Upgraden naar van 2.06 naar 2.11, nadat provider gehackt was

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
arie_olv

Upgraden naar van 2.06 naar 2.11, nadat provider gehackt was

Bericht door arie_olv » 23 dec 2004, 23:42

Upgraden naar van 2.06 naar 2.11, nadat provider gehackt was.

Ik heb een forum draaien met versie 2.06.
Mijn provider is twee weken geleden "bezocht" door een hacker. Nadat de provider dit vastgesteld had, heeft hij (heel begrijpelijk) alle kwetsbare forums op slot gegooid.
Na een emailwisseling kreeg ik van hem de volgende link toegestuurd. http://linuxcompatible.org/story37643.html
De hier beschreven bugfix heb ik uitgevoerd en dit aan de provider meegedeeld. De provider heeft dit gecontroleerd en daarna het slot verwijderd.

Het Forum is dus weer actief, maar ik wil toch overstappen naar de nieuwste versie. Dit om beveiligingslekken in de toekomst te vermijden.

Ik heb een aantal onderwerpen over updaten op dit forum doorgelezen, maar ik wil toch nog graag antwoord op een paar vragen voor ik echt ga beginnen.

1. In het Administratiepaneel maak ik een Backup van de Database. Mijn eerste vraag is "Als er iets mis gaat, en ik zet alle oude forumsoftware terug, krijg ik dan al mijn berichten/gebruikers terug, als ik kies voor Herstel Database?"

(1a. Ik heb gelezen dat phpMyAdmin beter is, maar ik wil eerst updaten en mij pas daarna gaan bezig houden met uitbreidingen, waar ik nu nog niets van af weet.)

2. Ik wil de berichten en de gebruikers niet kwijtraken, en ik wil dat het index-bestand van de nieuwe versie op de zelfde plaats komt als het index bestand van de oude versie.

3. Ik heb maar één mod in mijn forum, dus het lijkt mij dat ik een nieuwe installatie moet doen en daarna als alles werkt die mod opnieuw moet aanbrengen.

4. ik heb drie versies van 2.11 gedownload:
phpBB-2.0.11.zip (673.350)
phpBB-2.0.11-files.zip (2.912.017)
phpBB-2.0.11-patch.zip (1.109.218)
De volledige versie is de eerste. Waarom is deze kleiner dan de andere twee?

5. Ik ga eerst alle oude forumsoftware kopieren naar mijn harddisk.

6. Is het aan te raden om bij de provider tijdelijk een kopie van de oude forumsoftware te zetten? (Zodat er dus naast phpBB2/... ook phpBBoud/... bestaat)

7. Kan ik dan gewoon inloggen in phpBBoud?

8. Kan ik daarna de nieuwe software over de oude, huidige versie uploaden?

9. Als ik het goed begrepen heb, hoef ik de install en contrib directory niet up te loaden, maar moet ik alleen het bestand config.php van de oude naar de nieuwe versie kopieren? Klopt dit?

Ik besef dat dit een heleboel vragen zijn, maar ik wil goed beslagen ten ijs komen! (Het is tenslotte winter)

Bij voorbaat dank voor antwoorden,
Arie_olv

mosymuis
Contacteer:

Re: Upgraden naar van 2.06 naar 2.11, nadat provider gehackt

Bericht door mosymuis » 24 dec 2004, 00:23

arie_olv schreef:1. In het Administratiepaneel maak ik een Backup van de Database. Mijn eerste vraag is "Als er iets mis gaat, en ik zet alle oude forumsoftware terug, krijg ik dan al mijn berichten/gebruikers terug, als ik kies voor Herstel Database?"
Klopt. Nu is het zo dat er bij het updaten van phpBB nagenoeg niets verandert in je database, als je al op 2.0.6 zit zelfs slechts één cel. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk altijd goed is om een backup te hebben van je DB.
arie_olv schreef:(1a. Ik heb gelezen dat phpMyAdmin beter is, maar ik wil eerst updaten en mij pas daarna gaan bezig houden met uitbreidingen, waar ik nu nog niets van af weet.)
Dat is inderdaad beter, omdat de phpBB backup voorziening ten eerste niet bij uitzondering backups produceert met SQL syntax fouten, en daarnaast mod tabellen negeert.
arie_olv schreef:3. Ik heb maar één mod in mijn forum, dus het lijkt mij dat ik een nieuwe installatie moet doen en daarna als alles werkt die mod opnieuw moet aanbrengen.
Inderdaad, zo bespaar je je een hoop tijd.
arie_olv schreef:4. ik heb drie versies van 2.11 gedownload:
phpBB-2.0.11.zip (673.350)
phpBB-2.0.11-files.zip (2.912.017)
phpBB-2.0.11-patch.zip (1.109.218)
De volledige versie is de eerste. Waarom is deze kleiner dan de andere twee?
De tweede bevat alle bestanden die voor alle versies in de 2.0.x reeks zijn veranderd in 2.0.11. Hij slaat bestanden dus meerdere malen dubbel op.
arie_olv schreef:5. Ik ga eerst alle oude forumsoftware kopieren naar mijn harddisk.
Is niet nodig, op je config.php na. Die is altijd handig om offline te bewaren.
arie_olv schreef:2. Ik wil de berichten en de gebruikers niet kwijtraken, en ik wil dat het index-bestand van de nieuwe versie op de zelfde plaats komt als het index bestand van de oude versie.
arie_olv schreef:6. Is het aan te raden om bij de provider tijdelijk een kopie van de oude forumsoftware te zetten? (Zodat er dus naast phpBB2/... ook phpBBoud/... bestaat)
arie_olv schreef:7. Kan ik dan gewoon inloggen in phpBBoud?
arie_olv schreef:8. Kan ik daarna de nieuwe software over de oude, huidige versie uploaden?
Je kunt het beste direct de nieuwe phpBB versie over de houde heen kopiëeren met je FTP client, vooral omdat je maar één mod hebt gebruikt is er geen enkel risico dat de nieuwe niet zou werken. De oude versie hoef je niet te bewaren.
arie_olv schreef:9. Als ik het goed begrepen heb, hoef ik de install en contrib directory niet up te loaden, maar moet ik alleen het bestand config.php van de oude naar de nieuwe versie kopieren? Klopt dit?
Je upload alle bestanden van v2.0.11 naar je FTP server, over je oude forum heen. /install/, /contrib/ en config.php laat je daarbij achterwege. Op deze manier blijft je oude config.php waar hij is, zodat de nieuwe versie hem kan blijven gebruiken.

Daarna roep je update_to_2011.php uit de /install/ map in het 2.0.11 archief aan vanuit een map als /includes/ op je webserver. Na het updaten van je database (wat dan is gebeurd) verwijder je dit bestand weer.

arie_olv

Bericht door arie_olv » 24 dec 2004, 02:25

Beste Mosymouse,

Bedankt voor je antwoorden,
Ik ga hier morgen tot over-overmorgen mee aan de slag!

Arie_olv

arie_olv

Re: Upgraden naar van 2.06 naar 2.11, nadat provider gehackt

Bericht door arie_olv » 24 dec 2004, 02:41

Beste Mosymuis
mosymuis schreef: Daarna roep je update_to_2011.php uit de /install/ map in het 2.0.11 archief aan vanuit een map als /includes/ op je webserver. Na het updaten van je database (wat dan is gebeurd) verwijder je dit bestand weer.
Deze instructie snap ik niet.
Kan je dit iets uitgebreider uitleggen.

Met vriendelijke groeten,
Arie_olv

(ik ben al heel blij met je vorige antwoorden)

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 24 dec 2004, 02:45

Je kopiëert update_to_2011.php in de /install/ uit het 2.0.11 zip bestand, en plaatst hem in je /includes/ map op je webserver. Daarna roep je hem online aan, waarna je de melding zal krijgen dat de database update is uitgevoerd. Daarna verwijder je dit bestand van je server.

arie_olv

Bericht door arie_olv » 24 dec 2004, 20:56

Ik heb mijn forum vandaag geupdate!
Alles is goed verlopen!
Dank je Mosymuis! :thumb: :thumb:

groetjes,
Arie_olv

Hansie

Bericht door Hansie » 25 dec 2004, 18:34

Ik wil van 2.0.1 naar 2.11 volg ik dan de zelfde stappen of moet ik nog met ander dingen rekening houden ??

Hans..

Btw: Fijne kerst allemaal :thumb:

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 25 dec 2004, 18:49

Hansie schreef:Ik wil van 2.0.1 naar 2.11 volg ik dan de zelfde stappen of moet ik nog met ander dingen rekening houden ?
Dat 2.0.1 forums nog bestaan, zeg! :shock:

Gezien de tijd die je er dan voor nodig hebt om alles handmatig bij te werken doe jij er beter aan in 1x 2.0.11 erop te knallen, en daarna de database update uit te voeren zoals hierboven beschreven.

Rico
Contacteer:

Bericht door Rico » 25 dec 2004, 19:02

mosymuis schreef:
Hansie schreef:Ik wil van 2.0.1 naar 2.11 volg ik dan de zelfde stappen of moet ik nog met ander dingen rekening houden ?
Dat 2.0.1 forums nog bestaan, zeg! :shock:

Gezien de tijd die je er dan voor nodig hebt om alles handmatig bij te werken doe jij er beter aan in 1x 2.0.11 erop te knallen, en daarna de database update uit te voeren zoals hierboven beschreven.
ik vermoed een typo moos....
2.0.10
Guess who's back..

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 25 dec 2004, 19:05

Het kan wel gewoon, hoor.

Als hij 2.0.10 bedoelt is de link te vinden in ons nieuws bericht:
http://www.phpbb.nl/nieuws.php?news_id=14279

Hansie

Bericht door Hansie » 25 dec 2004, 20:05

Moet ik dan ook de zelfde download gebruiken als hier boven, en volgens mij is het echt een 2.0.1 (Powered by phpBB 2.0.1 © 2001 phpBB Group) kan er niets anders van maken .

mosymuis
Contacteer:

Bericht door mosymuis » 25 dec 2004, 21:56

De link naar de volledige phpBB 2.0.11 installatie vind je ook in het nieuwsbericht.

Rico
Contacteer:

Bericht door Rico » 25 dec 2004, 21:58

Guess who's back..

Hansie

Bericht door Hansie » 25 dec 2004, 22:31

Ik heb net de ugrade er overheen gezet en voor alsnog (op een paar mod's na) lijkt alles te werken bendankt voor de hulp :bier:

Pinocchio

Bericht door Pinocchio » 27 dec 2004, 00:04

Ik moet dus ook upgraden vanaf 2.04 :evil:

Maar ik zie iets in de update instructies staan wat ik niet helemaal
vat betreffende templates.

Ik gebruik nu de orange van destijds, is die nu nog wel of niet geschikt.
Of ik templatesmap moet overschrijven dus met de nieuwe bestanden
uit de zip.

Ik heb ook in de update php gekeken wat er zo`n beetje met
de database gaat gebeuren.
ik zie veel modificaties die uitgevoerd gaan worden maar ook die
geen nieuwe waarden hebben voor de tabelrijen die ik nu al heb.

Ook heb ik eens de calendermod geinstald en deze heeft
extra rijen aangemaakt bij users en nog enkelen.
Ik wil echter van die mod af, ik denk dat ik die rijen toch
wel zonder problemen kan verwijderen?

Daar ik ook enkele extra bestanden nu in gebruik heb i.v.m.
geschiktheid voor braille leesregels zoek ik nog de instructies
voor handmatig aanpassen voor de files daar het toch maar om
enkele gaat, ik zie ze chter niet 1, 2, 3 in de zip.

Zitten ze er wel in?

John ;)

Pinocchio

Bericht door Pinocchio » 27 dec 2004, 10:25

Ok mensen de upgrade is voltooid :bier:

Alleen de template nog aan het werk krijgen betreffende smilies
en bbcode`s, ik had eerst de bbcodebox maar nu ik alle files
overschreven heb zal ik links en rechts nog wat moeten aanpassen.

John

Gesloten