Zomertijd

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zomertijd

Bericht door Derky » 27 mar 2010, 10:44

Afbeelding
Beste beheerders,

Dit weekend (zaterdag op zondag) kunnen we een uur korter slapen/feesten, dit betekent dus dat om 02:00 uur de klok een uur vooruit moet worden gezet naar 03:00, zo ook op je phpBB3 forum. Dit kunnen de leden zelf, maar je kunt het net zo makkelijk voor iedereen in één keer doen. Stuk gemakkelijker denk ik maar zo!

Je kunt dit doen door één van de volgende SQL query's te draaien:

Zomertijd aanzetten voor alle gebruikers in de tijdzone GMT + 1

Code: Selecteer alles

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '1' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
UPDATE `phpbb_config` SET `config_value` = '1' WHERE `config_name` = 'board_dst';
De eerste regel zorgt ervoor dat er bij alle gebruikers die tijdzone GMT +1 hebben geselecteerd de Zomertijd op "Ja" wordt gezet. De tweede regel zet je in het beheerderspaneel de zomertijd aan, zo kunnen gasten en nieuwe leden gelijk de nieuwe tijd meepikken.


Zomertijd aanzetten voor iedereen

Code: Selecteer alles

UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '1';
UPDATE `phpbb_config` SET `config_value` = '1' WHERE `config_name` = 'board_dst';
De eerste regel zorgt ervoor dat bij alle gebruikers Zomertijd op "Ja" komt te staan. De tweede regel zet je in het beheerderspaneel de zomertijd aan, zo kunnen gasten en nieuwe leden gelijk de nieuwe tijd meepikken.


Vragen? Stel ze gerust!

Klik hier als je niet weet hoe je een SQL query moet uitvoeren.

Gebruikersavatar
Imense
Berichten: 794
Lid geworden op: 22 apr 2006, 19:50
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Imense » 28 mar 2010, 13:52

Ik heb geen flauw idee helaas hoe dit moet dus doe het liever op de handmatige manier,
alleen waar moet ik de tijd van het forum opzetten zodat de juiste (Zomer) tijd er komt te staan?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Zomertijd

Bericht door Jeroen » 28 mar 2010, 14:07

Je moet die gegeven query uitvoeren in je database, het is echt niet moeilijk :)
Hier lees je hoe je een query uitvoert in je database.

Als je het met de hand wilt doen, moet je in je beheerderspaneel -> tabblad algemeen -> Foruminstellingen -> "Zomertijd toepassen" op "Ja" zetten. Dan staat de tijd voor gasten/mensen die zich na het aanpassen registreren, goed. Alleen moet je dan in je eigen profiel, en in de profielen van alle leden ook de tijd goed zetten, en dat is een enorme klus.

Ik zou dus toch maar even de SQL query proberen, en als het je niet lukt kan je hier vragen stellen.
Jeroen

Gebruikersavatar
Imense
Berichten: 794
Lid geworden op: 22 apr 2006, 19:50
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Imense » 28 mar 2010, 16:40

Pietje bedankt voor je reactie, het is gelukt!
Dankzij de link die jij gaf die was idd erg overzichtelijk mijn forum staat weer op de zomertijd :)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Ger » 29 mar 2010, 08:49

Wat zomer-/wintertijd betreft an ik iedereen de MOD Automatic Daylight Savings Time (DST) aanraden. Dan hoef je dit niet ieder half jaar weer opnieuw te regelen. :)

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 29 mar 2010, 09:00

Imense schreef:Pietje bedankt voor je reactie, het is gelukt!
Dankzij de link die jij gaf die was idd erg overzichtelijk mijn forum staat weer op de zomertijd :)
Ook voor al je gebruikers? Dat is nou net de reden voor dit topic, dat in principe elke individuele gebruiker voor zichzelf moet instellen dat het zomertijd is. Het uitvoeren van de query is een workaround hiervoor, zolang phpBB niet ondersteunt om het voor alle gebruikers tegelijk in te stellen.
Laatst gewijzigd door EelkeB op 29 mar 2010, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Ger » 29 mar 2010, 10:08

Als j1 bij de registratie of anders later in je profiel aangeeft dat je de tijdzonde Amsterdam (of wat dan ook) hebt, wordt het daarna automatisch bijgehouden.

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 29 mar 2010, 18:39

Sorry, ik was mijn reactie begonnen voordat jij (Ger) de jouwe over de mod had geplaatst. Ik heb even een quote toegevoegd.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Zomertijd

Bericht door Jeroen » 29 mar 2010, 19:22

Hij zegt "dankzij de link die je gaf", en ik link naar een uitleg over het uitvoeren van een query. Als hij de query heeft uitgevoerd staat de tijd voor alle gebruikers (in deze tijdzone) goed...
Jeroen

Gebruikersavatar
grotevoet
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 okt 2005, 21:10
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door grotevoet » 30 mar 2010, 19:48

Bij mijn subSilver2 blijft in de Forumoverzicht-balk blijft alleen wel staan:

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

en dat klopt dus niet, want het is nu GMT + 2 geworden. En zo staat dat ook hier op phpBB.nl - hebben jullie nog iets extra's aangepast?

Mooier zou zijn als "GMT + 1" gewoon "CET" is en "[ Zomertijd ]" dan "DST" wordt.

Marc
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Zomertijd

Bericht door Jeroen » 30 mar 2010, 19:57

Klopt wel hoor, je blijft gewoon in dezelfde tijdzone (GMT +1), alleen dan zomertijd i.p.v. wintertijd.
Het moet dus wel GMT + 1 uur [ Zomertijd ] zijn.
Jeroen

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 31 mar 2010, 07:13

Het is GMT + 1 (dat is een fysieke tijdzone, ten opzichte van de Greenwich tijdzone, en we zijn niet ineens een paar honderd kilometer opgeschoven :)), maar (tijdens zomertijd) UTC +2 (UTC is een globale stabiele tijd, die afhankelijk van of het zomer- of wintertijd is in Engeland gelijk of een uur verschil heeft met Greewich mean time). Om het extra ingewikkeld te maken worden GMT en UTC (ten onrechte) vaak uitwisselbaar gebruikt.

phpBB 3 gaat er vanuit dat je je tijdzone eenmalig instelt en dat het een fysieke locatie beschrijft. Die blijft dus altijd gelijk, tenzij je je fysiek verplaatst. De zomertijd-instelling bepaald vervolgens nog of er wel of niet een uur verschil bij wordt geteld.

Tijdzone-benamingen kun je in de taalbestanden aanpassen.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Jos
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007, 22:38
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Jos » 03 apr 2010, 21:48

Mijn board staat al in zomertijd. Dan heb ik dus alleen de eerste regel van de query nodig toch?
UPDATE `phpbb_users` SET `user_dst` = '1' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
Maar user_dst wordt bij mij niet gevonden in phpbb_users. Het staat wel in phpbb3_users.

Zou de query dan niet de volgende moeten zijn:
UPDATE `phpbb3_users` SET `user_dst` = '1' WHERE `user_timezone` = '1.0.0';
Graag een reactie.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 mei 2008, 21:22

Re: Zomertijd

Bericht door Jeroen » 03 apr 2010, 21:54

Je moet de query inderdaad aanpassen aan je tabelprefix.
De query die je geeft klopt dus als je tabelprefix "phpbb3_" is.
Jeroen

boku
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 dec 2009, 18:17

Re: Zomertijd

Bericht door boku » 04 apr 2010, 21:47

is er ook een manier om bij iedere gebruiker de tijdsinstelling op GMT+1 te zetten?
bij mij heeft niet iedere gebruiker dat

Jos
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007, 22:38
Contacteer:

Had ik ook

Bericht door Jos » 04 apr 2010, 22:01

Dat was op mijn forum ook het geval.

Uit het wintertijd topic had ik de volgende query geleend:
UPDATE `phpbb_users` SET `user_timezone` = '1.0.0';
Daarmee zet je voor iedereen de tijdzone op GMT+1.

Modereter
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18

Re: Zomertijd

Bericht door Modereter » 23 jun 2010, 19:17

Pietje schreef:Je moet die gegeven query uitvoeren in je database, het is echt niet moeilijk :)
Hier lees je hoe je een query uitvoert in je database.

Als je het met de hand wilt doen, moet je in je beheerderspaneel -> tabblad algemeen -> Foruminstellingen -> "Zomertijd toepassen" op "Ja" zetten. Dan staat de tijd voor gasten/mensen die zich na het aanpassen registreren, goed. Alleen moet je dan in je eigen profiel, en in de profielen van alle leden ook de tijd goed zetten, en dat is een enorme klus.
In mijn forum had ik bij Foruminstellingen de tijdzone al op GMT,Z staan en Zomertijd toepassen al op Ja.
Daarna heeft iemand zich geregistreerd, maar toch staat zijn tijd een uur vroeger.
Jij schrijft echter volgens mij dat mensen, die zich na het aanpassen registreren, de tijd automatisch goed staat.
Hoe kan dit nou?

Gebruikersavatar
EelkeB
Berichten: 865
Lid geworden op: 13 mar 2009, 12:35
Locatie: Bussum

Re: Zomertijd

Bericht door EelkeB » 24 jun 2010, 08:55

GMT,Z is de tijdzone voor Engeland en Portugal. Voor Nederland moet je GMT+1,A hebben.
Dutch Open Projects
Mini Seven Club Nederland - Het grote forum voor het kleine autootje
Geen support via PM of mail

Modereter
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18

Re: Zomertijd

Bericht door Modereter » 24 jun 2010, 12:39

Oeps, verkeerd begrepen. :oops:
En yep. Nu gaat het goed! :lol:

Gebruikersavatar
Derky
Berichten: 4466
Lid geworden op: 07 apr 2005, 16:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zomertijd

Bericht door Derky » 26 mar 2011, 09:29

Aankomende nacht is het weer zover. ;)

Gesloten