HELP een leek

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 19 jan 2016, 01:09

Beste leden,

Ik beheer sinds 1,5 jaar een PHPBB forum http://www.hondacaminocommunity.be
Omdat ik toen ik ermee begon geen greintje kaas gegeten had van alleen nog maar het gewone beheer.
Heeft een vriendin van me alles netjes voor me geinstaleerd, verder heb ik met hulp van onze service man David (waarvoor nogmaals mijn dank ;) )
al enkel updates en wat aanpassingen laten uitvoeren aan mijn forum. Nu ik ondertussen het forum zelf, en dan heb ik het over alles wat ik kan doen in het beheerderspaneel redelijk beheers.En met de aankomende overstap naar 3.1.x. Vond ik dat het tijd geworden is om de volgende stap te zetten naar wat meer onafhankelijkheid. Daarom zou ik graag een testforum opzetten op mijn host. Ik heb hier wat in de wikki gezeten en heb me wat ge Youtube't naar hoe en wat.

Maar aangezien ik dus weinig kennis heb, en ik het me omdat mijn forum relatief goed bezocht word niet kan permitteren om offline te gaan door mijn eventuele flaters kom ik wat ruggensteun zoeken.

Wat heb ik al gedaan,

Ik heb het laatste PHPBB 3.1 pakket gedownload en uitgepakt op een locatie op mijn pc
Ik heb in mijn database een nieuwe map aangemaakt "testforum"
Ik heb filezilla geinstaleerd op mijn pc en heb reeds verbinding kunnen maken met de host.

MAAR:

Ik heb de map aangeduid "testforum" naar waar ik de uitgepakte PHPBB bestanden wilde plaatsen.
Ik heb vervolgens de inhoud van de map die ernaartoe moet geslecteerd.
waarbij filezilla automatisch begon met de overdracht.


Ik kreeg de boodschap dat er al bestanden waren met dezelfde naam en of ik deze wilde overschrijven.

Omdat het dan bij mij even zwart wordt heb ik toen de boel geannuleerd.

MIJN GEDACHTE:

Ai hij ziet desondanks de andere map de bestanden van het "echte" online forum en wil die overschrijven.
Anderzijds en als ik logisch nadenk kan dat niet maar ik weet niet of ik met logisch verstand in dit wereldje op het juiste spoor zit, laat staan of dat mijn logisch verstand toereikend is. ;)

DUS:

Wat Nu verwijder ik de reeds geüploade bestanden en begin ik opnieuw?
Wilde hij werkelijk de andere bestanden van mijn draaiend forum overschrijven ? Of ben ik mis?
Ondertussen draait mijn 3.0.14 forum nog steeds vlekkeloos dus niets aan de hand tot dusver met mijn experimentele belevenissen.

Kunnen jullie me wat op weg helpen aub zodat mijn draaiende forum geen last ondervind van mijn eerste stappen in cyberspace.

En dan nog een bijkomende vraag, als alles dan goed gegaan is hoe geraak ik dan op dat TESTforum is dat dan met de url *knip* en hoe scherm ik dit af voor de rest van de wereld. Want niemand hoeft last te hebben van mijn experimenten uiteraard.

Ik hoop dat ik redelijk duidelijk ben geweest en wat ik wil bereiken en jullie me kunnen helpen.

MODS: ik hoop het hier op zen plek te hebben gepost, zoniet zie ik het wel waar jullie het graag hadden gehad.

Iedereen die me eventueel kan verder helpen, alvast bedankt

groetjes


;)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door David » 19 jan 2016, 08:56

Ik heb je link even weggeknipt, want je moet de link natuurlijk niet op dit forum zetten, als niemand er mag komen. Als niemand de link kent, zal er ook niet snel iemand op komen. Verder zou ik een test forum via het beheerderspaneel uitschakelen, zo kan alleen jij inloggen op het forum.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door El torro » 19 jan 2016, 09:34

Als je wilt testen dan zou ik toch een kopie gebruiken van je eigen forum?

Hiertoe ga je naar cpanel, klikt op de map /forum => kopieren naar bv /test_forum

Vervolgens moet je een nieuwe database aanmaken in cpanel + gebruiker die je ook alle rechten geeft

Daarna kopieer je de database via myphpadmin

Je past de config.php aan met de gegevens van je nieuwe database leeg de cache en klaar

Voor het verbergen van je test forum:
1) of je zet je forum alleen ofline.
2)Of je zet het achter een paswoord directory via cpanel
3) of je haalt alle groepen uit je forumpermissies.


AAnvulling:
Ik heb in mijn database een nieuwe map aangemaakt "testforum"
In je database kun je geen mappen aanmaken dat kan alleen op je server??


Succes.

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 19 jan 2016, 17:07

David schreef:Ik heb je link even weggeknipt, want je moet de link natuurlijk niet op dit forum zetten, als niemand er mag komen. Als niemand de link kent, zal er ook niet snel iemand op komen. Verder zou ik een test forum via het beheerderspaneel uitschakelen, zo kan alleen jij inloggen op het forum.[/quote

Ok bedankt David, voor het verzekeren van men privacy en je tips. ;)
El torro schreef:Als je wilt testen dan zou ik toch een kopie gebruiken van je eigen forum?

Hiertoe ga je naar cpanel, klikt op de map /forum => kopieren naar bv /test_forum

Vervolgens moet je een nieuwe database aanmaken in cpanel + gebruiker die je ook alle rechten geeft

Daarna kopieer je de database via myphpadmin

Je past de config.php aan met de gegevens van je nieuwe database leeg de cache en klaar

Voor het verbergen van je test forum:
1) of je zet je forum alleen ofline.
2)Of je zet het achter een paswoord directory via cpanel
3) of je haalt alle groepen uit je forumpermissies.


AAnvulling:
Ik heb in mijn database een nieuwe map aangemaakt "testforum"
In je database kun je geen mappen aanmaken dat kan alleen op je server??


Succes.
Ook jij bedant voor de tips El torro maar ik zou liever de 3.1.x versie testen aangezien ik zoals ik schreef kortelings wil gaan overschakelen. Als ik het goed begrepen heb word 3.0.14 binnenkort niet meer ondersteund. Ik heb ook vernomen dat 3.1.x een beetje anders werkt doordat er met extensies word gewerkt ipv modificaties. Het zijn vooral die dingen en de nieuwe functies van 3.1.x die ik wil testen en gewoon worden.

Maar ondanks jullie tips is mijn vraag waar ik het me het meeste zorg overmaak nog niet beantwoord, wat met de bestanden die filezilla aangaf om te overschrijven? de map naar waar ik het PHPBB pakket heb willen uploaden was een nieuwe en lege map op mijn server (niet database blijkbaar maar mijn host one.com gaf aan dat ik geen tweede "database" kon aanmaken zonder upgrade van men abonnement.) Vanwege mijn geringe kennis heb ik dacht ik dat de server de database was. Maar dat zal ik alvast onthouden dan.

Is het normaal dat Filezilla die melding geeft dat er reeds bestaande bestanden zijn die hij wil overschrijven ?
Ik had de map maar net aangemaakt via het configuratie scherm van mijn hosting.

kunnen jullie me hierin raad geven ? of ben ik maar wat aan het lullen en snap ik er echt niks van ?

Alvast bedankt,

Groetjes

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door El torro » 19 jan 2016, 17:26

Is het normaal dat Filezilla die melding geeft dat er reeds bestaande bestanden zijn die hij wil overschrijven ?
Ik had de map maar net aangemaakt via het configuratie scherm van mijn hosting.
Ik krijg die melding ook regelmatig terwijl ik 100% zeker ben dat de map leeg is.
In dat geval kun je hem negeren.
(niet database blijkbaar maar mijn host one.com gaf aan dat ik geen tweede "database" kon aanmaken zonder upgrade van men abonnement.)
Dan zou ik toch upgraden of een andere host zoeken.

In theorie kun je 2 forums op 1 database laten draaien door andere voorvoegsels te nemen, maar dan wordt het wel een soep vrees ik en moet je heel erg opletten met wat je doet.

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 19 jan 2016, 18:19

Kortom,

Ik maak de map terug leeg? Want ik heb uiteraard op neen gedrukt, en er zullen nu onvolledige mappen zijn vermoed ik. Dus best van 0 beginnen.
Hoe krijg ik die map terug leeg is dat gewoon te deleten via het configscherm van mijn host of moet dat via ftp.

Ik wil het forum puur en alleen om te testen gebruiken. Als het oorspronkelijke forum dan in de map "forum" blijft zitten en men testforum in de map "testforum" op de server kunnen ze elkaar dan hinderen ?

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door El torro » 19 jan 2016, 18:38

Hoe krijg ik die map terug leeg is dat gewoon te deleten via het configscherm van mijn host of moet dat via ftp.
Dat kan met beide.
Ik wil het forum puur en alleen om te testen gebruiken. Als het oorspronkelijke forum dan in de map "forum" blijft zitten en men testforum in de map "testforum" op de server kunnen ze elkaar dan hinderen ?
Ik krijg het idee dat je niet weet wat de database doet of is??

Elk forum heeft een database nodig of het nu een testforum is of niet.

Dus eerst die database regelen.
Laatst gewijzigd door Derky op 19 jan 2016, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Capslock verwijderd

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door David » 19 jan 2016, 20:39

Misschien is het beter om even bij het begin te beginnen, wat wil je precies testen?

Wil je de update van jouw forum testen, 3.0.14 naar de laatste 3.1.7-PL1?

of

Wil je alleen de nieuwe 3.1 versie testen op een schoon pakket?
Een schoon pakket houd in dat je geen berichten, leden, forums enz hebt. Het is dus een geheel nieuw forum

Als je voor antwoord één gaat, komen wij in een moeilijke situatie. Je moet dan een exacte kopie hebben van je forum bestanden en je forum database dit zijn twee aparte onderdelen. Je database is hierin de belangrijkste factor. In je database staan alle tabellen die phpBB nodig heeft, deze tabellen hebben een unieke prefix of zoals El torro het noemde een voorvoegsel. Je kan dus geen twee kopieën van je forum in 1 dezelfde database zetten, je hebt dat twee aparte database nodig zodat de kopieën niet met elkaar in conflict komen. Helaas is dat bij one.com niet mogelijk, dus live ga je dit niet voor elkaar krijgen.

Als je voor antwoord twee gaat, dan moet je dus een nieuw forum installeren. Waar jij dan heel goed op moet letten is dat je een unieke prefix neemt. Je kan en mag NIET dezelfde prefix nemen want dan krijg je mogelijk grote problemen met je live forum.

De prefix van je forum kan je in je database zien, maar ook in het bestand config.php.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 19 jan 2016, 22:04

Het is optie 2 die ik bedoel ;)

Het was daarom dat ik een nieuwe map had aangemaakt op de server.
En reeds geprobeerd heb het "verse" 3.1.x pakket daar neer te zetten.

Als ik de mogelijkheden dan heb kunnen testen zou ik het misschien aandurven om mijn life forum zelt te updaten van 3.0.14 naar de laatste versie van 3.1.7PL

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door David » 19 jan 2016, 22:21

Oké, duidelijk! Misschien handig om even te controleren of je host aan de eisen voor phpBB 3.1.x voldoet.
David schreef: Voor je begint is het raadzaam te controleren of je host voldoet aan de vereisten die phpBB3.1 nodig heeft, er zijn namelijk een aantal wijzigingen ten opzichte van phpBB 3.0:
  • PHP 5.3.3 of hoger is vereist
  • PHP’s JSON-extensie is vereist
  • Voor PostgreSQL databases is versie 8.3 of hoger nodig
  • Firebird databases worden niet langer ondersteund
Is jou php versie niet hoger dan 5.3.3 ga dan niet updaten, je bent dan niet instaat phpBB 3.1 op jouw server te gebruiken. Je kan je php versie controleren via je beheerderspaneel >> Tabblad: Algemeen >> klik dan aan je linkerkant op: PHP-informatie. Je kan daar ook zien of JSON is ingeschakeld. Neem contact op met je host als je php versie lager is dan 5.3.3 en vraag hen of het mogelijk is de php versie te updaten.
Als je dat al gedaan had, dan hoef je dat natuurlijk niet nog eens te doen. Als dat allemaal klopt dan zou je gewoon de stappen moeten kunnen volgen voor het installeren van een nieuw forum. Nogmaals let goed op tijdens de installatie en neem een andere prefix, deze optie komt tijdens je installatieproces voorbij!
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 19 jan 2016, 23:10

Ik heb voor de zekerheid even wat dingen gecheckt.

PHP versie = 5.6.16
PHP's JSON = json support = enabled
json version = 1.2.1
de overige dingen kan ik niet dadelijk terug vinden :|

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door David » 19 jan 2016, 23:54

Oké, dat betekent dat je voldoet aan de vereisten. Die andere opties hoef je in jou geval niet te controleren ;)
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 20 jan 2016, 00:46

Dus even voor alle duidelijkheid.

Ik maak de map "testforum" om mijn server leeg.
Ik upload vervolgens de uitgepakte bestanden van mijn vers phpbb 3.1.x pakket naar de map "testforum"
en de boodschap van filezilla wat betreft de reeds gelijknamige bestanden gewoon negeren en overschrijven dan ?

Ik weet dat ik wat doorzeur maar ik ben graag zeker toch zeker met dingen die ik nog nooit gedaan heb. Ik wil echt niets mis doen aan mijn life forum.

Alvast bedankt voor jullie respons

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door El torro » 20 jan 2016, 07:59

Ik maak de map "testforum" om mijn server leeg.
Ik upload vervolgens de uitgepakte bestanden van mijn vers phpbb 3.1.x pakket naar de map "testforum"
en de boodschap van filezilla wat betreft de reeds gelijknamige bestanden gewoon negeren en overschrijven dan ?
Ja zo moet het.

Maar let heel goed op wat je met de database doet want ik vind deze methode voor iemand met jouw ervaring erg gevaarlijk.
Dus ik blijf daar over doorzeuren, snapt je nu hoe dat met de database werkt?

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 20 jan 2016, 12:34

Geen probleem hoor El Torro hamer er maar lekker op door dat ik het zeker begrijp.

Ik begrijp dat er een verschil is tussen de database van het forum zelf die ik kan backuppen via het beheerderspaneel van mijn forum zelf en de mappen waarin alles staat op mijn server. Of ben ik nog niet mee ?

Ik heb alleen nog wat moeite met begrijpen waarom het gevaarlijk kan zijn, als ik zou doen wat ik wil doen in een andere map op mijn server. Ik heb er tenslotte ook mappen aangemaakt waarin ik pdf documenten stop en afbeeldingen bewaar. waarvan ik wil kunnen linken. Of is dat ook een risico?

Ik wil uiteraard niets mis doen en wil misschien dan toch voor de veiligheid mijn host abonnement upgraden zodat ik een tweede database kan aanmaken. Als ik het goed begrijp zou dat 100% veilig moeten zijn om het andere forum te vrijwaren.

Misschien moet het begrip database en het verschil met de server nog eens ingehamerd worden 8-)

ik ben benieuwd ;)

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door David » 20 jan 2016, 13:10

Het gaat niet om de mappen die je wilt aanmaken, maar om de databases die je nodig hebt. Kijk, die mappen maakt niet zoveel uit. Maar alle gegevens zoals berichten, leden, instellingen staan in de database... wil je twee forums draaien dan heb je 2x alle database tabellen voor phpBB nodig. Het beste voor het overzicht en de veiligheid is om die in aparte databases te zetten. Je kan ze in één en dezelfde database zetten, maar dan moet je weten wat je doet. Je database is het belangrijkste onderdeel, dus vandaar dat wij voorzichtig willen zijn.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 20 jan 2016, 13:20

Oke dat begrijp ik en waardeer jullie bezorgdheid enorm. Ik probeer het begrip database nog wat beter te vatten. Maar de database van mijn life forum zit toch in de map "forum" ? Zolang ik die map onaangeroerd laat ?

Maar oke, misschien moet ik toch maar upgraden naar een beter host abo dat kost me slechts 3.5€ per maand dus daar kan ik eigenlijk het risico niet voor nemen.

Maar dan is de volgende vraag, wat doe ik later met die database, als ik uit geëxperimenteerd ben zeg maar.

excuses voor de misschien dommer vragen. Maar ik probeer van het begin alles duidelijk te vatten.

TWEagle
Berichten: 782
Lid geworden op: 18 nov 2005, 19:45
Locatie: Peer
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door TWEagle » 20 jan 2016, 14:02

De database is eigenlijk diegene die de tekst op uw forum zet.

De bestanden die je ftp er op zet is eigenlijk het uiterlijk wat het bezorgt

als ik het vergelijk met een boek is de database de letters op het blad en de ftp is het boek met de bladzijden

en om een antwoord te geven op uw vraag

je kan deze tabellen (bladzijden) later verwijderen na het testen
Afbeelding
To see or to hear

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: HELP een leek

Bericht door David » 20 jan 2016, 14:03

flinkefreddy schreef:Oke dat begrijp ik en waardeer jullie bezorgdheid enorm. Ik probeer het begrip database nog wat beter te vatten. Maar de database van mijn life forum zit toch in de map "forum" ? Zolang ik die map onaangeroerd laat ?
Nee, je database zit niet in een map. Alleen je forumbestanden zitten in een map.
flinkefreddy schreef: Maar oke, misschien moet ik toch maar upgraden naar een beter host abo dat kost me slechts 3.5€ per maand dus daar kan ik eigenlijk het risico niet voor nemen.
Weetje, is het niet beter om een test omgeving op je computer te zetten? Bijv: http://www.wampserver.com/en/

Je creëert dan een webruimte op je computer, daar kan alleen jij bij. Je kan dan testen en expirimenteren voor nop. Als je dan klaar bent met testen, zit je niet met een upgrade die je niet nodig hebt.
flinkefreddy schreef: Maar dan is de volgende vraag, wat doe ik later met die database, als ik uit geëxperimenteerd ben zeg maar.

excuses voor de misschien dommer vragen. Maar ik probeer van het begin alles duidelijk te vatten.
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Het is hier een support forum en daar worden vragen gesteld ;) Toen ik netbmet phpBB begon was het voorbmij ook Chinees :P
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

flinkefreddy
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 nov 2014, 14:21

Re: HELP een leek

Bericht door flinkefreddy » 20 jan 2016, 17:23

Bedankt TWEagle voor de vergelijking word idd plots een stuk helderder zo ;)
David dat is idd misschien wel een mooi alternatief maar dan komt het volgende probleem. Ik en Engels zijn niet de beste vrienden. Ik meen te begrijpen dat de installatie niet moeilijk is maar ik zie het al gebeuren, bij mij gaat er niet makkelijk iets vanzelf behalve dan in men eigen vakgebied (dat zal waarschijnlijk wel aan mezelf liggen) maar als er wat fout gaat loop ik daar waarschijnlijk vast. Maar kom wie niet waagt niet wint ik ga het eens proberen ik geef wel een gil als het al dan niet gelukt is.

Bedankt voor de support jongens :bier:

Plaats reactie