Inlogproblemen met thuisnetwerk

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
GerEielts

Inlogproblemen met thuisnetwerk

Bericht door GerEielts » 31 okt 2004, 16:04

Hoi allemaal,

Het probleem is het volgende: Op een van de pc's in een thuisnetwerk heb ik Apache draaien met PHPbb. Ik host dus geen site, maar heb zelf een webserver.
In de configuratie van PHPbb heb ik staan als domain name: localhost.
Het gevolg is, dat anderen op het thuisnetwerk niet kunnen registreren en ook niet inloggen.
Zelf kan ik gewoon als admin inloggen.
Van "buiten" het netwerk, dus jullie bijvoorbeeld, weet ik dat het inloggen niet lukt (logisch)

Dus verander ik de domain name in mijn interne IP-adres. Gevolg: netwerkgebruikers kunnen probleemloos registreren en inloggen. Zelf kan ik gewoon als admin inloggen. Echter van "buiten" kan men nog steeds niet registreren cq inloggen.

Domain name gewijzigd in http://www.xxx.xx of het IP-adres, waarmee ik bereikbaar ben.
Gevolg: Van "buiten" kan men probleemloos registreren en inloggen, maar ik kan me niet meer als admin inloggen, want ik kan uiteraard niet via mijn router "naar buiten" en dan weer terug ! Dus ook de netwerkgebruikers kunnen niet meer inloggen/registreren.

Kent iemand dit probleem en weet hij/zij de oplossing ?

gr. Ger.

Bee

Bericht door Bee » 31 okt 2004, 18:13

Dit een lastige, maar te doen.

Ik ga even uit van de volgende dingen:
Het IP adres van de router is: 196.168.0.1
Het IP adres van de server met phpBB is: 196.168.0.2
En het IP adres van de computer die naar de server wil is: 196.168.0.3

Op de webconfiguratie van de router is het meestal mogelijk Virtual Servers in te stellen. Je kiest dan voor een Web server, geeft een poortnummer op (80 is het meest gebruikelijk, bij andere poorten moet je dat in het adres vermelden), gebruikt als protecol TCP, en neemt als LAN en WAN poorten altijd 80 als begin en eindgetal (tenzij je een andere poort gebruikt)

In het forum stel je dan het externe IP adres in, (of je dyndns, zie hieronder) en dan moet het forum het goed doen voor iedereen.

Nu is het in principe niet zo'n slim idee je ip adres ergens op het internet als link neer te zetten, dat is nogal uitnodigingd. Sommige routers hebben daar een oplossing voor, en wel met Dynamic DNS. Als de router die functie bied werkt die automatisch de DNS bij. Of je het nu wel of niet hebt, je kan een soort van DNS vermelding als subdomein aanvragen op http://www.dyndns.ws/services/dyndns/

ElbertF
Contacteer:

Bericht door ElbertF » 31 okt 2004, 18:32

Ik wil je topic niet kapen (hopelijk was Bee's antwoord de oplossing), maar hoe kan ik zo'n server draaien? Ik zou ook graag PHP willen testen op m'n PC.

dj inpossible
Contacteer:

Bericht door dj inpossible » 31 okt 2004, 18:47

ik haat sig's

Gesloten