Aanpassen topicicoontjes

Hulp nodig bij een stijl? Voor zowel XHTML/CSS als grafische vragen uiteraard gerelateerd aan phpBB3.
Plaats reactie
607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 03 jun 2020, 10:18

Hoi, een tijdje geleden heb ik in een ander onderwerp hulp gevraagd en gekregen met het starten van een eigen stijl, gebaseerd op ProSilver (zie hier. De laatste stap voorlopig is om de icoontjes voor ongelezen topic en zo te vervangen door m'n eigen. Maar dat is nog niet gelukt! Ik heb mijn afbeeldingen geplaatst in

Code: Selecteer alles

styles/mijnstijl/theme/images
. Ik heb in mijn colours.css staan

Code: Selecteer alles

.forum_read							{ background-image: url("./images/forum_read.png"); }
.forum_unread						{ background-image: url("./images/forum_unread.png"); }
enzovoorts (ik heb de originele bestandsnamen behouden maar de extensie van .gif naar .png veranderd om gebruik te maken van gedeeltelijke transparantie. Is dat oké?)
Tot slot heb ik in mijn stylesheet.css

Code: Selecteer alles

@import url("colours.css?v=3.3");
@import url("./images");
Toch worden de afbeeldingen niet geladen (en de standaardafbeeldingen wel). Het zal deze keer niet aan m'n cache liggen, denk ik, want ik heb om te testen even de achtergrondkleur in colours.css veranderd en die wijziging werd na het legen van de forumcache en mijn browsers cache wel doorgevoerd. Weet iemand wat ik mis of verkeerd doe? :)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 03 jun 2020, 10:28

Als je een link naar je forum geeft kunnen we eens meekijken.
Maar is het niet de browser cache (of een andere cache functie van je host) die de oude images toont?
@import url("./images");
Waarom heb je dat gedaan?

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 03 jun 2020, 13:55

El torro schreef:
03 jun 2020, 10:28
@import url("./images");
Waarom heb je dat gedaan?
Omdat ik dacht dat het wellicht niet werkte omdat de oude map /images nog werd gebruikt. Daar zitten echter geen afbeeldingen in met de opgegeven paden (omdat de prosilverafbeeldingen gifs zijn), dus ik weet niet of dat een waarschijnlijke verklaring is.
El torro schreef:
03 jun 2020, 10:28
Maar is het niet de browser cache (of een andere cache functie van je host) die de oude images toont?
Dat leek me dus niet, omdat de achtergrondkleur wel geüpdatet werd. Maar ik weet niet hoe cache werkt; wellicht kan het toch.
El torro schreef:
03 jun 2020, 10:28
Als je een link naar je forum geeft kunnen we eens meekijken.
https://k3forum.nl

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 03 jun 2020, 16:34

Omdat ik dacht dat het wellicht niet werkte omdat de oude map /images nog werd gebruikt. Daar zitten echter geen afbeeldingen in met de opgegeven paden (omdat de prosilverafbeeldingen gifs zijn), dus ik weet niet of dat een waarschijnlijke verklaring is.
Ik snap niet goed wat je bedoelt, je moet de nieuwe icoontjes gewoon uploaden naar de map waar de oude ook staan en dan in de colours.css de extensie van de icoontjes aanpassen.

Niet meer en niet minder

Dus hier moet je nieuwe icoon staan
https://k3forum.nl/styles/prosilver/the ... m_read.png

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 03 jun 2020, 19:24

El torro schreef:
03 jun 2020, 16:34
Ik snap niet goed wat je bedoelt, je moet de nieuwe icoontjes gewoon uploaden naar de map waar de oude ook staan en dan in de colours.css de extensie van de icoontjes aanpassen.

Niet meer en niet minder

Dus hier moet je nieuwe icoon staan
https://k3forum.nl/styles/prosilver/the ... m_read.png
Ah, nee, want ik wil prosilver blijven aanbieden, voor mensen die het eigen thema niet bevalt. Excuus dat dat niet duidelijk was!

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 03 jun 2020, 21:59

Tja je maakt het wel moeilijk door zo weinig info te geven, wat is de naam van je style?
Want je geeft ook nog verkeerde info
styles/mijnstijl/theme/images
De standaard stijl is prosilver en ik zie geen andere.

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 05 jun 2020, 10:21

El torro schreef:
03 jun 2020, 21:59
wat is de naam van je style?
allekleuren. Zie jij prosilver? Dat is verrassend, want allekleuren staat als standaardstijl ingesteld. (prosilver is blauw, allekleuren is roze met geel)
Is er verder nog iets onduidelijk? Ik had verwacht dat ik gewoon iets verkeerd had opgeschreven of zo. :) Ik kon helaas nergens vinden hoe het precies moet, de afbeeldingen. Ik zou de nieuwe afbeeldingen wel in de prosilvermap kunnen zetten, aangezien de extensies anders zijn, maar het leek me intuïtiever om ze in de map van de nieuwe stijl te plaatsen. Ik verwacht wel later nog andere stijlen te maken die de icoontjes hergebruiken, dus misschien is het een goed idee om ze in

Code: Selecteer alles

styles/all/theme/images/
te plaatsen. Hoe zou ik daarnaar kunnen verwijzen?

Code: Selecteer alles

@import url("../../all/theme/images/");
, zou ik zeggen. Maar dat ga ik nu nog niet proberen, omdat het ingewikkelder is dan wat ik nu probeer, en het is af te raden om veel stappen in een keer te zetten. Ik heb wel die 'trailing slash' toegevoegd in stylesheet.css (en bevestigd dat de stijl is geüpdatet door naar de Sources in de ontwikkelaarstools te kijken), maar dat lost het niet op.

Edit: Gek, als ik mezelf afmeld zie ik ook prosilver. Maar als ik dit advies volg zie ik wel degelijk allekleuren.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 05 jun 2020, 12:50

Blijkbaar heb je voor de gaststijl prosilver ingesteld in het beheer.

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 05 jun 2020, 18:30

El torro schreef:
05 jun 2020, 12:50
Blijkbaar heb je voor de gaststijl prosilver ingesteld in het beheer.
Ik heb gevonden waar je dit aan kunt passen, dankjewel. Ik weet vrij zeker dat het eerder wel klopte; wellicht is de gaststijl teruggezet naar prosilver toen ik allekleuren verwijderde om hem te updaten (ik wist toen nog niet dat updaten automatisch gaat, als je de cache maar leegt na het updaten).
Misschien dat je nu een beter idee kunt krijgen van waarom de afbeelding niet geladen worden? :)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 05 jun 2020, 23:07

Voor zover ik het kan zien zit de fout in de colours.css je gebruikt er blijkbaar 2?
1 van prosilver waar je nog naar de oude icoons verwijst.
https://k3forum.nl/styles/prosilver/theme/colours.css

En 1 van alle kleuren
https://k3forum.nl/styles/allekleuren/t ... .css?v=3.3

Die eerste zou niet geladen moeten worden.

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 12 jun 2020, 16:38

Dankje voor het onderzoek! Ik heb opnieuw bestudeerd hoe de asset inheritance werkt, en ben tot de conclusie gekomen dat dit ook de bedoeling is:
phpbb.com/styles/create schreef: Instead of copying assets and editing them, you could also write new rules in the overall_header.html template of your new style that override the parent style's CSS rules.
[...]
What this does is load prosilver's stylesheet.css first (and load all the subsequent components via the @import method as specified in that file). After that, it will load the stylesheet.css of your custom style. You can use @import rules in your own stylesheet.css file as well of course (if you want to split up your code into multiple files), or you could simply put all your CSS rules in the stylesheet.css file itself.
Het probleem is dus dat de icoontjes niet succesvol overschreven worden. Ik zie in Network (met de Chrome ontwikkelaarstools) dat de map images rood is, en niet geladen kan worden. Ik kan er ook niet bij in de browser, maar misschien klopt dat, want ik kan ook niet bij de map styles bijvoorbeeld, alleen bij individuele bestanden erin. Ik kan wel bij de individuele afbeeldingen (bijvoorbeeld https://k3forum.nl/styles/allekleuren/t ... m_read.png), maar als ik imports daarvan toevoeg aan stylesheet.css werkt het alsnog niet. Ik zie het bestand wel staan in Sources (weer met de ontwikkelaarstools), maar het wordt weergegeven als een brij van karakters (waarvan veel weergegeven als vraagtekenblokje) in plaats van als een afbeelding.
Ik ga het nog proberen met een gifje, maar op het moment is mijn serviceprovider neer, geloof ik. Dat is nog niet eerder gebeurd, hopelijk niks ernstigs. :)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 12 jun 2020, 18:45

Het is heel simpel, je stijl laad de prosilver colours.css
Terwijl je de colours.css van jouw stijl moet laden.
Dat laden gebeurd in dit stylesheet bestand.
https://k3forum.nl/styles/prosilver/the ... esheet.css

607phpBB
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 20:57

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door 607phpBB » 14 jun 2020, 14:07

El torro schreef:
12 jun 2020, 18:45
Het is heel simpel, je stijl laad de prosilver colours.css
Terwijl je de colours.css van jouw stijl moet laden.
Dat is niet waar, want in dat geval zou je de kleuren van prosilver zien (blauw), niet die van allekleuren (roze en geel). ;)
Ik was nog meer aan het testen maar ik heb m'n bevindingen maar weggehaald, want ik heb inmiddels het probleem gevonden. Het stomme is dat ik eerder ditzelfde probleem had, maar dat was lang geleden en ik was het nu alweer vergeten... ik had alles goed gedaan, het probleem was dat er eerder in colours.css een sluitaccolade miste. En ik gebruik geen IDE om dit te schrijven, dus werd daar niet voor gewaarschuwd...
Excuus voor het gedoe! Misschien wel iets om te onthouden voor als iets in de toekomst bij iemand niet werkt. Een sluitaccolade wordt makkelijk vergeten, en zorgt blijkbaar niet voor zichtbare foutmeldingen!
Edit: Door dit topic heb ik wel geleerd hoe je je stijl kunt updaten zonder hem te verwijderen en weer toe te voegen, en ik ben erop geattendeerd dat de gaststijl weer prosilver was! Bedankt daarvoor. :)

Gebruikersavatar
Sintforum
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 aug 2020, 10:51

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door Sintforum » 15 aug 2020, 18:23

Hoe kan ik de grootte van de icoontjes links aanpassen?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door El torro » 15 aug 2020, 21:18

Het gaat allemaal op dezelfde manier, rechts klikken, => inspect en dan zoeken tot je de css eigenschappen hebt gevonden.
Ik kan dat natuurlijk voor je blijven doen maar het lijkt mij beter dat je het zelf leert.

Gebruikersavatar
Sintforum
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 aug 2020, 10:51

Re: Aanpassen topicicoontjes

Bericht door Sintforum » 17 aug 2020, 16:00

Het was mij al gelukt. Thanks!

Plaats reactie