Vragen mbt converteren

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
daalder
Contacteer:

Vragen mbt converteren

Bericht door daalder » 06 jun 2007, 19:46

• Wat is het probleem? Het zijn meer vragen, ik wil over op phpbb 3
    Wanneer ontstond het probleem? Ik wil m voor zijn!
    Adres van je forum: http://www.paboforum.nl
    Modifications op je forum:heleboel.... is nog 2.0.x versie
    Huidige stijl: Swiftblue
    phpBB versie: 2.0.x
    Waar is je forum gehost:SoHosted
    Heb je onlangs iets verandert aan je forum?Nee
Ik ben er van overtuigd dat ik naar phpbb 3.0.x wil. Ik heb ook een testforum draaien en wil mijn huidige forum converteren. De database is immers ruim 100 MB groot. Eerst wil ik een backup draaien. Dat heb ik altijd gedaan met MySQL administrator. Maar ik weet niet of dit wel "save" genoeg is. Daarom heb ik nu geprobeerd het met BigDump te doen, maar die krijg ik niet aan de praat. Ik krijg een melding

Code: Selecteer alles

Warning: fopen(backup) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in C:\domains\paboforum.nl\wwwroot\dump files\bigdump.php on line 428

Can't open backup for import
1. Ik zal vast iets helemaal verkeerd doen. Maar mijn vraag is wat?
2. Ik wil converteren en ik heb begrepen dat je het huidige forum tijdelijk draaiende kunt houden en de nieuwe versie in een nieuwe map kun installeren met de huidige database. Klopt dit en hoe doe ik dat?
3. MOet ik nog op mijn huidige forum instellingen aanpassen alvorens ik converteer> Ik weet dat ik MODs ed kwijt zal raken, maar dat maakt niet uit.
4. Ik wil uiteraard ook een portal gaan installeren (eerst op testforum). Dit heb ik eerder gedaan, maar het ging fout bij het opslaan van de files die ik overschreef. Hierdoor kreeg ik een vreemde weergave van de links... allemaal met { .. } tekens.... waarschijnlijk ligt dit aan dreamweaver en ben ik dus op zoek naar een programma, waarmee ik makkelijk de codechanges kan uitvoeren.

Veel vragen, maar ik wil goed overstappen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen.
Alvast bedankt!

daalder
Contacteer:

Re: Vragen mbt converteren

Bericht door daalder » 08 jun 2007, 07:46

Ik weet dat het veel vragen zijn, maar is er iemand die mij (deels) kan helpen?

Hans Kamp

Bericht door Hans Kamp » 08 jun 2007, 09:15

daalder schreef:1. Ik zal vast iets helemaal verkeerd doen. Maar mijn vraag is wat?
Zit het bestand (backup) wel in dezelfde directory waar bigdump.php staat? Is het Big Dump wel bekend welke backup (textbestand met CREATE- en INSERT-regels) hij moet importeren. Ook moet hij de naam van de database weten, de database-gebruiker en het daarbijbehorende wachtwoord. Volg de instructies bij Big Dump zeer precies op.
2. Ik wil converteren en ik heb begrepen dat je het huidige forum tijdelijk draaiende kunt houden en de nieuwe versie in een nieuwe map kun installeren met de huidige database. Klopt dit en hoe doe ik dat?
Ik heb diverse mappen gebruikt voor het realiseren van een testforum:
/ is het huidige live forum (basis FTP-URL weggelaten)
/phpbb is het kopie van het live forum van maandag 21 mei om 18:57 uur. Dit pad gaf ik op bij de conversie. Ik heb bijna alle mappen gekopieerd van / naar /phpbb. Ik heb bigdump.php gebruikt een kopie te maken van de database. phpbb2_ in de nieuwe database was de prefix van het kopieforum.
/phpbb3 is het PHPBB3-testforum. Bij de conversie heb ik /phpbb als pad opgegeven en phpbb2_ als brontabelprefix. Bij de installatie van het forum (wat voorafging) gebruikte ik phpbb3_ als doeltabelprefix.
3. MOet ik nog op mijn huidige forum instellingen aanpassen alvorens ik converteer> Ik weet dat ik MODs ed kwijt zal raken, maar dat maakt niet uit.
Nee. De conversie is feitelijk een kopieerslag. Het resultaat is een kopie, geen wijziging. Het gewone forum draait gewoon door. Maar ik vond het veilig om het forum eerst te kopiëren en de kopie te converteren, ook omdat ik geen ervaring daarin had, en ik was bang dat het gewone forum door de conversie veranderd werd. Dat is alleen gewenst als PHPBB3 als Gold-versie uitkomt.
4. Ik wil uiteraard ook een portal gaan installeren (eerst op testforum). Dit heb ik eerder gedaan, maar het ging fout bij het opslaan van de files die ik overschreef. Hierdoor kreeg ik een vreemde weergave van de links... allemaal met { .. } tekens.... waarschijnlijk ligt dit aan dreamweaver en ben ik dus op zoek naar een programma, waarmee ik makkelijk de codechanges kan uitvoeren.
Gebruik dan wel mods waarbij staat dat ze geschikt zijn voor PHPBB3. Mods voor PHPBB2 zijn NIET te gebruiken voor PHPBB3-fora!

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 08 jun 2007, 10:16

Bedankt voor je antwoorden!

Kan ik met BigDump alleen de databae terugzetten, of ook backuppen? Want dat laatste wil ik eerst doen, en heb ik dus geen .sql bestand in de map staan.

Dat ik geen MODs van 2.0.x kan gebruiken begreep ik al, maar bedankt voor de herinnering.

Dat kopieren snap ik nog niet helemaal. Moet ik eerst een kopie van mijn phpbb2 maken naar een nieuwe map? Momenteel staat het in domein/forum geinstalleerd. Wat ik precies moet doen is mij niet duidelijk. Ik begrijp wel dat na het converteren ik mijn oude en mijn nieuwe forum beschikbaar heb?

Hans Kamp

Bericht door Hans Kamp » 08 jun 2007, 11:22

daalder schreef:Bedankt voor je antwoorden!

Kan ik met BigDump alleen de databae terugzetten, of ook backuppen? Want dat laatste wil ik eerst doen, en heb ik dus geen .sql bestand in de map staan.
Met Big Dump kun je volgens mij alleen de database terugzetten. Als je een kleine database hebt, kan dat ook met PhpMyAdmin. Ik heb geen idee of je die utility hebt. Mijn webhostingprovider levert dat standaard bij de beschikbaarstelling van de webdirectory.
Dat kopieren snap ik nog niet helemaal. Moet ik eerst een kopie van mijn phpbb2 maken naar een nieuwe map? Momenteel staat het in domein/forum geinstalleerd. Wat ik precies moet doen is mij niet duidelijk. Ik begrijp wel dat na het converteren ik mijn oude en mijn nieuwe forum beschikbaar heb?
Je maakt een backup van de huidige database (gebruik daarvoor PhpMyAdmin, of een ander programma) en je kopieert de mappen en bestanden van je huidige PHPBB2 forum naar een subdirectory. Als je dezelfde database wilt gebruiken (een extra database kost extra geld bij de meeste webhostingproviders) moet je met een tekstverwerker (Word, WordPad) of editor (Notepad of Kladblok) het backup-bestand openen en overal waar de huidige tabelprefix staat, bijv phpbb_, verander je dat in phpbb2_ of iets anders. Dat kan snel gebeuren met een zoek-en-vervang-functie die de meeste tekstverwerkers en editors wel hebben. In het backupforum moet je config.php wel aanpassen. Als dat is gebeurt maak je op de webruimte een aparte directory aan, dump bijv. en je kopieert bigdump.php en de backup daarin. Je volgt de aanwijzingen op, wat betekent dat je een paar regels van bigdump.php moet veranderen en je roept het terugzetproces aan met

URL/dump/bigdump.php

Het proces dat dan opgestart is mag niet worden afgebroken. Klik op STOP als je spijt hebt. Bij het proces word er steeds 3000 regels per stap uitgevoerd. Je kunt in het venster zien hoever het terugzetten gevorderd is. Je mag alleen het venster sluiten als het terugzetten helemaal voltooid is.

Dan upload je PHPBB3 en je gaat naar ROOT/install/index.php. Je installeert PHPBB3, je geeft een andere tabelprefix op, bijv. phpbb3_, maar - in tegenstelling tot wat het programma zegt - verwijder je de install-directory niet. In plaats daarvan ga je naar de conversiegedeelte. Als pad naar het PHPBB2-forum geef je het pad naar het kopieforum op, en de grote conversie kan beginnen. Dat kan heel erg lang duren, afhankelijk van de grootte van je forum. Wacht het conversieproces af. Daarna moet je install-directory wel verwijderen. Het nieuwe forum is geopend en toegankelijk voor andere gebruikers.

Het maken van een kopie-forum blijkt belangrijk te zijn. Er zijn mensen geweest die direct het live-forum gaan converteren, maar tijdens het converteerproces waren er gebruikers die nog berichten posten, en het converteren mislukte.

Als ik echt helemaal overstap op PHPBB3, vernietig ik de huidige bestanden, want ik heb nog een kopie daarvan in een subdirectory. Door de vernietiging van die bestanden, kunnen de gebruikers geen berichten meer versturen. En tijdens de installatie en de conversie kunnen de gebruikers het forum niet op want dat is vergrendeld totdat de conversie helemaal voltooid is.

patz
Contacteer:

Bericht door patz » 08 jun 2007, 11:58

Zo dan.... dat is nog eens een superhelder antwoord!

Ik krijg meteen om het eea om te gaan zetten.... Ik ga er dan ook de voorbereidingen voor treffen en eens kijken of alles zo wilt lukken! Nogmaals ontzettend bedankt voor je fantastische uitleg!

kees56
Contacteer:

Problemen met coverteren

Bericht door kees56 » 08 jun 2007, 12:01

Ik heb phpbb2 in de root op mijn webserver staan.
Phppb3 staat onder root in de dir phpbb3.
Tijdens het coverteren blijf ik de foutmelding houden...

Kan het pad naar net aangemaakte forum niet vinden. Controleer de instellingen en probeer opnieuw.
» Het opgegeven pad is /public_html. 
Ik heb van alles al geprobeerd..

/phpbb3
/
public_html/
public_html/phpbb3
enz. enz.
Wat doe ik verkeerd ?

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 08 jun 2007, 16:35

Ik ben zelf ook nog niet zover, misschien helpt ../ wel? of ..\

Ik zeg het erbij, ik ben ook nog niet zover... maar ik zie m er nog niet tussenstaan.
Wijziging: Momenteel ben ik zelf mijn backup (gemaakt met MySQL administrator) aan het uppen. Duurt ff, hij is namelijk ruim 100 mb!!!
Ik ga eerst een test uitvoeren op een backup om te kijken wat het allemaal inhoudt. De beschrijving hierboven vind ik helder....

Stef

Bericht door Stef » 09 jun 2007, 11:43

Voor kees56 zou ../ gewoon moeten helpen. Dan gaat hij daar de onderliggende map kijken.

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 09 jun 2007, 15:39

Nog een vraagje, want ik ben bijna met het uitproberen. MOET phpbb3 perse in de root van het domein? Of kan deze ook in een submap geplaatst worden?

Salomon

Bericht door Salomon » 09 jun 2007, 15:54

Kan ook in submap ;)

kees56
Contacteer:

Bericht door kees56 » 09 jun 2007, 18:35

Stef schreef:Voor kees56 zou ../ gewoon moeten helpen. Dan gaat hij daar de onderliggende map kijken.
Tja....en die had ik nu dus net niet uitgeprobeerd....
En laat deze dus wel werken.
Ikke.. :oops: me wel een beetje hoor !!!!
Maar in ieder geval wel bedankt...

carpflashes.nl
Contacteer:

Bericht door carpflashes.nl » 09 jun 2007, 19:08

Hoi ik ben aan aantal weken uit de roulatie geweest en nu had ik een vraagje dus over het converteren van phpBB 2.0 naar 3.0 moet ik deze mapinhoud "phpBB-NL-3.0.RC1" gewoon uploaden naar mijn oude forum?
wat gebeurt er mijn mijn huidige forum gaan bepaalde mods verloren????

Salomon

Bericht door Salomon » 09 jun 2007, 19:26

Neem een kijkje in de wiki!

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 10 jun 2007, 09:54

Ik heb zojuist een backupforum geconverteerd. Over het algemeen lijkt alles goed te zijn verlopen, op een ding na. Ik weet dat ik veel deactieve leden had, maar zijn die dan wel of niet mee-converteerd?

Ik had namelijk eerst een totaal aantal leden van 5323 registranten en dat is na het converteren nog maar 4444 leden.
Kan iemand mij vertellen waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb ook ooit last gehad van spammers enzo, maar ik wil het ook duidelijk kunnen verklaren aan mijn leden.

Salomon

Bericht door Salomon » 10 jun 2007, 10:30

Ja, dit ligt aan het feit dat phpBB3 niet-active gebruikers niet meetelt. Ze komen ook niet in de ledenlijst, niet bij het aantal leden, niet bij het laatste lid, etc.

Stef

Bericht door Stef » 10 jun 2007, 10:32

Alle leden zijn netjes geconverteerd enkel worden de inactieve leden (leden die zich niet hebben geactiveerd) niet weergegeven. Bij "GEBRUIKERS & GROEPEN" vind je onder het linkje "Inactieve gebruikers" het overzicht.

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 10 jun 2007, 10:44

Die had ik inderdaad gevonden. Maar in deze lijst worden er slechts ongeveer 40 aangegeven. Hoe zit het dan met de rest van het ledenaantal?

Stef

Bericht door Stef » 10 jun 2007, 10:55

daalder schreef:Die had ik inderdaad gevonden. Maar in deze lijst worden er slechts ongeveer 40 aangegeven. Hoe zit het dan met de rest van het ledenaantal?
Er zijn niet meerdere pagina's? Toch zijn er geen gebruikers verdwenen, dat kan niet.

daalder
Contacteer:

Bericht door daalder » 10 jun 2007, 11:20

Het zijn in totaal 2 pagina's! Bij elkaar tel ik er zo'n 40 leden van.
Wijziging: Kan het zijn dat ik de conversie in stappen heb uitgevoerd, ipv in een keer? Je had een optie in scherm om ja of nee te kiezen: Iets met een beschrijving, als dit je eerste connversie is dan zie je de meldingen..?
ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven verder

Gesloten