Zelf template aanpassen

Hulp nodig bij een stijl? Voor zowel XHTML/CSS als grafische vragen uiteraard gerelateerd aan phpBB3.
Plaats reactie
tomatito
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 dec 2016, 09:43

Zelf template aanpassen

Bericht door tomatito » 07 feb 2017, 11:03

Ik ben bezig om mijn (premium) template aan te passen. En omdat ik weinig tijd heb heb ik besloten om het uit te besteden. Op Fiverr kost mij dat 20 dollar. Maar hoe moeilijk is dat nu precies? Ik laat de kleuren aanpasen, social links verwijderen, footer verwijderen, reclame verwijderen, etc.

Moet dan zoiets worden: http://www.awesomescreenshot.com/image/ ... 6e1743c473

(origineel: http://forumstyle.us/forumus/simple-header-version/)

Ik kan zelf veel aanpassingen doen met de inspector (F12) maar de bestanden waar je de echte aanpassingen moet doen kan ik maar moeilijk vinden. De locatie van deze bestanden kan ik ook niet vinden met de inspector.

De grote aanpassingen laat ik doen op Fiverr. Dan kan ik z.s.m. bekend geven aan mijn forum en zorgen voor traffic en bezoekers.

Er blijven dan wel wat (minder belangrijke) aanpassingen die ik zelf wil doen. Ik heb een klein beetje kennis over html/css.

Mijn vraag: zijn hier mensen die mij hier doorheen willen leiden als het mij niet lukt? Mijn grootste probleem is het vinden van de bestanden die ik aan moet passen. Als ik het betreffende bestand kan vinden dan kan ik veel zelf.

Ik heb er stiekem ook wel zin in ;)

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door Ger » 07 feb 2017, 11:19

Wil je alsjeblieft beter opletten waar je je topics plaatst? Ik heb gisteren ook al een vraag van jou over stijlen verplaatst naar het juiste forum.
- Ger
Wat het meest voor de hand liggend is, is dat je een child maakt van een andere stijl. Over het algemeen is dat de standaard prosilver stijl. Wat je ook wel ziet is dat men een andere stijl pakt die op zijn beurt dan weer erft van prosilver (of geheel op zichzelf staat).

Je maakt dan een map aan genaamd "mijnstijl" die je plaatst in ./styles/. Daarbinnen maak je de mappen "template" en "theme" aan, en een bestand style.cfg. Die bevat informatie voor phpBB en moet deze structuur hebben:

Code: Selecteer alles

#
# phpBB Style Configuration File
#
# This file is part of the phpBB Forum Software package.
#
# @copyright (c) phpBB Limited <https://www.phpbb.com>
# @license GNU General Public License, version 2 (GPL-2.0)
#
# For full copyright and license information, please see
# the docs/CREDITS.txt file.
#
# At the left is the name, please do not change this
# At the right the value is entered
#
# Values get trimmed, if you want to add a space in front or at the end of
# the value, then enclose the value with single or double quotes.
# Single and double quotes do not need to be escaped.
#
#

# General Information about this style
name = prosilver
copyright = © phpBB Limited, 2007
style_version = 3.1.0
phpbb_version = 3.1.0

# Defining a different template bitfield
# template_bitfield = lNg=

# Parent style
# Set value to empty or to this style's name
# if this style does not have a parent style
parent = prosilver
Die laatste regel is het allerbelangrijkste; hier geef je aan van welke stijl je de eigenschappen wil overerven. Verder kun je het aanpassen naar believen, zolang je de syntax maar respecteert.

Vervolgens kun je je aanpassingen gaan maken. Wil je een template bestand wijzigen, dan kopieer je het bestand uit de parent template en pas je het aan. De werking is zodanig dat phpBB eerst kijkt naar jouw nieuwe stijl, en indien het betreffende bestand daar niet instaat wordt gekeken of het in de parent staat. Op die manier gaat jouw bestand dus altijd voor.

Voor theme bestanden gaat het wat ingewikkelder, zie daarvoor deze sectie: https://www.phpbb.com/styles/create/#a- ... nheritance

De rest van die pagina zou ik ook zeker doorlezen als je hiermee aan de slag wilt. Bij vragen: stel ze gerust.

tomatito
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 dec 2016, 09:43

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door tomatito » 07 feb 2017, 17:11

Dank je wel voor je antwoord :)

Ik heb het gelezen maar ik mis het overzicht. Laat ik zo zeggen...

Ik wil het aanpassen dus uitbesteden (Fiverr).

Op welke manier moeten zij de aanpassingen aanbrengen zodat deze niet worden overschreven bij een update?

Hoe formuleer ik dat kort en duidelijk? Ik hoef het zelf niet te snappen als zij het maar snappen ;)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door El torro » 07 feb 2017, 18:11

Op welke manier moeten zij de aanpassingen aanbrengen zodat deze niet worden overschreven bij een update?
Dat is natuurlijk niet mogelijk, elke update geeft verbeteringen en worden er bestanden aangepast.

Als jij geen veranderingen wilt in jouw stijl geeft dat een beveiligings- risico of toch op zijn minst een grotere kans dat extensies in de toekomst niet meer (goed) werken.

Als je toch door wilt zetten moeten ze jouw stijl in ieder geval een eigennaam geven zoals Ger hierboven uitgebreid verteld.
Dan worden die bestanden in ieder geval niet overschreven bij een update.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door Ger » 08 feb 2017, 08:41

tomatito schreef:
07 feb 2017, 17:11
Dank je wel voor je antwoord :)

Ik heb het gelezen maar ik mis het overzicht. Laat ik zo zeggen...

Ik wil het aanpassen dus uitbesteden (Fiverr).

Op welke manier moeten zij de aanpassingen aanbrengen zodat deze niet worden overschreven bij een update?

Hoe formuleer ik dat kort en duidelijk? Ik hoef het zelf niet te snappen als zij het maar snappen ;)
Dat regel je dus door een child te maken van de betreffende parent. Je past dan alleen de bestanden aan die jij wil aanpassen. Bij een update wordt alleen de parent bijgewerkt.

Voor de rest zou ik zeggen: als je het wil uitbesteden aan iemand anders die er geld voor vraagt, mag ik hopen dat diegene ook de documentatie waar ik naar linkte kan lezen en begrijpen, het is niet bepaald rocket science. Als ze dat niet begrijpen, dan zijn ze het geld ook niet waard.

tomatito
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 dec 2016, 09:43

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door tomatito » 08 feb 2017, 08:58

Dat regel je dus door een child te maken van de betreffende parent.
Dan vraag ik hun dit op deze manier te doen (!).
Voor de rest zou ik zeggen: als je het wil uitbesteden aan iemand anders die er geld voor vraagt, mag ik hopen dat diegene ook de documentatie waar ik naar linkte kan lezen en begrijpen, het is niet bepaald rocket science. Als ze dat niet begrijpen, dan zijn ze het geld ook niet waard.
Kost 20 dollar in totaal en bespaart mij de nodige tijd al wil het zelf (ook) kunnen. Ik vind het wel een gokje waard. Ik wil gewoon de boel z.s.m online hebben.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door Ger » 08 feb 2017, 09:49

Hou er wel rekening mee dat dit bedrag waarschijnlijk in verhouding staat tot wat je ervoor krijgt. Iets met peanuts en monkeys enzo.

tomatito
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 dec 2016, 09:43

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door tomatito » 09 feb 2017, 09:25

Ik laat wel weten wat de uitkomst is geworden.

tomatito
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 dec 2016, 09:43

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door tomatito » 11 feb 2017, 08:07

Ik heb de bestanden terug ontvangen. Ze hebben alleen wat kleuren veranderd en de rest van de dingen die ik had gevraagd (en duidelijk omschreven) hebben ze niet gedaan. Tjonge, jonge...

Begrijp dat niet hoor: als ze even lezen weten ze wat ze moeten doen. Ga toch twijfelen aan iemands intelligentie niveau op deze manier. Maar waarschijnlijk... haast, haast.

En volgens mij heb zijn de aanpassingen zo gedaan dat bij de 1e theme update de veranderingen worden overschreven. Ik heb dus ook gevraagd hierop te letten. Niet dus.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door El torro » 11 feb 2017, 10:14

:lol: Je bent hier op voorhand gewaarschuwd dat je voor 20€ niet veel kan verwachten.
Aan wie zijn intelligentie moet er dan getwijfeld worden, jij bent 20€ armer en hun 20€ rijker ;)

Waarom geef je de opdracht niet hier op het forum voor een eerlijke prijs?

tomatito
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 dec 2016, 09:43

Re: Zelf template aanpassen

Bericht door tomatito » 11 feb 2017, 11:00

In het verleden heb ik ook goede ervaringen gehad op Fiverr. En dan zit je voor een appel en een ei op de eerste rij.

Ik heb ook nog niet gereageerd. Ze zijn verplicht revisies aan te brengen. Maar ik vind dat zo´n gedoe en ik begrijp het ook niet. Het kan ook gewoon direct goed.

Plaats reactie