testforum koppelen aan nieuwe database

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 09:27

  • Adres van je forum: http://www.cultuurzomerheuvelland.nl/forum
    Event. modificaties op je forum:
    Wanneer ontstond het probleem?
    phpBB versie:3.1.6

    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? geupdated naar 3.1.6.
    Wat is het probleem?
Hoe koppel ik een testforum aan een aparte zelfstandige database?
Dit is een vervolg op mijn topic viewtopic.php?f=40&t=60431 , hoort nu bij 3.1 thuis met vervolgvraag.

Ik heb een kopietestforum aangemaakt naast mijn bestaande openbare forum. Maar dat testforum moet nog een andere database krijgen dan het oorspronkelijke, anders bijten ze elkaar.
--Ik heb eea op de server al gereorganiseerd met het aanmaken van 2 nieuwe subdomeinen: forum.xxxx.nl en testforum.xxxx.nl . De oorspronkelijke submap xxxx.nl/forum kan dan straks verdwijnen.
--In het nieuwe testforum.xxxx.nl staat nu al een kopie van het oorspronkelijke forum.
--Ik heb bij de host een nieuwe database aangemaakt. Ik kan er zo nodig nog meer aanmaken.

Omdat ik de werking van eea nog steeds maar zeer ten dele begrijp heb ik graag even duidelijke instructie hoe ik dat testforum.xxxx.nl (beginnend met de kopie van het nu bestaande forum) een geheel zelfstandig leven kan laten leiden met eigen database.

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 10:52

Je moet dan wijzigingen aanbrengen in config.php (staat in de root). Dus het bestand niet de map.
Download deze met bijvoorbeeld filezilla. Bewerk dan de databasegegevens in dit bestand. Je ziet eigenlijk vanzelf wel wat gewijzigd moet worden. Voordat je dit bestand weer upload, maak dan eerst een backup van je originele config.php door deze bijvoorbeeld configbu.php te noemen. Als de nieuwe config.php goed werkt, dan kun je deze backup vewijderen.
Met vriendelijke groet,
Wim.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 14:47

Ik dacht dat het nu gelukt was, maar.....Rara...
--Ik heb config.php uit het originele forum van www.cultuurzomerheuvelland.nl/forum gedownload, de databasegegevens daarin gewijzigd, het nieuwe bestandje geplaatst in de volledige forumbackup die ik had, en toen die backup geplaatst in het nieuwe testforum.cultuurzomerheuvelland.nl (en echt niet teruggeupload naar de oorspronkelijke cultuurzomerheuvelland.nl/forum) .
--beide fora zijn zichtbaar, alles functioneert. Hoera. Het oorspronkelijke verwijst in config.php (waar ik op die plek dus echt helemaal niets in veranderd heb) naar de oorspronkelijke database, het nieuwe testforum verwijst naar de nieuwe database. Ik heb dat nog allemaal een keer extra gecontroleerd en beide config-bestandjes nogmaals ter controle gedownload. WANT...
--Ik heb daarna in het testforum wat fora en onderwerpen verwijderd. En die wijzigingen verschenen prompt ook in het oorspronkelijke forum, ze zijn weer identiek en dat zou toch niet meer mogen??? Wat doe ik nu weer verkeerd ?

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 15:08

Ga de cache nog even legen van je testforum.
Met vriendelijke groet,
Wim.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 15:12

Betekent dat letterlijk de map Cache helemaal leegmaken? kan ik dat gewoon rechtstreeks op de server doen?

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 15:15

Twig en ht.access en index.html laten staan de rest verwijderen. Maak eerst een backup door de oude te kopieren en te hernoemen naar cachebu.

Je kunt ook eerst even de cache legen via beheerderspaneel van je testforum.
Laatst gewijzigd door Wijo op 13 jan 2016, 15:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wim.

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 15:18

Of de cachemap via ftp legen (behalve de map twig, .htacces en index.html)
Met vriendelijke groet,
Wim.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 16:39

Pffft, heb de cache leeggemaakt op die paar bestanden na zoals je hierboven beschrijft (zowel via het beheerderspaneel als via de ftp), nu is mijn testforum weer uit zicht. Ik krijg de melding:
General Error
SQL ERROR [ mysqli ]
Table 'md251700db347146.phpbb_ext' doesn't exist [1146]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.

Het config.php is nog steeds de juiste, heb ik maar weer even gecontroleerd. Het originele forum blijft gelukkig nog wel gewoon functioneren maar ik hou m'n hart vast...heb voor de zekerheid maar weer een nieuwe backup gemaakt...

En ik zag nu nog iets raars, ook weer in het beheerderspaneel van beide fora (voordat het testforum weer uit de lucht ging) : Hij geeft aan dat de versie niet uptodate zou zijn -ook na opnieuw versiecontrole- terwijl hij tegelijkertijd als huidige versie ook 3.1.6. aangeeft. (is eergisteren geinstalleerd, op zich ging dat probleemloos)

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 16:54

Ik weet niet wat er bij jou mis gegaan is. Zo heb ik het voor een half jaar terug wel gedaan en dat ging goed. Had je een backup van de cache gemaakt? En de backup weer opnieuw terug gezet. Dan had je genoemd probleem niet moeten krijgen.

3.1.7pl is net uitgekomen. Daarom geeft je acp dat aan. Zou ik me nog niet direct druk over maken.

Ik had gisteren al problemen met de automatische update van 3.1.6 naar 3.1.7. Kreeg allerlei meldingen en heb backup terug gezet. Ik wacht nog even met updaten. Ik vermoed dat het met nl-taalpakket te maken had.
Met vriendelijke groet,
Wim.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 18:42

Ik ben nu weer even teruggegaan, originele forum opnieuw gedownload, config.php vervangen door de nieuwe verwijzing naar de nieuwe database, en toen weer in zijn geheel geupload naar het nieuwe testforum.xxxx.nl .
De 2 verschillende config.php bestandjes nog voor de zoveelste keer gecontroleerd op juistheid, zowel vóór als ná de upload.
Beide fora zijn er nu weer en functioneren maar de koppeling tussen de 2 is er ook nog steeds, als ik bij de ene inlog, dan blijk ik ook automatisch bij de andere ingelogd te zijn. Dus neem ik aan dat alle wijzigingen bij de een ook in de ander verschijnen.
Da's nou net niet de bedoeling van een testforum...Waar zit'm de kneep? Ik heb vervolgens opnieuw de testforum-cache leeggemaakt op de server (behalve die 3 genoemde mappen/bestanden -waaronder toch ook echt de index.html- en nog enkele) en toen was mijn testforum meteen weer uit de lucht. De cache weer teruggezet en het werkt weer goed. Maar die koppeling, koppeling, koppeling.................alleen dat configbestandje is kennelijk niet voldoende om ze uit elkaar te halen.

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 19:01

Je moet in acp ook wat veranderen. Kijk even bij serverinstellingen of je domeinnaam en het pad goed ingesteld hebt. Ws. staat daar het pad naar je originele forum ingesteld.

En kijk dan ook even naar je cookie domein.
Met vriendelijke groet,
Wim.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 19:19

Ik zie het bij serverinstellingen in het testforum, script pad verwijst idd naar: /forum (= het originele forum). Maar wat moet ik daar precies invullen? Als dat fout gaat met een puntje teveel of te weinig kom ik er straks weer niet in.... de volledige subdomeinnaam is testforum.cultuurzomerheuvelland.nl

Bij cookie domein lees ik nu: .cultuurzomerheuvelland.nl Is dat wél correct?

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 19:25

het pad moet dan verwijzen maar /testforum
Leeg daarna de cache via acp en kijk wat ie doet. Ws. hoef je andere instellingen niet te veranderen.
Met vriendelijke groet,
Wim.

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 19:37

De cookienaam kun je veranderen. De letters na _
Het maakt niet uit welke letters je gebruikt.

De eerste letters, dus voor _ zijn bij mij de beginletters van de databasetabellen. Ik weet niet of je dat ook gewijzigd hebt in je testdatabase?
Met vriendelijke groet,
Wim.

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 20:36

Maar het testforum is nu (itt het oude forum) geen submap meer van het hoofddomein ( /testforum) maar staat als subdomein vóór .domeinnaam.nl Of maakt dat niet uit voor de definitie van het pad?
En bij cookie domein staat er nergens een liggend streepje... alleen maar .cultuurzomerheuvelland.nl
En bij het cookie pad staat alleen een slash /

Wijo
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 jun 2006, 06:33

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door Wijo » 13 jan 2016, 20:46

Volgens mij maakt dat wel uit. Heb je een reden om dat zo te doen? Waarom niet ook een submap net als je originele forum.
Mss. kan iemand anders hierin adviseren hoe dan de padnaam i te vullen? Mss moet die slash weg gelaten worden?
Met vriendelijke groet,
Wim.

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door El torro » 13 jan 2016, 21:03

Op de .com staan diversen voorbeelden van cookie paden:
https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... -settings/

ltk53
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jan 2015, 18:04

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door ltk53 » 13 jan 2016, 22:30

Het helpt nog steeds allemaal niets :( Ik heb het nu over een andere boeg gegooid en allebei de fora achter het domein gezet /forum en /testforum.
Alles weer herhaald en driedubbel gecontroleerd. config.php verwijst bij beiden naar de juiste database. Het pad van het testforum heb ik aangepast naar /testforum in het beheerderspaneel bij de serverinstellingen. Het oude forumpad verwijst nog steeds naar /forum. De cookie naam hoeft volgens mij niet veranderd. Daar staat phpbb3_73hnh. in beide gevallen. Die 73hnh herken ik ook al niet als iets van de databases. Cookie domein en cookie pad staan ook correct. Cookie beveiliging is uitgeschakeld.
Resultaat nog steeds hetzelfde: alles werkt perfect maar alles is nog steeds gekoppeld. Alles wat ik in het ene forum verander, verandert ook in het andere forum. Inloggen op het ene is ook automatisch inloggen op het andere.
Moet ik misschien in config.php nog méér aanpassen dan ik gedaan heb? (db naam, gebruikersnaam en wachtwoord)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door El torro » 13 jan 2016, 22:44

Leeg de cache eens ;)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4165
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: testforum koppelen aan nieuwe database

Bericht door El torro » 13 jan 2016, 22:50

Wijo schreef:Of de cachemap via ftp legen (behalve de map twig, .htacces en index.html)
Ik zit even terug te lezen, maar die twig map moet je ook verwijderen als je het via ftp doet.

Plaats reactie