phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Derky » 15 okt 2013, 19:57

Zojuist is de eerste alpha-versie van phpBB 3.1 uitgebracht. Dit is een testversie bedoeld voor ontwikkelaars en gevorderde gebruikers om mee helpen met testen en het vinden en verhelpen van bugs. Gebruik deze versie niet voor een live-omgeving want er zal voor deze versie nog geen ondersteuning gegeven worden op phpBB.nl en phpBB.com.

Hieronder een overzicht in het Engels van de belangrijkste veranderingen:
New Features
  • Extensions - Replacing MODs, Extensions are a new contribution type that require no file edits for installation. They can be easily installed via the ACP.
  • AJAX - Several functions use AJAX to perform actions without a page reload.
  • Notifications - Certain actions users perform while using your board will generate notifications to affected users. For instance, users can be notified when they are quoted in a post. There are multiple notification methods, including board notification and email notification. This feature can be expanded upon by extensions to add notification types (e.g. mentioning a user) and notifications methods (e.g. text message).
  • Soft Delete - Posts and topics can now be "soft" deleted (i.e. removed from public view but retained in the database) to allow greater control over access of potentially unwanted posts and topics. Permissions dictate separately who can soft delete and who can hard delete posts.
  • Gravatar - Avatars may now be fetched from the Gravatar service, in addition to the previously available options (upload, URL, and gallery).
  • OAuth Login - Login or register using Google, Bit.ly, or Facebook. Extensions can take advantage of this feature to add new authentication services.
  • More Search Plugins - Besides MySQL Fulltext and phpBB native, PostgreSQL Fulltext and Sphinx are now supported.
Notable Changes / Bug Fixes
  • Better Timezone handling - After selecting a timezone in the user control panel, daylight saving time adjusts automatically.
  • Last topic in forum list - The title of the topic with the most recent post is now displayed as a link in the forum list along with the username and date.
  • Improved Team Page - The team page is now better organized and can be customised via the administration control panel.
  • Increased Maximum Subject Length - The maximum length of topic titles is now 120 characters.
  • Improved Global Announcements - Global announcements are now linked to the forum they are posted in (and can be moved), allowing easier permission management.
  • Improved MySQL Fulltext Search - A MySQL Fulltext Search Index now requires about 40% less table space.
  • Resumable Attachment Downloads - Downloads of attachments can now be resumed after being interrupted or paused.
  • Improved Page Titles - Browser page titles now begin with the forum/topic name, rather than the site name (which is now at the end).
  • Improved Plural Support - Languages with non-trivial plural rules (e.g. Bosnian) are now properly supported by the language system.
  • Text-based Buttons - Large buttons, such as Post Reply and New Topic, are now CSS and text, rather than images.
  • Various prosilver Improvements - CSS3 rounded corners, removed duplicate colors, much more ...
  • Improved Style Inheritance - Inheritance depth for template files is now unlimited (e.g. prosilver > awesomesilver > mysilver > yoursilver).
Notable Backend Changes
  • Namespacing & Autoloading - New and refactored code is now namespaced and can be autoloaded.
  • Migrations - Database update management. [More Information]
  • Dependency Injection - New and refactored code is now consistently following the Dependency Injection design pattern.
  • Composer - Dependency manager.
  • Routing and Controllers - Any views included by extensions (and, in future releases, all front-facing core pages, such as viewtopic and memberlist) can be given more "user-friendly" routes (e.g. something like /gallery/album/1 instead of something like gallery.php?view=album&id=1).
  • Twig Template Engine - The template engine has been replaced with Twig while maintaining syntax compatibility.
  • Modular Cron System - The cron system is now modular and extensions can supply cron jobs.
Live demo
Het phpBB Development forum draait al op de nieuwe versie.
Bekijk en probeer het hier: https://area51.phpbb.com/phpBB/

Download testversie
https://area51.phpbb.com/downloads/

Let op dit is een testversie, gebruik deze versie dus alleen voor testen en ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Ger » 16 okt 2013, 09:02

Eindelijk. :)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door David » 16 okt 2013, 09:28

Deze had ik nog niet verwacht, heb hem inmiddels al draaien. Kan ik op mijn gemakje de nieuwe functies bekijken ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

BianCiona
Berichten: 192
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:30

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door BianCiona » 16 okt 2013, 11:05

Sow, dat is snel na de vorige update... Ik heb hem ook even gedownload, ziet er netjes uit!

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door David » 30 nov 2013, 17:16

Hebben jullie de nieuwe Extensions Forums ook al gezien? Moest toch even zoeken hoe dat installeren werkte, want de mappen waar over werd gesproken waren niet aanwezig.

In het geval van Topic Preview stond er dat je de mappen moest uploaden naar phpBB/ext/vse/topicpreview/ omdat er ook een mapje phpbb bestaat, was ik daar in aan het zoeken. Maar met phpBB wordt de root van je forum bedoelt de map ext moest ik zelf aanmaken net als de map vse. Voor iedere Extensions Maker komt er een map met hun gebruikersnaam, dus je kan de modificaties per Extensions maker in een map zetten.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er geen grotere design wijzigingen zijn, bijvoorbeeld een vernieuwde Prosilver met wat meer zichtbare kenmerken. Nu zijn het wat kleine wijzigingen en zit het nieuwe voornamelijk in de code en de functies. Verder hoor je mij niet klagen ;) Denk dat 3.1 een mooie vernieuwing wordt!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Ger » 02 dec 2013, 08:34

Vergis je niet in de design wijzigingen. Op het eerste gezicht misschien niet veel, maar prosilver is nu wel helemaal responsive. Dat an sich is het belangrijkste, want het gros van de forums gebruikt een andere stijl en die zijn onder de motorkap meestal wel op prosilver gebaseerd.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door David » 02 dec 2013, 10:17

Dat er veel onder de motorkap van Prosilver is veranderd, had ik al begrepen. Vooral het responsive design vind ik een mooie ontwikkeling. Mobiel internetten is erg belangrijk worden de laatste jaren. Ik heb begrepen dat deze manier van ontwerpen, Prosilver uitermate geschrikt is geworden voor mobiele apparaten. Ben vooral benieuwd hoe dit gaat uitpakken met de Extensions, het is mij nog niet duidelijk of die ook responsive zijn.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Ger » 02 dec 2013, 10:36

Dat zal liggen aan de auteur van de extensie. Over het algemeen zal het wel loslopen aangezien de container responsive is, dus als ergens een toevoeging is die binnen de container valt, wordt het netjes mee geschaald. Dat zal echter niet voor alles opgaan, zeker bij grotere elementen niet. In dat geval is het aan de auteur van de extensie om daar rekening mee te houden.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door David » 02 dec 2013, 10:51

Duidelijk, dat wordt dus even afwachten. Bedankt voor je uitleg Ger ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

danny1969
Berichten: 377
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door danny1969 » 06 dec 2013, 08:29

Even uit nieuwsgierigheid, betekend deze versie dat ons forum nu met alle geïnstalleerde modificaties niet zo gemakkelijk over te schakelen zal zijn?
Dat het aanpassen naar eigen behoeften wel gemakkelijker zal worden een beetje zoals WordPress? Of heb ik het helemaal verkeerd voor?
Al een idee tegen wanneer dat deze versie zal uitkomen en is de mogelijkheid er nog steeds om een phpbb2.x database te importeren in deze versie?

grtzz ;)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Ger » 06 dec 2013, 09:00

De belangrijke plus van 3.1 zal inderdaad het principe van extensies zijn, vergelijkbaar met Wordpress plugins. Installeren is een kwestie van uploaden van wat bestanden, een installatiebestand aanroepen en klaar.
Waarschijnlijk zul je voor bestaande modificaties waar straks een extensie voor komt wel een migratieoptie komen voor de data en/of instellingen, maar dat ligt natuurlijk aan de auteur van de MOD/extensie.

Een phpBB 2.x database converteren naar een phpBB 3.1.x database zal niet in één stap gaan verwacht ik. Ik meen dat ik laatst las dat je dan eerst even de stap naar 3.0.x moet maken en daarna door naar 3.1.x.

danny1969
Berichten: 377
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door danny1969 » 06 dec 2013, 10:54

thnx om mijn nieuwsgierigheid te voeden Ger ;)

Al enig idee wanneer we deze versie mogen verwachten?

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Ger » 06 dec 2013, 11:15

Eigenlijk niet. phpBB geeft nooit een tijdsplanning aan, "it's done when it's done", is het credo. Dat is af en toe best frustrerend, maar wel te begrijpen: iedere developer doet dit naast een baan, school, familie, etc. en zo gigantisch groot is het development team ook weer niet.

Je kunt natuurlijk wel een beetje gokken: er is nu een 2e ALPHA uit, waarschijnlijk komen er nog wel enkele ALPHA edities uit. Daarna gaan ze het BETA stadium in, vaak zijn er ook wel enkele BETA's nodig voordat ze een Release Candidate (RC) uitbrengen. Als er geen significante bugs meer in de RC zitten, dan komt de eerste 'Gold' (echte) versie uit die bedoeld is voor productie omgevingen. Reken je voor iedere versie een paar weken, dan ben je toch al wel weer een half jaartje verder.

Da's echter niet meer dan een berekende gok. Voor hetzelfde geld gaan ze in januari al naar de BETA fase, in februari naar RC en hebben ze in maart al 3.1 klaar. Maar het kan net zo goed pas eind van het jaar of zelfs 2015 worden.

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door John Leeuwis » 22 dec 2013, 20:13

Ik krijg 3.1 niet geïnstalleerd.
Gedownload en uitgepakt.
Met FTP op zijn plek gezet op de server.
Config.php op 666 gezet.
store/, cache/, files/ and images/avatars/upload/ op 777

Install gedraaid, maar deze blijft maar bezig.
Proceed to the next step ............................. no way

Iemand een idee?

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door John Leeuwis » 24 dec 2013, 10:58

Niemand eerder dit probleem gehad, of wordt hier nog geel (lichte) ondersteuning in gegeven?

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door David » 24 dec 2013, 11:02

Ik herken het probleem niet John, heb de installatie al verschillende keren gedaan. Hoelang heb je gewacht?
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Ger » 24 dec 2013, 11:04

Er is nog geen echte ondersteuning voor 3.1. De tweede Alpha is net uitgebracht, nog niet bepaald stabiel dus. ;)
Bij problemen kun je het beste terecht bij Area51. Vermeld er even precies bij wat voor serverconfiguratie je hebt (m.n. PHP en MySQL versie).

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door John Leeuwis » 24 dec 2013, 11:46

David schreef:Ik herken het probleem niet John, heb de installatie al verschillende keren gedaan. Hoelang heb je gewacht?
Minstens 15 minuten, maar de installatie leek wel vast te lopen.
Kom niet voorbij "Introduction".
"Proceed to next step" is dus niet aan te vinken.

Edit:
Oeps .......... ik las net dat dit stukje níet voor technische vragen is :?

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door Paul » 24 dec 2013, 18:22

Sowieso, als je niet echt weet wat je doet kan je beter nog even van 3.1 vandaag blijven. Er is nog genoeg tijd straks om met RCs te spelen, waar tegen die tijd vast wel ondersteuning voor zal zijn.

John Leeuwis
Berichten: 174
Lid geworden op: 21 mei 2009, 19:24
Locatie: Nijeveen
Contacteer:

Re: phpBB 3.1 Alpha1 uitgebracht

Bericht door John Leeuwis » 24 dec 2013, 23:36

Hmm, leek me juist leuk, handig en leerzaam om op een nieuw 'oefen' forum met de 3.1 te stoeien.
Zoals ik lees installeren de meeste vlotweg, waar het bij mij vastloopt.
Dan ga ik me dus afvragen: "Doe ik iets fout en zo ja, hoe lost 'men' dit op".

Gesloten