Contactpagina beheerder

Hulp bij het installeren van of op zoek naar een extensie?
Plaats reactie
yomi
Berichten: 318
Lid geworden op: 16 dec 2008, 16:04
Locatie: Koedijk
Contacteer:

Contactpagina beheerder

Bericht door yomi » 09 mei 2016, 09:49

Beste....
Op mijn forum geef ik de mogelijkheid aan de gebruikers om een bericht naar de beheerder te sturen.
Dit wordt vaak gebruik als ze bijvoorbeeld hun paswoord zijn vergeten, of dat ze andere vragen hebben.
Deze mogelijkheid werkt super. Alleen zins een maand of 3 krijg ik zeer veel spam reclame binnen via deze mogelijkheid. Om gek van te worden. Is er een mogelijkheid om een soort van CAPTCHA spamboypreventie te installeren om dit een halt toe te roepen. Ik heb al gekeken bij Contactpagina instellingen maar kan daarin niks vinden om dit aan te zetten.. Wie heeft hier een oplossing voor.

Alvast heel erg bedankt.

Pascal ;)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Contactpagina beheerder

Bericht door David » 09 mei 2016, 10:30

Standaard is dat helaas niet mogelijk en volgens mij is er ook nog geen extensie voor. Verder kan ik je probleem bevestigen, ik merk ook dat spammers de contactpagina gevonden hebben.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Contactpagina beheerder

Bericht door Jim » 09 mei 2016, 10:44

Dit klopt inderdaad, ook op phpBB.com zijn er al meerdere mensen die over veel SPAM hebben geklaagd. Het argument van de ontwikkelaars is echter dat het contactformulier bedoeld is om bijvoorbeeld mensen die juist de CAPTCHA niet kunnen oplossen een kans te geven om met het beheer van het forum in contact te komen, dat zou erg tegenstrijdig zijn als er dan een CAPTCHA op dat formulier zou zitten.

Wat je zou kunnen proberen is het standaard contactformulier uitschakelen, en de Obscure Contact Us extensie gebruiken. Deze werkt niet hetzelfde als een contactformulier maar zet een link neer die mensen kunnen gebruiken om je te mailen en schijnt goed te werken tegen spam. :)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Contactpagina beheerder

Bericht door Ger » 09 mei 2016, 10:47

Er is juist bewust voor gekozen om géén CAPTCHA toe te passen op het contactformulier. Het contactformulier is namelijk ook bedoeld voor mensen die problemen hebben met registreren omdat ze de CAPTCHA niet kunnen lezen. Als ze dan diezelfde CAPTCHA voorgeschoteld krijgen bij het contactformulier, zijn ze nog nergens. ;)

Natuurlijk is het dan nog je eigen keuze, en wellicht kun je een extensie bedenken die *iets* tegenhoud (bijvoorbeeld een verplichte radiobox ja/nee die ingevuld moet worden ofzo), maar de drempel om contact op te nemen moet vanuit het usability oogpunt juist zo laag mogelijk zijn. Het is de laatste mogelijkheid voor gebruikers om contact met je op te nemen namelijk.

Spam in je mailbox is ook niet zo erg als spam in je (publieke) forum natuurlijk. De enige die er last van heeft is de beheerder. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet vervelend is, maar het straalt niet af op je forum zoals met spambots die zich registreren.

yomi
Berichten: 318
Lid geworden op: 16 dec 2008, 16:04
Locatie: Koedijk
Contacteer:

Re: Contactpagina beheerder

Bericht door yomi » 09 mei 2016, 10:52

Wat hierboven staat beschreven is natuurlijk wel wat voor te zeggen.
Alleen de laatste maanden is het gewoon heel erg.
En het probleem is dat ik de spam mailtje moet na lopen om zeker te weten dat ze geen echte mailtje zijn met vragen van onze gebruikers. En op dit moment krijg ik er zo'n 100 per dag binnen.
Jim ik ga eens kijken wat ik met jou oplossing kan gaan doen. Kom ik op terug.

yomi
Berichten: 318
Lid geworden op: 16 dec 2008, 16:04
Locatie: Koedijk
Contacteer:

Re: Contactpagina beheerder

Bericht door yomi » 01 jun 2016, 09:56

Ik zou nog even terug komen op de oplossing van Jim, om de Obscure Contact Us extensie te installeren.
Ik gebruik deze extensie nu zo'n kleine 3 weken en moet zeggen dat het super is.
Van gemiddeld 100 spam mailtje per dag ben ik terug gedaan naar 2 a 3 mailtje per dag.
Dus zeker aan te raden als je veel last heb van spam.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Contactpagina beheerder

Bericht door Jim » 01 jun 2016, 13:56

yomi schreef:Ik zou nog even terug komen op de oplossing van Jim, om de Obscure Contact Us extensie te installeren.
Ik gebruik deze extensie nu zo'n kleine 3 weken en moet zeggen dat het super is.
Van gemiddeld 100 spam mailtje per dag ben ik terug gedaan naar 2 a 3 mailtje per dag.
Dus zeker aan te raden als je veel last heb van spam.
Fijn om te horen. :)

In de tussentijd (vorige week) is er ook nog een nieuwe extensie in ontwikkeling gebracht die het bestaande contactformulier vervangt door een nieuwe Contactpagina waar je nu wel de mogelijkheid hebt om een CAPTCHA op te zetten, als je dat graag wilt. Misschien dat dat (nog) beter helpt.

[RC] Contact Admin
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Plaats reactie