Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.3! Problemen lossen we samen met je op.
BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 15 jan 2020, 19:23

Alvorens de update uit te voeren heb ik alleen in 'beheer' van het forum een backup gemaakt, waarbij ik alles heb geselecteerd.
Maar via FTP heb ik niet de forumbestanden weg gekopieerd.
Als ik via FTP ga kijken naar de backup die er is gemaakt, dan vindt ik in de map '/store' de backup die ik heb gemaakt, het bestand is gecomprimeerd.
Daarna doe ik de upload via FTP van de 'install' en de 'vendor' map naar de hoofdmap van het forum.
Wanneer ik nu de update wil uitvoeren door in de zoekmachine naar mijn forum te gaan en er '/install.php' achter te zetten, zou normaal gesproken de update pagina moeten verschijnen en de update/upgrade uitgevoerd kunnen gaan worden.
Maar nu gebeurt dat niet, want het venster blijft leeg en er gebeurt verder niets, waarom niet?

In de hoofdmap vindt ik ook de 'install' map, de inhoud van 'vendor' map zal zijn aangepast.
Internetlocatie van mijn forum:
https://mkservices.nl/computerhulp

Niet heel lang geleden heb ik nog een aantal extensies in gebruik genomen, deze heb ik niet uitgeschakeld.
De recent geïnstalleerde (en geactiveerde) extensies zijn:
userstatistics, ajaxregistrationcheck, pagescrolling, modernquote, hidecodeforguests, whovisitedhistopic, sortablescaptcha, seometadata

Zou het daardoor komen?

Mijn forum is nu dus niet meer bereikbaar vanaf het internet.

Hoe krijg ik nu vanaf het internet weer toegang tot mijn forum (om evt. instellingen te wijzigen)?
Laatst gewijzigd door BBgebruiker op 15 jan 2020, 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door El torro » 15 jan 2020, 20:01

Heb je iets aangepast aan de .htaccess?
Welke install map heb je geupload, waar heb je die vandaan?
Je moet naar https://mkservices.nl/computerhulp/install niet naar https://mkservices.nl/computerhulp/install.php !!

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 15 jan 2020, 21:55

Ik heb verder niets veranderd.
Evengoed blijft het venster leeg.
Ik heb de autoupdate 3.2.9 naar 3.3 opgehaald vanaf deze site 'phpbb.nl'.
De map 'install' heb ik intussen hernoemd naar '_install' en de 'vendor' map heb ik gelaten zoals die is.
Ik heb ook de geschiedenis van vandaag gewist, maar het venster blijft leeg en mijn forum verschijnt ook niet, het venster blijft leeg.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door El torro » 15 jan 2020, 22:52

Zet de oude vendor map eens terug.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 10:18

Ik krijg onderstaande foutmelding terug:

[Thu Jan 16 10:13:41.986448 2020] [php7:error] [pid 2804] [client 77.247.181.162:33818] PHP Fatal error: Declaration of phpbbtemplatetwiglexer_000000007b41237a000000005f7a3702::initializeProxy() must be compatible with ProxyManager\\Proxy\\LazyLoadingInterface::initializeProxy(): bool in /home/public/sites/www.mkservices.nl/computerhulp/cache/pr ... f5f80c.php on line 4349, referer: https://mkservices.nl/computerhulp/
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door El torro » 16 jan 2020, 10:38

Verwijder de installer en productie mappen eens uit de cache map met ftp

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 11:07

De installer heb ik vanuit FTP client hernoemd.
Moet ik de hele inhoud van de productie map weggooien of alleen het specifiek bestand waarnaar verwezen wordt?
Want er zit ook een map 'twig' en een aantal .php en .meta bestanden in.
Het php bestand waarnaar in de foutmelding verwezen wordt, heb ik ook gevonden.
Volstaat het om alleen dat bestand weg te gooien?
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 11:14

Zag al dat mijn voorstel geen zin heeft, heb uit cache beide installer en productie map verwijderd.

Daarna opnieuw pagina geladen en dan volgt onderstaande fout:

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/template/twig/loader.php on line 19: Declaration of phpbb/template/twig/loader::findTemplate($name) should be compatible with Twig/Loader/FilesystemLoader::findTemplate($name, $throw = true)
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 11:23

In de FTP client krijg ik onderstaande foutmelding te zien:
rmdir /public/sites/www.mkservices.nl/computerhulp/cache/production: received failure with description 'Failure'

De productie map kan niet volledig worden verwijderd en komt steeds terug.
Heb ook de webpagina gesloten en de geschiedenis gewist, toch komt onderstaande foutmelding terug:

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/template/twig/loader.php on line 19: Declaration of phpbb/template/twig/loader::findTemplate($name) should be compatible with Twig/Loader/FilesystemLoader::findTemplate($name, $throw = true)

Het bestand heb ik gevonden in ./phpbb/template/twig/
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door El torro » 16 jan 2020, 12:20

De productie map kan niet volledig worden verwijderd en komt steeds terug.
Dat hij terug komt is normaal, verwijderen moet normaal wel lukken.

Zeker dat bestand niet weggooien!!

Waren er geen fouten in je ftp programma bij het terugzetten van de oude vendor map?

OmeRoon
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2020, 15:17

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door OmeRoon » 16 jan 2020, 15:22

Bij de update van phpBB 3.0.x naar 3.2.x moest je voor de zekerheid je templateset even instellen op ProSilver voor je de update ging doorvoeren. Aangezien je nu een Twig (de template engine) error krijgt: misschien is dit ook een template gerelateerde issue.

Ik gebruik zelf de Metro templateset, daar was gisteren een update van speciaal voor 3.3.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 15:30

El torro schreef:
16 jan 2020, 12:20
De productie map kan niet volledig worden verwijderd en komt steeds terug.
Dat hij terug komt is normaal, verwijderen moet normaal wel lukken.

Zeker dat bestand niet weggooien!!

Waren er geen fouten in je ftp programma bij het terugzetten van de oude vendor map?
Er waren wel problemen met terugzetten, dus ik ga de hostprovider vragen om de backup terug te zetten tot gisteren 15 januari rondom 1200uur omdat ik rond die periode begon met de update/upgrade. Mogelijk heeft het toch te maken met de recent geïnstalleerde extensies die misschien uitgeschakeld moeten worden alvorens de update uit te voeren. Ik vraag me alleen af hoe je dat kunt achterhalen.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 15:34

OmeRoon schreef:
16 jan 2020, 15:22
Bij de update van phpBB 3.0.x naar 3.2.x moest je voor de zekerheid je templateset even instellen op ProSilver voor je de update ging doorvoeren. Aangezien je nu een Twig (de template engine) error krijgt: misschien is dit ook een template gerelateerde issue.

Ik gebruik zelf de Metro templateset, daar was gisteren een update van speciaal voor 3.3.
De template is niet de oorzaak van dit probleem, dan had ik dit al eerder gemerkt moeten hebben.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het met de (recent geïnstalleerde) extensies te maken heeft die vooraf uitgeschakeld moesten worden.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

OmeRoon
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2020, 15:17

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door OmeRoon » 16 jan 2020, 15:35

Bij een foutmelding schakelt phpBB3.3 alle extensies direct al uit zag ik net (ik heb er 2 die een fout geven op een YAML), maar ik zou voor je aan je migratie begint gewoon alle extensies even uitschakelen en de styles even instellen op de standaard ProSilver set, dan kun je dat uitsluiten.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 16 jan 2020, 16:10

OmeRoon schreef:
16 jan 2020, 15:35
Bij een foutmelding schakelt phpBB3.3 alle extensies direct al uit zag ik net (ik heb er 2 die een fout geven op een YAML), maar ik zou voor je aan je migratie begint gewoon alle extensies even uitschakelen en de styles even instellen op de standaard ProSilver set, dan kun je dat uitsluiten.
Dat zal ik doen als ik opnieuw met de upgrade ga beginnen, voor nu moet ik afwachten wat de hostprovider gaat doen.
Want er schijnt nu iets met de cache niet helemaal lekker te zitten, dat wordt nog teruggekoppeld.
Wordt dus nog vervolgd ...
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

PaulusB
Berichten: 604
Lid geworden op: 18 mei 2006, 09:26

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door PaulusB » 17 jan 2020, 08:40

Zag dat je wat verder was :D

Code: Selecteer alles

phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/template/twig/loader.php on line 19: Declaration of phpbb/template/twig/loader::findTemplate($name) should be compatible with Twig/Loader/FilesystemLoader::findTemplate($name, $throw = true)

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 18 jan 2020, 09:13

Ik heb opbouwende kritiek:

In 'extensie beheer' onder de tab 'aanpassingen' staat beschreven hoe je extensies kunt installeren, updaten en verwijderen.
Dan kan je toch bovenaan dat rijtje ook erbij vermelden dat je eerst extensies moet uitschakelen en de 'prosilver' stijl moet terugzetten in de tab 'algemeen' onder het kopje 'foruminstellingen' van het forumbeheer, alvorens de update/upgrade uit te voeren (met de stappen erbij 'extensie uitschakelen') en een verwijzing naar de tab 'systeem' waar je de stappen kunt vinden voor het maken van de backup.
In de tab 'systeem' van het forum, daar waar de versie update/upgrade bijgehouden wordt, ook beschrijven hoe je voorafgaand aan een 'autoupdate/upgrade' eerst een backup in 2 stappen maakt, door 1 keer vanuit FTP de gehele map (forumnaam) weg te kopiëren naar een andere locatie.
En 1 keer de backup van o.a de database maken vanuit het forumbeheer onder het kopje 'onderhoud'.

Mocht het dan een keer echt heel erg fout gaan, zoals bij mij, dan kan je de hele forum map terugplaatsen vanuit de FTP client en/of evt. de backup terugzetten vanuit het forumbeheer.

Als alternatief kan je ook ervoor kiezen om vanuit de 'hostprovider' een backup terug te zetten, maar bestaat wel het risico dat je de laatste wijzigingen in je forum en/of website kwijtraakt.
Want je kunt vaak niet slechts 1 onderdeel (forum map) uit de backup bij de hostprovider terugzetten, maar alleen de gehele 'website map' met daarin de map (forumnaam) van een bepaald tijdstip (zoals een dag).
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 18 jan 2020, 11:26

Ik heb het gecomprimeerde bestand 'automatische updater phpBB 3.2.9 naar phpBB 3.3.0' verwijderd en opnieuw gedownload en uitgepakt.
Daarna heb ik de uitgepakte mappen 'install' en 'vendor' opnieuw via FTP client geupload.
En opnieuw gaat het dan fout als ik in de adresbalk in Firefox '/install' typ achter het forum adres en vervolgens een [enter] geef om naar die locatie te gaan, in de adresbalk van mijn Firefox browser verschijnt alleen het adres:
'https://mkservices.nl/computerhulp/install/app.php'
Maar het venster blijft echter leeg.

Wanneer ik alleen de map 'install' hernoem naar '_install' en het adres 'mkservices.nl/computerhulp' intyp, dan blijft het venster toch leeg.
Pas als ik ook de 'vendor' map hernoem naar '_vendor' en de oude 'vendor' map terug kopieer, werkt het forum wel weer naar behoren.
Dit lijkt dan ook het overtuigende bewijs dat er iets in de 'vendor' map van het forum fout gaat tijdens het overschrijven met de inhoud uit de 'vendor' map van de 'automatische updater'.

Ik heb vooraf aan de upload (en poging tot update) eerst een backup gemaakt in forum beheer, daarna met de FTP client de forum map uit de website map weg gekopieerd, de standaard stijlen teruggezet naar 'prosilver' en alle extensies uitgeschakeld en de 'cache' geleegd.

Nu ben ik toch erg benieuwd waar(door) dit probleem wordt veroorzaakt ....
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door El torro » 18 jan 2020, 13:18

Heb je iets aangepast in je .htaccess misschien?
Ik ken dit fenomeen van de portaal extensie als je het portaal als "homepage" activeert in de htaccess.

Maar een blanke pagina is meestal een php fout die je in de error logs moet kunnen vinden bij je host.

BBgebruiker
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 nov 2013, 10:05
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Update 3.2.9 - 3.3.0 werkt niet na bestandsupload via FTP, wat nu?

Bericht door BBgebruiker » 18 jan 2020, 13:32

El torro schreef:
18 jan 2020, 13:18
Heb je iets aangepast in je .htaccess misschien?
Ik ken dit fenomeen van de portaal extensie als je het portaal als "homepage" activeert in de htaccess.

Maar een blanke pagina is meestal een php fout die je in de error logs moet kunnen vinden bij je host.
Nope, niets gewijzigd aan het '.htaccess' bestand.
Ik geef al aan dat hernoemen van 'install' en 'vendor' mappen pas resulteert in de normale weergave van het forum.
Alleen het hernoemen van de 'install' map was niet voldoende, de 'vendor' map moet ook hernoemd worden, daaruit volgt voor mij dat het probleem ergens in de 'vendor' map zit.
Maar ik realiseer me nu net dat ik bij de vorige update de 'install' en 'vendor' map voor het forum per ongeluk had gekopieerd naar de map van mijn Joomla website, want daar zit ook een 'vendor' map in.
De 'install' map heb ik toen verwijderd, maar de gewijzigde inhoud van de 'vendor' map kon ik in de Joomla map niet ongedaan maken, want ik wilde Joomla niet updaten maar alleen het forum.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Zowel de site als ook het forum waren en bleven gewoon toegankelijk, er gebeurde niets raars ... dat is alleen nu met deze (auto) updater.
Met vriendelijke groet,
Mario.

Aanname is vaak de oorzaak van ellende

Plaats reactie