Absolute newbie op weg helpen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 dec 2016, 14:18
Locatie: Zuidwending

Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Paul Joosten » 24 dec 2016, 15:16

Al jarenlang ben ik op diverse phpBB fora actief als 'gewone' gebruiker. Een van die fora ondervindt moeilijkheden met hosting en updates. De eigenaar was afhankelijk van een 'slimme neef' die dergelijke zaken voor hem regelde maar die is helaas onlangs verongelukt. Zelf is hij behalve dyslectisch ook behoorlijk digibeet. In een poging hem te helpen ben ik helemaal aan het begin van het traject om mij in te lezen in het beheer en onderhoud van zo'n forum. Ook zijn we op zoek naar een prettig geprijsd Nederlands alternatief voor de huidige Amerikaanse host. Het bestaande forum zal niet alleen verhuisd moeten worden maar liefst meteen ook naar de huidige standaardversie phpBB gebracht. We willen graag de url (een .com domein) handhaven en de verhuizing voor zowel beheerders als gebruikers zo geruisloos mogelijk doorvoeren.

Graag tips en how-to's voor het volgende, houd rekening met mijn totale gebrek aan kennis en ervaring svp:
  • * Betaalbare advertentievrije Nederlandse host,
    * maken van een back-up van het oude forum,
    * starten van een nieuw forum en
    * uploaden back-up naar nieuwe forum
Ongetwijfeld ben ik niet de eerste met een dergelijke vraag maar iets dergelijks kon ik hier zo gauw niet vinden.

Bij voorbaat hartelijk dank,
Paul Joosten
Laatst gewijzigd door Jim op 24 dec 2016, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar 3.1 Support

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Jim » 24 dec 2016, 15:38

Hallo, welkom op phpBB.nl! :)

Je stappenplan klopt wel zo ongeveer, je zal op zoek moeten gaan naar een host, we hebben hier op phpBB.nl een langlopend onderwerp hierover waar veel goede suggesties staan.

Wat voor jullie echter het belangrijkste is is of je nog toegang hebt tot het hostingaccount van je oude forum. Je hebt namelijk een back-up van de database en het liefst (maar niet strict noodzakelijk) van de bestanden nodig om alle berichten en de huidige look van je forum te kunnen bewaren. Heb je of je medebeheerder nog toegang tot het oude/huidige hostingaccount?
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 dec 2016, 14:18
Locatie: Zuidwending

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Paul Joosten » 24 dec 2016, 16:00

Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Zoals gezegd, de huidige eigenaar en enige beheerder van het forum is nogal digibeet en ik heb (nog) onvoldoende rechten om dat zelf te kunnen zien maar vermoedelijk is een back-up (al of niet eenmalig) wel te regelen. Ik ga in het gelinkte topic eens zien welke host(s) voor ons het beste alternatief vormen.

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 dec 2016, 14:18
Locatie: Zuidwending

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Paul Joosten » 03 jan 2017, 09:55

Om mezelf het beheer en modder-eten aan te leren overweeg ik een eigen testforum te beginnen. Dit hoeft niet openbaar online te staan maar zou ik liever op een oude laptop binnen mijn LAN willen doen. Hoe kan ik zoiets het beste aanpakken en is 3.1 dan de beste om mee te beginnen? Een verwijzing naar een goede stap-voor-stap FAQ zou al erg welkom zijn.

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:23
Locatie: 192.68.1.100
Contacteer:

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Ger » 03 jan 2017, 10:51

Je kunt op je eigen (primaire) computer een virtuele server installeren. Voor Windows kun je dan uit de voeten met WAMP en met OS X MAMP. Beide gratis te downloaden en te gebruiken (MAMP Pro niet, maar die pro versie heb je ook niet nodig). Ze zijn niet van buiten te bereiken.

Installatie en gebruik ervan hangt af van welke situatie op jou van toepassing is. Het resultaat is dat je dan eigenlijk een service hebt draaien waardoor je je eigen websites kunt bereiken in je browser via http://localhost

Als je hiermee wilt stoeien zou ik gaan voor phpBB 3.2 wat over een paar dagen uitkomt.

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 dec 2016, 14:18
Locatie: Zuidwending

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Paul Joosten » 03 jan 2017, 15:47

OK Ger dat klinkt veelbelovend. Ik heb even rondgeneusd op het WAMP-forum maar zie daar dat ik kennelijk Apache, PHP en MySQL nodig heb. :shock: Stuk voor stuk kreten die ik wel eens gezien heb maar die me verder nog helemaal niets zeggen. Ik ben echt een ABSOLUTE Newby... :oops:

Jim
Berichten: 3900
Lid geworden op: 21 feb 2007, 14:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door Jim » 03 jan 2017, 15:52

Die zitten allemaal al standaard bij het WAMP pakket in. :)
Jim Mossing Holsteyn - Beheerder
Documentatie | Algemene voorwaarden | Wiki

Heb je suggesties over het verbeteren van phpBB.nl of andere site-gerelateerde vragen? Stuur me een PB!

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Absolute newbie op weg helpen?

Bericht door El torro » 03 jan 2017, 16:11

Neem gewoon het Nederlandse USBwebserver
http://www.usbwebserver.net/nl/

Kun je op je computer installeren of op een usb stick, veel eenvoudiger dan die wamp servers.

Plaats reactie