Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Hulp nodig bij een modificaties of op zoek naar een MOD?
Forumregels

LEES: Richtlijnen voor Support. Vul de support template in!
phpBB3.0.x
Verschaf iemand geen servertoegang tenzij het niet anders kan. Maak altijd eerst een volledige backup en verander de inloggevens na afloop. Eigen risico.
Divigo
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 mar 2008, 18:05

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Divigo » 24 dec 2008, 12:10

brandsrus schreef:Een kickje,

Ik vind dat de vertalingen van een niet al te beste kwaliteit. Ik vind nogal veel storende fouten en niet goedlopende zinnen. Helaas ontbreekt mij de tijd om een vertaling onderhanden te nemen, maar is er niet iets mogelijk dat we kunnen beoordelen, of opmerkingen over een vertaling kunnen plaatsen in de database?

Ik ben van mening dat je het niveau van de vertalingen omhoog moet krikken op een of ander manier, op deze manier heeft het naar mijn idee geen bestandsrecht.

Tot zover mijn reactie.
Brandsrus ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb dit ook al een keer aangegeven.
Een min punt vind ik wel dat er regelmatig een belabberde vertaling in staat.
Is het voor vertalers zo moeilijk om even een spellingscontrole over hun vertaling heen te halen.
Veel fouten met een d of met een t of met dt.
Ik heb er meerdere gezien met alleen een vluchtige blik.
In mijn ogen moet er ook een controle komen.
Een zeer makkelijke controle die ik al aangaf is een spellingscontrole in WORD.
Ik snap zowiezo niet dat de betreffende vertalers dit zelf al niet doen.
Daarnaast zitten er niet alleen taal fouten in maar ook vertaal fouten.

Ik denk dat hier ook eens naar gekeken moet worden want met al die taal en vertaal fouten is het in mijn ogen geen vertalingsdatabase maar gewoon een plaats waar dingen staan die je eventueel kunt gebruiken.
Als je het de naam vertalingsdatabase wil geven moet je er ook voor zorgen dat er vertalingen in staan.

Gr Dennis

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Johan » 24 dec 2008, 13:42

Er staan vertalingen in. Wellicht geen super grammaticaal Nederlands, maar wel vertaald. Iedereen mag vertalingen wijzigen, dus jij ook. Als je fouten ziet in een vertaling, kan je die wijzigen. De één is misschien beter in vertalen, de ander in Nederlandse grammatica. Gaan die mensen samenwerken krijg je dus keurige vertalingen..

Divigo schreef:In mijn ogen moet er ook een controle komen.
En wie moet die controle uitvoeren? Niemand beheerst de Nederlandse taal perfect. Als ze er staan kan iedereen ze ook 'controleren', dus ga je gang!

Divigo schreef:Als je het de naam vertalingsdatabase wil geven moet je er ook voor zorgen dat er vertalingen in staan.
Er stáán vertalingen in. Als jij denk van niet kan je ze wijzigen.



Kortom: als we samenwerken komen we er wel. De tijd die mensen besteden aan zulke reacties kunnen zij ook besteden aan vertalingen bijwerken.
Voormalig Support Teamlid

Mid
Berichten: 961
Lid geworden op: 03 mei 2008, 23:22

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Mid » 24 dec 2008, 16:38

Divigo schreef:Ik snap zowiezo niet dat de betreffende vertalers dit zelf al niet doen.
Ik zou zeggen: sowieso. En zo zie je maar, dat perfect Nederlands niet voor iedereen haalbaar is!
Hou het wel vriendelijk, zulke reacties (" flame? " ) is nergens voor nodig.
- Raimon

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Salomon » 24 dec 2008, 17:24

Ik sluit me hierbij aan... Beoordelingen gaan gewoon niet, en als je het wil controleren, ga je gang. Dat hoeft niet perse door een 'redactie' oid.

-knip-
Ook zulke dingen doen we niet.
- Raimon

Raimon
Berichten: 4397
Lid geworden op: 27 aug 2005, 12:59
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Raimon » 24 dec 2008, 17:49

Graag nu ophouden met dat geflame tegen elkaar, niet iedereen kan perfect Nederlands typen, iedereen is een mens en mensen maken fouten, simpel zat.
Dat verbeteren van elkaar doe je maar via een pb, ik hoop echter niet dat ik met me bezem moet zwaaien.

Divigo
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 mar 2008, 18:05

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Divigo » 24 dec 2008, 18:46

Ik vind het niet erg hoor dat ze hier tegen me gaan lopen zeiken.
De teksten die ik hier plaats in mijn posts haal ik nu eenmaal niet eerst door mijn spellingscontrole.

Alle vertalingen die ik kan vinden wel en daarmee haal ik er dus al een boel spelfouten uit.
Ik snap dus nog steeds niet waarom hier geen controle op kan plaats vinden.

Ook door de vertalers zelf.
Maar als jullie akkoord gaan met deze wijze van aanvoer van vertalingen is het jullie keus.

Vreemd dat er wel een validatie systeem zit op mods op phpbb.com omdat deze van belang zijn.
Maar er kan geen controle uitgevoerd worden op vertalingen.

Ach ja het is nu eenmaal mijn menig dus ieder het zijne.

Gr Dennis

PS: vreemd eigenlijk dat er een mening gevraagd word over de database en dat er dan dit soort tegen reacties moeten komen. In mijn ogen een beetje kinderachtig.
We blijven maar strepen hier. Volgende krijgt gewoon een waarschuwing.
- paul

hallovs
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 aug 2008, 08:58

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door hallovs » 24 dec 2008, 19:01

ik houw hem liever voor engels omdat dat toch wereld taal is ;)

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Paul » 24 dec 2008, 19:03

Kuch, zullen we nu even ontopic gaan? Dit topic is bedoeld voor jullie mening over de database, en niet over spellingsfouten in de vertalingen of over dat je maar liever engels gebruikt.

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Jim » 24 dec 2008, 19:13

Note voor Paul: Ik ga hier toch even op door omdat het over gevraagde functies van de database gaat.
Divigo schreef:Vreemd dat er wel een validatie systeem zit op mods op phpbb.com omdat deze van belang zijn.
Maar er kan geen controle uitgevoerd worden op vertalingen.
Dat vind ik nu niet echt te vergelijken, op phpBB.com worden MODs gevalideerd op beveilingslekken en of ze aan de standaarden voor codering voldoen, het enige wat wij willen geven is een plek waar mensen vertalingen kunnen downloaden, omdat ze de MODs nu eenmaal liever in het nederlands op hun forum hebben. Ik wil hierbij nog even duidelijk maken dat wij wel degelijk nieuwe vertalingen controleren, maar niet dermate streng dat wanneer er enkele spellingsfouten inzitten hij geweigerd word.
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Divigo
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 mar 2008, 18:05

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Divigo » 24 dec 2008, 19:15

paul schreef:Dit topic is bedoeld voor jullie mening over de database
Mening is: teveel taalfouten in de database.

Dus is ontopic.

Wanneer hier een oplossing voor komt zou het een heel goed systeem kunnen zijn.
De opzet ervan vind ik heel goed.
Het is voor iedereen altijd prettig om op 1 centraal punt de informatie te halen

Gr Dennis

Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 jun 2003, 20:47

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Stef » 24 dec 2008, 19:34

Het is waar dat er teveel taalfouten in staan, maar daarom zit er ook een wijzig functie in hup aanpassen die boel, al doe je maar een klein gedeelte, het is voor jou en andere de moeite waard. Je kunt niet van phpBB.nl verlangen dat ze alles gaan lopen te controleren, met zijn alle is dit wel mogelijk.. :)

Gebruikersavatar
brandsrus
Berichten: 1966
Lid geworden op: 01 jul 2005, 19:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door brandsrus » 24 dec 2008, 19:50

Stef schreef:Het is waar dat er teveel taalfouten in staan, maar daarom zit er ook een wijzig functie in hup aanpassen die boel, al doe je maar een klein gedeelte, het is voor jou en andere de moeite waard. Je kunt niet van phpBB.nl verlangen dat ze alles gaan lopen te controleren, met zijn alle is dit wel mogelijk.. :)
Klopt, zoals ik al eerder aangaf ontbreekt mij daarvoor de tijd om alles strict af te kijken van de Engelse vertaling en dit perfect in het Nederlands te vertalen maar kom behoorlijk aantal zinnen tegen als je die gewoon hard op voorleest klopt of loopt die zin niet.

Maar wat waar is je kunt alles zelf aanpassen maar dan vind ik het woord vertalingendatabase niet het juiste woord maar iets van "nederlandse versies" of zoiets van MODs.

Het lijkt me vrij eenvoudig dmv sterren e.d. beoordelingen per vertaling toe te staan, zodat de gebruiker kan bekijken van he dat is een goed gewaardeerde vertaling daar kan ik wat mee (en ja ook in vijfsterren vertalingen zul je dan fouten aantreffen, foutloos is namelijk niemand!).

Trouwens, ik gaf mijn mening inhoudelijk, een paar mensen hierboven die gaan flamen e.d. niet nodig, gewoon gefundeerd komen met je kritiek is beter dan flamen op elkaar!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Johan » 24 dec 2008, 19:55

Okee, we worden het al meer eens, maar..
brandsrus schreef:Maar wat waar is je kunt alles zelf aanpassen maar dan vind ik het woord vertalingendatabase niet het juiste woord maar iets van "nederlandse versies" of zoiets van MODs.
Ik mis het punt een beetje. Als je alle vertalingen hebt (want dat is nog steeds zo) in een database (wat het wel is), kan je het toch prima een vertalingendatabase noemen? :?

brandsrus schreef:Het lijkt me vrij eenvoudig dmv sterren e.d. beoordelingen per vertaling toe te staan, zodat de gebruiker kan bekijken van he dat is een goed gewaardeerde vertaling daar kan ik wat mee
Huppa, zulke dingen moeten de ontwikkelaars horen! Bruikbare tips. :bier:
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
grotevoet
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 okt 2005, 21:10
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door grotevoet » 25 dec 2008, 11:05

De vertalingen DB is op zichzelf nog niet zo gek; voor mij is het grootste nadeel dat je alles als één bestand aanlevert dat vervolgens door de gebruikers ervan weer uitgesplitst moet worden. Het zou mooi zijn als je de optie hebt om in plaats van die lap tekst een link te kunnen plaatsen naar het officiele language pack.

Zo ben ik momenteel bezig met de Nederlandse vertaling voor phpBB Gallery. Versie 0.4.1 is net uit, de SVN/Version (versiebeheeromgeving) is bij, alleen de ZIP moet nog geplaatst worden. Waarom zouden we een tekstuele opslag doen van de bestanden terwijl er een complete installatie-set beschikbaar is (komt ... 8-) ).

En voor wat betreft de manier van vertalen; er zijn zo al twee versies van het Nederlands voor de vertalingen; de beleefde (Honorific, met "u") en de algemene (Casual, met "je/jij"). De meeste vertalingen zijn er alleen in de algemene vorm - da's een kwestie van smaak.

Dat zinnen vaak niet lopen is mede het gevolg van dat je in de taalbestanden vaak losse zinsnedes hebt, zeker als het titels of teksten voor knoppen betreft. Het uiteindelijke resultaat zoals het op het scherm komt is dan, voorzichtig gezegd, verrassend. En de gebruikers van je vertaling zitten vaak al direct op de dag van de (Engelstalige) release te zeuren dat hun Nederlandse versie er nog niet is en dan raffel je soms zaken gewoon af.

Dus denk:
- het is gratis/vrijwilligerswerk
- als je een fout ziet, geef het dan gewoon even door aan de plaatser

Marc
Afbeelding

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Johan » 25 dec 2008, 13:25

Klopt.

grotevoet schreef:- als je een fout ziet, geef het dan gewoon even door aan de plaatser
Nee, verander het zelf! :)
Voormalig Support Teamlid

Salomon
Berichten: 3878
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:15

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Salomon » 26 dec 2008, 09:16

@grotevoet: In de volgende versie van de vertalingendb zal er inderdaad een mogelijkheid zijn om verschillende bestanden niet allemaal meer in een tekstvak te zetten, maar in meerdere. Waarom we het niet met zip-bestanden doen is heel eenvoudig: dan is het lastiger op het beeld te krijgen, en het wijzigt ook constant...

Gebruikersavatar
grotevoet
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 okt 2005, 21:10
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door grotevoet » 26 dec 2008, 09:47

Johan schreef:
grotevoet schreef:- als je een fout ziet, geef het dan gewoon even door aan de plaatser
Nee, verander het zelf! :)
Dat is een "pleister" op de fout - misschien houd de plaatser een lokale kopie bij en wordt bij een volgende versie jouw aanpassing dan weer overschreven. Of de plaatser verspreidt dezelfde vertaling ook nog op andere sites (eventueel zelf de officiele site van de MOD) en dan zou het zonde zijn als jouw reparatie niet meegenomen wordt.

Update: ik zie dus nu net dat DarkInca vandaag mijn vertaling voor de phpBB Gallery heeft aangepast. Maar ik heb geen idee wat hij (zij?) gedaan heeft. Geen email, geen PB. Dus weet ik ook niet of ik een update van de officiele set moet maken.
Salomon schreef:Waarom we het niet met zip-bestanden doen is heel eenvoudig: dan is het lastiger op het beeld te krijgen, en het wijzigt ook constant...
Begrijpelijk - maar misschien is het wel een optie om een veld toe te voegen zodat er een link bij kan naar de (plaats van de) installatie set. Ik zet dat er nu als een commentaar bij, maar die moet de gebruiker van de vertaling dan knippen-n-plakken.

Mvg,
Marc
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Paul » 26 dec 2008, 11:05

Salomon schreef:@grotevoet: In de volgende versie van de vertalingendb zal er inderdaad een mogelijkheid zijn om verschillende bestanden niet allemaal meer in een tekstvak te zetten, maar in meerdere. Waarom we het niet met zip-bestanden doen is heel eenvoudig: dan is het lastiger op het beeld te krijgen, en het wijzigt ook constant...
Je kan zip bestanden in en uitlezen, en dus is het vrij eenvoudig om ook ervoor te zorgen dat zips gewoon geupload kunnen worden, en die in de DB opslaan (Nadat je hem uitgepakt hebt). Daarna kan je uit de DB gehaalde code zo weer in een zip opslaan en laten downloaden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 2376
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:24
Locatie: memberlist.php

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door Johan » 26 dec 2008, 11:25

grotevoet schreef: Update: ik zie dus nu net dat DarkInca vandaag mijn vertaling voor de phpBB Gallery heeft aangepast. Maar ik heb geen idee wat hij (zij?) gedaan heeft. Geen email, geen PB. Dus weet ik ook niet of ik een update van de officiele set moet maken.
Hier staat dat jij hem het laatst hebt aangepast.. :?

Er was (dacht ik) altijd een knopje waarmee je de wijzigingen voor en na een wijziging kan bekijken, maar day knopje is weg..
Voormalig Support Teamlid

Gebruikersavatar
grotevoet
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 okt 2005, 21:10
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de vertalingendatabase?

Bericht door grotevoet » 26 dec 2008, 12:40

Johan schreef:Hier staat dat jij hem het laatst hebt aangepast.. :?
Klopt - da's mijn eigen update van zojuist om de link naar de officiele downloadsite toe te voegen. Mijn versie is vanmorgen officieel vrijgegeven op de phpBB Gallery website.

Ik denk dat het beheer een stuk moeilijker wordt als je ZIP's gaat toe staan in de Vertalingendatabase hier op phpBB.nl, zeker als je nog steeds aanapssingen wilt toestaan door iedere geregistreerde gebruiker. Vandaar mijn opmerking over de mogelijkheid voor alleen een mogelijk voor een link naar de ZIP.

De officiele taalpakketten bevatten (als het goed is) naast de files voor de website ook de installatieinstructies en in de ZIP/GZ-archief zitten de bestanden ook in de goede map-structuur.

Dat het knopje voor de verschillen "weg" is is wel jammer - ik heb nu het gemak van SVN/Version mogen proefen en dat werkt wel erg prettig...

Mvg,
Marc
Afbeelding

Gesloten