13:49

LONDEN - Het centrum van Londen is donderdagochtend getroffen door een serie terreuraanslagen. In minstens zes metrostations en een dubbeldekbus zijn explosieven ontploft. Over het grote aantal slachtoffers bestaat nog onduidelijkheid door de chaos in de Britse hoofdstad. Bij de busexplosie op Tavistock Square zouden een onbekend aantal doden zijn gevallen. De Britse politie heeft verklaard dat het om een 'grote terroristische aanval' gaat.

Volgens de eerste officiële cijfers zouden minstens twee doden zijn gevallen en een groot aantal gewonden. Volgens Britse media zou een zelfmoordenaar zich hebben opgeblazen in de dubbeldekker.

Arabische bronnen die het netwerk al-Qaeda nauwkeurig volgen, hebben tegen de Britse omroep BBC gezegd dat de explosies vermoedelijk het werk zijn van het netwerk van Osama bin Laden. Al-Qaeda was verantwoordelijk voor de aanslagen op 11 september 2001 op New York en Washington.

Volgens een politiewoordvoerder zijn een groot aantal slachtoffers gevallen bij het metrostation Aldgate Station. Scotland Yard liet weten nog geen zicht te hebben over de precieze oorzaak van de explosies op de verschillende plaatsen. Het complete metroverkeer in Londen is stilgelegd. De getroffen metrostations Aldgate, Edgware Road, King's Cross, Old Street en Russell Square zijn ontruimd.

De getroffen metrostations Aldgate, Edgware Road, King's Cross, Old Street en Russell Square zijn ontruimd

De explosies hebben een grote verkeerschaos veroorzaakt in Londen. Verschillende delen van de binnenstad zijn hermetisch afgesloten. De Amerikaanse ambassade in Londen en Buckingham Palace zijn extra beveiligd. Daarnaast zouden eenheden van de Britse strijdkrachten op belangrijke plaatsen in de stad voor orde en veiligheid zorgen.

Volgens een Israëlisch radiostation zou Israël donderdag door Scotland Yard, een paar uur voor de aanslagen, zijn ingelicht om de beveiliging te verscherpen en extra waakzaam te zijn.

De politie verklaarde kort na het voorval dat er sprake was van een plotselinge voltageverhoging op vijf verschillende metrostations. Het zou gaan om de stations Aldgate, Edgware Road, King's Cross, Old Street en Russell Square. Bij het metrostation Aldgate zijn zeker negentig mensen gewond geraakt. Dat zei een arts tegen het persbureau Reuters. Ooggetuigen meldden eerder dat mensen die het metrostation Aldgate verlieten bedekt waren onder het bloed.

Over het aantal bussen dat zou zijn ontploft bestaat nog onduidelijkheid. Volgens de eerste berichten zou sprake zijn van drie dubbeldekbussen. Een van de busontploffingen vond plaats in het hart van Londen op Tavistock Square. Daarbij zouden verscheidene doden zijn gevallen. Ooggetuigen zeiden tegen de televisiezender Sky News dat een explosie een dubbeldeks autobus "volledig uiteen heeft gereten".
Er schijnt ook nog een filmpje van te zijn, [url=mms://wm1.streamzilla.jet-stream.nl/ilsemedia/ftv_london.asf]hier te vinden[/url] maar de server ligt volgens mij nu al plat! :roll:

Coen

Bericht door Coen » 07 jul 2005, 13:03

'Ineens was alles zwart'

Uitgegeven: 7 juli 2005 13:33
Laatst gewijzigd: 7 juli 2005 13:53

LONDEN - "We hoorden een hele harde knal in de tunnel en de metro kwam tot stilstand. Ineens was de ondergrondse gevuld met dikke, zwarte rook. We konden nauwelijks ademen en de rook prikte in onze ogen. Alle lichten gingen uit. Het duurde een tijd voordat er mensen bij ons waren, ik dacht dat we nooit meer buiten zouden komen omdat we de metro niet uit konden. Het was allemaal heel erg beangstigend."

Zo omschrijft Christina Lawrence voor de Engelse omroep BBC de explosie die zij meemaakte op het Londense ondergrondsestation King's Cross.

Andy Abernathy zat in een metro tussen de stations King's Cross en Russell Square. "Het was gewoon een hele harde knal. De metro ontspoorde en ineens was er overal rook. Er was geen brand, maar de rook was behoorlijk benauwend. Er waren een hoop ernstig gewonden, veel mensen waren gewond aan hun hoofd. Een man naast me dacht dat hij zou sterven, ik hoop dat hij er levend uitgekomen is."

Shock

Ook Arash Kazerouni zat in die metro vlakbij station King's Cross. "Iedereen was in shock. Toen we naar buiten werden geleid kwam ik langs de wagon waar volgens mij de explosie had plaats gevonden. Het was de tweede wagon. Het metaal was compleet verwoest en binnen werden mensen geholpen door artsen. Ik zag een man wiens kleren van zijn lijf waren gerukt en hij leek ernstig verbrand."

Na de verschillende explosies in het metrostelsel ontplofte een bus op Travistock Square. Belinda Seabrook zat in een bus die er twintig meter voor reed. "Toen ik me omdraaide vloog de dubbeldekker achter ons door de lucht. Het was een enorme explosie en overal dwarrelden papieren. Volgens mij was het bus nummer 205. Er moeten wel heel veel mensen dood zijn want de bus zat helemaal vol."

Dubbeldekker

Jim Millington vertelt aan de BBC wat hij ziet vanaf Travistock Square: " Ik zie een bus, waarschijnlijk is het een dubbeldekker geweest, compleet verwoest door een bom. Er liggen hier op zijn minst twee doden op de stoep. De explosie moet zich in de bus hebben voorgedaan, want het dak is eraf geblazen. De bom moet op het dak van de bus hebben gezeten."

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 07 jul 2005, 13:11

In plaats van nieuwsberichten te blijven posten, geef je liever links naar de actuele nieuwssites.

Nederlandstalig
http://www.fok.nl
http://www.nu.nl
http://www.ftv.nl
http://www.rtlnieuws.nl
http://www.nosnieuws.nl
http://www.nieuws.nl

Engelstalig
http://www.sky.com
http://www.cnn.com
http://www.bbc.com

Coen

Bericht door Coen » 07 jul 2005, 13:17

Klopt, heb je inderdaad gelijk in Mosy!

Op dit moment zijn er nog niet zoveel doden. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk een verschrikkelijke actie is! :?

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 07 jul 2005, 13:28

dit is vreselijk , alweer voor de burgers die er vermoeidelijk tegen waren , tegen de oorlog in Irak ,

als al-Qaeda de veroorzaker is , dan denk ik dat WO 3 minder ver af is dan we denken ,

enkel zien we het momenteel op een andere manier , als wij aan oorlog denken denken we aan 2 grote groepe , ik vrees dat deze oorlog niet zichtbaar zal worden .

mogelijks zien we momenteel maar 2 dodelijke slachtoffers , maar de honderden mensen die zullen worden ontslagen , omdat de economie nu helemaal gaat wankelen , die worden niet meegeteld ,

ik hoop dat dit amerikanen tot inzien doet komen , en daarbij de engelsen , maar ik vrees voor het ergste , verder denk ik niet dat in de benelux problemen zullen komen ,

want beglië en frankrijk en duitsland waren erg tegen een oorlog (van nederland weet ik het niet zeker) , trouwens dit is wel al de 3de aanval , namelijk 11 september , madrid , en nu 7 juli

mensen we hebben een probleem

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 07 jul 2005, 13:38

svennson schreef:(van nederland weet ik het niet zeker)
Nederland vocht ook mee. :roll:

Verder een nogal dramatische analyse, of er een beurscrash zal volgen is nog maar zeer de vraag en ik betwijfel dat jij een economisch analist bent. Een derde wereldoorlog slaat werkelijk nergens op, daarbij denk je aan legers, bombardementen en fronten en daarvan is hier geen sprake.

De "terorristische oorlog" waar Bush zo mooi over kan spreken leeft nog wel steeds, inderdaad omdat een derde is van een serie aanslagen op drie wereldsteden.

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 07 jul 2005, 13:53

economisch analyst niet , maar ik volg wel de beurs en deze is met 4 gedaalt en dat is dus geen goed nieuws ,

en die trent zal zich zeker aanhouden , daarbij zeg ik dat zoals zovelen waaronder bush ,

de terroristen oorlog wat ik pleeg te noemen WO 3 aan het, voeden is ipv van te bestrijden

ajcied

Bericht door ajcied » 07 jul 2005, 14:35

svennson schreef: als al-Qaeda de veroorzaker is , dan denk ik dat WO 3 minder ver af is dan we denken ,
Dat is wel erg overdreven op veel kanalen op de TV is gewoon programma's te zien! Een wereld oorlog zegt het al moeten best veel landen meestal betrokken bij zijn. Ik denk dat afganistan opnieuw doorzocht word en dat we weer zo'n disscussie krijgen over Iran enzo.(dat is wat ik denk.)

vivienne_rogier
Contacteer:

Bericht door vivienne_rogier » 07 jul 2005, 19:12

Het is niet normaal wat er gebeurt is..

• Op 7-7 exploderen er 7 bommen
• Blair verlaat de G8 (er zijn er dus nog 7 over)
• Het is vandaag precies 119 dagen na 9-11 (niet de gebeurtenis, maar de datum) En het zal niemand iets verbazen als er straks nog een hoop sommetjes bijkomen.

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 07 jul 2005, 19:25

Daar komen de toevalscijfers weer :roll:

Zendra

Bericht door Zendra » 07 jul 2005, 19:48

mosymuis schreef:Daar komen de toevalscijfers weer :roll:
Haha, inderdaad. Ik vindt het toch wel merkwaardig dat er altijd mensen zijn die dan meteen gaan rekenen naar andere datums om een bepaald patroon erin te vinden. Opzich is het wel grappig, want je zou - bijna - zeggen dat er ook nog een verband in zit.

Stef

Bericht door Stef » 08 jul 2005, 00:52

vivienne_rogier schreef:Blair verlaat de G8 (er zijn er dus nog 7 over)
*kucht: Er zijn meer landen dan 8.
Als je kijkt bij de persconferentie zag ik meer dan 8 mensen staan. :wink:

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 08 jul 2005, 00:56

Ik telde er ook een stuk of 12, maar dat was vermoedelijk incl. beveiliging en ander personeel. Het aantal aanwezige landen is echt maar acht:
  1. Verenigd Koninkrijk
  2. Frankrijk
  3. Duitsland
  4. Italië
  5. Japan
  6. Verenigde Staten
  7. Canada
  8. Rusland

Stef

Bericht door Stef » 08 jul 2005, 01:01

Mexico was er ook en Barusso (EU) was er ook..
Verder was er ook nog iemand met een zwarte huidskleur.

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 08 jul 2005, 01:09

De Europese Unie heeft inderdaad ook een zetel, maar Mexico? Vreemd.

Stef

Bericht door Stef » 08 jul 2005, 01:19

Vlak voor zijn vertrek verscheen Blair samen met de andere leiders om de jongste terreurdaad te veroordelen. Daarbij waren behalve de presidenten en premiers van de G8 ook de leiders van China, India, Mexico, Brazilië en Zuid-Afrika aanwezig.
:arrow: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... 05_g8.html

Zendra

Bericht door Zendra » 08 jul 2005, 09:06

Stef schreef:*kucht: Er zijn meer landen dan 8.
Als je kijkt bij de persconferentie zag ik meer dan 8 mensen staan. :wink:
Japan heeft een tolk bij zich. En waarschijnlijk andere landen ook wel. ;)

starduzt
Contacteer:

Bericht door starduzt » 08 jul 2005, 09:26

Bij de inlichtingendiensten in diverse landen sirculeert al een tijdje een lijstje met plaatsen die mogelijk doelwit kunnen zijn in Europa, in volgorde.
  • 1. Madrid
    2. Londen
    3. Amsterdam
De eerste twee zijn al uitgekomen...
Nou boeit me amsterdam werkelijk niks, maar het is dan geen ver-van-me-bed-show meer. Al moet ik zeggen dat Londen ook al erg dichtbij was...

svenn
Contacteer:

Bericht door svenn » 08 jul 2005, 10:52

k dacht dat er een opeising was op een duitse site , over al - qauda europa , die zeiden meteen ook dat italie en denemarken de volgende zijn , oorde ik op tv

Plaats reactie