Wat moet ik nou als leek....?!?

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
FerrariFreaks
Contacteer:

Wat moet ik nou als leek....?!?

Bericht door FerrariFreaks » 03 jan 2005, 22:20

Hello webmasters, sinds de uitbreiding van mijn Lycospakket heb ik de beschikking over een database voor een forum. Maar nu heb ik de ballen verstand van een forum kom ik achter. :roll:
Nu vraag ik een advies, ik wilde instellen dat elke bezoeker zich aan moet melden voor het plaatsen van berichen, onderwerpen e.d. Ik heb gezien bij de handleiding dat dat moet met permissions, maar dat hele gedoe kan ik niet vinden in de administratiepaneel. Nu vraag ik mij af of m'n forum moet updaten. Het is namelijk van de versie 2.0.8 en ik heb gezien dat 2.0.11 al bestaat. Ik zou niet weten hoe ik goed moet updaten, maar ik hoop dat dat niet nodig is. Ik ben gewoon als admin ingelogd en ik kan niet bij de permissions komen, dat is eigenlijk het enige wat ik wil instellen aan mn forum, ja en daarnaast ook maybe een andere stijl, maar daar kom ik hopelijk wel uit.
Ik hoor graag van de profs wat ik moet doen om zo snel mogelijk de permissions voor elke gebruiker te wijzigen.
Groet, Edwin

Hans Kamp

Bericht door Hans Kamp » 03 jan 2005, 22:32

Het instellen van permissies gaat als volgt:

- Als Beheerder, klik op Ga naar Administratiepaneel;
- Links (zie je een lijst: Beheer: Beheerder Index, Forum Index, Preview Forum; Forum Beheer: Management, Permissies, Pruning, etc.). Klik onder Forum Beheer op Permissies;
- Onder Selecteer een Forum, kies het forum waar jij de toegangsrechten wilt instellen;
- Klik op OK.
Laatst gewijzigd door Hans Kamp op 04 jan 2005, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 03 jan 2005, 22:43

Hans, thanks voor je antwoord, het lijkt mij echter niet, dit staat er bij mij allemaal aan de linkerkant:
Beheer
Beheerder Index
Forum Index
Preview Forum
Forum Beheer
Management
Permissies
Pruning
Algemeen Beheer
Backup Database
Configuratie
Bulk Email
Herstel Database
Smilies
Woord Censuur
Groeps Beheer
Management
Permissies
Stijlen Beheer
Toevoegen
Aanmaken
Exporteren
Management
Gebruikers Beheer
Ban Beheer
Niet Toegestane Namen
Management
Permissies
Ranks

Onder het kopje Permissies staat alleen dit:

Gebruikers Permissies Beheer
Hier kun je de permissies en moderator status veranderen die zijn toegewezen aan elke individuele gebruiker. Vergeet niet dat, wanneer je gebruikers permissies verandert, groeps permissies de gebruiker nog steeds toegang kunnen geven tot forums e.d. Je krijgt een waarschuwing wanneer dit het geval is.

Selecteer een Gebruiker

Powered by phpBB 2.0.8 © 2001 phpBB Group

Ik kan dus alleen gebruikers selecteren, maar geen forum's.......

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 03 jan 2005, 22:48

Okay, okay, ik heb het gevonden, ik moest dus eerst de gebruiker admin als moderator aanmelden, nu zie ik op meer plaatsen 'permissies' staan.
Voor zover is het me gelukt dus, ik denk dat ik er hiermee wel kom.
THankz anyway!! Edwin

Bee

Bericht door Bee » 03 jan 2005, 23:01

Er zijn meerdere permissies, ook onder het forum kopje. Daar moet je zijn, en dat heeft niets te maken met moderator zijn :roll:
... Maar ik modereer (nog) niet.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 03 jan 2005, 23:13

ja, er zijn een hoop permissies, khad er wel een aantal gezien.
wat de moderator betreft, ik had wel iets veranderd aan de gebruiker admin (de enige tot nu toe).
wat ik me nog afvraag, moet ik voor elk forum bepalen of mensen moeten inloggen?? of kun je dat ook in een keer doen voor het hele complete forum als je begrijpt wat ik bedoel.
Edwin

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 03 jan 2005, 23:23

Dat moet je per forum instellen. En het upgraden naar 2.0.11 is een sterke aanrader, zeker omdat een aantal oudere fora al slachtoffer geworden zijn van een kwaadaardig programma dat nu actief is op het internet.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 03 jan 2005, 23:57

Okay, ondertussen gezien dat ik dat moest doen ja.
Wat de update betreft, nou ben ik niet zo bang dat mijn forum doelwit wordt van grijpgrage onzin, zo groots zal het niet worden, maar update is altijd goed. kHeb dat alleen nog nooit gedaan, heeft iemand toevallig een duidelijke Nederlands handleiding, het zal me vast wel lukken trouwens, want tot nu toe is alles gelukt.....
THanks, Edwin

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 04 jan 2005, 00:07

Ook kleine fora kunnen er flink last van hebben. Ik en anderen hebben al meerdere keren uitgelegd hoe je kan upgraden, dit zijn enkele resultaten van de zoekfunctie:

http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?p=129859
http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?p=128245
http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?p=128124
http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?p=125143
http://www.phpbb.nl/viewtopic.php?p=125039

Het is vrij eenvoudig, succes :bier:

Kaza
Contacteer:

Bericht door Kaza » 04 jan 2005, 00:07

FerrariFreaks schreef:Okay, ondertussen gezien dat ik dat moest doen ja.
Wat de update betreft, nou ben ik niet zo bang dat mijn forum doelwit wordt van grijpgrage onzin, zo groots zal het niet worden, maar update is altijd goed. kHeb dat alleen nog nooit gedaan, heeft iemand toevallig een duidelijke Nederlands handleiding, het zal me vast wel lukken trouwens, want tot nu toe is alles gelukt.....
THanks, Edwin
Het maakt niet uit of het groot of klein is, er komt niemand aan te pas. Het zoekt zelf via zoekmachines naar phpBB fora's.
Update is zeker geen overbodige luxe en nu is het nog gemakkelijk. Gewoon die nieuwe eroverheen gooien en ipv "install" doe je "update"
Last edited by Kazango on Sat sep 23, 2004 6:35 am; edited 458 times in total

Hans Kamp

Bericht door Hans Kamp » 04 jan 2005, 00:18

FerrariFreaks schreef:ja, er zijn een hoop permissies, khad er wel een aantal gezien.
wat de moderator betreft, ik had wel iets veranderd aan de gebruiker admin (de enige tot nu toe).
wat ik me nog afvraag, moet ik voor elk forum bepalen of mensen moeten inloggen?? of kun je dat ook in een keer doen voor het hele complete forum als je begrijpt wat ik bedoel.
Edwin
Dat soort dingen stelt men gewoon per forum in. Je kiest tussen Advanced Mode en Simple Mode. Je kunt per categorie kiezen uit Openbaar (iedereen mag posten) of Geregistreerd (alleen forumleden mogen posten).

Het eenvoudigste is het om je bezoekers te verdelen in gebruikers, een paar moderators, en een beheerder (doorgaans alleen jijzelf). Je hoeft alleen die instellingen te doen die ik hierboven gaf. Je hoeft verder niets te doen.

Er zijn geavanceerdere manieren om rechten nauwkeurig in te stellen, maar dat is m.i. vaak niet nodig.

FerrariFreaks
Contacteer:

over de update

Bericht door FerrariFreaks » 04 jan 2005, 23:02

Mensen, wat gister allemaal ter sprake was is (bijna) allemaal okay. Alleen mn update durf ik nog niet. Ik heb via Lycos WebFTP toegang tot mn bestanden. Ik heb zojuist het phpBB-2.0.11.zip bestand gedownload en ook nog het lang-dutch.zip bestand. kHeb het geunzipt allemaal en zou zo alles kunnen uploaden naar mn server via WebFTP. Nu heb ik in de handleiding op phpbb.nl gelezen dat je daarna update_to_2011.php moet 'runnen'. Een backup heb ik al gemaakt via het administratiepaneel en ook mn config.php heb ik ergens anders staan. kHeb al wel wat gezocht op dit forum naar dit onderwerp, maar daar kom je nooit uit, er staat nergens die tekst die ik als php-leek moet hebben. Het enige wat ik wil weten is of het voldoende is om alle mappen die het .zipbestand bevat te uploaden en hoe ik het update_to_2011 of anders install-bestand activeer want via WebFTP kun je niet als in de Windowsverkenner een toepassing starten.....
Da's alles.... :lol:
ThankS, Edwin

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 04 jan 2005, 23:17

Als je geen aanpassingen hebt aangebracht op je forum kun je de bestanden gewoon overschrijven. Het bestand "update_to_2011.php" moet je gewoon online openen (met je browser dus, als een normale pagina). De database wordt dan automatisch bijgewerkt.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 04 jan 2005, 23:29

Ja, kheb in zoverre aanpassingen dat ik niet helemaal de standaard meer heb maar wat onderwerpen geplaatst heb, die heb ik wel gebackupt. kHeb geen andere stijl (nog) als je dat bedoelt. En je bedoelt met dat openen in je browser het index.htm bestand openen wat in de map install zit in dat zip-bestand??! (Sorry, voor de onbenulligheid hoor)
THankS, Edwin

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 04 jan 2005, 23:40

Nee, het "update_to_2011.php" bestand moet je online openen. Als je zoals je zei wel wijzigingen hebt aangebracht op het forum, moet je handmatig upgraden. Hiervoor moet je niet de hele 2.0.11 map downloaden, maar de upgrade versie. Hier zitten instructies in.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 05 jan 2005, 00:33

Heb ik het goed als je iets online opent dat je dan eerst de map 'install' op je server moet zetten in de map van het forum???? Ik wist dus niet wat online openen is en hoe je dat doet. Als ik het zo goed begrijp ben ik blij.
Ik heb net alle bestanden uit de mappen cache en docs en de overige bestanden uit het zip-bestand vervangen op de server. Moet ik nu de map install op de server zetten en dan het upgrade_to_2011.php openen? Of moet dat juist niet als je al wat gewijzigd hebt aan het forum.

Ik heb dus een backup he, die kan ik gewoon er weer op zetten neem ik aan als alles klaar is en mn gegevens zijn evt pleiten? Hierdoor krijg ik niet weer dat ik een oud forum heb neem ik aan.

(Als je zegt dat ik nog wat vergeten ben, mag je het zeggen, ik lees iets van alles verwijderen bij een update in het install.htm bestand in de zipfile, maar alles verwijderen lijkt me ook nix)

THankS, Edwin

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 05 jan 2005, 01:51

Lees mijn vorige bericht even goed door, je moet handmatig upgraden. Dit betekend bestanden openen in een tekstverwerker en aan de hand van instructies bijwerken. Kijk even bij aankondigingen hoe je dit precies moet doen.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 05 jan 2005, 22:05

Okay, nogmaals, ik haalde het al aan wat online openen is, ik heb dit gelezen:

This package contains a number of archives, each contains the files changed from a given release to 2.0.11. You should select the appropriate archive for your current version, e.g. if you currently have 2.0.10 you should select the phpBB-2.0.10_to_2.0.11.zip/tar.gz file.

The directory structure has been preserved enabling you (if you wish) to simply upload the contents of the archive to the appropriate location on your server, i.e. simply overwrite the existing files with the new versions. Do not forget that if you have installed any Mods these files will overwrite the originals possibly destroying them in the process. You will need to re-add Mods to any affected file before uploading.

As for the other upgrade procedures you should run install/update_to_210.php after you have finished updating the files. This will update your database schema and data (if appropriate) and increment the version number.

:arrow: De laatste alinea gaat het om, ik heb de voorgaande dingen gedaan. Ik weet niet hoe I should run update_to_2011.php. Als ik het via WebFTP op mn server zet kan ik dat bestand niet online openen. Moet ik dat bestand in een bepaalde map uploaden?? Dus als ik weet hoe ik dat php-bestand moet openen ben ik klaar waarschijnlijk, en sorry dat ik zo langdradig ben, kheb het wel goed gelezen, maar weet niet precies wat dat online openen dus is en met verwijzingen naar veelal engelse technische taal zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar.
Kortom; hoe doe ik met Lycos WebFTP die laatste handeling?

Thanks, Edwin

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 05 jan 2005, 22:39

Je hebt je bestaande bestanden dus overgeschreven, waardoor eventuele mods misschien niet meer werken. Zoals ik al zei is er ook een optie om de bestanden zelf handmatig bij te werken.

Het bestand update_to_2011.php moet je uploaden in een willekeurige map (bijvoorbeeld install/ of images/, maakt eigenlijk niet uit), en vervolgens openen in je browser.

FerrariFreaks
Contacteer:

Bericht door FerrariFreaks » 05 jan 2005, 22:54

Okayokay thanks, ik had een helder moment en het is me gelukt!! Onderaan mn forum staat 2.0.11!!
Wat je zei over de mods, het forum ziet er goed uit en zo op het eerste gezich lijkt het allemaal okay. Mn backup heb ik zelfs niet nodig omdat alles er nog gewoon in staat.
TNX voor de support!
CIAO, Edwin

Gesloten