Premodded phpBB-pakketten

Discussieer hier over alles rondom phpBB.
Forumregels
LEES: Algemene Voorwaarden. Dit forum is niet voor technische vragen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Premodded phpBB-pakketten

Bericht door Ger » 20 mei 2010, 10:49

Onlangs werd ik gewezen op phpBB-SEO, waar je een premodded pakket van phpBB kunt downloaden met daarin een aantal (voor zover ik het zie ongevalideerde) SEO-mods zitten. Een beetje googlen levert nog wel meer premodded pakketten op (allemaal met een "themaset" modificaties).

De een ziet er beter uitgewerkt uit dan de ander, en ik heb daardoor ook wat gemengde gevoelens over dit fenomeen. Een goed uitgewerkte premod is handig voor iemand met specifieke wensen maar die zelf niet graag MODs installeert (om wat voor reden dan ook). Maar aan de andere kant heb je ook een groot risico dat dingen net niet goed genoeg uitgewerkt zijn, met mogelijke veiligheidslekken of bugs tot gevolg. Of dat de enthousiast begonnen premodder vlot afhaakt en geen support meer geeft.

Ik vraag me daarom af of het niet handig kan zijn als phpBB.nl/.com een lijst kan geven met aanbevolen premodded pakketten. Natuurlijk worden deze niet ondersteund door .nl/.com, maar het geeft wel een indicatie van de kwaliteit van de diverse pakketten.

Gebruikersavatar
PhilipvD
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:06

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door PhilipvD » 20 mei 2010, 14:44

Ik heb het niet zo op die premodded pakketten. Het geeft mij toch een onveilig gevoel in tegenstelling dat ik een 'schoon' pakket van phpBB download via phpBB.nl of phpBB.com.
Modificaties zelf installeren is ook niet zo moeilijk (zeker nu AutoMOD steeds verder uitgewerkt wordt) en je hebt dan (meestal) zelf in de gaten waar je mee bezig bent.

Lijkt me ook wel lastig, een lijst bijhouden van aanbevolen premodded pakketten. Dan zullen die allemaal getest moeten worden, bij nieuwe versies worden bijgewerkt door de maker, en dan dus ook weer opnieuw worden getest.

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door joept » 20 mei 2010, 18:55

Ja, inderdaad gewoon zelf de MOD'S installeren, dan weet je ook of je het goed hebt gedaan of niet.

Joep

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door Ger » 20 mei 2010, 21:10

PhilipvD schreef:Ik heb het niet zo op die premodded pakketten. Het geeft mij toch een onveilig gevoel in tegenstelling dat ik een 'schoon' pakket van phpBB download via phpBB.nl of phpBB.com.
Dat idee heb ik dus ook, maar er kunnen natuurlijk best goed uitgewerkte premod-pakketten zijn. De core blijft natuurlijk phpBB en als een goede coder daar wat gevalideerde MODs voor schrijft en implementeert, dan hoeft er niets mis mee te zijn. Om dat te kunnen beoordelen moet je echter wel kennis van zaken hebben, en iemand die interesse heeft in een premod-pakket zal dat juist vaak niet hebben. (zie onder)
PhilipvD schreef: Modificaties zelf installeren is ook niet zo moeilijk (zeker nu AutoMOD steeds verder uitgewerkt wordt) en je hebt dan (meestal) zelf in de gaten waar je mee bezig bent.
Mee eens, maar dat geldt niet voor iedereen. Je zult de mensen de kost moeten geven die het al spannend genoeg vinden om phpBB te installeren, hoe simpel het ook is. Vervolgens een MOD installeren is dan helemaal spannend, zo lijkt me.
PhilipvD schreef: Lijkt me ook wel lastig, een lijst bijhouden van aanbevolen premodded pakketten. Dan zullen die allemaal getest moeten worden, bij nieuwe versies worden bijgewerkt door de maker, en dan dus ook weer opnieuw worden getest.
True. Al zal er misschien wel een mouw aan te passen zijn m.b.v. een soortgelijke tool als de MPV oid. Zat beren op de weg natuurlijk, maar onmogelijk of ondoenlijk lijkt het me niet.

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door joept » 23 mei 2010, 12:02

Een lijst bijhouden is een goed idee, maar zoals al gezegd is erg lastig. Eigenlijk zou iemand van phpBB.com/.nl
Zelf zo'n pakket moeten maken, als phpBB.com het namelijk maakt, weet je eigenlijk wel zeker dat het veilig is.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door Paul » 23 mei 2010, 12:23

joept schreef: Zelf zo'n pakket moeten maken, als phpBB.com het namelijk maakt, weet je eigenlijk wel zeker dat het veilig is.
Die is er al, en het pakket heet phpBB.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 2487
Lid geworden op: 24 jan 2006, 17:04
Locatie: Houtvenne (BE)
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door Tom V » 23 mei 2010, 12:36

Ik denk dat ik namens phpBB.nl en ook phpBB.com mag zeggen dat we totaal NIET achter dat idee staan.

Premodded pakketten staan bekend voor hun negatieve inpakt.
Dit omwille van gebruik van oude mods, of in ieder geval geen updates wanneer de ingebouwde mods geüpgraded worden.
Verder wordt het board er ook vaak slomer mee. Elke mod die geïnstalleerd wordt heeft namelijk wel een kleine impact en doordat premods zijn voorzien van veel te veel mods, waarvan soms ook relatief grote mods.
Daarbij is het ook veel moeilijker om bijvoorbeeld een custom stijl te installeren.

En we als laatste punt: we geven ook geen support meer ... lijkt me genoeg redenen om premodded pakketten zelfs niet in de kleinst mogelijk zin te promoten.

Gebruikersavatar
joept
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:22
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door joept » 23 mei 2010, 13:40

Tom V schreef:Ik denk dat ik namens phpBB.nl en ook phpBB.com mag zeggen dat we totaal NIET achter dat idee staan.

Premodded pakketten staan bekend voor hun negatieve inpakt.
Dit omwille van gebruik van oude mods, of in ieder geval geen updates wanneer de ingebouwde mods geüpgraded worden.
Verder wordt het board er ook vaak slomer mee. Elke mod die geïnstalleerd wordt heeft namelijk wel een kleine impact en doordat premods zijn voorzien van veel te veel mods, waarvan soms ook relatief grote mods.
Daarbij is het ook veel moeilijker om bijvoorbeeld een custom stijl te installeren.

En we als laatste punt: we geven ook geen support meer ... lijkt me genoeg redenen om premodded pakketten zelfs niet in de kleinst mogelijk zin te promoten.
Dan blijft er maar één optie over, en dat is toch echt zelf de mods gaan installeren. 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door Jeroen » 23 mei 2010, 15:50

joept schreef:Dan blijft er maar één optie over, en dat is toch echt zelf de mods gaan installeren
Klopt, en als dat dan niet lukt kan men hier op het forum terecht, dus ik zie het nut er ook niet van in.
Jeroen

Gebruikersavatar
Emiel-vR
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2007, 15:56
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Premodded phpBB-pakketten

Bericht door Emiel-vR » 14 jun 2010, 12:32

In basis ben ik niet zo kapot van premodded pakketten. Vooral als je een premod hebt met 10+ mods, waarbij de premodders niet de modmakers zijn. Vroeger had je zo'n phpbb2 met iets van 50 mods er in. Deze werd dan ook vaak gehackt ivm een KBmod die lek was.

Echter heb je ook gewoon uitzonderingen die het erg goed doen. phpBB SEO is een voorbeeld van iemand die zijn eigen mods in een phpBB premod verwerkt. Het is een setje mods waarbij je anders echt al gouw twee uur mee bezig bent. Dus deze tijdswinst is voor de meeste mensen gewoon meegenomen.

Wel vind ik dat phpBB.com/nl geen lijst moet maken. Ze hebben geen controle over de premods, dus kunnen ook niet garanderen dat het goed werkt. Een premod kan goed of slecht werken, dit is puur de eigen verantwoordelijkheid van een premod gebruiker. Voor een verstandig gebruiker, die weet wat ie doet kan een premod (zoals die van phpBB SEO) een erg welkome tijdswinst bij upgrade zijn.

Plaats reactie