Marktplaats

Hulp bij het installeren van of op zoek naar een extensie?
Plaats reactie
Progresso
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 jun 2017, 20:55

Marktplaats

Bericht door Progresso » 13 jul 2017, 13:45

Hallo

Ik ben op zoek naar een marktplaats extensie.

Ik heb het forum enigszins doorgespit maar kon alleen twee oude berichten uit 2007 en 2009 vinden. Bij bokt.nl zie ik wel een mooie "marktplaats" maar ik heb geen idee op welke wijze zij dat hebben gerealiseerd. Het lijkt erop dat bokter dit via Drupal heeft gedaan en niet via phpBB. Dit is eigenlijk niet de weg die ik op wil gaan.

Verder zag ik dat er wat script-boeren marktplaats software aanbieden.

Wat zijn jullie ervaringen en tips om een "marktplaats" te implementeren op een phpbb forum?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Marktplaats

Bericht door El torro » 13 jul 2017, 14:22

Voor phpbb 3.2 bestaat er geen verkoop extensie en er is blijkbaar ook weinig tot geen vraag naar om die te maken.

Enigste oplossing is om het zelf te ontwikkelen of het door iemand anders te laten doen.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Marktplaats

Bericht door Ger » 13 jul 2017, 14:33

De vraag is: waarom wil je dit als een phpBB extensie implementeren? phpBB is een forum met als belangrijkste kenmerken gebruikers en berichten in een hiërarchische structuur. Buiten die gebruikers heeft het eigenlijk vrijwel geen overeenkomsten met een marktplaats systeem.

Als je iets in die richting wil zul je dus gigantisch veel zelf moeten gaan bouwen en onderhouden, terwijl er gewoon betere oplossingen zijn. Het enige wat je dan moet doen is zorgen dat het qua uiterlijk matcht en dat gebruikers op je forum ook gekoppeld zijn aan gebruikers op je marktplaats.

Progresso
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 jun 2017, 20:55

Re: Marktplaats

Bericht door Progresso » 13 jul 2017, 18:09

De reden dat ik het vraag is dat ik een manier zoek om het huidige forum, wat op sterven na dood is, weer nieuw leven in te blazen. Voorlopig zit ik nog in de fase om alles te onderzoeken en de voors en tegens tegen elkaar af te strepen.

Mijn gedachte is, hoe kan ik weer "traffic" en "engagement" met de community kan genereren. Uiteraard heb ik even naar wat grotere websites gekeken en was wel onder de indruk van Bokt.nl.

Mijn initiele idee is het volgende: De kern van de community is het discussieplatform phpBB, waar in tegenstelling tot Facebook een anonieme en open discussie kan worden gevoerd. Rondom die kern komen op dezelfde website een wiki, een (dagelijkse) news en content curator (paper.li) en een eenvoudige marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen.

Die wiki nlukt volgens mij wel. In een ver verleden was er al content en ik denk dat met hulp van een aantal geinteresserden die wiki ook wel redelijk gevuld gaat worden.

Met paper.li heb ik al wat aardig ervaring opgedaan met de gratis versie. Ik was redelijk onder de indruk, zeker gezien het aantal reacties en abonnees die ik destijds op de gratis versie kreeg. Het idee is om de Pro versie te gaan gebruiken en zeg maar een dagelijkse pagina met vers relevant nieuws te verzorgen.

Die marktplaats lijkt me juist voor de deelnemers aan het prikbord leuk opmdat iedereen wel iets te verkopen heeft of nodig heeft. Het houdt het prikbord ook veel schoner denk ik, doordat er altijd mensen zijn die hun product willen pushen via het forum. Die kunnen dat dan netjes doen op dezelffde website, maar dan op de marktplaats.

Nu wil ik de boel zo eenvoudig mogelijk houden. Als ik me goed heb ingelezen is de integratie van Wikimedia redelijk goed verzorgt. De vraag is dus eigenlijk of dat ook lukt met de marktplaats en paper.li. Ik vrees een beetje dat ik er een Drupal website van moet maken, waarin dan forum, marktplaats en wiki drie verschillende onderdelen zijn.

Wellicht zit ik volledig op het verkeerde spoor, vandaar ook mijn vragen hier.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Marktplaats

Bericht door Ger » 14 jul 2017, 11:12

Nou ja, Drupal is misschien weer een beetje overkill als je het hebt over het samenvoegen van 3 softwarepakketten. Sterker nog: je voegt dan nog een pakket toe wat het geheel alleen maar complexer maakt.

Mijn motto is meestal: in simplicity is beauty. Want hoe complexer jij het maakt qua techniek, hoe complexer het waarschijnlijk ook wordt voor je gebruikers. Daar is niemand mee geholpen. Bijvoorbeeld: heb je echt een wiki nodig, of kun je ook af met een blog-achtige constructie? Want MediaWiki -hoe mooi ook- is voor veel mensen toch te hoog gegrepen. Het mixt ook maar zo-zo met phpBB.
Ga eens terug naar de essentie: je wil informatieve pagina's, toch? Dat kun je ook bereiken met de cmBB of de pages extensie. Elk met hun eigen kwaliteiten. Dat maakt het ook gelijk weer een stuk eenvoudiger om de stijl van je informatieve pagina's overeen te laten komen met je forum. Alle gebruikersgegevens, menu's, updates, etc. worden allemaal door phpBB afgehandeld.

En qua marktplaats: is het misschien al voldoende om een subforum met vraag&aanbod in te richten? Dan kun je eens peilen of er überhaupt behoefte is. Indien dat het geval blijkt kun je eens verder kijken, maar mijn ervaring is dat de activiteit op dergelijke subforums redelijk beperkt blijft. Nu is dat natuurlijk afhankelijk van het onderwerp van je forum maar ik zou zeker niet weken werk gaan verzetten voor iets dat misschien maar heel weinig meerwaarde heeft.

Progresso
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 jun 2017, 20:55

Re: Marktplaats

Bericht door Progresso » 14 jul 2017, 14:11

Ik ben het helemaal eens met je motto. Alleen struinend over de diverse fora kwam ik toch wel wat fundamentele problemen tegen. Wordpress/phpBB lijkt elkaar vaak te bijten., vandaar dat ik aan het kijken was naar phpBB/Drupal, maar zelfs dat lijkt niet nodig (gelukkig).

De pages extensie was ik al tegengekomen. Volgens mij moet het mogelijk zijn om zonder al te veel problemen daar Paper.li Pro in te passen. Dat zou mooi wezen. Ik moet overigens nog even heel goed nadenken of ik dit ga doen. Het is een beetje de afweging tussen Twitter/Facebook op de community loslaten versus relatief snel "het forum reanimeren".

cmBB was me niet bekend. Mijn eerste indruk is dat dit een geweldige extensie. Dat maakt het zoeken naar WP/Drupal/Joomla route volgens mij overbodig. Dit is denk ik precies het content management systeem wat ik aan het zoeken was. Simpel en functioneel. Ik hoef geen full blown blog. Perfect, omdat ook de look and feel gelijk blijft. De website http://www.swordfactsbenelux.nl/ die je zelf aangeeft geeft een zeer goede indruk.

Marktplaats.
Dan kun je eens peilen of er überhaupt behoefte is.
. Wederom, lijkt me een goede suggestie.

Wiki: De (verouderde) content is al aanwezig. In het verleden heeft er een Wiki op forum gestaan. De ervaring is toch wel dat, toen het forum nog liep, een aantal vragen toch steeds terugkwam, waar moderators dan een beetje kribbig op reageerden, in de trant van "gebruik de zoekfunctie". Ook niet verstandig natuurlijk, maar toch. Die wiki zie ik echt als een waardevolle aanvulling. Wellicht dat het in eerste instantie met een aantal goede blog bijdragen is op te lossen. Waar zie jij de grootste moeilijkheden met de integratie van Wikimedia op een phpBB?

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Marktplaats

Bericht door Ger » 14 jul 2017, 14:52

Progresso schreef:
14 jul 2017, 14:11
Waar zie jij de grootste moeilijkheden met de integratie van Wikimedia op een phpBB?
Ik moet zeggen: de laatste keer dat ik er echt in ben gedoken is alweer een paar jaar terug.
De grootste issues waren de stijl en de gebruikers. Er was wel een mogelijkheid om gebruikers automatisch vanuit phpBB over te nemen, maar bij iedere update kon je weer opnieuw beginnen. En qua stijl heb ik destijds wel wat zitten aanklooien, maar heb uiteindelijk maar gesetteld voor een logo en een link terug naar de homepage. Dat is tegenwoordig echt wel beter volgens mij, maar dan zit je nog met het punt dat gebruikers moeten leren hoe ze content moeten maken in de wiki, hoe onderlingen relaties tussen pagina's werken, etc.

Persoonlijk vind ik het verre van gebruikersvriendelijke software, maar da's mijn mening. :)

Progresso
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 jun 2017, 20:55

Re: Marktplaats

Bericht door Progresso » 14 jul 2017, 15:19

Wiki:

Ja, gebruikersvriendelijk is anders, althans voor degenen die willen bijdragen. Voor degene die de informatie nodig heeft vind ik het daarentegen wel weer prettig.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Marktplaats

Bericht door El torro » 14 jul 2017, 15:43

Zo heb ik het ook, de Wiki staat volledig naast het forum en is bedoelt als naslag werk.

Plaats reactie