cookies

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit?
Probeer phpBB3.2! Problemen lossen we samen met je op.
Plaats reactie
toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

cookies

Bericht door toska » 02 mar 2019, 20:00

Ik weet dat ik dit al heb gevraagd aan iemand met kennis van zaken,maar had graag andere even hun gedacht geweten?
Ik werk met een phpbb versie 3.2.5 en werk met https in plaats van http dus om duidelijk te zijn heb ik https ssl. Nu staan in het beheerspaneel cookies op uitgeschakeld? is dat verplicht als je met ssl werkt om deze in te schakelen? waarom vraag ik dit de eene persoon vind het echter niet nodig de andere persoon van wel,dus nu twijfel ik wel een beetje wat ik moet doen?
wat houd dat in feite in cookies ingeschakeld of uitgeschakeld?

toska

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door Paul » 02 mar 2019, 21:04

Welke instelling bedoel je precies? Er is namelijk geen Instelling om cookies uit te zetten (en ze zijn ook daadwerkelijk nodig voor goede werking.)

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 02 mar 2019, 21:39

via beheerspaneel-algemeen-cookiesinstellingen

daar kan je cookies in of uitschakelen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door El torro » 02 mar 2019, 21:59

Als je forum op https draait moeten je cookies ook beveiligt worden, dit doe je door
Cookie-beveiliging:
Als je server draait via SSL, schakel dit dan in, laat het anders uitgeschakeld. Als je dit ingeschakeld hebt en niet draait via SSL, zal dit resulteren in serverfouten tijdens doorverwijzingen.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
In te schakelen aan te vinken.
Dat heeft niets te maken met cookies in of uit te schakelen.

Zie
https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... -settings/
en
https://en.wikipedia.org/wiki/Secure_cookie

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 03 mar 2019, 08:32

Bedankt El torro heb het ingeschakeld

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 03 mar 2019, 11:03

De cookie beveiliging is ingeschakeld. Merk op dat alleen de phpBB Arcade en IBPRO V32 spel opslagtypes de levering van de sessie ondersteunen. De spelsoorten (Relax Arcade, Activity mod, IBPRO-v2, IBPRO-v3, V3Arcade, Arcadelib en Arcade room) zijn echter niet geschikt, dus de scorewaarde is niet mogelijk voor deze typen.
Schakel de cookie beveiliging uit voor een betere werking
Dit is dan wel een probleem weer uitgezet?

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door Jim » 03 mar 2019, 11:20

Tsja, dat is een afweging die je zelf zal moeten maken. Het uitzetten van Cookie Secure terwijl je site wel over https gaat kan dus problemen met de cookies opleveren, wat op zijn beurt dan weer ervoor kan zorgen dat leden problemen hebben met ingelogd blijven.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 03 mar 2019, 11:32

Ik zou die graag inschakelen jim maar dan vrees ik dat er problemen er gaan van komen door het spelen van games? en ik heb nog niemand horen klagen over een probleem van inloggen?, maar goed ga dit eens voorleggen aan de maker van de games,ik ben een hele dag ingelogd en als ik me uitlog ondervind ik toch geen problemen jim?

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 03 mar 2019, 12:23

weer ingeschakeld en aan de leden gevraagd om problemen te melden, dus even afwachten dus

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door El torro » 03 mar 2019, 12:46

Of je werkelijk problemen met het inloggen krijgt weet ik niet, het is vooral een kwestie van veiligheid volgens mij.
Ook die beslissing is aan jouw of je je leden een minder veilige site wilt aanbieden.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door Paul » 03 mar 2019, 13:03

El torro schreef:
03 mar 2019, 12:46
Of je werkelijk problemen met het inloggen krijgt weet ik niet, het is vooral een kwestie van veiligheid volgens mij.
Ook die beslissing is aan jouw of je je leden een minder veilige site wilt aanbieden.
Nee, dat klopt niet. Als je SSL gebruikt, en je laat deze instelling uit, dan kan phpBB geen cookies zetten, en valt dus terug op session_ids in de URL.

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 03 mar 2019, 13:18

Toen hij uitgeschakeld was hadden de leden geen last van inloggen of uitloggen? er was er wel eentje maar in zijn browser had hij de cookies aangevinkt daardoor had hij problemen, die zijn nu van de baan omdat ze uitgevinkt zijn.Probleem ligt niet aan phpbb @paul maar door de games zie bericht hierboven sommige games kunnen dan last krijgen omdat de cookies zijn ingeschakeld?
maar heb het ingeschakeld en de leden verwittigd als er iets is dat ze dat moeten melden, meer kan ik nu niet doen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door El torro » 03 mar 2019, 15:24

Paul schreef:
03 mar 2019, 13:03
El torro schreef:
03 mar 2019, 12:46
Of je werkelijk problemen met het inloggen krijgt weet ik niet, het is vooral een kwestie van veiligheid volgens mij.
Ook die beslissing is aan jouw of je je leden een minder veilige site wilt aanbieden.
Nee, dat klopt niet. Als je SSL gebruikt, en je laat deze instelling uit, dan kan phpBB geen cookies zetten, en valt dus terug op session_ids in de URL.
Bij mij op een forum even getest en het werkt prima.
Er wordt geen session_id in de url geschreven en wel cookies.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door Jim » 03 mar 2019, 18:54

toska schreef:
03 mar 2019, 11:32
Ik zou die graag inschakelen jim maar dan vrees ik dat er problemen er gaan van komen door het spelen van games? en ik heb nog niemand horen klagen over een probleem van inloggen?, maar goed ga dit eens voorleggen aan de maker van de games,ik ben een hele dag ingelogd en als ik me uitlog ondervind ik toch geen problemen jim?
Een oudere sessie of het sessie ID in de URL kan je tijdelijk ook ingelogd houden. Het gaat er hier voornamelijk om dat constant ingelogd blijven op je forum over langere tijd een probleem kan worden zonder (geldige) cookies. Inloggen en uitloggen zelf lukt meestal nog wel. Als je een nieuwe cookie aan alle gebruikers direct wel forceren moet je overigens naast het verandering van die instelling ook even de naam van de cookie (een klein beetje) veranderen, dat kan al door een karakter toe te voegen of te wijzigen.

Maar nogmaals, dat is jouw keuze. Je kan het ook even aankijken en kijken wat jouw gebruikers belangrijker vinden. Maar neem maar aan dat Paul en ik wel weten waar we over praten. :)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 09 mar 2019, 10:04

geloof ik wel beste jim heb cookies beveiliging toch maar ingeschakeld tot nu toe krijg ik geen melding van leden die cookies problemen gaat maar enkel voor een bepaalde type spellen?

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: cookies

Bericht door Jim » 09 mar 2019, 22:04

toska schreef:
09 mar 2019, 10:04
geloof ik wel beste jim heb cookies beveiliging toch maar ingeschakeld tot nu toe krijg ik geen melding van leden die cookies problemen gaat maar enkel voor een bepaalde type spellen?
Geen flauw idee, eerlijk gezegd. Dat zou je moeten vragen aan de ontwikkelaar van de extensie.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

toska
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 jul 2013, 16:48
Locatie: oost-vlaanderen

Re: cookies

Bericht door toska » 17 mar 2019, 12:13

Dat zal ik zeker eens doen maar in ieder geval ze zijn ingeschakeld, bedankt voor de informatie

Plaats reactie