Rechten instellen

Installatie lukt niet? Plotseling een foutmelding. Of weet je niet hoe iets werkt. Problemen met phpBB2 kun je in dit archief opzoeken.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
trinitron
Contacteer:

Rechten instellen

Bericht door trinitron » 27 nov 2002, 10:02

Ik heb gehoord dat het handig is om rechten op een map in te stellen. hoe doe ik dit? Ik heb gehoord dat je dit met chmod moet doen. Maar waar doe ik dat en welk getal moet erachter. Zoiets als chmod 555 heb ik gehoord maar hoe?

BartVB
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door BartVB » 27 nov 2002, 10:12

Met chmod kan je idd de rechten op een dir of file aangeven onder unix.

Onder unix bestaan de rechten uit 3 delen: user, group, other. Even voorbeeldje:

Code: Selecteer alles

-rw-r-----    1 bartvb   pppbb      32768 Nov 23 17:09 mozilla.ps
De rechten worden aangegeven in het '-rw-r-----' blokje. De rechten bestaan uit 1 los character en dan 3 blokjes van 3 chars. Eerste character geeft het soort file aan. Een - is een normale file, een d is een directory en zo heb je nog wat dingen. Daarna krijg je 3 blokjes met 'rwx' voor respectivelijk user, group en other. 'r' zijn leesrechten, 'w' zijn schrijfrechten en 'x' zijn execute (uitvoer) rechten.
Bij bovenstaande file mag de user (bartvb) lezen en schrijven. De group (phpbb) mag alleen lezen en alle andere users mogen niets met de file.

Rechten kan je met chmod aangeven op 2 manieren. Met die octale getallen die jij ook al noemde. Dus iets als: chmod 640 mozilla.ps voor de bovenstaande rechten. Die getallen maak je door de volgende dingen bij elkaar op te tellen:
Read: 4
Write: 2
Execute: 1

Read+write is dus 6. Je kan ook letters gebruiken, dit is over het algemeen wat gebruiksvriendelijker. Hier geef je eerst aan wat je wil veranderen (u=user, g=group, o=other, a = alle 3) dan hoe je dit wil veranderen (+ = rechten geven, - is rechten verwijderen) en dan wat je wil veranderen (weer r, w, x).

Dus bijvoorbeeld:

chmod o+r mozilla.ps
om ook andere users leesrechten te geven. Of:

chmod a+w mozilla.ps om iedereen schrijfrechten te geven.

Zo een beetje duidelijk? :D

Overigens staan de rechten meestal gewoon goed voor php script. Enige dat soms handig is is het geven van schrijfrechten aan iedereen op config.php tijdens de installatie (niet vergeten deze daarna te verwijderen!) of het geven van schrijfrechten op een template cache dir...

BTW op Internet stikt het van de tutorials over het Unix rechten systeem.

trinitron
Contacteer:

Bericht door trinitron » 21 dec 2002, 15:22

bestaat er mischien ook programma waar mee je dat kan instellen?

Afbeelding

Zoiets?

vwk

Bericht door vwk » 21 dec 2002, 15:27

Mij lijkt het dat dat alleen server-side gaat...
Al 4 maanden met een lieve vriendin. Die lieverd in m'n icon dus :D

dj

Bericht door dj » 09 jan 2003, 00:16

ja hoor zeker kan dat ook vanaf een werkstation

tenminste als je OS het ondersteund....

je kunt eens kijken bij de volgende linkhttp://www.webmin.com
deze gebruik ik zelf ook voor mijn mandrakelinux machine en is erg gemakkelijk... ook losse commandos zijn er vanaf een werkstation te geven alsmede een complete grafische interface voor bijna alle servers...

GreetZzzz

matel
Contacteer:

Bericht door matel » 09 jan 2003, 09:53

In WSFTP (lite) zit cdmod met grafische interface ingebouwd.

dj

Bericht door dj » 09 jan 2003, 10:33

klopt, maar als je over rechten praat zul je toch niet alleen de rechten van een paar folders willen aanpassen waar je toevallig met middels ftp bij kunt komen. tevens kun je met ftp alleen ftp en niet een laten we zeggen apache configureren of ehh proftp of mysql
met webmin kan dat allemaal.

Gesloten