Waarom geen local mail i.p.v. smtp bij Windows server?

Voor discussies rondom phpBB2. phpBB2 wordt niet meer ondersteund en deze berichten kunnen wellicht gedateerd zijn.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
Lontronics

Waarom geen local mail i.p.v. smtp bij Windows server?

Bericht door Lontronics » 08 feb 2005, 00:07

Ik ben sinds een paar weken aan het testen met een nieuw forum gebaseerd op phpBB.

Een van de dingen die me opviel was dat, ook wanneer smtp staat uitgeschakeld, dit toch wordt toegepast voor het mailen van op posts geabonneerde gebruikers. Oftewel, wanneer er een reactie wordt gegeven op een post en je hebt aangegeven hiervan een bericht te krijgen, dan wordt dit middels smtp verstuurd, ondanks je ingave local mail i.p.v. smtp in het Admin Paneel.
Als je smtp niet kunt gebruiken (niet geinstalleerd, i.vm. emailadres wat niet wordt ondersteund etc....) dan is het lastig dat dit niet werkt; bovendien krijg je een foutmelding bij het posten als iemand zich op een topic heeft geabonneerd:

Code: Selecteer alles

debug mode line 164 etc..... includes\smtp.php
Ik ben gaan zoeken en vond uiteindelijk de reden.
In includes/functions_post.php wordt gekeken welke php-versie er wordt gebruikt. Wanneer blijkt dat er gebruik wordt gemaakt van een Windows server, dan wordt local mail voor deze functie uitgeschakeld. Als tekst staat er bij dat local mail in deze php-versies een drama is.
Ik heb echter in regel 649 de parameter aangepast:
Origineel:

$board_config['smtp_delivery'] = 1;
Aangepast:

$board_config['smtp_delivery'] = 0;
en getest. Met de server die bij mijn provider wordt gebruikt blijkt dit dus prima te werken, zonder enig probleem.

1. Waarom wordt er vanuit gegaan dat elke windows-server met php problemen geeft en dus deze parameter omgezet?

2. Zijn er nog andere mailfuncties (bulkmail???) waar dit wordt gedaan?

Misschien voor andere mensen die dezelfde problemen hadden een tip om bovengenoemde aanpassing ook eens te proberen.

Groeten,
Jan

Lontronics

Bericht door Lontronics » 09 feb 2005, 14:40

Nou, ik had toch iets meer reactie verwacht dan dit.... :?

LoYaL
Contacteer:

Bericht door LoYaL » 09 feb 2005, 14:49

Je kan soms pas na een paar dagen antwoord krijgen..
http://www.rappersonline - voor al je online rapmovies + downloads !

Lontronics

Bericht door Lontronics » 11 feb 2005, 16:21

Nou, ik ben benieuwd ;)

Groeten,
Jan

Bee

Bericht door Bee » 11 feb 2005, 16:26

Op 9 van de tien windows servers met php zal localmail niet werken, en dus moet je SMTP gebruiken. Bijna overal kan je tegenwoordig wel SMTP vinden. Gmail heeft het, en veel andere freemail providers ook, en de meeste windowshosters zijn betaald, en zullen dan ook wel een SMTP server aanbieden.
... Maar ik modereer (nog) niet.

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 11 feb 2005, 16:30

bee schreef:Op 9 van de tien windows servers met php zal localmail niet werken
Als de webserver een eigen configuratie is niet, als je een samengesteld pakket gebruikt is het meestal geregeld door een lokale SMTP server en een juiste verwijzing in php.ini.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 11 feb 2005, 16:34

Toch werkt mijn mail functie hier lokaal perfect met localhost :?

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 11 feb 2005, 16:35

Dan is er een openstaande SMTP server bij je ingesteld, lokaal of online.

Paul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Paul » 11 feb 2005, 16:39

Neej zover ik weet niet. Zal zo is ff kijken. Volgens mij was het gewoon de standaard van php, zoals toen ik het installeerde.

Lontronics

Bericht door Lontronics » 13 feb 2005, 15:17

Dank jullie wel voor de reacties, alhoewel niet exact wat ik vroeg ;)

Maar inmiddels draait het forum hier probleemloos en maak ik volledig gebruik van de local mail functie via php. Geen smtp dus, en dit op een windows-server bij een hostingbedrijf.

Ik denk dus dat het een optie is voor een aantal mensen om gewoon eens te kijken of het handmatig aanpassen van de parameter zoals ik bovenstaand heb omschreven bij hun ook de oplossing betekent ;)

Groeten,
Jan

Gesloten