E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
jaap57
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 sep 2009, 22:00

E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door jaap57 » 15 mei 2019, 07:49

Voor nieuwe gebruikersregistraties kan de admin kiezen uit "e-mail registratie door gebruiker zelf of "Admin", registratie via beheerder.
Bij het laatste is het vervelend dat het email adres van de gene die zich registreert niet geverifieerd wordt, tenzij de admin eerst de gebruiker zelf per email contact. Is er een mogelijkheid om het forum eerst een e-mail (adres) verificatie te laten doen voordat de admin er aan te pas komt?
Laatst gewijzigd door jaap57 op 15 mei 2019, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door El torro » 15 mei 2019, 08:25

Ik gebruik de eerste methode om daarna elk eerste bericht goed te keuren (of niet natuurlijk) dit samen met een goede v&A captha werkt perfect.

jaap57
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 sep 2009, 22:00

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door jaap57 » 15 mei 2019, 12:11

El torro schreef:
15 mei 2019, 08:25
Ik gebruik de eerste methode om daarna elk eerste bericht goed te keuren (of niet natuurlijk) dit samen met een goede v&A captha werkt perfect.
Het probleem is dan dat iemand het Email adres van een ander kan opgeven en die ander er wellicht helemaal niet van gediend is om van mijn forum allerlei Emails te ontvangen. Ik zou graag een aanmelding willen die onder alle omstandigheden checkt of het Email adres echt van de gene is die zich geregistreerd heeft.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door AarClay » 15 mei 2019, 12:20

Hoe zie je een controle voor je, dat het forum controleert of een mailadres bij een registratie écht bij die persoon hoort?
Er bestaan geen speciale 'telefoonboeken' voor e-mailadressen.

Kan je de gebruikers niet eerst in een groep gooien waarmee ze geen enkele leesrechten op het forum hebben (hoogstens tot een informatief read-only forum met uitleg), en pas na goedkeur van de beheerder alles kunnen zien?

jaap57
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 sep 2009, 22:00

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door jaap57 » 15 mei 2019, 12:45

AarClay schreef:
15 mei 2019, 12:20
Hoe zie je een controle voor je, dat het forum controleert of een mailadres bij een registratie écht bij die persoon hoort?
Er bestaan geen speciale 'telefoonboeken' voor e-mailadressen.
Eenvoudig door het forum een activatie link te laten versturen die eerst moet worden aangeklikt door de eigenaar van het Emailadres
AarClay schreef:
15 mei 2019, 12:20
Kan je de gebruikers niet eerst in een groep gooien waarmee ze geen enkele leesrechten op het forum hebben (hoogstens tot een informatief read-only forum met uitleg), en pas na goedkeur van de beheerder alles kunnen zien?
Dat zal vast wel kunnen, maar dat lost het probleem niet op in geval iemand het Emailadres van een ander heeft opgegeven.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door AarClay » 15 mei 2019, 12:56

Dan zou het een modificatie gaan worden, als je dat op die manier wilt.

Maar hoe groot is de kans dat iemand anders een fout mailadres invoert? Ik beheer een website en ik zie zelden dat dit gebeurt. En dan is de kans nog kleiner dat het foute ingevuld mailadres nog eens zal bestaan en bij een andere uitkomt. En dan nog eens is er een kleine kans dat iemand misbruik maakt door op een link te klikken die voor iemand anders bedoeld is. En wat kan er dan nog gebeuren vraag ik me af? Een forum lijkt me ook niet iets wat cruciaal is voor iemands sociale leven, als iemand zich voordoet als iemand anders die hij helemaal niet kent. Die kans is ook best nihil.

Dus ik vraag me eerder af: Maak jij je niet teveel zorgen?
Als je echt alle geverifieerde gebruikers wilt controleren op hun identiteit, dan lijkt een afscherming van forums met door middel van het rechtensysteem juist de oplossing.

jaap57
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 sep 2009, 22:00

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door jaap57 » 15 mei 2019, 13:12

AarClay schreef:
15 mei 2019, 12:56

Maar hoe groot is de kans dat iemand anders een fout mailadres invoert? Ik beheer een website en ik zie zelden dat dit gebeurt. En dan is de kans nog kleiner dat het foute ingevuld mailadres nog eens zal bestaan en bij een andere uitkomt. En dan nog eens is er een kleine kans dat iemand misbruik maakt door op een link te klikken die voor iemand anders bedoeld is.
Het gaat om mensen die om te pesten het Emailadres opgeven van iemand aan wie ze een hekel hebben.
Als jij een verificatielink krijgt toegestuurd terwijl je je nergens voor hebt opgegeven, dan klik je gewoon niet op de link en is het probleem opgelost.
Als webmaster heb je dat soort dingen pas in de gaten als het slachtoffer komt klagen.
AarClay schreef:
15 mei 2019, 12:56
Dus ik vraag me eerder af: Maak jij je niet teveel zorgen?
Als je echt alle geverifieerde gebruikers wilt controleren op hun identiteit, dan lijkt een afscherming van forums met door middel van het rechtensysteem juist de oplossing.
De identiteit van de gebruikers kan me nog niet veel schelen. Ze kunnen ook een tijdelijk Emailadres opgeven..
Maarrr, dan stuurt mijn forum geen emails aan personen die er helemaal niets mee te maken hebben.
Maak ik me teveel zorgen? Misschien, maar ik heb het nu 3 keer meegemaakt en het is een pesterijtje dat met de door mij gevraagde oplossing kan worden ondervangen en ik hoopte op iemand die hiervoor een extensie kende of een andere oplossing, zonder de serieuze gebruikers lastig te vallen.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door AarClay » 15 mei 2019, 15:38

Ik kan mij niet indenken dat iemand gepest wordt doordat iemand hem aanmeldt voor een onschuldig forum.
Zolang hij niet op de aanmeldlink klikt is zijn account niet actief, en ik geloof dat phpBB deze na zoveel tijd weer verwijderd, als de tijd van verificatie voorbij is.

En als ze wel klikken op de link in de mail, dan is het hun verantwoording en goedkeur dat ze op het forum komen.
Dus ik zie het probleem niet zo.....

jaap57
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 sep 2009, 22:00

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door jaap57 » 15 mei 2019, 15:50

AarClay schreef:
15 mei 2019, 15:38
Ik kan mij niet indenken dat iemand gepest wordt doordat iemand hem aanmeldt voor een onschuldig forum.
Zolang hij niet op de aanmeldlink klikt is zijn account niet actief, en ik geloof dat phpBB deze na zoveel tijd weer verwijderd, als de tijd van verificatie voorbij is.

En als ze wel klikken op de link in de mail, dan is het hun verantwoording en goedkeur dat ze op het forum komen.
Dus ik zie het probleem niet zo.....
We praten een tikkeltje langs elkaar heen vrees ik :D

Ik heb verificatie van admin ingeschakeld en dan krijgt niemand een verificatie email.
Dus nogmaals: Ik wil graag eerst dat de aanmelder op een link in een verificatie email moet klikken en dat daarna de admin nog even kan nagaan of hij al of niet toegang krijgt. Eigenlijk dus de beide opties in mijn eerste posting achter elkaar.

Gebruikersavatar
AarClay
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 feb 2005, 17:12

Re: E-mail verificatie nieuwe gebruiker

Bericht door AarClay » 15 mei 2019, 16:44

Opsich is een verificatie ook niet nodig in het proces als de admin de gebruikers goedkeurt. Want in zo'n geval krijgt de geregistreerde een mail dat hij/zij direct kan inloggen. Als die een fout e-mailadres heeft ingevuld, dan krijgt hij/zij die mail niet, en weet hij nooit of hij is toegelaten. Of diegene moet zeker zijn dat er een verkeerd adres is ingevuld.
Voordat de admin de gebruiker toelaat kan diegene toch ook controleren of de gebruiker toegang mag krijgen?

Ik vind het een onnodige controle, als ik eerlijk mag zeggen.
Er is vast iemand die eventueel een modificatie kan schrijven, maar ik betwijfel of dat het waard is voor wat het opbrengt. En anders kan je dit zelf instellen m.b.v. de rechten.

Je moet zelf gewoon de controles omdraaien. Eerst de mailcheck door phpBB en dan de handmatige controle of iemand echt toegang mag krijgen, door de rechten dus af te stellen zodat het forum eerst afgeschermd is.

Plaats reactie