Stijl aanmaken voor dummies?

Hulp nodig bij een stijl? Voor zowel XHTML/CSS als grafische vragen uiteraard gerelateerd aan phpBB2. Support wordt helaas niet meer verleend.
Forumregels

Sinds 1 januari 2009 wordt phpBB2 niet meer ondersteund.
Onderstaande informatie is verouderd en dient uitsluitend als archief.
phpBB2.0.x
Gesloten
kleinedraak

Stijl aanmaken voor dummies?

Bericht door kleinedraak » 16 feb 2006, 17:28

b]Wat is het probleem? Ik wil graag een stijl aanpassen, maar er staat hier zoveel info, dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Wanneer ontstond het probleem?[b/] eigenlijk sinds het sptij-aanpassen-idee-door mijn hoofd spookt
Adres van je forum: http:// hutjeopdeheide.org/phpBB2. maar nog niet operationeel
Geïnstalleerde mods: geen
Huidige template: browncom
phpBB versie:2.09
Host: godaddy
Heb je onlangs een mod of stijl geïnstalleerd? nee
Heb je gezocht naar een antwoord?ja, alleen door de vele tips die ik gelezen heb, ben ik de weg een beetje kwijt.

Eigenlijk zou ik het liefste een eigen stijl willen. De naam va nde site is hutjeopdeheide, dus, je raadt het al: ik zoek iets met heide. Daarbij ben ik lichterlijk visueel beperkt, dus bepaalde stijlen vallen al af. Ik heb geprobeerd om te editen in code, maar dat is lastig. Is er misschien een handige manier voor een beginner als ik? Is het bijvoorbeerld ook mogelijk om een template te lijf te gaan met een editor op basis van What you see is what you get? Dat zou het leven een stuk veraangenamen. Ik wil er best moeite voor doen, graag zelfs, maar zelfs met de tutorial op de site kom ik er niet uit. Maar misschien denk ik wel in de verkeerde richting.....

XGE_Lithium
Contacteer:

Bericht door XGE_Lithium » 16 feb 2006, 17:58

Tja, een eigen stijl maken vereist toch de nodige kennis en ervaring van fotobewerkings-software (denk aan Photoshop). Het wijzigen in de code is meestal niet genoeg.

Verder, kun je voor vragen hier altijd terecht. In 'Algemeen' kun je ook aanvragen of iemand een design vóór je maakt. Ook raad ik je aan om het volgende artikel nog eens door te nemen;

:arrow: http://www.phpbb.nl/kb.php?mode=article&k=41

kleinedraak

Bericht door kleinedraak » 16 feb 2006, 18:07

Dat is het punt: photshop is mijn HOBBY :D Ik heb al heel wat fotomanipulaties gemaakt, maar wat ik bedoel, is, kun je de hele layout, zoals ie zou moeten zijn, in PS maken? Dat zou heel fijn zijn!

XGE_Lithium
Contacteer:

Bericht door XGE_Lithium » 16 feb 2006, 18:13

kleinedraak schreef:maar wat ik bedoel, is, kun je de hele layout, zoals ie zou moeten zijn, in PS maken? Dat zou heel fijn zijn!
Dat ligt eraan. Je kunt bijvoorbeeld subSilver (o.d.) wel wijzigen zo.
Maar voor een échte template van jezelf, vereist wel wijzigingen in de template code. Dan is hij én origineel, én helemaal van jezelf.

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 16 feb 2006, 20:58

Wat je kunt doen is voor de header een eigen plaatje maakt. Ook de achtergrond kun je zelf maken als plaatje. Vervolgens kun je nog de diverse cellpics aanpakken. Let hierbij altijd goed op het aantal pixels van de originele files.

Zo kun je een heel eind komen.

kleinedraak

Bericht door kleinedraak » 16 feb 2006, 22:34

Ik begrijp dat je voor de achtergrond gewoon een foto kunt gebruiken?
Dat zou cool zijn!

Ger
Contacteer:

Bericht door Ger » 17 feb 2006, 00:08

In principe kun je elk plaatje gebruiken, deze twee zaken zijn wel belangrijk om rekening mee te houden:
  1. Het aantal pixels. Is het aantal pixels te groot, dan zal je achtergrond breder of langer zijn dan je forum. Beide niet zo mooi. Is het te klein, dan wordt het herhaald totdat het opgevuld is. Dit kan dus resulteren in 1½ plaatje bijvoorbeeld. Niet mooi dus.
  2. Foto's zijn mooi, maar hebben vaak wel veel pixels. Veel pixels betekent een groot bestand. En een groot bestand betekend een tragere website.
Als je eens in verkenner naar de map ...\phpbb2\templates\...\images gaat, kun je zien hoe de huidige plaatjes zijn. Belangrijk zijn Cellpic 1, 2 en 3 en logo_phpBB.gif. Die 4 zorgen voor het belangrijkste deel van je uiterlijk. De laatste kun je vervangen door je eigen logo. Dit kan ook een ander formaat krijgen. (moet je bij sommige templates aangeven in overall_header.tpl) De cellpics worden gebruikt om de tabellen van je forum in te kleuren. Als je ze vergelijkt met hoe je forum er nu uitziet, zi je meteen welke cellpic waarvoor gebruikt wordt.

Succes!

Gesloten