Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Plaats reactie
Tompie
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2015, 07:15

Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Bericht door Tompie » 10 feb 2016, 09:40

  • Adres van je forum: http://www.stvvforum.be
    Event. modificaties op je forum:
    In tabblad extensies: Thanks for posts, Tapatalk, PhpBB Countdown
    In tabblad aanpassingen > extensiebeheer: idem bovenstaande + Share On, PhpBB Xmas, Breadcrumb menu, Pages, profil side switcher en recent topics
    Wanneer ontstond het probleem? Update 3.1.6 naar 3.1.7PL
    phpBB versie: 3.1.6


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? Neen, update proberen uit te voeren
    Wat is het probleem?
Ik heb een aantal vragen over het updaten van mijn forum van 3.1.6 naar de nieuwste versie. Ik voer de update uit door de mappen "install" en "vendor" naar mijn public_html te slepen, en vervolgens navigeer ik naar www.stvvforum.be/install. Dat lukt prima, ik krijg het installatiemenu en kan aan de slag.

Daar waar ik vroeger amper wat moest doen bij die updates, krijg ik nu echter altijd een pak "werk" voorgeschoteld. Ik krijg met andere woorden een hele lijst met bestanden (die ik kan downloaden) en die ik moet plaatsen in uiteenlopende mappen op mijn public_html. Dat gaat vaak over meer dan 200 bestanden. Ik vermoed dat dit komt doordat er verschillen zijn in de nieuwste versie en mijn versie, waar het installatieprogramma zelf niet van weet wat het er mee moet doen.

Anyway, ik plaats dan alle bestanden (via FileZilla) in de gewenste map, maar dat duurt behoorlijk lang. Uiteindelijk was ik na meer dan 1,5 uur hier toch klaar mee. In de installatieprocedure kan ik de "bestanden opnieuw controleren", en alles bleek in orde. Erna werd de database bijgewerkt en kreeg ik de melding dat mijn forum succesvol op de nieuwste versie van phpbb draaide.

Wanneer ik erna echter mijn forum probeerde te bereiken, kreeg ik ik een error (500). Via Google kon ik wel op mijn forum geraken, maar niet meer op de indexpagina. Ik vermoed dat er dus wat mis is met mijn indexpagina.

Enfin, om mijn forum toch terug bereikbaar te maken, heb ik dan maar een back-up geïnstalleerd. Maar voor ik mij opnieuw aan enkele uren werk waag, zou ik hier toch graag eens polsen wat ik best kan doen.

Ik heb ook het gevoel dat er een aantal fouten in mijn database zitten. Is het bijvoorbeeld normaal dat als ik inlog op mijn beheerderspaneel, ik een tabblad extensies heb, maar waar niet al mijn extensies staan? Alle extensies zie ik dan weer wel via het tabblad "aanpassingen > beheer extensies".

Dat heeft er misschien weinig mee te maken, maar ik geef het maar mee. :)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Bericht door David » 10 feb 2016, 15:31

Er is een wiki artikel waarin staat beschreven hoe je kan updaten: http://wiki.phpbb.nl/Updaten

Dat je zelf een aantal bijgewerkte bestanden moet downloaden en moet uploaden is niets nieuws, dat is al jaren het geval. Dat moet iedereen doen die zijn forum bijwerkt met de automatische update pakketten.

Dat je uploadtijd 1,5 uur is, vind ik erg ongewoon. Maar dat heeft weinig met phpBB te maken, dat heeft of met je internetverbinding te maken of met de reactietijd van je server waar je website is gehost. Lijkt mij raadzaam om toch even bij je host te informeren, want ik vind het niet normaal.

De foutmelding kan ik nu niet zoveel mee, misschien een bestand dat verkeerd is samengevoegd. Een extensie die moeilijk doet, het is moeilijk te zeggen nu. Als je het weer hebt moet je het maar even zo laten en hier terug komen. Want je dan al zou kunnen doen is je debug mode aanzetten en kijken of dat een foutmelding oplevert.

Misschien hebben niet alle extensies een module in het beheerderspaneel onder extensies. Misschien staan sommige modules elders of is er gewoon weg geen module voor die extensie.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Tompie
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2015, 07:15

Re: Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Bericht door Tompie » 10 feb 2016, 16:09

Bedankt alvast!

Zal binnenkort een nieuwe poging wagen.

Dat de update zo lang duurt, heeft niets te maken met de snelheid van wat dan ook. Dat duurt enkel maar zo lang omdat ik een lijst krijg van meer dan 200 bestanden,die ik manueel moet vervangen. Ik doe dat via FileZilla, waar ik telkens naar de juiste map moet zoeken en de files moet vervangen door andere files. Zo één file is in een wip gebeurd,maar als dat er honderden zijn, dan duurt dat bij mij wel even...

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Bericht door David » 10 feb 2016, 16:20

Tompie schreef:Bedankt alvast!

Zal binnenkort een nieuwe poging wagen.

Dat de update zo lang duurt, heeft niets te maken met de snelheid van wat dan ook. Dat duurt enkel maar zo lang omdat ik een lijst krijg van meer dan 200 bestanden,die ik manueel moet vervangen. Ik doe dat via FileZilla, waar ik telkens naar de juiste map moet zoeken en de files moet vervangen door andere files. Zo één file is in een wip gebeurd,maar als dat er honderden zijn, dan duurt dat bij mij wel even...
Je bedoelt dus eigenlijk dat je alle bestanden één voor één upload? Waarom? Je krijgt toch netjes een mapje waar alle nieuwe en/of bijgewerkte mappen en bestanden inzitten? Je kan de inhoud van die map in 1x uploaden naar je server je hoeft niet ieder bestandje één voor één op je server te plaatsen, dat is gekken werk :shock:

Zoals in het wiki artikel beschreven zou je een map update_3.1.6_to_3.1.7-PL1 moeten krijgen en die inhoud kan je dus in 1x naar je server uploaden en alle bestanden laten overschrijven.

Normaal gezien is een updaten maar 10 tot 20 minuten werk, afhankelijk van hoe vaak je het hebt gedaan. Ik was met minder dan 10 minuten klaar met deze update ;) Dus ergens doe je iets niet goed, want je steekt onnodig veel tijd in je update ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Tompie
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2015, 07:15

Re: Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Bericht door Tompie » 10 feb 2016, 20:06

Ik heb de update ondertussen nogmaals gedaan, ditmaal op de "snelle" manier. :)
Ik dacht dus inderdaad dat ik die files manueel moest aanpassen ipv het volledige pakket in één maal te uploaden... :)

Dat weten we dan weer voor in de toekomst. ;)

Mijn probleem met de index-pagina is echter nog niet opgelost. Ik krijg in de debug-mode volgende melding:

PHP Notice: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4234: Undefined variable: phpbb_dispatcher

Na edit: ik heb het ondertussen toch in orde gekregen door die lijn op te zoeken en weg te doen. Geen idee of dat kwaad kan. Alles lijkt normaal te werken in ieder geval...

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Update van 3.1.6 naar 3.1.7PL

Bericht door David » 10 feb 2016, 20:35

Het lijkt mij niet zo verstandig om zomaar een stuk code (in dit geval een lijn) uit de broncode te verwijderen. Weet uit mijn hoofd niet wat er staat en/of het stukje code standaard is of toegevoegd... Ik kan de foutmelding zo 123 ook niet vinden in gelijksoortige problemen, dus weet eerlijk gezegd ook niet wat het betekend en wat dan wel de juiste oplossing is ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Plaats reactie